Hehe, bra tips! Återkommer om ett tag med resultat.Sälj lösöret, skilj er, köp en sjösäck och en 1675.....you will never look back
Hur ni än gör så kommer jag påminna er om att jag tipsade er redan nu...om 20år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hehe, bra tips! Återkommer om ett tag med resultat.Sälj lösöret, skilj er, köp en sjösäck och en 1675.....you will never look back
Hur ni än gör så kommer jag påminna er om att jag tipsade er redan nu...om 20år
Tack@Nickhanhar Vad anser du om en entusiast som älskar en klockas utseende att köpa en homage som liknar hens drömklocka som hen aldrig kan äga? Om dem inte vinner på någon form av lotto såklart. Det finns massor av förslag på vettiga liknande klockor men vad skulle tipsa om att man ska tänka på?
Nu blandar du ihop homage med designkopia. Patek Philippe kommer inte göra någon homage på nautilusen eftersom den fortfarande är i produktion, det samma gäller Rolex DJ, DD, Sub, Audemars Piguet Royal Oak med flera. Tag Heuer, Longines, Seiko, Tissot med flera har tittat i arkiven och gjort nysläpp med gammal design. Det är homage.
Mitt tips är att du köper vad du vill men utan annan förväntan än att du själv är nöjd.![]()
Trams att ha med Hublot på listan med skräp i övrigt, skulle Big Bang vara en ren homage/kopia av AP RO? Har du någonsin jämfört dem sida vid sida IRL? Det har jag flertalet gånger och designmässigt skiljer de sig väldigt mycket från varandra. Gör om gör rätt
Absolut håller helt med dig! Kan du nämna någon homage (annat än de redan nämda som du tycker är rätt i vad du anser att en korrekt homage ska se ut)Personligen har jag inget problem med homager - att ta inspiration från andra är helt ok och kan leda till intressanta nya modeller.
Att däremot kopiera en klocka rakt av eller till 90% och bara byta modellnamn/märkeslogotyp är ju bara sunkigt.
Föredrar att leva utan en Patek framför att bära en kopia.
Jag förstår vad du menar, men en homage är inte en designkopia. En homage är snarare en re-issue av en tidigare utgiven modell som inte längre är i produktion. Helt godkänt med vissa modifikationer dock. En designkopia är en kopia på en nuvarande eller gammal modell, utgiven av någon annan än ursprungstillverkaren och givetvis till ett överkomligt pris. Att gilla eller inte gilla en homage, likt Longines senaste Heritage 1945 är ingen gråzon, bara en smaksak.Tackjo jag köper vad jag vill är inte rädd för att någon skulle såga mitt val, men jag var sugen på att diskutera gråzonerna, det är väldigt olika från person till person och var drar folk gränserna, det är väldigt intressant tycker jag. Jag hade bilden av att homage är en imitation av en annan klocka fast man inte rätt av kopierat/plagierat verket genom att göra en identisk klocka utan egen design och kasta ihop de med billigt skit material och sedan sälja de under annat namn "-Homage, an allusion or imitation by one artist to another"
För det första kan Big Bang omöjligtvis kallas AP RO homage/kopia, de är mycket olika varandra på ett designmässigt plan. Har man jämfört dem sida vid sida är skillnaderna markanta.Jag ber om ursäkt om du tycker det är tramsigt gjort. Anledningen till att jag gjorde det är för att just hublot väcker stora känslor hos vissa, vissa tycker si o vissa tycker så. Jag ville höra allas argument. Har du några mer argument om varför du tycker att det var fel att ta med hublot med de andra? Annat än att du tycker att designen skiljer sig mycket IRL och ser du någon annan större klocktillverkare som borde varit med, isf vilken?
