Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
Det är väl lite det som trådskaparen vill diskutera, dvs vart gränsen går. Det säljs saker som är bra mycket närmre ”nix-homager” på KS Köp&Sälj, men försök att propsa för den här leder omedelbart till hudflängning pga obv ”kopia”..?
Fast det handlar väl mest om att just kompass är ökända för att kopiera rakt av?
Just den modellen hamnar väl på halvt säker mark, men inte resten.
Bra att de börjar göra något lite mer eget dock.
Maurice Lacroix har en helt annan verkshöjd i sortimentet. Jag tycker faktiskt inte de är jämförbara som tillverkare.
Ska inte JLC tribute 1931 in som exempel på lyckade hyllningar av tidigare egna utgåvor? Alla tycker olika. För mig är märket no uno. En Sinn 903 kan inte mäta sig mot en Bretling Navitimer. Rena plagiat kommer alltid att vara en oetisk förbjuden genväg i mina ögon. Bara egna produkter sprungna ur blod, svett och tårar kan bli besjälade.
Men även med egna urverk så behöver de ju endast använda sig av 60% egna delar och köpa resten för att få kalla det inhouse verk. Osäker på procenten med de låg i krokarna där och hittar inte källan på detta för att det var i en dokumentär jag inte hittar just nu
Rena homage klockor dvs mer eller mindre kopior är ju skittråkiga i min bok iaf. Men sedan har väl snart "alla varianter" av design gjorts i någon tidigare variant så börjar man titta på likheter finns det ju många klockor som liknar varandra men kanske ändå inte behöver ses som en homage. För en oinvigd så är väl en Lambo Gallardo och en 458a väldigt lika men knappast så att dom lånat design från varandra. Så är det nog med många klockor också så gränsen blir ju väldigt flytande...
1. Har du några klockmärken som du blir blir upprörd när du ser som du känner att dem förstör och smutsar ned branschen och varför.
Förutom att vara intresserad av klockor generellt och som kund till "branschen" saknar jag djupare känslor för olika tillverkares känslor. 2. Vet du en homage/hyllningsklocka du tycker har gjort allt rätt och en som gjort allt fel. Förklara.
Alla rätt har denna i mina ögon. Junghans Max Bill MEGA. Tillverkad av Junghans med samma design som Max Bill gjorde åt dem 1962. Den första modellen var 36mm och utan datum, men den kom ganska snart även med datumkomplikation. Den senaste är radiosynkad kvarts och 38mm.
Här i vintage originalutförande. På den nya har man förutom storleken på boetten slopat ramen runt datumfönstret. Indexstrecken vid 12,3,6,9 var även lite kraftigare på originalet. Båda har plexi och följer grundkonceptet väl.
Det är klart att man skulle kunna säga att Omegas ständigt nya Speedmastersläpp är homager på den ursprungliga modellen, även Rolex skulle kunna hamna där när man släpper en ny DJ eller Sub med nytt urverk eller safirglas istället för plexi. Men det gör dom inte.
Att nämna någon som gjort mycket fel är svårare. Man hör om ett släpp av någon tillverkare, exempelvis Certina DS PH200, och när den inte faller en på läppen släpper man tankarna på den och går vidare, typ 3. En klocka som du anser ligger för nära gränsen till att va en kopia eller rättare sagt ripoff och en klocka som är en affordable som har gjort alla rätt i din mening med att göra en liknande klocka med egen twist.
För att en kopia eller rippoff ska störa mig krävs att den också är uppenbart billigt och dåligt gjord. Det är inte den kategorin klockor jag har intresse av heller. Det finns ju massor av designkopior av microtillverkare som är väldigt bra klockor utan egen design, men det stör mig inte nämnvärt.
Men att använda fel ord i fel sammanhang kan ibland störa
Men även med egna urverk så behöver de ju endast använda sig av 60% egna delar och köpa resten för att få kalla det inhouse verk. Osäker på procenten med de låg i krokarna där och hittar inte källan på detta för att det var i en dokumentär jag inte hittar just nu
Det är bra att det finns en gräns uppåt. Det skulle förvåna mig om de mer anrika märkena köper prylar från Kina för att montera in i Schweiz. De är nog för stolta för att göra något sådant. Jag hoppas att det är så.
En homage kan endast en tillverkare med egen historia och modellprogram göra.
