• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur finansierar folk sina klockköp?

Nedro

Panerai
2-Faktor
Är väl trist och säger sparar undan till all form av överflödig lyx. Så när sparkontot är lite för fullt kan en del av det låsas upp i mindre likvida medel tex. Klockor ;)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Snackade med banken idag och ställde frågan ifall de var ok att låna till en klocka på huset. Svaret?
"helt ok så länge det är en Rolex!" :D

Tyckte han var skön som fasen, dock så är det swimmingpool som hägrar :dead:
Vad banken (lånesökaren) säger brukar ju å andra sidan stå i bjärt kontrast mot vad som är sunt ekonomiskt beteende. Klart han vill kränga på dig en så ansträngd balansräkning som det bara går. Torsk är du och inte han.
 

Kugghjul

Panerai
Vad banken (lånesökaren) säger brukar ju å andra sidan stå i bjärt kontrast mot vad som är sunt ekonomiskt beteende. Klart han vill kränga på dig en så ansträngd balansräkning som det bara går. Torsk är du och inte han.
Nej, båda är torskar. Och pga välfärdssamhället så kommer hela Sveriges befolkning torska när kalaset skall betalas, folk inte har råd att betala sina boenden, skatterna går ner och skola och omsorg blir kass.

Så passa på att njuta sommaren 2017, så här bra kommer det inte bli på länge!
 
D

Deleted member 5780

Guest
Nej, båda är torskar. Och pga välfärdssamhället så kommer hela Sveriges befolkning torska när kalaset skall betalas, folk inte har råd att betala sina boenden, skatterna går ner och skola och omsorg blir kass.

Så passa på att njuta sommaren 2017, så här bra kommer det inte bli på länge!
Snickesnack, alla som kommer hit räddar vår pension säger ju Maggan.

Eller så har du jävligt rätt och det gäller att investera i konserver, vapen och ammunition.
 

Seinfeld

Omega
Hur mycket kapital anser ni att man bör äga innan man köper en dyrare klocka, t.ex. Sub för 75k? Alltså hur stor andel av ens totala kapital måste klockans pris utgöra enligt er?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Varför inte? Jag ber inte om exakta siffror. Bara på ett ungefär hur mycket man själv anser? Eller du kanske menar att det skiljer sig från individ till individ?

Frågar du mig får du ett dåligt svar. Hade jag varit sjukt sugen på en Sub hade jag övervägt att ta ett lån, panta burkar eller råna en gammal kärring. :)

Skämtar lite nu. Men jag tror inte att det är sunt att använda procentsatser. Tror snarare man ska fråga sig själv hur mycket man vill uppoffra för det är vad allt handlar om i relation till sig själv.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Varför inte? Jag ber inte om exakta siffror. Bara på ett ungefär hur mycket man själv anser? Eller du kanske menar att det skiljer sig från individ till individ?
Tänk efter lite själv. Tror du inte att det skiljer mellan t.ex. du som är 20 år och troligtvis inte har någon försörjningsbörda och en klockintresserad man eller kvinna i en småbarnsfamilj och med knappa inkomster?
 

Edin

Panerai
Hur mycket kapital anser ni att man bör äga innan man köper en dyrare klocka, t.ex. Sub för 75k? Alltså hur stor andel av ens totala kapital måste klockans pris utgöra enligt er?

Har du råd att bränn 75k på en klocka och får ändå ihop vardagsekonomin är det väll bara att köra. Om det sen är "vettigt" eller inte är ju enbart något du själ kan avgöra och inget någon annan ska svara på. Personligen har jag aldrig köpt något om jag inte har minst det dubbla på kontot. inte direkt något jag kan motivera eller säga är smart men det blir aldrig tomt på kontot i alla fall..
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Varför inte? Jag ber inte om exakta siffror. Bara på ett ungefär hur mycket man själv anser? Eller du kanske menar att det skiljer sig från individ till individ?
Det skiljer extremt mycket beroende på hur din kostnadsbild ser ut i övrigt. Är du singel och bor i hyresrätt är behovet av reservkapital tämligen lågt.
 

