• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Homage, replika eller hyllning? Din personliga åsikt räknas.

Hej, jag vill ta upp detta ämne igen.
Jag är hyffsat ny här och jag har redan kommit i kontakt med flera trevliga KSare med god ton och härlig humor.

Jag själv med många andra har stått där o suktat på de vackra Audemars Piguet, Patek Philippe, A. Lange & Söhne eller Vacheron Constantine, ja listan är lång på klockor som medel och över medelsvenssons endast kommer att få att se i en glasmonter

Men jag är nästan hundra på att varken jag eller majoriteten här inne kommer att äga en äkta klocka värd mellan 500 000- 1milj kr under vår livstid. En Replika, Superclone eller kopia finns inte på kartan.

Men nu till min frågeställning:
1. Har du några klockmärken som du blir blir upprörd när du ser som du känner att dem förstör och smutsar ned branschen och varför.
2. Vet du en homage/hyllningsklocka du tycker har gjort allt rätt och en som gjort allt fel. Förklara.
3. En klocka som du anser ligger för nära gränsen till att va en kopia eller rättare sagt ripoff och en klocka som är en affordable som har gjort alla rätt i din mening med att göra en liknande klocka med egen twist.

brietling-navitimer-01-vs-sinn-903-st-gear-patrol-full.jpg
Här har vi exempel på en gråzon, Sinn 903 och Breitling Navitimer. Breitling sålde patentet för att producera Navitimern till Helmut Sinn på 70-talet när det gick dåligt för breitling. Helmut började tillverka Sinn 903. Detta är alltså inte en homage, hyllning eller kopia för att dem har köpt rättigheten till att få tillverka dessa liknande klockor. Vad tycker du om detta?

Här kommer ej köpförslag utan jag vill ha dina åsikter på dessa klockor, är det vilka ser du som rena kopior, och vilka ser du som en perfekt homage?

A. 20190127_041013.jpg B. 20190127_041032.jpg C. Screenshot_20190127-041922_Chrome.jpg
D. 20190127_040932.jpg E. 20190127_040954.jpg F. 20190127_040904.jpg
G. Hublot_SOBB_goldceramic_560.jpg H. hublot-301.CK.1140.RX_LRG.jpg
Bilder stulna från Google och Ebay
Vad anser du om en entusiast som älskar en klockas utseende att köpa en homage som liknar hens drömklocka som hen aldrig kan äga? Om dem inte vinner på någon form av lotto såklart. Det finns massor av förslag på vettiga liknande klockor men vad skulle tipsa om att man ska tänka på?

Ös på med gärna på med egna bilder och förslag
Alla spekulationer är välkomna mvh Nick

Senast ändrad:
Jag köper vad jag vill ha. Men vill jag ha en homage eller kopia?
Har inte hänt än och kommer nog inte hända.

Dom första är väl nästan rena kopior på design? Varför skiljer vi på kopior som byter namn?

Homage per sin definition betyder att man visar respekt till skaparen av originalet genom att ta med en referens eller detalj som anspelar på originalet. Att där med kalla klockor för "homage" som i sin helhet är en kopia av en design är fel, tycker jag.

För övrigt är mitt intresse för klockor mer än bara designen, det är historian och hantverkskonsten som har gått in i att skapa en klocka, därför avstår jag från kopior.

Bortsett från Breitling/Sinn tycker jag att alla de där är helt förkastliga.
Av någon anledning som jag inte riktigt förstår verkar hyllningar/whatever från Squale och Timefactors vara någorlunda accepterade på KS.
Varför är det så?

De sex översta är ju rena designstölder och klockor för några tusenlappar högst (hoppas jag). De nedersta (Hublot) har ju egen design även om vissa element återfinns i andra märken. Det finns ju en uppsjö av klockor likt de sex översta som liknar just Hublot klockorna istället för the holy trinity.

Själv föredrar jag att sponsra företag som utvecklar (och designar) själva och ogillar att sponsra de som bara glider med på andras arbete.

Sen funderar jag ibland på om inte de "fina" märkena (inte alla kanske) skapar denna marknad med sina fula taktiker för att strypa utbudet, till och med genom att gå så långt som att köpa tillbaka sina egna varor för att driva upp priserna. Får i alla fall mig att bry mig mindre om någon väljer att köpa märken som använder andra fula (men lagliga) taktiker för att tjäna pengar.