Personligen har jag inget problem med andra personers kopior eller homager. På sätt och vis är det en form av snobberi att se ner på lagliga designkopior. Det handlar mest om att det känns sunkigt att företag tjänar pengar på design och image de själva inte investerat i.GMTn är ju också delvis en kopia. Jag har som sagt Tropic-varianten och har inga problem med det. Skulle jag köpa en Rolex av samma typ så kostar den 80'+ och går knappt att få tag i medan min Squale kostade mig ca. 8' vilket passar både min plånbok och min livsstil bättre. Den dagen jag har så mycket pengar att jag kan köpa the real thing så kommer jag säkert att göra det, men fram till dess så är jag mycket nöjd med min Squale.![]()
Homager från samma tillverkare är ganska vanligt. Kolla på Omegas First omega in space, Longines har ju sin Heritage Collection. När det gäller homager från andra tillverkare vet jag inte riktigt, det är ju en definitionsfråga och det finns nog inget staket som kan hålla sig på rätt sida om.Absolut håller helt med dig! Kan du nämna någon homage (annat än de redan nämda som du tycker är rätt i vad du anser att en korrekt homage ska se ut)
Fast....en homage kan ju också vara en "hyllning" till en existerande modell.Jag förstår vad du menar, men en homage är inte en designkopia. En homage är snarare en re-issue av en tidigare utgiven modell som inte längre är i produktion. Helt godkänt med vissa modifikationer dock. En designkopia är en kopia på en nuvarande eller gammal modell, utgiven av någon annan än ursprungstillverkaren och givetvis till ett överkomligt pris. Att gilla eller inte gilla en homage, likt Longines senaste Heritage 1945 är ingen gråzon, bara en smaksak.
![]()
Designkopior är en annan diskussion. Jag gillar personligen homager utgivna av tillverkarna själva. Designkopior är jag inte så imponerad av, men inget som väcker starka känslor heller. Tycker inte mig höra att tillverkarna själva tappar mycket sömn över dessa heller. Kopior däremot... inte så hett!
Vilken eller vilka tänker du på då?Fast....en homage kan ju också vara en "hyllning" till en existerande modell.
Observera hyllning inom citations tecken....
Fast....en homage kan ju också vara en "hyllning" till en existerande modell.
Fast....en homage kan ju också vara en "hyllning" till en existerande modell.
Årets citat sattes tidigt....och ja jag kommer att använda det. Ett av det mer användbara på länge....klockrentAllt kan vara en "hyllning". En ren kopia kan ju också vara en "hyllning". En mordbrand kan ju också vara en "hyllning".
Känns som att "homage"-begreppet hittades på för att legitimera designkopior, varken mer eller mindre.
Ja där håller jag med dig! Man har på ett snyggt sett lyckats fånga det panerai utstrålar men med en helt egen touch som inte känns plagierad iallafall enligt min åsikt.Homager från samma tillverkare är ganska vanligt. Kolla på Omegas First omega in space, Longines har ju sin Heritage Collection. När det gäller homager från andra tillverkare vet jag inte riktigt, det är ju en definitionsfråga och det finns nog inget staket som kan hålla sig på rätt sida om.
Anonimo Militaire tar ju inspiration från Panerai utan att planka rakt av, det är väl det närmsta jag kommer på nu.
Allt kan vara en "hyllning". En ren kopia kan ju också vara en "hyllning". En mordbrand kan ju också vara en "hyllning".
Känns som att "homage"-begreppet hittades på för att legitimera designkopior, varken mer eller mindre.
För det första kan Big Bang omöjligtvis kallas AP RO homage/kopia, de är mycket olika varandra på ett designmässigt plan. Har man jämfört dem sida vid sida är skillnaderna markanta.
För det andra tillverkar Hublot mycket kompetenta inhouse urverk med tourbillion, minute repeater, evighetskalendrar, fly-back kronografer och manuella urverk med flera veckors gångreserv bland annat. Sedan tillkommer de tekniska innovationer de gör inom material, såsom repfritt guld.
Övriga märken på din lista är rent skräp kvalitetsmässigt och kan inte på något sätt jämföras med Hublot
Det här skulle jag säga är ett bra exempel på när man tagit inspiration utan att kopiera rakt av. Kopierar man däremot utseendet på en klocka, trycker i ett ETA-verk och byter logga på tavlan så att den på lite håll ser ut som originalet blir för mig rätt löjligt, finns gott om bra klockor som man kan äga som inte kostar huggorm om priset är ett problem.Ja där håller jag med dig! Man har på ett snyggt sett lyckats fånga det panerai utstrålar men med en helt egen touch som inte känns plagierad iallafall enligt min åsikt.
