Nja, lika ädel är den ju inte?Nu måste jag ändå komma in här och protestera litet. Det är ju den lättoxiderande kopparen du gillar, rent silver är lika ädelt som det ädla guldet och lika beständigt mot tidens (och kemins) tand.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nja, lika ädel är den ju inte?Nu måste jag ändå komma in här och protestera litet. Det är ju den lättoxiderande kopparen du gillar, rent silver är lika ädelt som det ädla guldet och lika beständigt mot tidens (och kemins) tand.
Finns mycket mer än det jag förmådde mig att sammanfatta helt klartVäldigt mångsidig.
Där kan man lägga till hur mkt klockföretagen säljer, hur de ska öka, vad sakerna kostade back in the days, samt lite breitling- och donald trump-sexism.
Edit: plus ädelmetaller.
Plus att alla @Spencer66 's brattar är nya och att @Aurum tydligen är gammal, iallafall enligt han vars alla brattar äro nya.Finns mycket mer än det jag förmådde mig att sammanfatta helt klart![]()
Här haltar mina metallurgiska kunskaper, det erkänner jag direkt. Har glömt all gymnasiekemi, utom ordet "valenselektron", som jag tror har med möjligheten till oxidering att göra.Nja, lika ädel är den ju inte?
18K = 18K = 750 = 75% guld. Same same. Dock annan legering.Snabb fråga här i den episka tråden.
Någon som har koll på märkningen för vitguld? Är det en egen stämpel, räknas karat samma som gulguld![]()
Tror ni Island upprepar bragden mot Frankrike?Kan bara älska den här tråden
Den börjar med en Breitling fråga och avhandlar allt därefter.
Moral
Stöld
Olika typer av brott enligt rikets lag
Bilar
BMW
Kugghjul
Precisionslipning
Homage
Oseriösa säljare/köpare
Två-ton klockor med UTC
Ortens Blocket
Oseriösa och "seriösa" facebooksidor
Rolex (Alltid på KS i varje tråd)
Den har allt! Kanske ska byta namn till "KS allt i allo tråd"
![]()
Måste erkänna att även jag är lite för dåligt påläst. Alltid tänkt korrosionsmotständighet och att det svarta som bildas på silver beror på just silvrets korrosion. Meeen ja...Här haltar mina metallurgiska kunskaper, det erkänner jag direkt. Har glömt all gymnasiekemi, utom ordet "valenselektron", som jag tror har med möjligheten till oxidering att göra.
Rent silver är i alla fall väldigt mycket mindre benäget att oxidera än "vanligt" brukssilver, och det är kopparen i 800/830-silvret som oxiderar värst. Svavlet i luften (och eventuella ätna ägg) är det sämsta.
Hur är det med metallerna då? Kan man gradera hur ädla de är i ren form?
Men är det rodiumet som gör det vitt?18K = 18K = 750 = 75% guld. Same same. Dock annan legering.
Härligt att få damma av den här gamla godingenSnabb fråga här i den episka tråden.
Någon som har koll på märkningen för vitguld? Är det en egen stämpel, räknas karat samma som gulguld
Kan den ens bli 18 k utan att bli gult? Antar att man färgar med rodium eller har jag helt fel?
18K = 18K = 750 = 75% guld. Same same. Dock annan legering.
Se ovan, där jag ändrar inlägget du citerar. För att krångla till det helt.Men är det rodiumet som gör det vitt?
För vitguld är en blandning med mer Palladium och silver eller hur?
Tack! Nu har jag natt läsningSe ovan, där jag ändrar inlägget du citerar. För att krångla till det helt.
Japp guldet är ofta blandat ljusats möjligt men med yttre plätering av rhodium/platina som ger det dess platina-känsla. Iaf så länge det är fräscht. Gammalt vitt guld uppvisar ofta spår av den riktiga lite mörkare färgen under.Men är det rodiumet som gör det vitt?
