• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hublot eller Ulysse Nardin?

Hmm har tittat vidare och hittade denna lilla film (som i och för sig visar 45mm-varianten men den finns som 42mm också). Tycker att den är riktigt snygg... kanske landar i en sådan
@Fixxxer Har en blå 42a. Kolla in hans poster här på forumet så får du se lite bilder.

https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-ny-tråd.90290/page-832#post-3472542
https://klocksnack.se/threads/vad-g...ammanslagen-tråd.4964/page-13348#post-3472350
https://klocksnack.se/threads/vad-g...ammanslagen-tråd.4964/page-13309#post-3462131

Hej.

Jag funderar på en klocka till min son och funderar mellan två olika modeller. Båda har (i mitt tycke) ganska modern design som passar en yngre man.

Det står nu mellan ”Hublot Classic Fusion Chronograph Ceramic Blue” och ”Ulysse Nardin Diver Chronograph”. De ligger i ungefär samma prisregion och jag skulle vara jättetacksam för lite synpunkter på de två klockorna: vilken skulle ni välja och varför?

Har ni andra förslag på märken modeller med samma stil och prisklass får ni gärna komma med de förslagen (inte Rolex - är inte intresserad av Rolex).
9793FAE4-E0B2-4301-B5BB-8D083E148B8E.jpeg
67F0BC6B-B360-44A6-9228-A44BEF3F1304.jpeg
Den där Hubloten kan man inte bli missnöjd över :hungry:

Tack för alla tips och tankar... har dock fortfarande ganska mycket beslutsångest :nailbiting:

Tänker såhär:
Fördelar UN:
- Jag gillar märket - ett klassiskt märke med anor!
- egenutvecklat urverk på aktuella modeller (rätta mig gärna om jag har fel)
- helt vattentät
Nackdelar UN:
- Den är kanske för stor (tror att den bara finns i 44mm-storlek... kan vara för stort för min son)
- Ganska tydlig sportmodell - passar kanske inte till mer uppklädda tillfällen

Fördelar Hublot:
- Mer stilren - passar såväl till vardags som till mer uppklädda tillfällen
- "coola" material (oavsett om jag skulle landa i keramik- eller titanmodellen)
- Finns i trevlig storlek (42mm)
Nackdelar Hublot:
- Mindre klassiskt märke... modernt/trendigt nu men hur är det om 20 år...
- ETA-utverk (??) vet att de gör bra saker men ändå... (har själv ett modifierat ETA-urverk i min Maurice Lacoix)
Jag tror du har rätt där, sitter det ett UN-150 i så är det deras egenutvecklade kronografurverk som är tekniskt mycket kompetent. I vanliga automatare sitter det Selita urverk däremot.

Vill du ha kronograf inhouse urverk för Hubbe är det Unico/Unico 2 som gäller och då blir det större och inte på långa vägar lika diskreta klockor som gäller. Mycket dyrare därtill. Urverken i CF är visserligen inte inhouse men mycket stabila och tåliga

Hehe, överdrev såklart något. UN har en något märklig design utan återkommande designelement? och känns väldigt osvensk. Hublot är ju en mycket tuffare/råare design som är mycket modernare. Skulle säga att de passar olika människor. Tex en flieger från IWC är neutralare enligt mig. Det som då är mest neutralt är Rolex Datejust-typen och det förstår jag att det kan vara lite tråkigt. Kul men lite ovanligt med en såpass speciell och udda present. Hublot är minimalistiskt med moderna material, så tror du det kan passa är det bara att köra!
Ska inte göra anspråk av att vara expert på UN i någon form, men har alltid uppskattat märket och följt det en del, nya släpp, när det såldes osv. Jag kan tycka att det är lite enkelt att förkasta dem som ett märke med märklig design (iofs subjektivt) utan återkommande designelement.

Om vi börjar med diverserien så är den bild jag la in tidigare en reissue av en gammal dykare, se nedan:
s-l1600.jpg

Har även försökt lära mig hur marineserien utvecklats och då UN historiskt varit starkt kopplade till hjälpmedel för fartyg så har marineserien (i mitt tycke) varit en modellserie som bygger på de anorna, se exempel nedan:
1930s-ulysse-nardin-marine-ship_1_7c7f94f1bae83cdc9bf3729b029c92fe.jpg

Watches_950x950_1183-310_40.png

Jag ska erkänna att jag inte har rätt kunskap att bedöma äkthet i gamla klockor och vet inte i vilken utsträckning som UN råkat ut för plagiat i olika former, men oaktat det så vill jag ändå påstå att märket har en stark historik som man i många fall är trogen.

Sen gör man, likt AP, oavsett en jävla massa limited shark editions etc och 46mm stora klockor, men det är man ju knappast ensam om i klockvärlden just nu. Att man även ofta går med en vågad design är väl subjektivt tyckande men freakserien är väldigt häftig på många sätt och ser man på klockor som deras trioligy serie eller olika minute repeater så har du ju då även märken som Jaquet Droz (bird) som peers.

Sorry inte meningen att kapa tråden, med möjligtvis irrelevant info, men se det som mitt inlägg i debatten att jag ser UN som ett mer diversifierat och starkt märke än en "one trick pony".

Ska inte göra anspråk av att vara expert på UN i någon form, men har alltid uppskattat märket och följt det en del, nya släpp, när det såldes osv. Jag kan tycka att det är lite enkelt att förkasta dem som ett märke med märklig design (iofs subjektivt) utan återkommande designelement.