Jag tycker t.ex. att en tillverkare som Squale som har en gedigen historia av att tillverka dykarur och boetter till andra tillverkare, kan göra en homage av världens mest kända dykarur. De har dessutom ett eget modellprogram med ett tydligt eget formspråk. Dock tycker jag 1545 är allt för mycket en kopia och vad som är än värre är att de gör kopior av gmt också.
Med det sagt tycker jag att en 1545 har ett större existensberättigande än tex en sub-kopia från tex Steinhart, som i huvudsak bygger sin verksamhet på att tillverka rolexkopior.
Squale/blancpain/fiftyphantoms/suben är to die for!
Rena homage klockor dvs mer eller mindre kopior är ju skittråkiga i min bok iaf. Men sedan har väl snart "alla varianter" av design gjorts i någon tidigare variant så börjar man titta på likheter finns det ju många klockor som liknar varandra men kanske ändå inte behöver ses som en homage. För en oinvigd så är väl en Lambo Gallardo och en 458a väldigt lika men knappast så att dom lånat design från varandra. Så är det nog med många klockor också så gränsen blir ju väldigt flytande...
Det är bra att det finns en gräns uppåt. Det skulle förvåna mig om de mer anrika märkena köper prylar från Kina för att montera in i Schweiz. De är nog för stolta för att göra något sådant. Jag hoppas att det är så.
@Nickhanhar Vad anser du om en entusiast som älskar en klockas utseende att köpa en homage som liknar hens drömklocka som hen aldrig kan äga? Om dem inte vinner på någon form av lotto såklart. Det finns massor av förslag på vettiga liknande klockor men vad skulle tipsa om att man ska tänka på?
Nu blandar du ihop homage med designkopia. Patek Philippe kommer inte göra någon homage på nautilusen eftersom den fortfarande är i produktion, det samma gäller Rolex DJ, DD, Sub, Audemars Piguet Royal Oak med flera. Tag Heuer, Longines, Seiko, Tissot med flera har tittat i arkiven och gjort nysläpp med gammal design. Det är homage.
Mitt tips är att du köper vad du vill men utan annan förväntan än att du själv är nöjd.
En homage kan endast en tillverkare med egen historia och modellprogram göra.
Jag tycker t.ex. att en tillverkare som Squale som har en gedigen historia av att tillverka dykarur och boetter till andra tillverkare, kan göra en homage av världens mest kända dykarur. De har dessutom ett eget modellprogram med ett tydligt eget formspråk. Dock tycker jag 1545 är allt för mycket en kopia och vad som är än värre är att de gör kopior av gmt också.
Med det sagt tycker jag att en 1545 har ett större existensberättigande än tex en sub-kopia från tex Steinhart, som i huvudsak bygger sin verksamhet på att tillverka rolexkopior.
Squale/blancpain/fiftyphantoms/suben är to die for!
Okej! Intressant, men borde inte de bojkottas eftersom dem gör "kopior", men för att dem har historia och tillverkar andra klockor så är det ok och dem kommer undan med det?
Att tillverkare inspireras och lånar vissa grepp ifrån varandra har jag inget problem med. Så kommer det alltid att gå vara och vi ser det inom många branscher.
Jag drar gränsen vid att klockan blir så lik att den vid en snabb blick och utan att läsa på urtavlan kan förväxlas med originalet.
Tex ML’n ovan har ju inspirerats av AP RO, men den förväxlas eller utger sig inte för att vara en AP. Helt OK i min bok.
Men Steinhart köper "vi" här....
Kräks lite i munnen...
Att man lånar ett designelement eller två på en i övrigt unik klocka är en sak, men en "hyllning" i syfte att ligga så nära originalet så möjligt, för det är det dom gör, är ju bara skadat.
Har man inte råd så har man inte råd. Det är ju inget skämmes i det, jag har inte själv råd med en helgulds AP men jag lever med det och köper grejer jag har råd med som jag uppskattar. Oavsett om nivån ligger på Rolex eller Gshock.
Blir sån hybris när man ska ha grejer som looks lhe look men inte walks The Walk.
Många hävdar då att det är för att den "designen" är det ända dom kan bära....BS....everyone wants to pull it of like a real one
Hej, jag vill ta upp detta ämne igen.
Jag är hyffsat ny här och jag har redan kommit i kontakt med flera trevliga KSare med god ton och härlig humor.
