• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur finansierar folk sina klockköp?

JB_XII

Rolex
Jag trampar nog på din ömma tå just nu pch därav blir du purken.

Jag blir inte impad om du har en klocka för 5 000 kr, 70 000 kr eller 1 000 000 kr. Jag blir impad om du har ett arbete, betalar skatt och behandlar andra som du själv vill bli behandlad.

Capiche!

Nah, där har du fel. I detta fallet har jag ingen öm tå. Tyckte bara dina inlägg lät väldigt illa.

Jag tycker att människor som köper dyra klockor enbart för att visa upp sig för andra är töntiga. Motsatsvis tycker jag att folk som köper klockor för att de verkligen gillar klockan är intrressanta.

Kan man inte gilla en klocka och samtidigt vilja visa upp den? Går ju oftast hand i hand?
Tycker stor del av forumet handlar om att visa upp våra klockor för varandra.
 

Kugghjul

Panerai
Jag tycker att människor som köper dyra klockor enbart för att visa upp sig för andra är töntiga. Motsatsvis tycker jag att folk som köper klockor för att de verkligen gillar klockan är intrressanta.
Jag skiter i varför folk köper klockor. Världen är inte så svartvit som du beskriver, de flesta, inklusive mig själv, ligger i gråzonen mellan dina två exempel.

Jag ser gärna att folk lånar så mycket som möjligt, inklusive till klockor, då påskyndar vi den oundvikliga spräckningen av bostadsbubblan. Desto snabbare desto bättre!
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag skiter i varför folk köper klockor. Världen är inte så svartvit som du beskriver, de flesta, inklusive mig själv, ligger i gråzonen mellan dina två exempel.

Jag ser gärna att folk lånar så mycket som möjligt, inklusive till klockor, då påskyndar vi den oundvikliga spräckningen av bostadsbubblan. Desto snabbare desto bättre!

Jag är jag och världen är världen. En viss skillnad. Bostadsbubbla?
 

ClubSY

Omega
På villet sätt tycker du att min svenska är bristfällig? Blir ju lite komiskt när du själv stavar fel... i samma inlägg som du påpekar min retorik.
Du har rätt på alla punkter mot @Guskleto . Jag la ner argumentationen tidigare idag pga av att det är helt lönlöst att argumentera mot:
1. Den svenska avundsjukan
2. Där lagom är bäst
3. Där du ska inte tro att du är något
4. Personer som bara ser en sanning och ej är öppna för en sund diskussion.

Påminner mig om varför jag lagt ner diskussioner på Facebook.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Du har rätt på alla punkter mot @Guskleto . Jag la ner argumentationen tidigare idag pga av att det är helt lönlöst att argumentera mot:
1. Den svenska avundsjukan
2. Där lagom är bäst
3. Där du ska inte tro att du är något
4. Personer som bara ser en sanning och ej är öppna för en sund diskussion.

Påminner mig om varför jag lagt ner diskussioner på Facebook.

Va inte sur för att vi tycker olika. :)
 

JB_XII

Rolex
Du har rätt på alla punkter mot @Guskleto . Jag la ner argumentationen tidigare idag pga av att det är helt lönlöst att argumentera mot:
1. Den svenska avundsjukan
2. Där lagom är bäst
3. Där du ska inte tro att du är något
4. Personer som bara ser en sanning och ej är öppna för en sund diskussion.

Påminner mig om varför jag lagt ner diskussioner på Facebook.

Argumentation över diverse nätforum brukar ju inte vara särskilt framgångsrika.
Men som vanligt är det tråkigt när inlägg bemöts med personliga påhopp då personen inte vet något om min skolgång eller utbildning :)
Minimalisering tyder även på en överdos av självgodhet, vilket jag anser mindre charmigt i alla lägen.
Känner man att kritiken inte är värd att bemöta så kan ju bara ignorera och gå vidare.
 

ClubSY

Omega
Argumentation över diverse nätforum brukar ju inte vara särskilt framgångsrika.
Men som vanligt är det tråkigt när inlägg bemöts med personliga påhopp då personen inte vet något om min skolgång eller utbildning :)
Minimalisering tyder även på en överdos av självgodhet, vilket jag anser mindre charmigt i alla lägen.
Känner man att kritiken inte är värd att bemöta så kan ju bara ignorera och gå vidare.
Amen!

Så fort personliga påhopp kommer har den personen förlorat argumentationen.
 

Rearden

Cartier
Och svaren är lika ärliga som i en svensk opinionsundersökning! :p
Jag kan tänka mig att svaren är ärliga - men de som svarar på den här typen av fråga är ju en självsållande grupp. Sen kan man väl hoppas att det är som alla säger, klockor köps för sparade pengar och inte med lånade.
 

Linkan

Rolex
IMG_0334.JPG
 

Bolio

Panerai
På det stora hela så ser inte en jävel i den riktiga världen någon större skillnad på klockor för 2k och 200k. Finns betydligt enklare och billigare sätt att imponera på folk om det nu är det man är ute efter. Sen är ju frågan också om man verkligen vill imponera på de som faktiskt blir imponerade av en Rolex?

Har en fd kompis fru som använder sitt ur för att få ett maktövertag på möten med personalen. Quote Jag lägger upp klockanarmen på bordet vid samtal med underställda för att visa att jag har ett övertag. " Ska tydligen funka varje gång " och ett bevis för att jag lyckats!
Används tydligen även i viss kundkontakt för att eteblera att hon jobbar för ett framgångsrikt företag.
Bör tilläggas att vi inte snackar Rolex utan Breitling.

Så frågan kvarstår, vill man imponera på folk som imponeras av en Bratte
 

JohnDoe

Rolex
Har en fd kompis fru som använder sitt ur för att få ett maktövertag på möten med personalen. Quote Jag lägger upp klockanarmen på bordet vid samtal med underställda för att visa att jag har ett övertag. " Ska tydligen funka varje gång " och ett bevis för att jag lyckats!
Används tydligen även i viss kundkontakt för att eteblera att hon jobbar för ett framgångsrikt företag.
Bör tilläggas att vi inte snackar Rolex utan Breitling.

Så frågan kvarstår, vill man imponera på folk som imponeras av en Bratte
Jag har länge funderat på en navitimer men aldrig slagit till just för att brattarna får mig alltid att tänka på dörrvakter.
 

TCB

Cartier
Lån och avbetalningslösningar är nog vanligt. Egentligen inte så mycket att härja om med detta ränteläge. Många har välbetalda jobb, gör pengar på aktieaffärer, köper/säljer klockor för att finansiera sitt eget missbruk och sedan så har väldigt många människor gjort tunga pengar på bostadsaffärer.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Säg inte det, svenska Patek AD:s köper / får (?) sista sidan i Audis kundtidning. Det skulle dock vara intressant att se hur känt Patek är i befolkningen i Sverige, Rolex tror jag ligger på minst 90-95% som kan säga att det är ett dyrt klockmärke.
Audi hade 2016 en försäljningsandel på 6.1% i Sverige så jag ändra mig till 93.9% :D
 
Topp