Kugghjul

Panerai
Borderline-Flashback kommentarer. Håll gärna snacket borta från politik eftersom det nästan alltid urartar...
På tal om flashback, vad sticker ut ur dräkten på din avatarsbild?
4114.jpg

Flashbacknivå? Den som sa det var det?

Låt oss då svara på frågan, hur finansierar folk sin lyxkonsumtion, som feta sportbilar och lyxboenden, som ju tråden i stort handlar om. Låt oss kolla närmare på en som var några millimeter från att bli statsminister.

Svaret är: Genom att utfärda falska löneintyg!
"jag har skrivit fel lönebelopp, sorry, jag ber om ursäkt, förskräckligt!"

"Tidigare S-ledaren Mona Sahlin erkänner brott, i samband med att hon skrev ett osant intyg till sin tidigare livvakt."
http://www.di.se/nyheter/mona-sahlin-erkanner-brott/
 

nissehult

Patek
2-Faktor
På tal om flashback, vad sticker ut ur dräkten på din avatarsbild?
4114.jpg

Flashbacknivå? Den som sa det var det?

Låt oss då svara på frågan, hur finansierar folk sin lyxkonsumtion, som feta sportbilar och lyxboenden, som ju tråden i stort handlar om. Låt oss kolla närmare på en som var några millimeter från att bli statsminister.

Svaret är: Genom att utfärda falska löneintyg!
"jag har skrivit fel lönebelopp, sorry, jag ber om ursäkt, förskräckligt!"

"Tidigare S-ledaren Mona Sahlin erkänner brott, i samband med att hon skrev ett osant intyg till sin tidigare livvakt."
http://www.di.se/nyheter/mona-sahlin-erkanner-brott/
Tack för att du bevisar min poäng! :heart::heart::heart:
 

Kugghjul

Panerai
Tycker det var synd att denna tråden dog ut. Skall bli intressant att se vart en i princip obruten uppåtgående trend för lyxklockförsäljningen i Sverige tar vägen nu när boendet inte alltid är den bankomat som många vant sig vid.

Jag tror att lyxklockbutikerna i Stockholm kan klara sig hyfsat på alla kineser, speciellt nu då deras boss korruptionsrensat sig så stark att han kan börja se mellan fingrarna igen. Så det går nog inte att stirra sig allt för blind på omsättningssiffror hos tex Rob E för att se hur medel-övremedelklassen mår, och hur mycket klockor de köper.

"You can cover at zero." som de sa i förra helgens Billions.
("Kursgolvet är noll." må vara en korrekt översättning från SVT, men den frasen innehåller ju inte riktigt lika mycket investeringstips ;))
https://www.svtplay.se/video/15561117/billions/billions-sasong-2-avsnitt-9?start=auto
op.jpg
 
Senast ändrad:

Zingo

Rolex
Tycker det var synd att denna tråden dog ut. Skall bli intressant att se vart en i princip obruten uppåtgående trend för lyxklockförsäljningen i Sverige tar vägen nu när boendet inte alltid är den bankomat som många vant sig vid.

Jag tror att lyxklockbutikerna i Stockholm kan klara sig hyfsat på alla kineser, speciellt nu då deras boss korruptionsrensat sig så stark att han kan börja se mellan fingrarna igen. Så det går nog inte att stirra sig allt för blind på omsättningssiffror hos tex Rob E för att se hur medel-övremedelklassen mår, och hur mycket klockor de köper.

"You can cover at zero." som de sa i förra helgens Billions.
("Kursgolvet är noll." må vara en korrekt översättning från SVT, men den frasen innehåller ju inte riktigt lika mycket investeringstips ;))
https://www.svtplay.se/video/15561117/billions/billions-sasong-2-avsnitt-9?start=auto
op.jpg
Går ju knappt att köpa någon av de populära modellerna i Stockholm så lite kortare kö kan bli en välkomnande effekt.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Tycker det var synd att denna tråden dog ut. Skall bli intressant att se vart en i princip obruten uppåtgående trend för lyxklockförsäljningen i Sverige tar vägen nu när boendet inte alltid är den bankomat som många vant sig vid.