Jag själv med många andra har stått där o suktat på de vackra Audemars Piguet, Patek Philippe, A. Lange & Söhne eller Vacheron Constantine, ja listan är lång på klockor som medel och över medelsvenssons endast kommer att få att se i en glasmonter
Men jag är nästan hundra på att varken jag eller majoriteten här inne kommer att äga en äkta klocka värd mellan 500 000- 1milj kr under vår livstid. En Replika, Superclone eller kopia finns inte på kartan.
Men nu till min frågeställning:
1. Har du några klockmärken som du blir blir upprörd när du ser som du känner att dem förstör och smutsar ned branschen och varför.
2. Vet du en homage/hyllningsklocka du tycker har gjort allt rätt och en som gjort allt fel. Förklara.
3. En klocka som du anser ligger för nära gränsen till att va en kopia eller rättare sagt ripoff och en klocka som är en affordable som har gjort alla rätt i din mening med att göra en liknande klocka med egen twist.
Här har vi exempel på en gråzon, Sinn 903 och Breitling Navitimer. Breitling sålde patentet för att producera Navitimern till Helmut Sinn på 70-talet när det gick dåligt för breitling. Helmut började tillverka Sinn 903. Detta är alltså inte en homage, hyllning eller kopia för att dem har köpt rättigheten till att få tillverka dessa liknande klockor. Vad tycker du om detta?
Här kommer ej köpförslag utan jag vill ha dina åsikter på dessa klockor, är det vilka ser du som rena kopior, och vilka ser du som en perfekt homage?
A.
B.
C.
D.
E.
F.
G.
H.
Bilder stulna från Google och Ebay
Vad anser du om en entusiast som älskar en klockas utseende att köpa en homage som liknar hens drömklocka som hen aldrig kan äga? Om dem inte vinner på någon form av lotto såklart. Det finns massor av förslag på vettiga liknande klockor men vad skulle tipsa om att man ska tänka på?
Ös på med gärna på med egna bilder och förslag
Alla spekulationer är välkomna mvh Nick
Trams att ha med Hublot på listan med skräp i övrigt, skulle Big Bang vara en ren homage/kopia av AP RO? Har du någonsin jämfört dem sida vid sida IRL? Det har jag flertalet gånger och designmässigt skiljer de sig väldigt mycket från varandra. Gör om gör rätt
@Nickhanhar Vad anser du om en entusiast som älskar en klockas utseende att köpa en homage som liknar hens drömklocka som hen aldrig kan äga? Om dem inte vinner på någon form av lotto såklart. Det finns massor av förslag på vettiga liknande klockor men vad skulle tipsa om att man ska tänka på?
Nu blandar du ihop homage med designkopia. Patek Philippe kommer inte göra någon homage på nautilusen eftersom den fortfarande är i produktion, det samma gäller Rolex DJ, DD, Sub, Audemars Piguet Royal Oak med flera. Tag Heuer, Longines, Seiko, Tissot med flera har tittat i arkiven och gjort nysläpp med gammal design. Det är homage.
Mitt tips är att du köper vad du vill men utan annan förväntan än att du själv är nöjd.
Personligen skulle jag nog tröttna på klockan efter "smekmånaden" då jag hela tiden skulle bli påmind om att det är klockan jag nästan vill ha mer inte riktigt den.
Eftersom de ger ut garantier och har ett varumärke som är värt pengar tar de inga risker. De vill veta kvalitet som de monterar in. Tänk om det skulle visa sig att Patek innehåller 40% delar från Kina. Det skulle inte tas emot väl av deras kunder.
Är det en homage som inte är en uppenbar kopia, och har hög kvalité på både urverk och material, så har jag inget emot dessa. Det är när man börjar använda sig av kinaverk och jämbördig kvalité som det börjar ge avsmak för mig.
Den bilden jag la upp är varken en bild på en modell Squale gjort boetter för innan, eller en smakfull homage. Det är rent ut av en kopia av en sub. Visst, Blancpain-modellerna har mer substans pga att Squale faktiskt fått i uppdrag av Blancpain att göra boetter åt dem. Men dessa andra "homager" blir jag trött på. Men det är iallafall kul att Squale nuförtiden kommer med egen design, de klockorna respekterar jag mycket mer (och har faktiskt ägt en 1521).
Haha ja det blev lite syftningfel, jag menar inte att 1521 är ny utan att de nuförtiden kommer med nytt, och att jag gillar det (och har därför ägt en av deras egna designs, 1521, men jag menade inte att just den är helt ny).
Det var ju en period där squale kom med homages och rent ut sagt kopior på andra klockor, så det är kul att de går bort från det och satsar mer på något eget.
