Härlig mening!
Faktum är att väldigt få som uttalar sig i bostadsfrågan är oberoende.
Privatekonomer hos bankerna, bankernas egna VD:ar (se nedan), bostadsbyggare, mäklare etc; alla har ju starka intressen vad gäller prisutvecklingen.
Sedan finns det ju akademiker, med eller utan egen agenda (tex politiska kopplingar).
Sedan finns det investerare, som jag själv, som kan ha positiva eller negativa åsikter och finansiella positioner i förhållande till bostadsmarknaden.
Så, du har rätt i att det finns olika åsikter, men också olika agendor.
Du får också ursäkta om jag räknar mig själv till de som
"faktiskt kan något".
Vad gäller din sista mening, självklart kan många ha kvar låneutrymme även vid husprisfall - men det du då bortser ifrån är att ett bostadsprisfall kommer att få en enorm psykologisk effekt, och därmed påverka den privata konsumtionen i hög grad.
Du har helt rätt i att det är svårt att fastställa när en bubbla kommer att spricka, vem hade tex kunnat förutse att Riksbanken skulle ta till negativ ränta, eller köra svensk QE? Däremot är det inte så svårt att identifiera att vi har en bubbla, och att en stor del av Sveriges ekonomi är lånedriven via bostäderna. Jag förstår att det kan vara jobbigt att läsa om detta, men då kanske du bör undvika ekonomirelaterade trådar på Klocksnack?
"Den svenska bostadsmarknaden visade under tredje kvartalet tecken på ytterligare inbromsning. Prisuppgången på bostäder och ökningen av hushållens skuldsättning har dämpats."
Birgitte Bonnesen Verkställande direktör och koncernchef Swedbank
https://www.swedbank.com/idc/groups/public/@i/@sc/@all/@gs/@ir/documents/financial/cid_2418249.pdf
"Prisuppgången har dämpats", sure, eller så kan man säga som det är, priserna faller.
Kvadratmeterpriserna har fallit två månader i rad i Stockholm
https://www.nolbykullen.se/husmask/
Sedan är det ju svårt att identifiera exakt HUR en klocka har finansierats. Säg att jag fortfarande har kvar CSN lån pga att de har så låg ränta, har jag då använt mina studielån för att köpa klockor? Ja, delvis blir mitt svar.