Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Fan va coolt. Bra jobbat!FortsÀttning
Först och frÀmst, Tack! Tusen, tusen tack för allt pepp och alla fina ord, det vÀrmen en frusen mekaniker!
Det har gÄtt ett tag sen sist, ni vet hur det Àr.
Börjar bli dags för final assembly, lite smÄsaker ska rÀttas till först.
PÄ med boetten pÄ axeln igen.
Jag filar för hand ner det raka i nederkant pÄ bandhornen och rundar till det lÀngs med boetten.
![]()
Nu mjukt och fint!
![]()
Sen Àr det dags att lÀgga lite fÀrg i den lilla kanten av boetten som kommer synas mellan tavlan och dykarringen. Tanken var att göra en ny ring med mindre innerdiameter, men Àmnet tog slut. Kanske i framtiden.
Maskera.
![]()
Och vips Àr det fÀrg hÀr med.
![]()
Under tiden fÀrgen torkade slipade jag till ytan pÄ min 3d-skrivna clamping ring.
![]()
Och filar ett litet spÄr för bommen.
![]()
Riktigt nöjd med den hÀr, skönt att det gick att göra pÄ detta sÀttet!
![]()
Kollar över alla delar Ànnu en gÄng. Oroa er inte över glaset, detta Àr mitt testglas. Ett nytt utan massa fingrar anvÀnds sÄklart vid sista monteringen
![]()
Tavlan passar Ànnu, likasÄ glaset.
Första gÄngen jag testar tavlan i boetten pÄ riktigt, galet kul att se hur det tar form!
HÀr ser ni ocksÄ hur kanten jag lackerade ligger, den försvinner mer eller mindre nÀr dykarringen Àr pÄ men den skymtar i vissa vinklar sÄ det fick bli fÀrg.
![]()
Glaset ligger flush mot kanten
![]()
VÀl hemma, bommen kortad och kronan monterad, dags för montering!
Inser nu att detta Àr enda bilden dÀr urverket syns monterat i boetten, fÄr ordna fler bilder i framtiden.
![]()
Dags för visarna. Detta var första gÄngen jag monterade visare, trots otaliga youtubetimmar gÄr det ÀndÄ göra bort sig.
![]()
HÀr har med sÀkerhet 11/10 lÀsare insett mitt misstag. Skrattade lite Ät mig sjÀlv, sen gör om gör rÀttIngen skada skedd iallafall!
(Men vilken kÀnsla nÀr den börjar ticka för första gÄngen)
![]()
Med visarna synkade Àr det kvickt pÄ med dykarringen, sprintar och band!
Och hÀr Àr den, en handgjord Kallsup V1.
![]()
Bommen Àr som ni ser aningen för lÄng. Typ 5 tiondelar. Inget som inte gÄr att rÀtta till
Tycker kronan och ringen matchar vÀldigt bra, trots det har jag gjort ett försök till eloxering (och misslyckats). Men mer om det i ett senare inlÀgg.
![]()
Stort tack till @Singular för det matchande bandet!
![]()
![]()
![]()
Kul kÀnsla pÄ armen!
![]()
![]()
Nu ska jag bara se till att den fÄr lite tid pÄ armen ocksÄ.
Riktigt kul att kunna slutföra ett sÄnt hÀr projekt, Ànnu roligare att det har fÄtt sÄ bra respons frÄn er!
Stort tack till alla som tipsat, funderat, sponsrat och hjÀlpt till!
Allt vÀl!
Hipsterlunch
ĂĂ€eee fan bra jobbat frĂ„n start till mĂ„l! NĂ€r börjar du leverera?![]()
Ă terigen, helt fantastiskt bra jobbat! Big upsSlutresultatet blev riktigt bra dessutom
SÀger som @Nissestr, nÀr börjar förbestÀllningen för en Kallsup?![]()
Ăr mycket nöjd med namnet, det tackar jag för! Blir det fler projekt bĂ€r jag med mig detStĂ„ende ovation! Sjukt kul att du rodde iland det, och för att vara första egentillverkade klockan sĂ„ Ă€r det riktigt bra jobbat!Grattis och tack för att vi fĂ„tt följa!
(Kul att man fick bidra med namnet ocksÄ)
Otroligt snyggt jobbat! Vilket monster det blev. NÀsta gÄng hoppas jag att du kan filma lite under tillverkningsprocessen. Jag hade gÀrna sett lite rörligt material pÄ slutresultatet ocksÄ!
Tusen tack till er bÄda!Riktigt fint arbete, gratulerar!
V2.0 med skruvad krona och dykarring med insert kanske?
En film pÄ youtube skulle fÄ Mà NGA visningar.
Trevlig helg!
/Lars-O
Jag hÄller med, otroligt bra feedback. Utan den hade nog projektet tagit dubbla tidenOtroligt! Cool klocka men framförallt ett nöje att följa denna trÄd! Super att följa processen men lika kul att se alla positiva tillrop. MÄste va KS gladaste trÄd! Ser fram emot nÀsta projekt.
Hahaha fantastiskt!Har haft gott om feberdrömmar de senaste dagarna och i en var Kallsup med, det mÄste vara ett gott betyg! Hoppas pÄ att vi fÄr följa fler projekt i framtiden!