• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur finansierar folk sina klockköp?

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hur ska man skriva detta utan att det verka dryg. Det är absolut inte min avsikt och alla gör givetvis som man vill.

Men i min bok så köper man till exempel en Rolex om man har råd med den. Skulle aldrig falla mig in att traska in hos Nymans och först göra en kreditprövning hos något lånetinstitut. Då skulle jag ägt en sen jag var 18 år. En klocka är en produkt som du egentligen inte behöver som hus, bil, körkort eller studier som är helt ok att låna till.

Alla har olika synsätt men för mig berättar en klocka någonting. En symbol för ett åstadkommande. Att avbetala en klocka symboliserar att man egentligen inte förtjänar den än men man kan inte motstå frestelsen.

Jag fattar att detta inlägg kanske provocerar många och det är inte min mening. Men jag tror många känner igen detta då inte många hänger på låset för att berätta vilket klocklån som är mest förmånligt.
Förtjänar är hårt ord. Men jo, jag delar din åsikt att en klocka är ren lyxkonsumtion och att man inte ska låna till saker som man inte har råd med. Det kan finnas förmildrande omständigheter. T.ex. att man har pengar bundna i annat och väljer att ta ett räntefritt lån istället för att likvidera växandetillgångar.
Viktigt för mig i sammanhanget är att man har ekonomisk buffert. Kan man inte klara sig minst 6 månader utan lön tycker jag man bör se över sin ekonomiska situation.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Så är det definitivt. Men alla har vi varit unga och dumma. Vissa erkänner det inte dock.
Om jag skulle få gissa så är det fler än färre av de som knallar in på AD för att köpa Rolex som gör det för statusens skull än de som är "entusiaster" och tycker att mekaniska urverk och tillverkningshistoria är ballt. Det är nog inte direkt så att KS är representativt för klockförsäljningen i stort.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Hur skiljer sig dessa scenarion?
Person 1 köper klocka för 100k på avbetalning. Betalar ~5k i månaden i 2 år för att betala av skulden (plus lite ränta).
Person 2 sparar ~4200kr i månaden i 2 år, köper sen klocka för 100k.

Ptja, den ena betalar 100k för sin klocka. Den andra ~105k (Räntekostnader). Bara man tar det med i beräkningen så.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Om jag skulle få gissa så är det fler än färre av de som knallar in på AD för att köpa Rolex som gör det för statusens skull än de som är "entusiaster" och tycker att mekaniska urverk och tillverkningshistoria är ballt. Det är nog inte direkt så att KS är representativt för klockförsäljningen i stort.

Stackars den som blir impad av någon med en Sub.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Stackars den som blir impad av någon med en Sub.
Inte säkert att någon blir det heller. Däremot kan jag lova att det finns många med dem på armen som tror det. Känner ett par själv. Dessa tillhör dock "jag ska unna mig nåt fint och Rolex är väl det finaste märket"-kategorin. Det gör dem inte till utstuderade rövhattar utan snarare att de inte "vet" bättre.
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Inte säkert att någon blir det heller. Däremot kan jag lova att det finns många med dem på armen som tror det. Känner ett par själv. Dessa tillhör dock "jag ska unna mig nåt fint och Rolex är väl det finaste märket"-kategorin. Det gör dem inte till utstuderade rövhattar utan snarare att de inte "vet" bättre.
Samtidigt är väl det viktigaste att de är happy? :)
 

ClubSY

Omega
Stackars den som blir impad av någon med en Sub.

Jag skulle säga att status är grund för 97% (ingen källa) av alla rolexköp. Av dessa 97% är kanske hälften av köpbeslutet grundat på tillhörighet. Eller är det en tillfällighet att halva Stureplan gillar just Rolex?

Att köpa en klocka för hundratusentals kronor enbart för sin egen skull? Låt oss vara ärliga.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag skulle säga att status är grund för 97% (ingen källa) av alla rolexköp. Av dessa 97% är kanske hälften av köpbeslutet grundat på tillhörighet. Eller är det en tillfällighet att halva Stureplan gillar just Rolex?