Ja alltså det är ju ingen kopia eller riktigt en homage heller. Sjöö Sandström försöker inte få sin UTC Skydiver att se ut som en Breitling Aerospace. Och att den också har digitala displayer tyder inte på någonting för det är ingenting unikt för Breitling. Faktum är att det är ETA som gör dessa ana-digi verk både till SS och Breitling med flera.
Precis. Grunden gör det lite säregna utseendet ligger i urverket (från ETA) och det är det fler tillverkare som använder (men jag har ett svagt minne av att jag läst att på sistone har Breitling utvecklat ett eget, dock långt ifrån säker på det) Certina, Hamilton, Dodaine och säkert många fler. Omega har en liknande också (dock osäker på urverket).
Haha ja det blev lite syftningfel, jag menar inte att 1521 är ny utan att de nuförtiden kommer med nytt, och att jag gillar det (och har därför ägt en av deras egna designs, 1521, men jag menade inte att just den är helt ny).
Det var ju en period där squale kom med homages och rent ut sagt kopior på andra klockor, så det är kul att de går bort från det och satsar mer på något eget.
Det håller jag bara delvis med om. Förutom deras 1545-serie så är det väl inte några andra där de har gjort rena kopior eller homages vad jag vet? Håller med om 1521, det är en fantastisk klocka.
Det håller jag bara delvis med om. Förutom deras 1545-serie så är det väl inte några andra där de har gjort rena kopior eller homages vad jag vet? Håller med om 1521, det är en fantastisk klocka.
Personligen har jag inget problem med homager - att ta inspiration från andra är helt ok och kan leda till intressanta nya modeller.
Att däremot kopiera en klocka rakt av eller till 90% och bara byta modellnamn/märkeslogotyp är ju bara sunkigt.
Föredrar att leva utan en Patek framför att bära en kopia.
Syftade på sin kommentar om att endast 1545 från Squale var kopia av annan klocka. Detta är ju en annan modell, med stark koppling till en viss annan GMT. För mig för mycket för att jag skulle bära den över en Rolex GMT, eller för lite egen design.
Okej! Intressant, men borde inte de bojkottas eftersom dem gör "kopior", men för att dem har historia och tillverkar andra klockor så är det ok och dem kommer undan med det?
Nja, inte riktigt vad jag sa.
Men att tillverkare av dykarklockor som dessutom har en väldigt personlig egen kollektion gör en homage till världens mest kända dykare tycker jag i sak är ok. Sedan har de ju dessutom gamla Blancpain Fifty Fathoms som de gjort caset till.
Dock är 1545 misslyckad, men squale som märke ger jag mycket mer för än tex Steinhart som aldrig stått på egna ben designmässigt.
Syftade på sin kommentar om att endast 1545 från Squale var kopia av annan klocka. Detta är ju en annan modell, med stark koppling till en viss annan GMT. För mig för mycket för att jag skulle bära den över en Rolex GMT, eller för lite egen design.
Alright, trodde faktiskt 1545 serien bara var subkopian. Håller annars med om att 1521 och squale matic är både tilltalande och egna (om jag inte missat någon förlaga).
Alright, trodde faktiskt 1545 serien bara var subkopian. Håller annars med om att 1521 och squale matic är både tilltalande och egna (om jag inte missat någon förlaga).
GMTn är ju också delvis en kopia. Jag har som sagt Tropic-varianten och har inga problem med det. Skulle jag köpa en Rolex av samma typ så kostar den 80'+ och går knappt att få tag i medan min Squale kostade mig ca. 8' vilket passar både min plånbok och min livsstil bättre. Den dagen jag har så mycket pengar att jag kan köpa the real thing så kommer jag säkert att göra det, men fram till dess så är jag mycket nöjd med min Squale.
GMTn är ju också delvis en kopia. Jag har som sagt Tropic-varianten och har inga problem med det. Skulle jag köpa en Rolex av samma typ så kostar den 80'+ och går knappt att få tag i medan min Squale kostade mig ca. 8' vilket passar både min plånbok och min livsstil bättre. Den dagen jag har så mycket pengar att jag kan köpa the real thing så kommer jag säkert att göra det, men fram till dess så är jag mycket nöjd med min Squale.
Sälj lösöret, skilj er, köp en sjösäck och en 1675.....you will never look back
Hur ni än gör så kommer jag påminna er om att jag tipsade er redan nu...om 20år