• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hublot eller Ulysse Nardin?

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Personlig preferens, tycker Hublot har en klart bättre och mer genomtänkt design än Zenith. Rent historiemässigt tycker jag att Hublot är intressant, klart mer intressant de senare åren än Zenith. Hublot införde tex det idag populära integrerade gummibandet. Hublot och AP med RO är ledande inom moderna bankrånarklockor i tuffa material. Zenith gav sig precis in i matchen.
Håller med, båda företagen ägs också av LVMH och det är rätt uppenbart att Jean-Claude Biever överfört mycket Hublot DNA designmässigt i utformandet av Zenith Defy. Hublot har ju den ursprungliga designen här och roligare vad gäller kombination av diverse olika tecno material i sina klockor
 

Gelmax

Cartier
Hmm... har funderat lite till... Det kanske får bli två klockor till sonen! En lite sportigare (något billigare) vardagsklocka och en mer exklusiv dress-klocka. (gillar egentligen Ulysse Nardin mer som märke (köpte just en till dottern) men kan inte komma ifrån att Hublots Classic Fusion är en väldigt stilren och elegant klocka).

Typ dessa:

upload_2020-8-28_13-51-6.png
upload_2020-8-28_13-51-43.png
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hmm... har funderat lite till... Det kanske får bli två klockor till sonen! En lite sportigare (något billigare) vardagsklocka och en mer exklusiv dress-klocka. (gillar egentligen Ulysse Nardin mer som märke (köpte just en till dottern) men kan inte komma ifrån att Hublots Classic Fusion är en väldigt stilren och elegant klocka).

Typ dessa:

upload_2020-8-28_13-51-6.png
upload_2020-8-28_13-51-43.png
Jag skulle inte klassa någon av de där som dressklockor. Men blir sonen nöjd så kör.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Haha... ok då! Hubloten är ändå lite mindre sportig än Raymond. Vill ju inte ge honom en klocka som han kan uppfatta som "gubbig" i designen - det passar bättre på mig :D
Jag tycker Hubloten är mer sportig. Men oavsett så är det en cool klocka. Jag har haft den i svart. Köp!
 

Gelmax

Cartier
Intressant... i min värld är Raymond-modellen ovan inte det minsta gubbig. På vilket sätt skulle den vara det? Tacksam för fler inspel - har ni några förslag på "icke-gubbiga" klockor i prisklassen 15000-20000. Grundkriterierna är:
-Automatisk
-Vattentät (minst 10atm)
-Kronograf med tachymeter
-Stål- eller gummilänk (dvs ej läder som på bilden ovan)
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Intressant... i min värld är Raymond-modellen ovan inte det minsta gubbig. På vilket sätt skulle den vara det? Tacksam för fler inspel - har ni några förslag på "icke-gubbiga" klockor i prisklassen 15000-20000. Grundkriterierna är:
-Automatisk
-Vattentät (minst 10atm)
-Kronograf med tachymeter
-Stål- eller gummilänk (dvs ej läder som på bilden ovan)
Har du kollat något på Sinn?? Något där lär sannolikt passa in på dina kriterier?!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Har du kollat något på Sinn?? Något där lär sannolikt passa in på dina kriterier?!

Enda som klarar specen är 144 St Sa. Ca 21' på länk, 20atm, Valjoux 7750 och med tachymeter.

IMG_20180824_181842.jpg
IMG_20180211_180712.jpg


Annars är det 103 men då saknas tachymeter. 103 St, (höger), kostar ca 21' på H-länk och St Sa, (vänster), ca 25' på H-länk. Finelink som sitter på St Sa kostar ytterligare ca 1'. 20atm på båda, Valjoux 7750 men ingen Tachy.

Screenshot_20200828_230136.jpg
 

JensBenO

Omega
Vilken far! Din son skulle säkerligen bli rörd om han förstår hur mycket tankeverksamhet som ligger bakom gåvan. Jag hade köpt Hublot i det här fallet. Jag som är i ungefär samma ålder som din son skulle uppskatta om min pappa gav mig en speedy ;)
 

Gelmax

Cartier
Fasen, det blir ju bara svårare ju mer man letar!

Hittar klockor av Hamilton, Ball och Mido som uppfyller kraven men jag vet inget om de märkena. Vad är era erfarenheter av de märkena - är de något att ha?
 

JensBenO

Omega
Fasen, det blir ju bara svårare ju mer man letar!

Hittar klockor av Hamilton, Ball och Mido som uppfyller kraven men jag vet inget om de märkena. Vad är era erfarenheter av de märkena - är de något att ha?
Kan bara uttala mig om Hamilton. Fina klockor, gillar ffa deras field-varianter. Vet inte mycket om ev kronografmodeller tyvärr. Prisvärda klockor överlag iaf.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hmm har tittat vidare och hittade denna lilla film (som i och för sig visar 45mm-varianten men den finns som 42mm också). Tycker att den är riktigt snygg... kanske landar i en sådan
Så det lutar åt bankrånaren? :D Jag provade den modellen i Köpenhamn för några år sedan. Den känsla jag fick var att den kändes billig. Mycket ytlig utan genuint innehåll. Vetskapen av ETA-verket till premiumpris fick mig kall.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
UN är ett spännande märke som jag sneglat på. Deras Diver i orange har varit i blickfånget länge. Kul med ett märke som går sin egen väg för lite udda är de, mest i positiv mening. UN är mitt förslag i debatten. Sonen kommer ju att köpa fler klockor. Jag tror sonen kommer att uppskatta att en av dessa i samlingen är hans fars val.