Om vi börjar med diverserien så är den bild jag la in tidigare en reissue av en gammal dykare, se nedan:
s-l1600.jpg

Har även försökt lära mig hur marineserien utvecklats och då UN historiskt varit starkt kopplade till hjälpmedel för fartyg så har marineserien (i mitt tycke) varit en modellserie som bygger på de anorna, se exempel nedan:
1930s-ulysse-nardin-marine-ship_1_7c7f94f1bae83cdc9bf3729b029c92fe.jpg

Watches_950x950_1183-310_40.png

Jag ska erkänna att jag inte har rätt kunskap att bedöma äkthet i gamla klockor och vet inte i vilken utsträckning som UN råkat ut för plagiat i olika former, men oaktat det så vill jag ändå påstå att märket har en stark historik som man i många fall är trogen.

Sen gör man, likt AP, oavsett en jävla massa limited shark editions etc och 46mm stora klockor, men det är man ju knappast ensam om i klockvärlden just nu. Att man även ofta går med en vågad design är väl subjektivt tyckande men freakserien är väldigt häftig på många sätt och ser man på klockor som deras trioligy serie eller olika minute repeater så har du ju då även märken som Jaquet Droz (bird) som peers.

Sorry inte meningen att kapa tråden, med möjligtvis irrelevant info, men se det som mitt inlägg i debatten att jag ser UN som ett mer diversifierat och starkt märke än en "one trick pony".
Kan sammanfatta det hela med att jag håller inte med. Väldigt få designelement om ens några håller ihop märket. Ser inte vad du ser u dykaren men det stämmer att de kör rätt hårt på skeppskronometerstuket. Dock rätt generiskt.

Kari Voutilainen: 2002 osv

Det har inte särskilt mycket betydelse när ett klockmärke grundades, eller? o_O
Beror helt på vem en frågar - för somliga är det det enda som räknas, medan andra lever på eget grepp.. Att leva på gamla meriter inom klockkonsten kan även addera känslan av tradition osv samt att märket kan besitta patent osv (om man bryr sig om det).. Det handlar nog i grund och botten om hur bra märkena är på att väva in allt i sin egen varumärkeshistoria..

Beror helt på vem en frågar - för somliga är det det enda som räknas, medan andra lever på eget grepp.. Att leva på gamla meriter inom klockkonsten kan även addera känslan av tradition osv samt att märket kan besitta patent osv (om man bryr sig om det).. Det handlar nog i grund och botten om hur bra märkena är på att väva in allt i sin egen varumärkeshistoria..
AP som exempel grundades 1875, finns väl idag ingen som associerar företaget med något annat än RO som externa designern Gerald Genta ritade åt den på 70-talet? Att ett företag är gammalt betyder inte nödvändigtvis att de har en rik historia bakom sig av tradition etc. som dess kunder relaterar till.
F.P. Journe å sin sida som ett annat exempel grundades först 1999 och har sedan dess mottagit mängder med utmärkelser och anses vara en av de allra förnämsta high-end tillverkarna av mekaniska urverk

Började landa i att Hublon, som är en mer stilren och elegant klocka, är rätt för sonen... Då råkade jag snegla åt Zenith Defy och insåg att den är en värdig konkurrent!

Den finns i flera olika uppsättningar många av dem är riktigt trevliga (den som finns i länken påminner mycket om Hublon i designen och materialval)
https://www.watchmaxx.com/zenith-watch-95-9000-670-51-r584

Frågan är om detta är den bästa av två värdar... snygg modern, stilren med spännande materialval (den nedan är i titan precis som Hublon) OCH klassiskt märke med egenutvecklat urverk.
upload_2020-8-13_9-1-49.png

Sedan finns den med mer komplicerade urverk...
T.ex den här med dubbel tourbillon... pris: 1,2 miljoner Fast det är lite över min budget
upload_2020-8-13_9-5-9.png

Bilagor

• upload_2020-8-13_9-0-31.png
    upload_2020-8-13_9-0-31.png
    311.9 KB · Visningar: 2
Kul med en tråd där trådskaparen inte efterfrågar en klocka med värdeökning som om folk här inne kan se in i framtiden.

Av dessa två hade jag personligen valt Hublot. Passar även fint på svart läderband. Går ihop bättre med olika klädstilar också. :)

Nej, exakt. Vi kan ju inte se in i framtiden heller. En klocka köps ju inte för att spara pengar eller så, utan för att ge glädje! :)

Började landa i att Hublon, som är en mer stilren och elegant klocka, är rätt för sonen... Då råkade jag snegla åt Zenith Defy och insåg att den är en värdig konkurrent!

Den finns i flera olika uppsättningar många av dem är riktigt trevliga (den som finns i länken påminner mycket om Hublon i designen och materialval)
https://www.watchmaxx.com/zenith-watch-95-9000-670-51-r584

Frågan är om detta är den bästa av två värdar... snygg modern, stilren med spännande materialval (den nedan är i titan precis som Hublon) OCH klassiskt märke med egenutvecklat urverk.
upload_2020-8-13_9-1-49.png

Sedan finns den med mer komplicerade urverk...
T.ex den här med dubbel tourbillon... pris: 1,2 miljoner Fast det är lite över min budget
upload_2020-8-13_9-5-9.png
Personlig preferens, tycker Hublot har en klart bättre och mer genomtänkt design än Zenith. Rent historiemässigt tycker jag att Hublot är intressant, klart mer intressant de senare åren än Zenith. Hublot införde tex det idag populära integrerade gummibandet. Hublot och AP med RO är ledande inom moderna bankrånarklockor i tuffa material. Zenith gav sig precis in i matchen.

Tillbaka
Topp