• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Homage skammen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag tycker att ordet homage är ganska missbrukat? Min åsikt är att en homage är en hyllning till en annan klocka, och ser då gärna att märket som gör homagen har någon sorts koppling till originalet. Exempelvis om Tudor gör en homage av en specifik rolexmodell eller liknande. Och då får det gärna vara att det ändå är något som skiljer dom åt designmässigt, men inte nödvändigtvis.

Dock kan jag inte förstå varför man säger homage när exempelvis en kinesisk budgettillverkare gör en utseendemässigt identisk klocka av ett mer erkänt märke där det enda som skiljer i utseende är loggan? Är det en hyllning till ursprungsklockan då? För i min värld känns det enbart som att man försöker rida på någon annans arbete samtidigt som man gärna vill att folk ska tro att det är originalet man bär.

Nu är det givetvis inte alltid på det sättet, men i många fall tycker jag nog att det är så det ser ut. I dom fallen skulle jag nog vilja se att man kommer på ett nytt begrepp, det är inte en homage och det är ju egentligen inte en kopia heller… Vad tror ni om att införa ordet ”kopage” istället? 🤓😂

Faller inte en stor del av argumenten gällande ursprunglig design kontra kopior så snart Tudor läggs till ekvationen? Eller är det inte lika mycket av en kopia utifrån att ägaren till Rolex och Tudor är densamma?
Skillnaden i detta exemplet är att Tudor byggt upp ett eget brand med egna modeller. Det finns en ganska logisk anledning till att Tudor experimenterat och skapat sina egna modeller (ibland med blandad framgång).

Jag tycker att ordet homage är ganska missbrukat? Min åsikt är att en homage är en hyllning till en annan klocka, och ser då gärna att märket som gör homagen har någon sorts koppling till originalet.
Instämmer helt! Kanske en subtil flirt med orginalet men inte som i många av fallen en ren kopia. Kan t ex se charmen med @FreakyLeo ’s exempel ovan. Imo så kan den stå på egna ben.

Homage är ju en grej. San Martin är en annan? Att mikromaffian envisas med att kalla kopior för hyllningar är så konstigt (tycker jag).

Också lite kul att man av principiella skäl inte vill köpa Rolex pga ”ond stiftelse” men gärna köper 15 kinesiska San Martin. Tar du del av årsredovisningen och pengaflödet där eller @FreakyLeo ?
Nu är jag inte speciellt förtjust i San Martin, har ägt två som båda är sålda nu. Jag litar dock mer på San Martin som är ett företag än vad jag litar på Rolex som stiftelse. Liao JiaMing verkar dessutom vara en ganska arbetsam snubbe som själv är inblandad i produktionen, tror inte att dem har fler slavarbetare än vad Rolex har.

Det du säger låter lite som "Har du inte råd med en Rolex så får du nöja dig med något som inte ser ut som en Rolex". Det låter lite som att man skulle säga till en bonde i Botswana som lever med AIDS att "Har du bara råd med generika och inte originalmedicinerna så kan du lika gärna gå och dö istället" eller "Om du inte köper italiensk pasta så får du inte äta spaghetti". Det är, i mitt tycke, bara snobberi och en möjlighet att trycka ner folk som inte har det lika bra som du har det.

5427DC45-EE4F-49B4-90B8-A58F564181F0.jpeg
Är det där samma sak som min Crepas menar du?

Skillnaden i detta exemplet är att Tudor byggt upp ett eget brand med egna modeller. Det finns en ganska logisk anledning till att Tudor experimenterat och skapat sina egna modeller (ibland med blandad framgång).
Det samma kan argumenteras för även gäller en uppsjö av mindre tillverkare, att det finns en uppsättning av modeller med ett eget formspråk, fastän att en eller ett par modeller lånar tillräckligt mycket från någon välkänd modell från en annan manufaktur att det resulterar i glåpord samt spott och spe av bibliska proportioner från olika håll och förståsigpåare.

Jag kritiserar inte Tudor på något sätt här, försöker enbart uppmuntra till perspektiv och att belysa frågan från flera håll. Som tidigare förtäljts är jag dock ingen anhängare av regelrätta kopior, oavsett var de är tillverkade och med vilket företagsnamn som står på tavlan.

Fridens.

