• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hommage/Copage-Affordables och liknande, den vågade utbrytartråden


Genomgång av San Martin hq. Vet inte vad jag väntade mig men ser ut att hålla hög nivå på produktionslinjen.

Nästan lite klinisk känsla vilket också är min erfarenhet av hur San Martins nyare klockor upplevs på handleden.

Lite steril och kall känsla med andra ord. Väldigt välbyggda och skarpa men det saknas lite charm och värme. Särskilt om man jämför med originalen.

Å andra sidan är det väl ingen som köper en SM som substitut för originalet. En SM köper man för att få en helt ok klocka till ett överkomligt pris.

DSC07719 (1)-picsay.jpg


SM MM300 v2

Klinisk, kall, steril...
Jag tänker rolex.
 

Genomgång av San Martin hq. Vet inte vad jag väntade mig men ser ut att hålla hög nivå på produktionslinjen.

Nästan lite klinisk känsla vilket också är min erfarenhet av hur San Martins nyare klockor upplevs på handleden.

Lite steril och kall känsla med andra ord. Väldigt välbyggda och skarpa men det saknas lite charm och värme. Särskilt om man jämför med originalen.

Å andra sidan är det väl ingen som köper en SM som substitut för originalet. En SM köper man för att få en helt ok klocka till ett överkomligt pris.

DSC07719 (1)-picsay.jpg


SM MM300 v2

Har man varit i etablerade Japanska klockfabriker känns den här videon som någon slags teater.
Att ha luftslussar och renrum när man inte bär renrumskläder är ju helt poänglöst t.e.x.
 
Jag har alltid tänkte att Islanders är Seiko modar, särskilt med tanke på att de även är AD åt Seiko. och de gör ju ingen hemlighet av att de bygger på Seikos klockor då de i säljtexten skriver att Seikodelar passar till dessa.
Nja, inga Seiko moddar, men om det är någon homagemärke som har en gnutta heder så är det Islanders. Ägt två stycken, toppen kvalité rakt av!
 
Men det var ju toppenkvalitet och du gillade ju dom? Man ska inte bry sig så mycket om grupptryck, det man gillar det kör man på 👍
Vet inte vad för grupptryck du syftar på, men ingen i min omgivning bryr sig ett skit om vad jag har runt handleden. Det känns helt enkelt inte rätt med designstöld. Nu hoppar jag iallafall av denna diskussion. Ciao.
 
Maranez länk är i en klass för sig i den prisklassen. Hur de kunde sälja den för $99 eller att de skickar med det på en klocka som kostar $399 är ofattbart. Jag har testat många BoR-länkar (inkl två Doxa) och Maranez är helt klart bäst, oavsett pris. Snygg finish, tighta toleranser och ett väldigt snyggt och kvalitativt lås.

Subjektivt: Jag tycker att Maranez länk är bäst för att den lägger sig precis mitt emellan Doxas länkar och lås. Låset på SUB 300 är ett klassiskt plåtlås som jag älskar och som funkar kanon till den klockan men det är ju tillsammans med länken rätt dyrt med tanke på vad det är. Kvalitén på plåslåset är dessutom sådär då mitt redan har börjat rosta i dykförlängningen. Låset på SUB 300T är sjukt stort och klumpigt och passar inte alls stilen på klockan.

Priser:
Maranez: $99 (exkl moms/tull)
Doxa med plåtlås: €280 (inkl moms/tull)
Doxa med fräst lås: €480 (inkl moms/tull)
Doxa, endast låset:€190 (inkl moms/tull)
Vart köper man länken?
 
Ser ut som om dag-hjulet nog är AM på den... texten centrerat dåligt.
Eller har du köpt den ny...?

Eller är det en kopia eftersom du postar den här?
Ska lämna in den imorgon, återkommer med bild igen här i tråden.

Läs tråden nedan så länge, där finns alla svar till dina funderingar. 😘
 
Ska lämna in den imorgon, återkommer med bild igen här i tråden.

Läs tråden nedan så länge, där finns alla svar till dina funderingar. 😘

Aha... så nu är den som Islander ungefär?
Dvs ett märke i grunden, men med eftermarknadsdelar... 😁
 
Aha... så nu är den som Islander ungefär?
Dvs ett märke i grunden, men med eftermarknadsdelar... 😁
Nu får du ge dig och sluta jävlas, jag vet att du vill bara trigga igång en disskusion. Varför håller du på, är du avundsjuk?
För att svara dig, att byta dag och datumsskiva är inte värre än att byta band eller länk.

Edit: Nu åker du på ignoreringsknappen.
 
Nu får du ge dig och sluta jävlas, jag vet att du vill bara trigga igång en disskusion. Varför håller du på, är du avundsjuk?
För att svara dig, att byta dag och datumsskiva är inte värre än att byta band eller länk.

Edit: Nu åker du på ignoreringsknappen.

Nu kan ju inte Z ovan se mitt svar då han förhoppningsvis satt mej på ignore...
Men för er andra kan jag säga att för min del kan man sätta vilka delar man vill i vilken klocka man vill... inget är värre än det andra... det är bara klockor 👍
 
Är lite sugen på den faktiskt.
Kjöööp vetja, kostar ju kaffepengar. 😊

Lumat datumskiva är ju coolt på riktig 😀
Borde kanske köpa och samla på sig en av vardera Doxahomage.
Bara för att jämföra så klart, inget annat syfte. :)
Flyingdoctor på WUS har gjort precis det, han har gjort reviews på dem och jämfört dem med sina Doxa också. 😊

Tactical Frog:
https://www.doxa300t.com/froggy/froggy.htm

Maranez:
https://www.doxa300t.com/maranez/maranez.htm

Mer Maranez:
https://www.doxa300t.com/maranez3/maranez3.htm

Synchron Military:
https://www.doxa300t.com/military/military.htm

Edit: Och ja, lumad dagskiva är ju sjukt coolt! 👌
 
Länken ser lika läskig ut som på Tactical Frogen. Baksidan på den här länken såg misstänkt identisk ut, men resten är ju inte så illa!

Synd att de inte har lite kortare Firmanamn - Seestern får inte riktigt plats när de placerar det på Doxa vis uppe till vänster. Löjligt, men det stör mitt öga när n:et hamnar närapå under "mitt-strecket". De kanske skulle kört mindre font :)
 
Nu får du ge dig och sluta jävlas, jag vet att du vill bara trigga igång en disskusion. Varför håller du på, är du avundsjuk?
För att svara dig, att byta dag och datumsskiva är inte värre än att byta band eller länk.

Edit: Nu åker du på ignoreringsknappen.
Det stämmer väl inte? Jag läste. Din tråd och en AD hade aldrig vägrat byta band. På din Tudor. Alltså är det inte likvärdigt?

Snygg klocka iallafall svart passar. Mycket bättre än vita skiva.
 
Tillbaka
Topp