Dags att uppliva denna tråd.
Beställde tidigare 3st San Martin från Kina: en svart, en blå och en grön.
Den svarta blev en present åt en god vän. Den blåa och gröna har jag kvar. Fast den gröna funkade inte alls för kronan gick inte att dra ut och det gick inte att ställa in datum eller dra upp klockan som det ska. Kronan satt nästan fast. Mejlade butiken jag köpt den av och fick adress att skicka in den till, tillbaka till Kina. Men jag hade ingen skrivare och tyckte det kändes krångligt. Möjligt tjorv med att slippa betala tullen en gång till osv...
Tiden gick och det blev inte av. Gick sen till en urmakare och frågade om han kunde kolla om den går att laga.
Fick besked att han inte fick tillgång till reservdel så det gick inte.
Nyligen tänkte jag att om den ändå är trasig så kan jag öppna baksidan och se hur det ser ut.
Jodå, det är ett Seiko NH35 urverk, och jag skruvade tillbaka locket.
Upptäckte då att det plötsligt gick bra både att dra upp den och ställa in datum. Klockan tickar på som den ska, men istället går kronan inte att skruva in fullt. Jag kan ju iofs nöja mig med detta även om det stör mig lite att se kronan en bit ute.
Och det innebär förstås att jag inte vågar betrakta den som vattentålig alls.
Skulle dock vara beredd att lägga ut en slant på att fixa till klockan så den funkar som den ska, men gissar att priset kanske blir nästan lika högt som att köpa en ny om det innebär ett nytt urverk plus urmakarkostnader.
Finishen på denna modell är utmärkt och tycker det definitivt är mycket hög kvalitet för priset.
Hur detta exemplar kunde passera kvalitetskontrollen är dock mycket konstigt. Att kontrollera att kronan funkar borde vara en absolut del av kontrollen.