 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Fasen, det blir ju bara svårare ju mer man letar!

Hittar klockor av Hamilton, Ball och Mido som uppfyller kraven men jag vet inget om de märkena. Vad är era erfarenheter av de märkena - är de något att ha?

Jag hade bara köpt en klocka vid första tillfället. En klocka vill man njuta av till max, och risken är att klocka nummer två blir liggande eller inte uppskattas inte lika mycket. Tycker att du ska slå till på Hublot efter att ha läst igenom dina inlägg i tråden, och istället för att leta olika klockor till olika användningsområden skulle jag komplettera lädret med ett gummi. Classic fusion har ju även länk så ett paket med länk, gummi och läder skulle vara en fantastisk present.

Att trycka in en annan klocka samtidigt tycker jag, kanske på ett lite konstigt sätt, förtar en del av känslan med gåvan. Lite som att man inte känner sin unge tillräckligt bra så man måste säkra upp med ett alternativ. Hoppas du förstår hur jag menar utan att ta illa upp :)

Jag hade valt 42mm dels för att boettenen blir väldigt stor i 45mm och dels, och nu generaliserar jag, man ofta går mot mindre storlek på klockorna ju längre in i intresset man kommer. 42mm sitter helt enkelt bättre på majoriteten av handleder jämfört mot 45mm.

Valet du har att göra är här nedan :) Blå eller svart. Kronograf eller trehandare. Länk, läder eller gummi.

classic-fusion-blue-chronograph-titanium-bracelet-42-mm-540.NX.7170.NX-soldier-shot.png
classic-fusion-titanium-blue-42-mm-542.NX.7170.LR-soldier-shot.png
Classic-Fusion-Titanium-on-Rubber-42-mm_0.png
 
Senast ändrad:

Lancia

Omega
2-Faktor
En favoritgrej att göra på forum när någon frågar om olika två specifika grejer är att kasta in en helt annan grej.​
Så det gör jag nu:
Blancpain Bathyscaphe! :)
Skärmavbild 2020-08-29 kl. 11.50.09.png
 
Senast ändrad:

Gelmax

Cartier
Jag hade bara köpt en klocka vid första tillfället. En klocka vill man njuta av till max, och risken är att klocka nummer två blir liggande eller inte uppskattas inte lika mycket. Tycker att du ska slå till på Hublot efter att ha läst igenom dina inlägg i tråden, och istället för att leta olika klockor till olika användningsområden skulle jag komplettera lädret med ett gummi. Classic fusion har ju även länk så ett paket med länk, gummi och läder skulle vara en fantastisk present.

Att trycka in en annan klocka samtidigt tycker jag, kanske på ett lite konstigt sätt, förtar en del av känslan med gåvan. Lite som att man inte känner sin unge tillräckligt bra så man måste säkra upp med ett alternativ. Hoppas du förstår hur jag menar utan att ta illa upp :)

Jag hade valt 42mm dels för att boettenen blir väldigt stor i 45mm och dels, och nu generaliserar jag, man ofta går mot mindre storlek på klockorna ju längre in i intresset man kommer. 42mm sitter helt enkelt bättre på majoriteten av handleder jämfört mot 45mm.

Valet du har att göra är här nedan :) Blå eller svart. Kronograf eller trehandare. Länk, läder eller gummi.
Helt med på hur du menar och han kommer inte att få dem vid samma tillfälle. Tanken är att han skall få en sportigare (ok, alla håller inte med mig här) klocka först - en som han kan ha till vardags. Därefter kompletterar jag med en tunnare, sobrare klocka som passar till kostym och går in under skjortärmen!

Trots att vissa anser att märket i sig är gubbigt :nailbiting: så blev det denna som första klocka (finns gummiarmband som jag kommer att köpa till så att den blir helt vattentålig). Jag kompletterar nog med en "Racing Grey" Hublot Classic Fusion vid senare tillfälle. Tack alla för kommentarer och tankar i processen!
upload_2020-8-31_15-3-10.png
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag fick en Bratte av farsan när jag gjorde något ballt, detta trots att vi vare sig är Göteborgare eller jobbar dörren på godtycklig krog. Den ligger i lådan och jag drar fram den när jag känner att det är ordvitsar/räkfrossa på gång. Den är hopplöst ute såhär många år efter att klockan köptes men jag älskar den för att jag fick den från farsan.

Snyggt jobbat, jag slår vad om att grabben blir glad.
 

Gelmax

Cartier
Till er alla som kom med råd och tips... som ni vet så landade jag i en Raymond Weil som en lite sportigare klocka till sonen... ni vet också att jag i FÖRSTA inlägget sa att jag inte ville köpa en Rolex. Fasen också nu trillade jag dit i alla fall så nu ligger det en sådan här och väntar hemma på lämpligt tillfälle att lämna över till sonen:

Skärmavbild-2020-08-31-kl.-23.58.43-e1598993307164.png
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Till er alla som kom med råd och tips... som ni vet så landade jag i en Raymond Weil som en lite sportigare klocka till sonen... ni vet också att jag i FÖRSTA inlägget sa att jag inte ville köpa en Rolex. Fasen också nu trillade jag dit i alla fall så nu ligger det en sådan här och väntar hemma på lämpligt tillfälle att lämna över till sonen:

Skärmavbild-2020-08-31-kl.-23.58.43-e1598993307164.png
Knepig färg och storlek, men hoppas det faller väl ut!
 
Topp