Att köpa en klocka för hundratusentals kronor enbart för sin egen skull? Låt oss vara ärliga.
Hur kom du fram till det?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag skulle säga att status är grund för 97% (ingen källa) av alla rolexköp. Av dessa 97% är kanske hälften av köpbeslutet grundat på tillhörighet. Eller är det en tillfällighet att halva Stureplan gillar just Rolex?

Att köpa en klocka för hundratusentals kronor enbart för sin egen skull? Låt oss vara ärliga.

Möjligt. Jag tycker fortfarande synd om den som blir impad eller som tror att den imponerar med en Sub runt armen.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Genom mitt ärliga tyckande.

Sen kanske min akademiska bakgrund inom marknadsföring, varumärken & människor, konsumenbeteende samt erfarenhet av att driva företag som triggar människor spelar in i bilden.
Well.. Jag har dyra klockor som ser billiga ut och som inte en jäkel i den riktiga världen känner igen. Hur förklarar du det?

Att köpa en klocka för hundratusentals kronor enbart för sin egen skull? Låt oss vara ärliga.
 

Skanes

Omega
Jag skulle säga att status är grund för 97% (ingen källa) av alla rolexköp. Av dessa 97% är kanske hälften av köpbeslutet grundat på tillhörighet. Eller är det en tillfällighet att halva Stureplan gillar just Rolex?

Att köpa en klocka för hundratusentals kronor enbart för sin egen skull? Låt oss vara ärliga.
Var status grund för 97% av ditt eget köp av Rolex? Och var hälften av de 97% grundat på tillhörighet?
 

ClubSY

Omega
Var status grund för 97% av ditt eget köp av Rolex? Och var hälften av de 97% grundat på tillhörighet?
Mitt eget köp hade att göra med 1 års slit av expandering av firman som gått långt över förväntan. Vid utdelningen kände jag för att belöna mig själv med en klocka jag tyckte var vacker.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Utan att känna till dig i detalj misstänker jag att du typ är dubbelt så gammal som de personer som avses här. Framförallt mentalt.
Kanske jag som börjar bli gammal men jag blir inte impad av 70 bananer. När jag var fjortis tyckte jag dock att det var fett med deg. Yoo!

70 bananer för en klocka som dessutom håller sitt värde. Nä, ska man impa vill jag se nån svinful överprissatt Ulysse Nardin på armen som tappar 70% i värde när man går ut genom AD-dörren.
 

Skanes

Omega
Mitt eget köp hade att göra med 1 års slit av expandering av firman som gått långt över förväntan. Vid utdelningen kände jag för att belöna mig själv med en klocka jag tyckte var vacker.
Men om inte din egen regel inte ens stämmer för dig, var den då särskilt genomtänkt?
"Jag skulle säga att status är grund för 97% (ingen källa) av alla rolexköp. Av dessa 97% är kanske hälften av köpbeslutet grundat på tillhörighet. Eller är det en tillfällighet att halva Stureplan gillar just Rolex?"
 

ClubSY

Omega
Hoppas du njuter av din nyfunna status.

Dina ord. Ej mina.

Men om inte din egen regel inte ens stämmer för dig, var den då särskilt genomtänkt?
"Jag skulle säga att status är grund för 97% (ingen källa) av alla rolexköp. Av dessa 97% är kanske hälften av köpbeslutet grundat på tillhörighet. Eller är det en tillfällighet att halva Stureplan gillar just Rolex?"

Du måste skilja mellan mig som person och den breda massan jag pratar om. Du sätter ord i min mun igen med att regeln inte stämmer? Jag har en tes jag tror på. Mitt köp har jag redan förklarat.

De va du som inte vågade bada med din DJ
va?

Antar att intresset antingen saknas eller precis startat för din del så kan tänka mig att det är svårt att förstå. Det kommer förhoppningsvis :)

Allt gott!

Jag förstår varumärken och människor.
 

Skanes

Omega
Dina ord. Ej mina.



Du måste skilja mellan mig som person och den breda massan jag pratar om. Du sätter ord i min mun igen med att regeln inte stämmer? Jag har en tes jag tror på. Mitt köp har jag redan förklarat.



Jag förstår varumärken och människor.
Okej. Du menade alltså inte alla Rolexköp, utan alla Rolexköp utom de du själv gör?
 
Topp