Bortsett från Breitling/Sinn tycker jag att alla de där är helt förkastliga.
Av någon anledning som jag inte riktigt förstår verkar hyllningar/whatever från Squale och Timefactors vara någorlunda accepterade på KS.
Varför är det så?
Det är en tanke som slagit mig flera gånger! Hoppas verkligen att nån hoppar fram här med sina talanger och ger oss svar på tal :D

Finns ju allt som oftast klockor som andas
design av dessa men som inte är rena kopior. Mer riktiga homager om man så vill.
Dessa är roligare.
För att ge exempel:
ai6008_10.jpg

Det är väl lite det som trådskaparen vill diskutera, dvs vart gränsen går. Det säljs saker som är bra mycket närmre ”nix-homager” på KS Köp&Sälj, men försök att propsa för den här leder omedelbart till hudflängning pga obv ”kopia”..?

9CBDA2D8-59E1-4829-9603-8CCFF65440B7.jpeg

Umm... G och F (F nr2, ska väl eg vara H) är väl bilder på Hublot-original? Även om Spirit of Big Bang (G) iofs är någon slags homage till Richard Mille. Frågan är då om det helt plötsligt blev okej med Homage eftersom homagen i sig kostar typ 300000kr?
Sorry ordnade alfabetet nu ;). Ja exakt! Är Homagen okej bara för att den svindyr? Vad tycker du?

Det är väl lite det som trådskaparen vill diskutera, dvs vart gränsen går. Det säljs saker som är bra mycket närmre ”nix-homager” på KS Köp&Sälj, men försök att propsa för den här leder omedelbart till hudflängning pga obv ”kopia”..?

9CBDA2D8-59E1-4829-9603-8CCFF65440B7.jpeg
Ja Kompass är ett märke som får mig att gå i taket varje gång jag ser dem. De använder avsiktligt vilseledande marknadsföring, såndant gör mig riktigt less. Träffade en barndomsvän till min nära vän som var så stolt över sin klockdeal han gjort, han berätta att han endast givit 500kr för en kompassklocka som egentligen kostade 1500kr.:banghead: Jag sa bara grattis till honom, jag hade helt enkelt inte mage att säga att han blivit lurad och att klockan är skräp, när han satt där och var så himla stolt. Gjorde jag fel? Vad hade du gjort i samma sits? :nailbiting:

Själv föredrar jag att sponsra företag som utvecklar (och designar) själva och ogillar att sponsra de som bara glider med på andras arbete.

Sen funderar jag ibland på om inte de "fina" märkena (inte alla kanske) skapar denna marknad med sina fula taktiker för att strypa utbudet, till och med genom att gå så långt som att köpa tillbaka sina egna varor för att driva upp priserna. Får i alla fall mig att bry mig mindre om någon väljer att köpa märken som använder andra fula (men lagliga) taktiker för att tjäna pengar.
Sant! På nåt sätt så känner jag mig alltid lurad när jag gör ett större inköp, idag är de svårt att tillomed vara källkritisk för att storföretag köper källan och vinklar studier hit o dit. Volkswagen skandalen är ju ett annat exempel på hur storföretag lurar oss...

Ja Kompass är ett märke som får mig att gå i taket varje gång jag ser dem. De använder avsiktligt vilseledande marknadsföring, såndant gör mig riktigt less. Träffade en barndomsvän till min nära vän som var så stolt över sin klockdeal han gjort, han berätta att han endast givit 500kr för en kompassklocka som egentligen kostade 1500kr.:banghead: Jag sa bara grattis till honom, jag hade helt enkelt inte mage att säga att han blivit lurad och att klockan är skräp, när han satt där och var så himla stolt. Gjorde jag fel? Vad hade du gjort i samma sits? :nailbiting:

Tycker du gjorde rätt, bättre att glädjas med en person som kanske inte har ett klockintresse(majoritet av människor köper ju parfymklockor eller liknande) och du slipper framstå som en viktigpetter. Att den är skräp är ju rent subjektivt, precis som majoritet av parfymklockor.
Jag själv undviker att diskutera klockor ingående om det inte är med folk som har intresse eller frågar.

Den där är det ju inget fel på, jag tror de menar dessa
zCz7Jq3.jpg
Frågan var varför Squale är mer accepterat. Att de gjort boetter till bla Blancpain är en förklaring till det. De hommage de gör nu (1545) är lika mycket hommage till denna som till Rolex.
En annan poäng är att även Blancpain klockan är en hommage men vilka här skulle med handen på hjärtat säga nej till den....

