• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hitta en vettig Breitling för under 12k?

Det var väl vid millennieskiftet prisökningen ganska snabbt tilltog i fart, som synes på bilden nedan gick det att köpa en automatisk Colt Automatic, instegsmodellen då som nu, för precis under 10k. Detta var ju några år efter att Kelek köpts upp (som sedermera införlivades i det som idag är Breitling Chronometrie med sin blygsamma produktion av manufakturkalibrar) med tillhörande know-how men ett kaliber 17 var då alltjämt ett helt omodifierat ETA 2824-2 i Top-utförande (idag bemödar man sig åtminstone med att byta ut fjädern mot ett alternativ som Breitling anser vara bättre, alltid något).

Vänligen
Forumets undersköterska

image.jpg

Det var väl vid millennieskiftet prisökningen ganska snabbt tilltog i fart, som synes på bilden nedan gick det att köpa en automatisk Colt Automatic, instegsmodellen då som nu, för precis under 10k. Detta var ju några år efter att Kelek köpts upp (som sedermera införlivades i det som idag är Breitling Chronometrie med sin blygsamma produktion av manufakturkalibrar) med tillhörande know-how men ett kaliber 17 var då alltjämt ett helt omodifierat ETA 2824-2 i Top-utförande (idag bemödar man sig åtminstone med att byta ut fjädern mot ett alternativ som Breitling anser vara bättre, alltid något).

Vänligen
Forumets undersköterska

image.jpg
Skulle jag jag vara vd skulle jag lägga om skutan lite och återinföra billigare instegare. Att inte bara konkurrera med omega och rolex om de vanliga "svenneköparna" (om ni förstår uttrycket) utan helt enkelt starta där kanske Longines ligger. Det blir lite spretigt ja, men tror det skulle boosta försäljningen på ett bra sätt. Men vad vet jag? ;)

Skulle jag jag vara vd skulle jag lägga om skutan lite och återinföra billigare instegare. Att inte bara konkurrera med omega och rolex om de vanliga "svenneköparna" (om ni förstår uttrycket) utan helt enkelt starta där kanske Longines ligger. Det blir lite spretigt ja, men tror det skulle boosta försäljningen på ett bra sätt. Men vad vet jag? ;)
Eller så skulle det dra ner försäljningen.. lite som tag heuer.... blir för tråkigt när det finns mkt billigt skit som bara lever på varumärket.

Eller så skulle det dra ner försäljningen.. lite som tag heuer.... blir för tråkigt när det finns mkt billigt skit som bara lever på varumärket.
Alltså på tal om Tag Heuer, blev lite fundersam idag när jag besökte min lokala handlare.
Såg den här, först trodde jag nästan att det var en GMT BLNR som ramlat in bakom disken men sen när jag tittade närmare såg jag den här.
Undra vart inspirationen kom ifrån :)

images

Tag Heuer nysäljer ju mer än dubbelt mot Breitling enligt den där statistiken, så något gör de bättre än Breitling. Nu är ju dock inte omsättning allt. Det där visar ju inte vinstmarginal eller vinst. Jag har faktiskt ingen aning om hur företagen faktiskt går.
Min önskan är inte att de ska bli skit, eller göra något skit, utan mer som de själva var tidigare med en lägre tröskel för förstagångsköpare/vanliga svenssons. "Rolexsegmentet" tycker inte jag riktigt de lyckats konkurrera i, även om jag inte vill att de ska överge finare klockor såklart. Men en trevlig instegare runt 10k skulle nog många köpa istället för Longines etc. Det måste inte förstöra märket, även om det är en svår balansgång.
Jag vill alltså inte ha ett nytt Seiko med klockor från spannet 500kr till flera 100k, så spretig är det inte många som lyckas vara bortsett från unikumet Seiko. :)

Håller inte med dig @JensBP
Breitling är ju ett enda märke, SEIKO är i princip uppdelat i olika, billigaste GSen kostar 22 i Sverige. Att det finns billiga SEIKOs är dessutom största argumentet mot GS.

Omega har tyvärr visat vägen för vad som behöver göras.

Håller inte med dig @JensBP
Breitling är ju ett enda märke, SEIKO är i princip uppdelat i olika, billigaste GSen kostar 22 i Sverige. Att det finns billiga SEIKOs är dessutom största argumentet mot GS.

Omega har tyvärr visat vägen för vad som behöver göras.
Jag håller med dig. Vi vet ju att det är uppdelat så att säga. Men jag pratar gemene man. Jag gillar ju också seiko och pratar jag klockor med vänner (brukar vara döfött) så fattar de ingenting när jag pratar fina GS, och även andra märken. "Öööh vadå grand seiko. Seiko e ju billigt ju. Då kan man ju köpa rååleks.", brukar tongången vara. Jag tycker dock de har lyckats ganska bra att dela upp sig mellan budget och premium med flera klasser emellan och fortfarande tjäna pengar.

Tillbaka
Topp