Lyfali
Basic
Det är ju kännt sedan gammalt att det är skillnad på folk och folk =)Okej. Du menade alltså inte alla Rolexköp, utan alla Rolexköp utom de du själv gör?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det är ju kännt sedan gammalt att det är skillnad på folk och folk =)Okej. Du menade alltså inte alla Rolexköp, utan alla Rolexköp utom de du själv gör?
97%...Angående Rolex och status kan jag flika in att min första, riktigt dyra klocka, (TAG och Breitling räknas inte) var en Rolex.
Köpte den av två anledningar:
1. Det var en Rolex
2. Den var snygg
Vad jag vill säga med det är att jag knappast är ensam om att ha sett upp till Rolex utan ett egentligt klockintresse och att Rolex imponerar på 95% av svenska folket.
Patek eller AP vet de inte ens vad det är.
Som svar på topic så är det lön och investeringar som ger ett överskott som kan konsumeras på klockor![]()
Okej. Du menade alltså inte alla Rolexköp, utan alla Rolexköp utom de du själv gör?
Haha din rakkarns 3%are där =), liten illbatting är vad du är =)I mitt första inlägg så skrev jag att det kanske kommer provocera vissa. Inte min intention. Jag tror mig ana att jag gjort detta med dig. Jag vill inte spamma denna tråd med off-topic mer.
Vi har helt enkelt olika åsikter. Det måste man respektera för en sund debatt.
Ja, inte fan köper jag mina klockor för de är fulaMitt eget köp hade att göra med 1 års slit av expandering av firman som gått långt över förväntan. Vid utdelningen kände jag för att belöna mig själv med en klocka jag tyckte var vacker.
Jag köper klockor för att imponera på mig själv.Ja, inte fan köper jag mina klockor för de är fula![]()
Haha, precis! Och jag är imponeradJag köper klockor för att imponera på mig själv.
Kunde inte sagt det bättre själv!På det stora hela så ser inte en jävel i den riktiga världen någon större skillnad på klockor för 2k och 200k. Finns betydligt enklare och billigare sätt att imponera på folk om det nu är det man är ute efter. Sen är ju frågan också om man verkligen vill imponera på de som faktiskt blir imponerade av en Rolex?
Möjligt. Jag tycker fortfarande synd om den som blir impad eller som tror att den imponerar med en Sub runt armen.
Hur ska man skriva detta utan att det verka dryg. Det är absolut inte min avsikt och alla gör givetvis som man vill.
Men i min bok så köper man till exempel en Rolex om man har råd med den. Skulle aldrig falla mig in att traska in hos Nymans och först göra en kreditprövning hos något lånetinstitut. Då skulle jag ägt en sen jag var 18 år. En klocka är en produkt som du egentligen inte behöver som hus, bil, körkort eller studier som är helt ok att låna till.
Alla har olika synsätt men för mig berättar en klocka någonting. En symbol för ett åstadkommande. Att avbetala en klocka symboliserar att man egentligen inte förtjänar den än men man kan inte motstå frestelsen.
Jag fattar att detta inlägg kanske provocerar många och det är inte min mening. Men jag tror många känner igen detta då inte många hänger på låset för att berätta vilket klocklån som är mest förmånligt.
Om vi bortser från önskan att "få bra skolor till sina barn", tryggt område och hela den mjuka biten, då är ju de flesta boenden utöver etta i miljonprogram också en sorts lyx.Förtjänar är hårt ord. Men jo, jag delar din åsikt att en klocka är ren lyxkonsumtion och att man inte ska låna till saker som man inte har råd med. Det kan finnas förmildrande omständigheter. T.ex. att man har pengar bundna i annat och väljer att ta ett räntefritt lån istället för att likvidera växandetillgångar.
Viktigt för mig i sammanhanget är att man har ekonomisk buffert. Kan man inte klara sig minst 6 månader utan lön tycker jag man bör se över sin ekonomiska situation.
Rätt magstarkt uttalande när det säkerligen finns flera medlemmar som drömmer om en Rolex. Eller att kunna ha råd att unna sig en.
Dessa hårt arbetande själar som sparar och sparar och som äntligen har sparat ihop till en rolex, som sedan är stolt som en tupp för att ha kämpat sig till något riktigt fint... de människor pissar du på och tycker synd om.
Jag kan ha förståelse för att man lätt blir blind och när man själv har mycket av något så tycker man inte att andra skall hävda sig för lite.
Men lite ödmjukhet vore ju inte helt fel.
Jag tror den räcker rätt långt i baren i Säffle eller på gymnasiet i Täby...Stackars den som blir impad av någon med en Sub.
Angående Rolex och status kan jag flika in att min första, riktigt dyra klocka (TAG och Breitling räknas inte), var en Rolex.
