• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hodinkee Travel Clock

Hittar inte länken nu men de ger svar på dessa spörsmål genom att hävda att det kostar mycket att producera en specialare i en liten batch på plats i Schweiz. Lädret kostar, handmålade siffror kostar mm och hävdar i slutet av inlägget att man absolut inte kommer undan billigare om någon annan skulle utforska möjligheterna att tillverka en liknande "Made in Swiss" produkt. :)

Om JLC kan sälja splitternya Atmos för samma pris som Hodinkees skrälle med getläder ovanpå så tror jag inte att argumentet med tillverkningskostnader i Schweiz är gångbart. Handlar snarare om att Hodinkee troligen har kutym att lägga på gigantiska påslag på sina produkter och att man ser den marginalen som de facto orubblig.

Några marknadsföringskostnader att tala om kan det inte heller finnas. Den enda stora fasta kostnaden är väl det nya typsnittet, men denna klocka är knappast enda gången de tänker använda det.

Ouch!

B3E676F1-8C77-4D45-A259-0BFEF2E65D36.jpeg

Ser inte hur det här skulle vara genialiskt. Visst har produkten lett till att varumärket fått ökad synlighet, men det har varit genomgående väldigt negativ sådan. De har skött kommunikationen fantastiskt dåligt, bland annat genom att stänga av kommentarsfält (vilket lett till ökad frustration och att användare skriver på ALLA deras övriga bilder och kanaler istället) och oklara förklaringar på Facebook. Bilden på verket, som de tidigare postat i en kommentar på FB, har exempelvis raderats.

Exponeringen är värd guld. En offentlig ursäkt så är allt ok igen. Alla minns Hodinkee efter detta..

Exponeringen är värd guld. En offentlig ursäkt så är allt ok igen. Alla minns Hodinkee efter detta..

Fast vem som inte kände till Hodinkee innan känner till det nu? Det här är vad jag gissar en isolerad nyhet i klocksvängen, och jag tror att det i princip är +-0 med nytillkomna tittare. Däremot kommer antalet som lyfter sin hand bort från Hodinkee vara omfattande och det kommer inte vara lika attraktivt att förknippas med varumärket.

Blev jag inte klokare efter att ha läst tyvärr. Men det här är å andra sidan något jag aldrig skulle köpa själv. Prislappen är minst sagt barock.
Nej inte jag heller. Hela den artikeln var full av bullshittande. "Titta vad mycket arbete som gått in i detta projekt, för $6000 så ger vi nästan bort dessa helt fantastiska klockor!!!!" Och sen går de vidare och säger "Vi har ju fixat limited editions till er fattiga idioter också, typ den plastiga swatch-skiten vi släppte för $200, ni får nöja er med det" :stop: :rolleyes: :hilarious: (Överdrivet, så klart)

Senast ändrad:
Nej inte jag heller. Hela den artikeln var full av bullshittande. "Titta vad mycket arbete som gått in i detta projekt, för $6000 så ger vi nästan bort dessa helt fantastiska klockor!!!!" Och sen går de vidare och säger "Vi har ju fixat limited editions till er fattiga idioter också, typ den plastiga swatch-skiten vi släppte för $200, ni får nöja er med det" :stop: :rolleyes: :hilarious:
Som (i princip) alltid när det gäller marknadsföring så är det de detaljer som utelämnas som man skall leta efter.

Nej inte jag heller. Hela den artikeln var full av bullshittande. "Titta vad mycket arbete som gått in i detta projekt, för $6000 så ger vi nästan bort dessa helt fantastiska klockor!!!!" Och sen går de vidare och säger "Vi har ju fixat limited editions till er fattiga idioter också, typ den plastiga swatch-skiten vi släppte för $200, ni får nöja er med det" :stop: :rolleyes: :hilarious:

Och där dumförklarade Hodinkee alla läsare.

Nej inte jag heller. Hela den artikeln var full av bullshittande. "Titta vad mycket arbete som gått in i detta projekt, för $6000 så ger vi nästan bort dessa helt fantastiska klockor!!!!" Och sen går de vidare och säger "Vi har ju fixat limited editions till er fattiga idioter också, typ den plastiga swatch-skiten vi släppte för $200, ni får nöja er med det" :stop: :rolleyes: :hilarious: (Överdrivet, så klart)
Många på KS har använt det där knepet. Dvs att svara långt och utförligt, men egentligen inte alls.

