ClubSY
Basic
Citerar en av mina bästa vänner på hans bröllopsfest när han och jag tar en rökpaus: "Jahop, där rök en patek på den här dagen".Eller så struntar man i äktenskap. Bara bröllopet är ju en trevlig klocka sparat.![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Citerar en av mina bästa vänner på hans bröllopsfest när han och jag tar en rökpaus: "Jahop, där rök en patek på den här dagen".Eller så struntar man i äktenskap. Bara bröllopet är ju en trevlig klocka sparat.![]()
finns ju mer än 100 000 dollarmiljonärer i sverige, vore ju märkligt om inte några av dom köper klockor.
du kan förhandla ser jagFunkar om du inte är rökareintresset avtar ju
gissar o antar, oforskare som jag är
Om din själ?du kan förhandla ser jag![]()
Köper alla själardu kan förhandla ser jag![]()
Mehmet, is that you?![]()
En klocka kan vara värd att finansiera med lån, i stället för att betala morgondagens pris från egen ficka.Man ska ha råd med det man vill ha. Avbetalning tycker jag är "desperat". Så bråttom kan man omöjligt ha med att köpa en klocka. Lite ska man få lida, längta och spara.
och du tänker att morgondagens pris är högre? Och isåfall att man ska köpa en klocka för ekonomisk vinning? Eller?En klocka kan vara värd att finansiera med lån, i stället för att betala morgondagens pris från egen ficka.
Givetvis.och du tänker att morgondagens pris är högre? Och isåfall att man ska köpa en klocka för ekonomisk vinning? Eller?
Hmm.Givetvis.
Vad menar du?
Spot on, hedern är det sista vi blottar.Det är tydligt att detta är en känslig fråga. Självklart när det handlar om pengar. Därav alla skämtsamma svar.
1. De med avbetalning kommer aldrig erkänna. Kanske nu när jag skrivit detta.
2. Många vill inte säga hur de skaffar sina pengar.
3. De med klockor som kostar 100K eller mer är antagligen företagare eller extremt klockintressrade som kan tänka sig lägga de pengarna med en "vanlig" lön.
Bra svar. Räntan torde nog alltid vara lägre än värdeökningen på klockan, givet att du tar ett vanligt lån samt att du inte köper en invictaJag har ett klockkonto på banken där en stor del av "överskottet" sätt in.
Överskottet kan komma från många olika ställen.
Spar, skatteåterbäring, sålt utemöbler, utdelningar, lyckosamma investeringar, sälja andra klockor osv. Med andra ord pengar som inte behövs i vardagen.
Ibland tar det lång tid innan kontot är välfyllt och ibland går det fort om det varit ett bra år.
Däremot har jag aldrig köpt en klocka på avbetalning men skulle kunna tänka mig det om rätt objekt dök upp vid fel tidpunkt.
Och om räntan var rätt![]()
Hej,
På KS finns det sjukt många fina och inte minst dyra klockor. Hur finansierar ni era klockköp? Långt tålmodigt sparande, flippande eller lån?
Väl mött!
Visst, men se ovan, samt hur många köper billigaste möjliga bil? Bil, som dessutom är "onödigt" om det finns kollektivtrafik. Visst ser en allmänhet på klockor som mer lyx än bilar, men jag skulle vilja påstå att om man köper begagnat till bra pris förlorar man avgjort mindre pengar på klockor, har man tur kanske man kan tjäna lite också.Jag förstår ditt resonemang. Skillnaden tror jag bottnar i att klockor ses som lyxkonsumtion och något icke nödvändigt, det är väl det som gör det mindre lämpligt för avbetalning i jämförelse med just en bil, bostadsrätt, hus etc.
Vänligen
Forumets undersköterska
Vilken omtanke han verkar ha över sin SVÄRFARS ekonomi?Citerar en av mina bästa vänner på hans bröllopsfest när han och jag tar en rökpaus: "Jahop, där rök en patek på den här dagen".
Du menar att då jag har lån kvar på huset innebär det att precis allt jag köper är för belånade pengar trots att jag sätter undan pengar av lönen på ett sparkonto och sedan tar pengarna därifrån ? Ja, det är ju ett sätt att resonera. Sant är ju att jag kunde ha amorterat på lånet i stället för att köpa en klocka...........
Jag skulle vilja säga de flesta har lånat! Ganska få, även på klocksnack, äger väl sitt boende utan lån? Sedan så finns det ju en hel del med CSN-lån. Så även om man inte lånat direkt till en klocka, så blir den ju indirekt partiellt lånefinansierad i ganska många fall. Visst, många har väl positivt eget kapital, men den största delen av det går oftast att härleda till prisökning i bostad?
.......