Köpte den av två anledningar:
1. Det var en Rolex
2. Den var snygg
Vad jag vill säga med det är att jag knappast är ensam om att ha sett upp till Rolex utan ett egentligt klockintresse och att Rolex imponerar på 95% av svenska folket.
Patek eller AP vet de inte ens vad det är.
Som svar på topic så är det lön och investeringar som ger ett överskott som kan konsumeras på klockor![]()
Va fan, snackar du ner sådana här skönheter? Köptes ny och skulle gjort det igen. Om det var på lånade pengar får bli min hemlighetUtan att känna till dig i detalj misstänker jag att du typ är dubbelt så gammal som de personer som avses här. Framförallt mentalt.
70 bananer för en klocka som dessutom håller sitt värde. Nä, ska man impa vill jag se nån svinful överprissatt Ulysse Nardin på armen som tappar 70% i värde när man går ut genom AD-dörren.
Så är det definitivt. Men alla har vi varit unga och dumma. Vissa erkänner det inte dock.
Stackars den som blir impad av någon med en Sub.
Kanske jag som börjar bli gammal men jag blir inte impad av 70 bananer. När jag var fjortis tyckte jag dock att det var fett med deg. Yoo!
Jag har läst hela tråden. Dina svar ger mig uppfattningen av att du ser ner på folk som är stolta (eller anser sig "balla") när de går och köper sig en rolex för 70 000:-. Det är något som enbart "fjortisar" blir imponerade av och att du tycker synd om dessa människorna.
Är inte det lite nedlåtande att säga när man själv sitter på en otroligt stor och fin samling av märkesklockor?
Får ju lätt vibben "tro inte det går bra för dig bara för att du kan äta dig mätt! Jag äter oxfile varje dag!" Lite självhävdande med en klang av "det där är väl ingenting".
Så nej, jag tycker inte det är taget ur sitt sammanhang.
Nu får du allt läsa tråden lite noggrannare innan du häver ut dig grodor. Du har tagit saker och ting ur sitt sammanhang totalt. En Sub är en sjukt fin klocka men det är osnyggt att tro att man är något bara för att man har en sådan runt armen.
Du skulle nog lagt mer tid i skolan när det kom till svensklektionerna. Sluta tramsa.Jag har läst hela tråden. Dina svar ger mig uppfattningen av att du ser ner på folk som är stolta (eller anser sig "balla") när de går och köper sig en rolex för 70 000:-. Det är något som enbart "fjortisar" blir imponerade av och att du tycker synd om dessa människorna.
Är inte det lite nedlåtande att säga när man själv sitter på en otroligt stor och fin samling av märkesklockor?
Får ju lätt vibben "tro inte det går bra för dig bara för att du kan äta dig mätt! Jag äter oxfile varje dag!" Lite självhävdande med en klang av "det där är väl ingenting".
Så nej, jag tycker inte det är taget ur sitt sammanhang.
Edit: lyckades inte få med alla citaten, men folk kan säkert läsa bakåt i tråden om man vill vara källkritisk
Återigen, samma ton. Va då är något?
Klockintresserad? Framgångsrik? Hårt arbetande? Uppskattad vän/partner?
Vad är det man inte skall tro att man är när man går och klöper en klocka för 70k?
Lika framgångsrik som dig? På samma nivå som toppen av alla klocksamlare?
Din läsförståelse verkar inte vara den bästa eller så vill du inte förstå. Oavsett hur det förhåller sig med dig så är min poäng att det är osexigt att tro att man är Allan Ballan med en Sub på armen. Ingen seriös människa blir väl impad av att man har en klocka för 70 000 kr på armen. Inte heller står det rätt till om man tror att någon seriös människa ska bli impad bara för att man rattar Rolle.
Väntade bara på det personliga påhoppet, i detta fall kring min läsförståelse. Finner dock ingen substans i det utlåtandet.
Större delen av Sveriges befolkning skulle nog finna det rätt uppseendeväckande med en klocka för 70 000:-. Skulle min vän/kollega/granne komma med en rolex sub så skulle jag gratulera och bli imponerad över framgången och dennes investering.
Av den anledningen att jag själv inte har möjligheten att köpa en så fin klocka just nu, vilket är fallet för majoriteten i samhället.
Så vad syftar ditt "Allan Brallan" till? Att personen skryter? Med all rätt i mina ögon, men även där kan det ske med ödmjukhet. Men av dina inlägg att döma så påvisar du ett förakt mot folk som gärna vill visa upp sin drömklocka. Eller rättare sagt, du minimaliserar deras investering.
Du skulle nog lagt mer tid i skolan när det kom till svensklektionerna. Sluta tramsa.
På villet sätt tycker du att min svenska är bristfällig? Blir ju lite komiskt när du själv stavar fel... i samma inlägg som du påpekar min retorik.