Jag tror att lyxklockbutikerna i Stockholm kan klara sig hyfsat på alla kineser, speciellt nu då deras boss korruptionsrensat sig så stark att han kan börja se mellan fingrarna igen. Så det går nog inte att stirra sig allt för blind på omsättningssiffror hos tex Rob E för att se hur medel-övremedelklassen mår, och hur mycket klockor de köper.

"You can cover at zero." som de sa i förra helgens Billions.
("Kursgolvet är noll." må vara en korrekt översättning från SVT, men den frasen innehåller ju inte riktigt lika mycket investeringstips ;))
https://www.svtplay.se/video/15561117/billions/billions-sasong-2-avsnitt-9?start=auto
op.jpg
Oj. Du visar alltså på oscars aktiekurs och drar alla dina slutsatser från den? Ledsen om jag upplevs hackar på din makroanalys men du gör det alldeles för lätt för dig och drar lite väl trubbiga slutsatser.
Vad detta nu har med klockor att göra? Oklart.
 

Bas

Patek
Sparar, gör bra affärer, säljer objekt som inte används, jobbar extra om det är något speciellt objekt som jag är ute efter! väntar på bonusen osv....

Skulle jag hitta ett speciellt objekt som jag bara måste ha skulle jag kunna tänka mig låna till det, med avbetalning på 3-6 månader! Men inte behövt komma dit än :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
När det finns tillräckligt överskott på kontot handlar jag. Inte mer avancerat än så. Vad som är ”tillräckligt” varierar med hur övriga utgifter ser ut men det ska finnas bra många ggr klockans pris för att det ska vara läge. Skulle aldrig vilja sätta mig i en situation där jag tvingas sälja något för att klara en utgift.
 
Spara? Vad duktiga alla är.
Jag använder alltid ett par dussin SMS-lån.
Enkelt, snabbt & BILLIGT!! :D


Skämt åsido..
Personligen köper jag klockor med pengar jag har på kontot.
Alternativt så byter jag emot en klocka jag redan äger :)
 

Kugghjul

Panerai
Oj. Du visar alltså på oscars aktiekurs och drar alla dina slutsatser från den? Ledsen om jag upplevs hackar på din makroanalys men du gör det alldeles för lätt för dig och drar lite väl trubbiga slutsatser.
Vad detta nu har med klockor att göra? Oklart.
Ämnet för tråden är hur man finansierar sina klockköp. Jag känner mig övertygad om att stigande bostadspriser direkt eller indirekt har finansierat många klockköp bland klocksnackare och folk i allmänhet. Nu har huspriserna kanske börjat sin nedåtresa, vilket Oscar Properties aktiers utveckling är en indikation på, och det är slut med "bostaden som bankomat"-epoken. Detta kommer att påverka hur folk finansierar sina klockköp, och därmed ansluter mitt inlägg exakt till trådens tema.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Ämnet för tråden är hur man finansierar sina klockköp. Jag känner mig övertygad om att stigande bostadspriser direkt eller indirekt har finansierat många klockköp bland klocksnackare och folk i allmänhet. Nu har huspriserna kanske börjat sin nedåtresa, vilket Oscar Properties aktiers utveckling är en indikation på, och det är slut med "bostaden som bankomat"-epoken. Detta kommer att påverka hur folk finansierar sina klockköp, och därmed ansluter mitt inlägg exakt till trådens tema.
Vad jag vet bygger bara Oscar lägenheter. Sen är huspriser och lgh-priser två olika saker. Det kanske de har, eller inte, och du kan omöjligt ha svaret på den frågan.
Men sure, en del belånar säkert boendet, men givet att värderingen inte går i botten finns det nog utrymmer kvar till en och annan rolle.
 
Topp