Tycker du gjorde rätt, bättre att glädjas med en person som kanske inte har ett klockintresse(majoritet av människor köper ju parfymklockor eller liknande) och du slipper framstå som en viktigpetter. Att den är skräp är ju rent subjektivt, precis som majoritet av parfymklockor.
Jag själv undviker att diskutera klockor ingående om det inte är med folk som har intresse eller frågar.
Ja tack, det har du fan helt rätt i! Kände mig nästan falsk när satt o höll med. Jag hoppas den klockan är hans instegsklocka till ett djupare intresse, för lite intresserad var han ändå o frågade mycket om olika märken o så

Ja tack, det har du fan helt rätt i! Kände mig nästan falsk när satt o höll med. Jag hoppas den klockan är hans instegsklocka till ett djupare intresse, för lite intresserad var han ändå o frågade mycket om olika märken o så

Då tycker jag verkligen du gjorde rätt, många av oss har ju fått intresset från dels kanske diverse skräpklockor som liten men sedan under tonåren kanske haft parfymklockor som sedan övergått till detta nörderi.

Frågan var varför Squale är mer accepterat. Att de gjort boetter till bla Blancpain är en förklaring till det. De hommage de gör nu (1545) är lika mycket hommage till denna som till Rolex.
En annan poäng är att även Blancpain klockan är en hommage men vilka här skulle med handen på hjärtat säga nej till den....
Den bilden jag la upp är varken en bild på en modell Squale gjort boetter för innan, eller en smakfull homage. Det är rent ut av en kopia av en sub. Visst, Blancpain-modellerna har mer substans pga att Squale faktiskt fått i uppdrag av Blancpain att göra boetter åt dem. Men dessa andra "homager" blir jag trött på. Men det är iallafall kul att Squale nuförtiden kommer med egen design, de klockorna respekterar jag mycket mer (och har faktiskt ägt en 1521).

Den bilden jag la upp är varken en bild på en modell Squale gjort boetter för innan, eller en smakfull homage. Det är rent ut av en kopia av en sub. Visst, Blancpain-modellerna har mer substans pga att Squale faktiskt fått i uppdrag av Blancpain att göra boetter åt dem. Men dessa andra "homager" blir jag trött på. Men det är iallafall kul att Squale nuförtiden kommer med egen design, de klockorna respekterar jag mycket mer (och har faktiskt ägt en 1521).
Du ser inga likheter mellan blancpain/squale och den 1545 du lade upp?
Om du bortser från rolexvisarna och ser på boettform, kronskydd, vridring, index, bezel....

Du ser inga likheter mellan blancpain/squale och den 1545 du lade upp?
Om du bortser från rolexvisarna och ser på boettform, kronskydd, vridring, index, bezel....
Nja, visst finns det vissa likheter men även skillnader.
image.jpg
zCz7Jq3.jpg

Sen finns det ju bara x-antal sätt man kan forma en boett på. Det jag tänker på och är trött på har inget med boetterna och göra utan att klockan i sig är designad för att likna Submariner så mycket som möjligt. Det är det jag stör mig på.

Ska inte JLC tribute 1931 in som exempel på lyckade hyllningar av tidigare egna utgåvor? Alla tycker olika. För mig är märket no uno. En Sinn 903 kan inte mäta sig mot en Bretling Navitimer. Rena plagiat kommer alltid att vara en oetisk förbjuden genväg i mina ögon. Bara egna produkter sprungna ur blod, svett och tårar kan bli besjälade.

Nja, jag ser inte det. Stora skillnader i boetterna, bezel, urtavla och länk. De är båda ana-digi, mer än det ser jag inte.
Kanske de att jag inte nördat in mig något i dessa två mer än att bildgooglat dem.
Men du menar alltså att man kan välja alla former och färger i världen när man gör en ny klocka, dem hade chansen att göra vad som helst och dem råkar att bli väldigt lik Breitling Aerospace som alltid varit en succé. Men är detta är alltså ett typ exempel på en homage som prickar rätt enligt dig? :)

Kanske de att jag inte nördat in mig något i dessa två mer än att bildgooglat dem.
Men du menar alltså att man kan välja alla former och färger i världen när man gör en ny klocka, dem hade chansen att göra vad som helst och dem råkar att bli väldigt lik Breitling Aerospace som alltid varit en succé. Men är detta är alltså ett typ exempel på en homage som prickar rätt enligt dig? :)
Ja alltså det är ju ingen kopia eller riktigt en homage heller. Sjöö Sandström försöker inte få sin UTC Skydiver att se ut som en Breitling Aerospace. Och att den också har digitala displayer tyder inte på någonting för det är ingenting unikt för Breitling. Faktum är att det är ETA som gör dessa ana-digi verk både till SS och Breitling med flera.

Tillbaka
Topp