Min klackring är 18 k gulguld och vitguld på toppen, kan man lämna in den och få mer lyster på vitguldsdelen med hjälp av rodiering?Japp guldet är ofta blandat ljusats möjligt men med yttre plätering av rhodium/platina som ger det dess platina-känsla. Iaf så länge det är fräscht. Gammalt vitt guld uppvisar ofta spår av den riktiga lite mörkare färgen under.
Ja man kan plätera om. Vanligt på ringar där slitaget är stort. Visst vitguld saknar dock ytbehandling då man fått det dugligt ljust ändå.Min klackring är 18 k gulguld och vitguld på toppen, kan man lämna in den och få mer lyster på vitguldsdelen med hjälp av rodiering?
Behövs egentligen inte men nyfiken på hur det skulle bli, såg en video om det i helgen och blev sugen hahaJa man kan plätera om. Vanligt på ringar där slitaget är stort. Visst vitguld saknar dock ytbehandling då man fått det dugligt ljust ändå.
Kan bara älska den här tråden
Den börjar med en Breitling fråga och avhandlar allt därefter.
Moral
Stöld
Olika typer av brott enligt rikets lag
Bilar
BMW
Kugghjul
Precisionslipning
Homage
Oseriösa säljare/köpare
Två-ton klockor med UTC
Ortens Blocket
Oseriösa och "seriösa" facebooksidor
Rolex (Alltid på KS i varje tråd)
Den har allt! Kanske ska byta namn till "KS allt i allo tråd"
![]()
Ja, kan ha fel. Är ingen kemist, bygger mest på egna erfarenheter, samt diskussioner med diverse silversmeder under åren, (wtf, decennierna) men visst under det senaste decenniet har jag varit hyggligt nöjt med de hantverk jag har, så det har inte funnits någon törst efter ytterligare ny kunskap i ämnetNu måste jag ändå komma in här och protestera litet. Det är ju den lättoxiderande kopparen du gillar, rent silver är lika ädelt som det ädla guldet och lika beständigt mot tidens (och kemins) tand.
Nu behöver vi bara luta oss tillbaka och vänta på att någon kommer in och förklarar Rolex variant av vitguld och hur grymt det är gjort.Behövs egentligen inte men nyfiken på hur det skulle bli, såg en video om det i helgen och blev sugen haha
Tänkte mest om det går på ett parti, har bara sett folk göra det på hela ringar
Tror att England skriker.. No more ash.... give us more cash....!!Tror ni Island upprepar bragden mot Frankrike?
Nu behöver vi bara luta oss tillbaka och vänta på att någon kommer in och förklarar Rolex variant av vitguld och hur grymt det är gjort.![]()
Var inte Adam en Breitling modell, från början alltsåDen första Rolexen skapade Gud av ett revben från Adam, alltså strax före den första kvinnan. Därav den överlägsna storheten.
Förövrigt så är maten i Österrike under all kritik. Jag har varit här många gånger tidigare men blir fortfarande förvånad över hur Schnitzeln kan smaka som en panerad wettexduk.
Om du bara visste hur många Brexit jag gjort på engelska restauranger. I helvetet är en engelsman kock. Måtte de inte få förhandla om fri rörlighet över gränserna för deras kockar.Den första Rolexen skapade Gud av ett revben från Adam, alltså strax före den första kvinnan. Därav den överlägsna storheten.
Förövrigt så är maten i Österrike under all kritik. Jag har varit här många gånger tidigare men blir fortfarande förvånad över hur Schnitzeln kan smaka som en panerad wettexduk.
Tackar @Strindberg
Nej, antagligen inte
Jag låter den här recensionen tala för sig själv, har inget behov av att hävda mig
http://www.ablogtowatch.com/tag-heuer-formula-1-gmt-watch/
![]()
![]()
Att man kan hitta semlor året om på rätt ställen är lite fusk. Känns inte bra. Lite som asienboetter till vintage-rolex...Är det bara jag som är sugen på en semla?