Nu är jag inte speciellt förtjust i San Martin, har ägt två som båda är sålda nu. Jag litar dock mer på San Martin som är ett företag än vad jag litar på Rolex som stiftelse. Liao JiaMing verkar dessutom vara en ganska arbetsam snubbe som själv är inblandad i produktionen, tror inte att dem har fler slavarbetare än vad Rolex har.

Det du säger låter lite som "Har du inte råd med en Rolex så får du nöja dig med något som inte ser ut som en Rolex". Det låter lite som att man skulle säga till en bonde i Botswana som lever med AIDS att "Har du bara råd med generika och inte originalmedicinerna så kan du lika gärna gå och dö istället" eller "Om du inte köper italiensk pasta så får du inte äta spaghetti". Det är, i mitt tycke, bara snobberi och en möjlighet att trycka ner folk som inte har det lika bra som du har det.

Är det där samma sak som min Crepas menar du?
Så överdrivet, och så dåliga jämförelser...

Ingen har sagt att man ska sluta helt med klockor. Man säger att det finns alternativ som inte lever på andras design.

Om jag ska dumma ned det.

Jag har inte råd med italiensk pasta, men vill äta pasta. Ska jag låta bli då?

Nej, jag väljer svensk pasta, för det är också nice.

Jag går däremot inte och köper pasta som försöker likna italiensk pasta, men som smakar bajs

Så överdrivet, och så dåliga jämförelser...

Ingen har sagt att man ska sluta helt med klockor. Man säger att det finns alternativ som inte lever på andras design.

Om jag ska dumma ned det.

Jag har inte råd med italiensk pasta, men vill äta pasta. Ska jag låta bli då?

Nej, jag väljer svensk pasta, för det är också nice.

Jag går däremot inte och köper pasta som försöker likna italiensk pasta, men som smakar bajs
Du går inte och köper pasta som försöker att efterlikna italiensk pasta?! Okej ;)

Rolex kopierar också hej vilt, gå in på chrono24 och knappa in Rolex Cellini och kolla hur många modeller du hittar som är så gott som identiska med andra märken.

Du går inte och köper pasta som försöker att efterlikna italiensk pasta?! Okej ;)

Rolex kopierar också hej vilt, gå in på chrono24 och knappa in Rolex Cellini och kolla hur många modeller du hittar som är så gott som identiska med andra märken.

Jag ska bara avsluta min tallrik med makaroner först

Liao JiaMing verkar dessutom vara en ganska arbetsam snubbe som själv är inblandad i produktionen, tror inte att dem har fler slavarbetare än vad Rolex har.
Vem har pratat om ”slavarbete”?
Det låter lite som att man skulle säga till en bonde i Botswana som lever med AIDS att "Har du bara råd med generika och inte originalmedicinerna så kan du lika gärna gå och dö istället"
Tycker det är en ganska snäv jämförelse. En rättvis är väl isf att bonden vägrar ta ett alternativ som må vara lika bra och istället endast vill ta en generica. Ex; denne vägrar ta en DNA hämmare för att orginalet är en mRNA när alternativet fantiskt ger samma resultat….. och nej inget av detta har med snobberi att göra. Självklart har alla olika förutsättningar. Men att köpa regelrätta kopior av en viss modell är en annan sak. I så fall är det mer ärligt att köpa en fake Rolex än ett ”micro brand” och sedan kalla det en homage.

fastän att en eller ett par modeller lånar tillräckligt mycket från någon välkänd modell från en annan manufaktur att det resulterar i glåpord samt spott och spe av bibliska proportioner från olika håll och förståsigpåare.
Det beror väl på hur mkt som ”lånas”? Att det kommer att finnas vissa likheter är oundvikligt. Tror de flesta av oss är rätt överens om kopior vs homager etc.

Men början av diskussionen byggde på argument för att köpa kopior för att ”utmana” de stora tillverkarna(?) för att de är ”onda”.

Skulle fortfarande vara intressant att få klargjort i vad tillverkare gör för att vara onda eller sk. tyranner?

Senast ändrad:
Jag tycker att ordet homage är ganska missbrukat? Min åsikt är att en homage är en hyllning till en annan klocka, och ser då gärna att märket som gör homagen har någon sorts koppling till originalet. Exempelvis om Tudor gör en homage av en specifik rolexmodell eller liknande. Och då får det gärna vara att det ändå är något som skiljer dom åt designmässigt, men inte nödvändigtvis.