![]()
![]()
Eller
![]()
![]()
Årets citat sattes tidigt....och ja jag kommer att använda det. Ett av det mer användbara på länge....klockrent
"En mordbrand kan ju också vara en "hyllning""![]()
Ja tänker på tex Ginault och steinhart som väl får ses som rena kopior på submariner. Måhända inte senaste modellen på boetten men knappast en re-issue av något gammalt iaf...finns väl fler sådana när man gräver lite.Vilken eller vilka tänker du på då?
Swiss Legend blev fällda i domstol 2014 och fick betala $9,8 miljoner i skadestånd till AP enligt FT.
![]()
För det första kan Big Bang omöjligtvis kallas AP RO homage/kopia, de är mycket olika varandra på ett designmässigt plan. Har man jämfört dem sida vid sida är skillnaderna markanta.
För det andra tillverkar Hublot mycket kompetenta inhouse urverk med tourbillion, minute repeater, evighetskalendrar, fly-back kronografer och manuella urverk med flera veckors gångreserv bland annat. Sedan tillkommer de tekniska innovationer de gör inom material, såsom repfritt guld.
Övriga märken på din lista är rent skräp kvalitetsmässigt och kan inte på något sätt jämföras med Hublot
Jag håller självklart med dig! Men en ganska stor skara anser att Hublot är överprisat och överhype:at och inte alls värd pengarna. (Baserat på min helt egna spaning, då jag tycker att jag stöter på det nu o då via t.ex erkända klock youtubers, andra forum m.m. Har du något mer exempel i bagaget där du anser att en homage, eller klockor som liknar varandra men är helt olika egentligen och inte klivit över den osynliga gränsen för vad som är plagiat eller hyllning
Att ta med Hublot i den här tråden är som att ta med Picasso i en tråd om Hötorgskonst.
Folk får gärna tycka vad de vill om märket men att de tillverkare högklassiga ur med i många fall unika och mycket komplicerade lösningar är ett faktum.
För dyrt? För fult? Köp en Rolex då.
Övriga exempel i trådstarten är nästan undantagslöst rena kopior som ingen borde köpa eller bära.
Jaha, du menar så. Jag tänker precis tvärt om, att dom är designkopior och inte homager. Ingen koll på Ginault, men Steinhart gör ju en designkopia med bra kvalité för pengarna. Jag har nog tidigare precis som du lite slarvigt kallat dom ”homage” av den enkla anledningen att dom har högre kvalité än många andra designkopior.Ja tänker på tex Ginault och steinhart som väl får ses som rena kopior på submariner. Måhända inte senaste modellen på boetten men knappast en re-issue av något gammalt iaf...finns väl fler sådana när man gräver lite.
Ju mer jag nördat ned mig i Hublot så har jag lärt mig att älska dem. Men tror aldrig att jag kommer äga någon, dels priset och de finns många andra klockor jag köper istället för de pengarnaNä, man kan inte beskylla Hublot för att sno andras design. Jean-Claude Biver har erkänt att man tagit inspiration från en skeppsventil på vissa modeller, därav namnet 'Hublot'
( https://dictionary.cambridge.org/dictionary/french-english/hublot
&
)
Vilket både Royal Oak och Nautilus inspirerats av, eller egentligen Gerald Genta då.
Förutom det är Hublot ett märke som står på egna ben, tar risker och experimenterar. Inte allas kopp té, men så är det om man är i framkant.
Är jag ett fan själv? Kanske, jag har verkligen fått respekt för märket på sistone. Kanske för att klockintresset utvecklats från vanliga sportklockor i stål till något annat.
Aha du ser! Egentligen vet jag inte hur den exakta definitionen på homage är! Men då menar vi ju detsamma hursomhelst!Jaha, du menar så. Jag tänker precis tvärt om, att dom är designkopior och inte homager. Ingen koll på Ginault, men Steinhart gör ju en designkopia med bra kvalité för pengarna. Jag har nog tidigare precis som du lite slarvigt kallat dom ”homage” av den enkla anledningen att dom har högre kvalité än många andra designkopior.