Ska inte göra anspråk av att vara expert på UN i någon form, men har alltid uppskattat märket och följt det en del, nya släpp, när det såldes osv. Jag kan tycka att det är lite enkelt att förkasta dem som ett märke med märklig design (iofs subjektivt) utan återkommande designelement.
Om vi börjar med diverserien så är den bild jag la in tidigare en reissue av en gammal dykare, se nedan:
Har även försökt lära mig hur marineserien utvecklats och då UN historiskt varit starkt kopplade till hjälpmedel för fartyg så har marineserien (i mitt tycke) varit en modellserie som bygger på de anorna, se exempel nedan:
Jag ska erkänna att jag inte har rätt kunskap att bedöma äkthet i gamla klockor och vet inte i vilken utsträckning som UN råkat ut för plagiat i olika former, men oaktat det så vill jag ändå påstå att märket har en stark historik som man i många fall är trogen.
Sen gör man, likt AP, oavsett en jävla massa limited shark editions etc och 46mm stora klockor, men det är man ju knappast ensam om i klockvärlden just nu. Att man även ofta går med en vågad design är väl subjektivt tyckande men freakserien är väldigt häftig på många sätt och ser man på klockor som deras trioligy serie eller olika minute repeater så har du ju då även märken som Jaquet Droz (bird) som peers.
Sorry inte meningen att kapa tråden, med möjligtvis irrelevant info, men se det som mitt inlägg i debatten att jag ser UN som ett mer diversifierat och starkt märke än en "one trick pony".