Dock kan jag inte förstå varför man säger homage när exempelvis en kinesisk budgettillverkare gör en utseendemässigt identisk klocka av ett mer erkänt märke där det enda som skiljer i utseende är loggan? Är det en hyllning till ursprungsklockan då? För i min värld känns det enbart som att man försöker rida på någon annans arbete samtidigt som man gärna vill att folk ska tro att det är originalet man bär.

Nu är det givetvis inte alltid på det sättet, men i många fall tycker jag nog att det är så det ser ut. I dom fallen skulle jag nog vilja se att man kommer på ett nytt begrepp, det är inte en homage och det är ju egentligen inte en kopia heller… Vad tror ni om att införa ordet ”kopage” istället? 🤓😂
Amen!

Flippade rollar och fyllde lådorna med klockor för löjliga belopp tills för några år sedan när jag började med jakt på gamla dagar. Då blev det annat stål för stålarna. Sedan blev det hus i Florida. Då försvann de sista dyrgriparna och kvar är en flock blandade billiga vintageklockor. Märkligt nog är de precis lika skoj som dyrgriparna. Så jag tycker man helt enkelt kan välja fritt. Man behöver inte gå noname homagevägen om man vill ha en snygg dykare. Finns gott om budgetvänliga märken som gör bra klockor. Slår gärna ett slag för Seiko.

Faktum är att det är mycket trevligt folk i mikrotråden. Det är bara en 3-4 stycken som har lite taskig attityd och gärna söker upp konflikter. Tråkigt för alla andra.

Samt att det finns en hel del micromärken som har en helt egen design och inrikting, och inte bara rider på andras framgångar (som exempelvis San Martin)
Nu vet jag att det finns en uppsjö med människor som anser att San Martin har väldigt bra kvalite kontra prislappen, men jag anser det vara helt irrelevant när hela affärsidén bygger på designstölder. Det spelar ingen roll hur bra klockan är då, man får ändå en bitter eftersmak i munnen..

Tycker man inte att det gör något så är de givetvis bara att köra! Men jag skulle iaf tycka att det kändes tråkigt när någon uppmärksammar min klocka bara för sekunden senare bli besviken över att man har en ”kopia”, och så ska man stå där och försöka förklara det fantastiska med sin kinesiska homage, att det inte alls är en kopia samt varför den är 10ggr bättre än originalet 😉

Jag ställde i våras en fråga angående hur det bland klocknördar ses på homager på Stora tråden om mikromärken. Fick då snabbt responsen att det var en oönskad och meningslös diskussion som redan hade diskuterats mycket. I denna tråd råder en i stort öppnare attityd...
Ja det blir tyvärr en lite märklig stämning i den tråden där många verkar direkt ogilla dyrare ur och lyx. Spännande nya klockor med egen design tror jag alla uppskattar. Kopior brukar rent generellt inte uppskattas av folk som nördat in på ett område. Men det finns alltid nischer bland nördsamlingar, så även här.

Beror väl på vad som anses vara en "hommage". Tycker det är kul med hyllningar till vintagemodeller, Dan Henry är ett exempel på någon som gör det bra.

När det kommer till Rolex och Submarinader hommager vet jag inte vad jag ska tycka.
Möjligen är en Lorus Sub något coolare än originalet ;)
wfmSS43PJviCdOBFhIuVyJJ0yH1Fdx0ZuqBYVcEMfdY.jpg

Jag ställde i våras en fråga angående hur det bland klocknördar ses på homager på Stora tråden om mikromärken. Fick då snabbt responsen att det var en oönskad och meningslös diskussion som redan hade diskuterats mycket. I denna tråd råder en i stort öppnare attityd...
Det är väl mest att de som hänger där (inklusive jag själv) har sett den diskussionen snurra en gång varannan månad i flera år och är trötta på samma diskussioner gång på gång då de i princip alltid slutat med bråk. Folk har alldeles för olika åsikter när det gäller homager, det ser vi ju bara i den här tråden.

Om det sen var ett kass bemötande så var det såklart väldigt onödigt men knappast representativt för alla som är aktiva i tråden.

Torde det månne inte i grund och botten vara en misstolkning från din sida av en, utan att generalisera, utbredd åsikt att dyra ur betingar ett avsevärt mycket högre pris än nödvändigt?

Fridens.
Inte i detta fall nej. Dock alltid sunt att ifrågasätta vad man får för pengarna. Få konsumentprylar och specifikt lyxprylar som har en kostnadsbaserad prislapp idag.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp