• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hodinkee Travel Clock

Hittar inte länken nu men de ger svar på dessa spörsmål genom att hävda att det kostar mycket att producera en specialare i en liten batch på plats i Schweiz. Lädret kostar, handmålade siffror kostar mm och hävdar i slutet av inlägget att man absolut inte kommer undan billigare om någon annan skulle utforska möjligheterna att tillverka en liknande "Made in Swiss" produkt. :)

Kostar att tillverka, ja. Finns det nån som vill betala, njaa? Har också sett inlägg där de försöker dra en parallell mellan produktionskostnad och konsumentvärde. Antar att det blir så när journalister leker affärsmän.

Hittar inte länken nu men de ger svar på dessa spörsmål genom att hävda att det kostar mycket att producera en specialare i en liten batch på plats i Schweiz. Lädret kostar, handmålade siffror kostar mm och hävdar i slutet av inlägget att man absolut inte kommer undan billigare om någon annan skulle utforska möjligheterna att tillverka en liknande "Made in Swiss" produkt. :)

Jag är inte särskilt övertygad av deras förklaring till priset.

Detta är alltså urverket (lånat från internet)
2E423404-E63E-4F7C-A1CD-F08A28D38EE7.jpeg

AP har tillverkat bordklockor med samma urverk men de tyckte att 4000 CHF var lagom innan de la ner produkten.

Man kan såklart köpa en JLC Atmos men den kanske inte ger samma kvalitetskänsla som Hodinkees getskinn.
43469DD7-53E4-477B-AF5C-EC3BC9B368F7.png

Det är komedi att läsa alla kommentarer på FB och Hodinkees svar. Undrar om det fanns någon i organisationen som varnade för att detta trots allt kanske inte blir en hit.
Update:
688137C6-931E-47D9-88A9-9D2D97458DA8.png

Senast ändrad:
Tycker klockan i sig har förbaskat trevlig design. Men priset känns högt.

Tråkigt att dom inte gjort någon finish på verket. Ser Riktigt sorgligt ut..

Älskade Hodinkee för något år sedan men nu känns det mest som en e-handels plattform där de recenserar märken som de själva säljer.

Såg denna när den kom och sa till mig själv att denna kommer nog många på KS att köpa. Priset är löjligt högt vilket många gillar på detta forum, och den är limiterad och från Hodinkee Men nu har jag fått tillbaka tron på mänskligheten igen. Tack KS...:angel:

Ps: Maken till jävla trams har jag aldrig sett, en ful reseklocka (lever vi på 50-talet?) för närnare 60.000 kr....

Senast ändrad:
Festlig tråd att läsa, många goda skratt. Har ingen egentlig relation till Hodinkee förutom att jag har läst någon enstaka recension här och där. Detta blir dock någon form av ultimat bevis på att världen (kanske klockvärlden i synnerhet) verkligen är galen. 2020, what a time to be alive...

Som jeg kunne sagt det selv:
"What depresses me more is the number of watch media outlets that have reported this release without any critical analysis whatsoever. Not necessarily criticism - there may be someone out there who loves it and can genuinely, hand-on-heart make a case for it - but at least some meaningful commentary or analysis. The price and movement alone are worthy of at least some comment. The fact that comments are disabled on several sites suggests they know it's a dumpster-fire, but aren't prepared to address that in any way their articles or allow that to be the message "below the line". It's so depressingly cynical." (Kilde: https://www.watchuseek.com/threads/hodinkee-8-day-travel-clock-thoughts.5219781/post-52152836 )

Jag misstänker starkt att detta är en del av deras affärstrategi och marknadsföring. Målet är nog att nå ut till många och inte att få klockor såld. Annars är detta ett skämt.

Senast ändrad:
Är det tanken bakom så är det genialiskt, men otroligt riskabelt med. Så jag tror inte det är planen.
Ser inte hur det här skulle vara genialiskt. Visst har produkten lett till att varumärket fått ökad synlighet, men det har varit genomgående väldigt negativ sådan. De har skött kommunikationen fantastiskt dåligt, bland annat genom att stänga av kommentarsfält (vilket lett till ökad frustration och att användare skriver på ALLA deras övriga bilder och kanaler istället) och oklara förklaringar på Facebook. Bilden på verket, som de tidigare postat i en kommentar på FB, har exempelvis raderats.

För en liten stund så tror man ju att man har hamnat i tråden ”Blocket - och andra tokiga annonser”.

Även om hög produktionskostnad skulle vara ett faktum så borde ju oavsett någon ingripit innan och försökt rationalisera om det det ens är rimligt att någon vill köp denna betong-sugga-lookalike då. Men det kanske är svårt att kliva av sitt egna hype train...

Tillbaka
Topp