Känns typiskt jag måste ta motsatt ståndpunkt, men vad är egentligen skillnaden mellan detta och annan märkesdynga som säljs till massivt överpris?
Tror inte detta kommer kosta dem några affärer alls. En klocka för folk med mer pengar än förnuft? Var har vi sett det förut?
Det drabbar iaf ingen fattig som man säger.

Känns typiskt jag måste ta motsatt ståndpunkt, men vad är egentligen skillnaden mellan detta och annan märkesdynga som säljs till massivt överpris?
Tror inte detta kommer kosta dem några affärer alls. En klocka för folk med mer pengar än förnuft? Var har vi sett det förut?
Det drabbar iaf ingen fattig som man säger.

Skillnaden är väl att Hodinkee iallafall försöker ge sken av att producera god journalistik. Hela grejen känns lite sliskig. Men affärsupplägget funkar utmärkt för Monocle, så varför inte..

Skillnaden är väl att Hodinkee iallafall försöker ge sken av att producera god journalistik. Hela grejen känns lite sliskig. Men affärsupplägget funkar utmärkt för Monocle, så varför inte..
Det håller jag med om, men det å andra sidan inget nytt. Att de säljer en pryl under eget varumärke ser jag inget problem med. Priset? Ja, det är högt men ingen vanlig människa kommer pantsätta sitt hus för att ha råd med en hodinkee-klock. Det är en produkt för rika idioter.

Men det är rätt kul att läsa kommentarerna. :)

Något offtopic men deras senaste samarbeten med Swatch är nu åter i lager efter att tidigare varit utsålda. LEs tillverkas det som bekant inte fler av så de har eventuellt hållit i lagret för att ge sken av popularitet för att bygga hype. Frågan är då om reseuren egentligen är utsålda och om inte åtminstone en del av dessa 96 reseur ligger kvar på lagret.

Artificiell knapphet funkar ju som vi vet bland annat på stålsport från åtminstone tre tillverkare men det går kanske utför för Hodinkees försök till detsamma? Minns när deras första Swatch sålde slut på 10 minuter och gick på EBay för 6x list. Tror att de tiderna är förbi.

Något offtopic men deras senaste samarbeten med Swatch är nu åter i lager efter att tidigare varit utsålda. Frågan är då om de egentligen var utsålda tidigare och om inte åtminstone en del av dessa 96 reseur ligger kvar på lagret.

Artificiell knapphet funkar ju som vi vet bland annat på stålsport från åtminstone tre tillverkare men det går kanske utför för Hodinkees försök till detsamma? Minns när deras första Swatch sålde ut på 10 minuter och såldes på EBay för 6x list. Tror att de tiderna är förbi.
Öppet köp gör nog sitt också.

Tappade respekten för Hodinkee långt innan detta, men herregud...

Hodinkee verkar vara en tävling i ”god smak”, men dom verkar inte inse att minst hälften av hela communitiet bara skrattar åt dom och att inget dom gör är originellt. Ser jag mer heritage och fauxtina klockor smäller jag f#n av...

Tappade respekten för Hodinkee långt innan detta, men herregud...

Hodinkee verkar vara en tävling i ”god smak”, men dom verkar inte inse att minst hälften av hela communitiet bara skrattar åt dom och att inget dom gör är originellt. Ser jag mer heritage och fauxtina klockor smäller jag f#n av...
Färgad lysmassa är dock ingen nytt, fanns även på vintageur...

Om man nu absolut ville ha ett reseväckarur (och vem vill det, nuförtiden?), tycker jag att dom kunde ha övervägt ett samarbete med Braun. Bra tysk design i ett kluster med tillverkare dom har gjort saker med (Leica, Nomos), och det kunde ha blivit vettigt, till rimligt pris. Samma grå som i Leican, det nya typsnittet, eller något sådant. Nu blev det ju bara larvigt.

Tillbaka
Topp