• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hommage/Copage-Affordables och liknande, den vågade utbrytartråden

Baramats

Audemars
2-Faktor
Jag tog mod till mig och startade denna tråd där glada klockentusiaster kan posta bilder och intryck på San Martin, Tisell, Pagani Design m fl inom samma härkomst.

Tycker ni att ni känner igen designen på boett mm då har ni säkert rätt.

Senaste veckan har det blivit uppenbart att det finns ett behov att lyfta ut ”homager” som lånar det mesta förutom varumärke från Mikrotråden. Även tråden om Homage-skammen gav mig inspiration till denna tråd.

Välkomna att posta! Själv har jag ägt en Tisell, ska bara leta efter bild i arkivet på sålda klockor.
Den var fin men stiften satt för nära caset så enbart möjligt att använda medföljande länk.

Tråden får gärna leva och vidgas, jag är TS men kommer inte gå in direkt och styra upp, jag har ett helt vanligt liv att leva vid sidan av KS, finns det möjlighet att bredda omfånget gör vi det. Jag har inte koll på alla världens klocktillverkare och tidigare modeller.
 
Senast ändrad:

Schned

Panerai
2-Faktor
DSC07663.jpg


Pagani PD-1639.

Inköpt beggad men oanvänd på ks för en röding. Tanken är att ge bort den till en släkting som inte har någon mekanisk klocka.

Seiko NH35, safir, ok kvalitetskänsla.
Tyvärr linjerar inte insert men det gör den ej heller på min Seiko SPB143 som har ett inköpspris på ytterligare 14000:-

Skulle jag kunna tänka mig den här som owg? Nä inte direkt. Men som affordable klocka att slänga in i rotationen en eller två dagar i månaden? Ja definitivt.
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Här blire’ livat!
Svarar mig själv. Eller så blir det motsatsen iom den något nedvärderande titeln. För visst är tanken att täcka in även andra homager som de från tex Steinhart, Meccaniche Veneziane, Stuhrling, Spinnaker, vissa Halios osv som säljs för betydligt mer än vad Ali-klockor går för? Vill inte ta över TS tråd men ett passande namn kanske hade varit Hommage-tråden om tråden ska få fart.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Detta är både en tråd som kan ses för vad den är och en behovsanalys. Framförallt kan man hänvisa postare hit istället för att bara skapa dålig stämning med ändlösa diskussioner.
Dör den behövs den inte.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Armida A12, 38 mm snygg homage på Seiko 62mas. En av få remakes som lyckas hålla nere storleken.

E2A3C406-DC1F-4DDF-9765-F1E603AFC3B0.jpeg

Jag är väldigt sugen på en SLA037 som är Seikos första bra remake i någorlunda liten storlek. Den är dock dyr.
Ja, jag känner till SLA017 (40 mm och tjock) samt SPB-serien och övriga remakes, dock är de för stora för min smak.
 

Schned

Panerai
2-Faktor
Tack, bra idé, det var ju bara att någon skulle starta denna tråd, så det fick bli som det blev :)

Jag gillar dina bidrag, både i denna och tidigare i M-tråden.

Kan vi nå 40000 sidor innan jul?

Tack. 👊🏼

Får se vad det blir av det här och med mikrotråden. Personligen tror jag det är risk för att det blir splittrat och lägre frekvens på inläggen.

Var drar man gränsen för vad som är mikro eller hommage?
 

PNM

Panerai
Finns ingen gräns mellan - hommagerna är mikromärken men inte alla mikromärken är hommager.

Så länge idén är att hommager ska särskiljas från de respektabla mikromärkena tror jag liknande trådar är dödfödda. Något i stil med ”Bästa budgetalternativ till Rolex, Omega etc” är en vinkling som kanske skulle funka.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Låt oss diskutera, varför är just Rolex och Seiko dom varumärken vars design härmas mest?

När jag läser trådstarten verkar det inte som att tanken är en diskussionstråd gällande existensberättigandet för dessa klockor, utan en tråd för de som uppskattar och använder klockorna. Starta en egen tråd om du vill ha en moraldiskussion och så kan den som vill posta bilder och intryck på klockorna få ha den här tråden ifred 💚
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
När jag läser trådstarten verkar det inte som att tanken är en diskussionstråd gällande existensberättigandet för dessa klockor, utan en tråd för de som uppskattar och använder klockorna. Starta en egen tråd om du vill ha en moraldiskussion och så kan den som vill posta bilder och intryck på klockorna få ha den här tråden ifred 💚
Tycker frågan är central och inget som behöver en ny tråd faktiskt. Man behöver inte svara/diskutera ifall man inte vill. :)
 

FOQ

Audemars
När jag läser trådstarten verkar det inte som att tanken är en diskussionstråd gällande existensberättigandet för dessa klockor, utan en tråd för de som uppskattar och använder klockorna. Starta en egen tråd om du vill ha en moraldiskussion och så kan den som vill posta bilder och intryck på klockorna få ha den här tråden ifred 💚

Bra skrivet!
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Du vet ju mycket väl att förra tråden stängdes ner. Kan inte du bara ge dig.
Varför ska jag ge mig? Jag vill diskutera varför man härmar Rolex och Seiko i störst utsträckning, speciellt Seiko. Skulle inte fler härmningar av tex Breitling och Cartier öka försäljningen?

Edit: "Homage"ägare verkar vara lättkränkta, jag ger mig. Hej då.
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Varför ska jag ge mig? Jag vill diskutera varför man härmar Rolex och Seiko i störst utsträckning, speciellt Seiko. Skulle inte fler härmningar av tex Breitling och Cartier öka försäljningen?

Edit: "Homage"ägare verkar vara lättkränkta, jag ger mig. Hej då.

Tydligen... 🤷🏼‍♂️

 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Tydligen... 🤷🏼‍♂️

Just därför jag säljer den, vill inte förknippas med designstöld. :)
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Kan du byta rubrik på din annons och kalla det designstöld. Nu ger du den ett skimmer av något som den inte är.
Det kan jag göra, något mer du önskar?

Edit: Nöjd?
 
Topp