• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Homage skammen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Samurai

Breitling
Skammen av att bära en Homage klocka kan kännas outhärdlig för vissa klockentusiaster där ute. Ord som spottas ut rakt i ansiktet och droppar ner till din kinesiska klocka, så som fejk, brist på självrespekt, lurar andra och sig själv och fler spydiga kommentarer från alla möjliga klocksnobbar.

Men vad är mer förnedrande än att stå utanför en auktoriserad klockaffär med dilemman om du ska försöka ta dig in eller inte för att fråga efter den där Submarinen, som du inte bara har råd med men som du aldrig kommer få p.g.a. av deras "kösystem". Vi vet ju mycket väl vilka som prioriteras dessa köer! Vi är väl bekanta med köer utanför nattklubbarna där man i stort sett säljer sig själv, "slampar" för vakterna i hopp att de inte ska fråga om medlemskap med följd av att driva dig därifrån på ett förnedrande sett. Det är samma kö, förolämpande, integritetskränkande där du ska tigga om att betala dem dina pengar. Varför jagar vi dessa klockor?

Men Homagen erbjuder inte bara en känsla för viss design för en billigare peng, det står för mycket mer. Den går i strid mot dessa omoraliska företag som skapar ett hierarkisk system bland Klockentusiaster, ett fascistisk framförhållning där du inte duger åt deras varumärke.

Vad är mest skamligt att bära egentligen, "kopian" eller tyrannen?
IMG_E2993.JPG
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Skammen av att bära en Homage klocka kan kännas outhärdlig för vissa klockentusiaster där ute. Ord som spottas ut rakt i ansiktet och droppar ner till din kinesiska klocka, så som fejk, brist på självrespekt, lurar andra och sig själv och fler spydiga kommentarer från alla möjliga klocksnobbar.

Men vad är mer förnedrande än att stå utanför en auktoriserad klockaffär med dilemman om du ska försöka ta dig in eller inte för att fråga efter den där Submarinen, som du inte bara har råd med men som du aldrig kommer få p.g.a. av deras "kösystem". Vi vet ju mycket väl vilka som prioriteras dessa köer! Vi är väl bekanta med köer utanför nattklubbarna där man i stort sett säljer sig själv, "slampar" för vakterna i hopp att de inte ska fråga om medlemskap med följd av att driva dig därifrån på ett förnedrande sett. Det är samma kö, förolämpande, integritetskränkande där du ska tigga om att betala dem dina pengar. Varför jagar vi dessa klockor?

Men Homagen erbjuder inte bara en känsla för viss design för en billigare peng, det står för mycket mer. Den går i strid mot dessa omoraliska företag som skapar ett hierarkisk system bland Klockentusiaster, ett fascistisk framförhållning där du inte duger åt deras varumärke.

Vad är mest skamligt att bära egentligen, "kopian" eller tyrannen?
IMG_E2993.JPG
Mycket trevlig trådstart, men om du behöver en paus när rolexkramarna får mjölksyra i armarna efter allt pucklande på dig så kika in i "Mikrotråden" en stund och ladda batterierna.

Jag personligen väljer nog homagen framför originalet, jag har lite svårt att se hur man skulle kunna försvara en prislapp och en prisutveckling som den hos Rolex. Dessutom när man inte har koll på vad som händer med pengarna när man väl står där med klockan i hand gör att jag drar öronen åt mig. Att Rolex är en stiftelse har inget med godhjärtade ändamål att göra, det tror iallafall jag, utan nog snarare med att de är något ljusskygga och inte öppet vill redovisa vad de hittar på med sina miljarder.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Mycket trevlig trådstart, men om du behöver en paus när rolexkramarna får mjölksyra i armarna efter allt pucklande på dig så kika in i "Mikrotråden" en stund och ladda batterierna.

Jag personligen väljer nog homagen framför originalet, jag har lite svårt att se hur man skulle kunna försvara en prislapp och en prisutveckling som den hos Rolex. Dessutom när man inte har koll på vad som händer med pengarna när man väl står där med klockan i hand gör att jag drar öronen åt mig. Att Rolex är en stiftelse har inget med godhjärtade ändamål att göra, det tror iallafall jag, utan nog snarare med att de är något ljusskygga och inte öppet vill redovisa vad de hittar på med sina miljarder.
Det handlar väl snarare om att man ska betala mindre skatt när man har en ”stiftelse”?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Mycket trevlig trådstart, men om du behöver en paus när rolexkramarna får mjölksyra i armarna efter allt pucklande på dig så kika in i "Mikrotråden" en stund och ladda batterierna.

Jag personligen väljer nog homagen framför originalet, jag har lite svårt att se hur man skulle kunna försvara en prislapp och en prisutveckling som den hos Rolex. Dessutom när man inte har koll på vad som händer med pengarna när man väl står där med klockan i hand gör att jag drar öronen åt mig. Att Rolex är en stiftelse har inget med godhjärtade ändamål att göra, det tror iallafall jag, utan nog snarare med att de är något ljusskygga och inte öppet vill redovisa vad de hittar på med sina miljarder.
Handlar du på IKEA, och gör inte de nästan samma grej med sina pengar?
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Det handlar väl snarare om att man ska betala mindre skatt när man har en ”stiftelse”?
Så kan det ju absolut vara, men jag tror inte det. Är man så stor som Rolex är så kan man "planera" bort skatten oavsett om man är ett börsnoterat bolag eller inte. Om så inte vore fallet så hade vi inte haft bolag som Alphabet och Apple....
 
Senast ändrad:

Nilas

Patek
2-Faktor
Förstår bara inte poängen med att köpa en kopia när man kan hitta mycket roliga egna designer i samtliga prisklasser.
Kan ju vara så att man gillar originalet men tycker att det är ohemult dyrt, på gränsen till vansinne kanske. Homager har funnits i alla tider känns det som och även för och emot.
Kopior däremot är för mig när något replikerar originalet med namn och allt, big no no.
 

Eqn

Panerai
Kan ju vara så att man gillar originalet men tycker att det är ohemult dyrt, på gränsen till vansinne kanske. Homager har funnits i alla tider känns det som och även för och emot.
Kopior däremot är för mig när något replikerar originalet med namn och allt, big no no.
Det kommer ju aldrig vara mer än en "nästan" klocka, säger inte att det är fel men skulle aldrig funka för mig.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kan ju vara så att man gillar originalet men tycker att det är ohemult dyrt, på gränsen till vansinne kanske. Homager har funnits i alla tider känns det som och även för och emot.
Kopior däremot är för mig när något replikerar originalet med namn och allt, big no no.
Som du vet kopierar man när man återskapar något efter ett original. Tråkigt blir det när man inte tillför något utan endast gör det för egen vinning. Motsatsen till homage/hyllning. Mao förstår du mycket väl vvad det syftades på. Bara vissa som gillar stulna/kopierade ting som har svårt att ta ordet i mun.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Som du vet kopierar man när man återskapar något efter ett original. Tråkigt blir det när man inte tillför något utan endast gör det för egen vinning. Motsatsen till homage/hyllning. Mao förstår du mycket väl vvad det syftades på. Bara vissa som gillar stulna/kopierade ting som har svårt att ta ordet i mun.
Tillskillnad från dem skapade originalet från början som inte gjorde det för egen vinning utan... ?
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Hade varit kul med en omröstning i tråden. Just nu känns det endast som det är en högljudd minoritet som är för homage. :)
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Som du vet kopierar man när man återskapar något efter ett original. Tråkigt blir det när man inte tillför något utan endast gör det för egen vinning. Motsatsen till homage/hyllning. Mao förstår du mycket väl vvad det syftades på. Bara vissa som gillar stulna/kopierade ting som har svårt att ta ordet i mun.
Och med sista meningen så menade du vadå?
Om det är tråkigt eller inte det är väl upp till var och en tänker jag men du har väl som vanligt facit på vad som är rätt eller fel.
Menade du mig så hymlar jag inte med att jag har homager eller kopior som du vill kalla det men jag har även Omega, Longines, Certina m.m.
Det ena måste inte utesluta det andra och jag kör vad jag är sugen på för tillfället.
Däremot så har jag inte ont av vad andra har kring handleden så som vissa andra har tydligen.
 

Nevada

Cartier
2-Faktor
Visst finns det en paragraf i boken om hur man gör rätt som klockentusiast som säger att homage är mer ok så länge klockan är minst 25 år gammal? Håller helt med om att det är ovärdigt att köa, ffa om andra faktorer än tid i kö spelar in.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Finns så många schyssta mer tillgängliga och budgtvänliga men ändå respekterade märken och modeller så jag har oerhört svårt för när folk väljer att bära rena homager.
Fast varför bry sig om vad andra har på sig, gillar man inte något är det ju bara att låta bli att köpa det eller? Det är ju lite som att säga att "Jag gillar bara röda jackor så därför blir jag så förbannad när jag ser någon som har en svart jacka på sig" , måste bli sjukt jobbigt i längden
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp