• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur man säljer sin dyra klocka säkert.

jmspar123

Cartier
7% säljarprovision ger:

Antag klubbat pris 93 457 kr
Köparen betalar: 93 457 * 1,07 = 100 000
Säljaren får: 93 457 * 0,85 = 79 438 kr

Med Patrik J:s nedprutade säljarprovision tar Kaplans alltså 21% avgift.


Lite mer rimligt. Om man inte har bråttom kanske man skall lägga minsta säljpriset ganska högt, och hoppas på eventuell försäljning i butik? Mitt största problem med detta är att de låter spekulanter känna på klockorna (så var det i alla fall förr), det krävs bara en oerfaren kund för att ha sönder en mekanisk klocka, inte helt och hållet, men för många tusenlappar.

Meh....

Jag som saljare/kopare skiter val fullstandigt i vad butiken tar for provision om jag i slutanden tjanar bade pengar arbete och tid pa att anvanda dem.

Jag tycker inte det ar gratis for mig att annonsera bestamma tid visa och tjafsa med folk som kan vara bade trevliga och direkt motsatt.

Lyckas butiken na fler kopare som trissar upp buden blir det ju en vinst for mig som saljare.
Som kopare ar det bekvamt pch sakert.
Samma som varfor grahandlaren kan fa ut 20-50% mer pa samma klocka vs en privatperson
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Har gästat urbildningsradion nyligen och surrat på ämnet, talar en hel del om KS.
4E88D9B1-B67D-432B-B439-C012AFA98D56.png


https://poddtoppen.se/podcast/1453682740/urbildningsradion/kop-och-salj-hur-fungerar-det-egentligen
Glasklart, tack för bidraget.
 

idagtisdag

Cartier
@bogo jag ser att du varit inne och lajkat i tråden, svara gärna på frågorna nedan, jag är genuint intresserad, har du några bra svar?

Jag har använt Paypal för att betala saker på Ebay samt även andra betalningar, även här klockrelaterade.

Men du får gärna berätta för mig och oss andra exakt vad du menar. Jag upprepar också mina ursprungliga frågor (med viss modifikation), för de tycker jag hör ihop:

Att filma paketinslagning:
Har en sådan film någonsin kunnat användas till något vettigt? Och skall man alltså slå in "SIN ROLEX" på posten, eller skall man filma inslagning, bilresa, stå i kö, och sedan inlämning? Allt detta utan att paketet lämnar bild? Skall man få posttjänstemannen att högt säga paketnr på engelska? Man måste ju kunna bevisa att det inslagna paketet är just det som skickats till köparen?

Jag förstår grundidén, men jag är tveksam till genomförandet och bevisvärdet i en sådan film. Ge gärna exempel när en sådan film hjälpt en säljare! Jag är öppen för att lyssna!
 

idagtisdag

Cartier
Problemet är ju det att vid en viss total provisionsnivå så tjänar man inte på att anlita hjälp.

Kostar det 30 000 kr att få en klocka för 100 000 kr såld, ja då är det ju 30 000 kr efter skatt i minskad inkomst.

30 timmars jobb för 1000 kr per timme efter skatt, exempelvis. Inte så många som har den timlönen. Eller 60 timmars jobb för 500 kr efter skatt.

Meh....

Jag som saljare/kopare skiter val fullstandigt i vad butiken tar for provision om jag i slutanden tjanar bade pengar arbete och tid pa att anvanda dem.

Jag tycker inte det ar gratis for mig att annonsera bestamma tid visa och tjafsa med folk som kan vara bade trevliga och direkt motsatt.

Lyckas butiken na fler kopare som trissar upp buden blir det ju en vinst for mig som saljare.
Som kopare ar det bekvamt pch sakert.
Samma som varfor grahandlaren kan fa ut 20-50% mer pa samma klocka vs en privatperson
 

idagtisdag

Cartier
Det är ju helt galet att spekulanter ska få känna på klockorna, dom kan ju ha aids, herpes eller några andra otrevliga åkommor. Tänk då om min klocka blir osåld och jag måste ta tillbaks den. Vem ska ersätta mig då jag ligger där som ett vårdpaket då jag blivit smittad, vem ställer man till svars?
Jättekul, verkligen! Oerfarna händer kan lätt förstöra tex en skruvad krona, Kaplans lär ju knappast ta den reparationskostnaden.
 

jmspar123

Cartier
Problemet är ju det att vid en viss total provisionsnivå så tjänar man inte på att anlita hjälp.

Kostar det 30 000 kr att få en klocka för 100 000 kr såld, ja då är det ju 30 000 kr efter skatt i minskad inkomst.

30 timmars jobb för 1000 kr per timme efter skatt, exempelvis. Inte så många som har den timlönen. Eller 60 timmars jobb för 500 kr efter skatt.


Antingen laser du inte vad jag skriver,eller sa begriper du inte vad du laser.

Jag havdar att du som privatnisse aldrig kommer att fa ut vad en butik eller auktionsfirma kan. Du har inte den exponering mot marknaden som tex en auktion hos Kaplans eller Bukowskis har
Bor du inte i en av Sveriges tva mojligtvis tre storsta stader har din marknad minskat oerhort (om du nu inte ar en valkand saljare) da ytterst fa spekulanter aker fran Ljungby till Hyltebobruk for att kika pa en vara hos nagon for dem okand filur om inte prsiet ar helratt eller varan sa sallsynt du har folk som koar ute pa tomten for att fa handla.

Om du som privatnisse far 70K for din vara efter det besvar en forsaljning anda ar,eller 70K av ett auktionshus dar allt du gjorde var att lamna av klockan och vanta pa pengarna pa kontot. Vad valjer du?

Far du 80 som privat mot 70 pa auktion ar det vart 10pengar att tramsa med folk i kanske 1 manad innan det blir salt?
Om du far 120 hos auktionshuset for att 3 gubbas bara skulle ha din klocka ger du dricks da om du tyckte 100 var ett vettigt pris?

Jag sager inte att man inte kan salja privat,men att inte noga jamfora altrenativen nar det galler dyrare varor kan bli en dyrkopt laxa.
 

Dafi

Cartier
2-Faktor
Jag havdar att du som privatnisse aldrig kommer att fa ut vad en butik eller auktionsfirma kan. Du har inte den exponering mot marknaden som tex en auktion hos Kaplans eller Bukowskis har
Måste inflika med att detta stämmer och är relevant i de fall det handlar om ett mer svårsålt objekt, typ ett samlarobjekt. Att själv sälja exempelvis en modern Seamaster eller en Nautilus behöver inte exponeringen och de kontakter som auktionshuset har. Det är samma princip som andra varor på auktionshus - populär design som Piet Heins superellips-bord eller valfri vara från Svenskt Tenn kommer är i princip självsäljande (till skillnad från en Haupt-byrå eller ett stort barock-skåp) och man bör ta sig en rejäl funderade om det är värt med husens avgift. Så hela diskussionen borde utmynna i ett ”det beror på”.
 

bogo

Omega
2-Faktor
@bogo jag ser att du varit inne och lajkat i tråden, svara gärna på frågorna nedan, jag är genuint intresserad, har du några bra svar?
Var helt säker på att du trollade men visst!

Först och främst så ska man göra eBay claims direkt genom eBay och inte genom PayPal (så vitt jag vet) men gissar att du har någon specialversion :)

Än en gång... Vet inte om du trollar men varför skulle man dokumentera hela bilresan när det räcker med att man visar när man stänger igen paketet och lämnar in det på postombudet...

Och varför i hela friden skulle ”posttjänstemannen säga paketnumret högt på engelska” när det står klart och tydligt på fraktsedeln på paketet...

Vill också förtydliga att det här inte är något krav från PayPal:s sida... Men det UNDERLÄTTAR vid eventuell tvist.

För övrigt så tror jag inte att det är så uppskattat med spam (speciellt från en "nollpostare" som mig själv) så du får gärna kontakta mig i PM om du har några fler frågor :)
 
Senast ändrad:

idagtisdag

Cartier
Antingen laser du inte vad jag skriver,eller sa begriper du inte vad du laser.

Jag havdar att du som privatnisse aldrig kommer att fa ut vad en butik eller auktionsfirma kan. Du har inte den exponering mot marknaden som tex en auktion hos Kaplans eller Bukowskis har
Bor du inte i en av Sveriges tva mojligtvis tre storsta stader har din marknad minskat oerhort (om du nu inte ar en valkand saljare) da ytterst fa spekulanter aker fran Ljungby till Hyltebobruk for att kika pa en vara hos nagon for dem okand filur om inte prsiet ar helratt eller varan sa sallsynt du har folk som koar ute pa tomten for att fa handla.

Om du som privatnisse far 70K for din vara efter det besvar en forsaljning anda ar,eller 70K av ett auktionshus dar allt du gjorde var att lamna av klockan och vanta pa pengarna pa kontot. Vad valjer du?

Far du 80 som privat mot 70 pa auktion ar det vart 10pengar att tramsa med folk i kanske 1 manad innan det blir salt?
Om du far 120 hos auktionshuset for att 3 gubbas bara skulle ha din klocka ger du dricks da om du tyckte 100 var ett vettigt pris?

Jag sager inte att man inte kan salja privat,men att inte noga jamfora altrenativen nar det galler dyrare varor kan bli en dyrkopt laxa.
"Aldrig" är ett starkt ord.

Det är dock dags att inse att Sverige är en liten ankdam, den "exponering" som Kaplans eller Bukowskis (den sistnämnda vars auktioner jag aldrig någonsin följt) har är ingenting jämfört med den man får på Chrono24. Och köparna där struntar i om du bor i en liten stad (Stockholm) eller på landet (Ljungby).

Du har rätt i att man kan ha tur vid auktioner, men man kan lika gärna ha otur. Inte så kul att få 70 000 kr på auktion och sedan betala 30% avgift på det. Däremot verkar vissa kundkategorier vara beredda att betala för det anseende som de uppfattar att Kaplans har, att betala 30% för det tycker jag är väl dyrt.

Frågan är om man inte når de kunder som vill betala extra för att köpa på ex. Kaplans bäst genom deras butik, dit klockan kan komma efter aukton? Jag inbillar mig att de som "bara vill köpa en klocka" och inte är klocknerdar inte följer auktionerna i någon större utsträckning?
 
Senast ändrad:

idagtisdag

Cartier
Måste inflika med att detta stämmer och är relevant i de fall det handlar om ett mer svårsålt objekt, typ ett samlarobjekt. Att själv sälja exempelvis en modern Seamaster eller en Nautilus behöver inte exponeringen och de kontakter som auktionshuset har. Det är samma princip som andra varor på auktionshus - populär design som Piet Heins superellips-bord eller valfri vara från Svenskt Tenn kommer är i princip självsäljande (till skillnad från en Haupt-byrå eller ett stort barock-skåp) och man bör ta sig en rejäl funderade om det är värt med husens avgift. Så hela diskussionen borde utmynna i ett ”det beror på”.

Det hela beror också på hur länge man är beredd att vänta. Udda objekt tar oftast längre tid att få ett OK pris för, även om det ligger ex i butiken hos Kaplans.
 

idagtisdag

Cartier
Du tror alltså att klockorna ligger framme för allmänt pillande.
Sluta med dina tramsinlägg du har helt enkelt inte koll på läget.
Trevlig ton! Det är möjligt att Kaplans har ändrat sina rutiner, men när jag har varit där har jag bett dem ta fram klockorna jag är intresserad av. Då får man "pilla" på dem utan kompetenskontroll, och ja så snabbt kan någon ha sönder en skruvkrona eller ännu värre saker. Vem tror du åker på den kostnaden, knappast Kaplans eller marodören. Jag har faktiskt fått ett eget bord hos Kaplans där jag blivit lämnad ensam att titta och prova ett antal klockor, men den servicen kanske de har individuell bedömning för?

Jag har inget generellt emot Kaplans, jag tycker dock att avgifterna är höga och att jag inte gillar marodörrisken, speciellt för dyrare eller äldre känsliga klockor.
 

idagtisdag

Cartier
Var helt säker på att du trollade men visst!

Först och främst så ska man göra eBay claims direkt genom eBay och inte genom PayPal (så vitt jag vet) men gissar att du har någon specialversion :)

Än en gång... Vet inte om du trollar men varför skulle man dokumentera hela bilresan när det räcker med att man visar när man stänger igen paketet och lämnar in det på postombudet...

Och varför i hela friden skulle ”posttjänstemannen säga paketnumret högt på engelska” när det står klart och tydligt på fraktsedeln på paketet...

Vill också förtydliga att det här inte är något krav från PayPal:s sida... Men det UNDERLÄTTAR vid eventuell tvist. Jag säljer på PayPal mer eller mindre dagligen.

För övrigt så tror jag inte att det är så uppskattat med spam (speciellt från en "nollpostare" som mig själv) så du får gärna kontakta mig i PM om du har några fler frågor :)
För att man kan öppna paketet och ändra innehållet, innan man lämnar in paketet, är inte det självklart? Du saknar obruten beviskedja.

"Jag säljer PayPal mer eller mindre dagligen." Menar du "med", eller menar du "på Ebay"? Vad är det för föremål du säljer, liknar de till sina egenskaper dyra klockor?

Berätta gärna när du sålde ett dyrt föremål på ebay eller med paypal, och fick nytta av att du filmat paketinslagningen samt inlämnandet på posten, men inte vad som hände däremellan. Det är knappast off topic.
 

jmspar123

Cartier
"Aldrig" är ett starkt ord.

Det är dock dags att inse att Sverige är en liten ankdam, den "exponering" som Kaplans eller Bukowskis (den sistnämnda vars auktioner jag aldrig någonsin följt) har är ingenting jämfört med den man får på Chrono24. Och köparna där struntar i om du bor i en liten stad (Stockholm) eller på landet (Ljungby).

Du har rätt i att man kan ha tur vid auktioner, men man kan lika gärna ha otur. Inte så kul att få 70 000 kr på auktion och sedan betala 30% avgift på det. Däremot verkar vissa kundkategorier vara beredda att betala för det anseende som de uppfattar att Kaplans har, att betala 30% för det tycker jag är väl dyrt.

Frågan är om man inte når de kunder som vill betala extra för att köpa på ex. Kaplans bäst genom deras butik, dit klockan kan komma efter aukton? Jag inbillar mig att de som "bara vill köpa en klocka" och inte är klocknerdar inte följer auktionerna i någon större utsträckning?

Det ar personer som du som gor att jag inte orkar salja privat. Herregud att ha dig som kopare om du verkligen ar lika eljest i verkligheten som du framstar har.

Vad har du for personlig erfarenhet av den exponering som Kaplans eller Bukowskis ger jmfrt med ditt eget exempel Chrono24 da du uttrycker dig synnerligen starkt med ett ord som "Ingenting" ( for ref se SAOL). Dessutom kan jag inte begripa vad marknaden i Sverige har att gora med ankor av kvinnligt kon?

Forstar heller inte varfor du vidhaller att det skulle kosta en saljare 30% av forsaljningsbeloppet i avgifter? Tex Kaplans skriver ju att det ar 15% salj och 20%kopkommission.vilket jag med personlig erfarenhet havdar ar synnerligen diskutabelt vid storre belopp.
 

idagtisdag

Cartier

Det ar personer som du som gor att jag inte orkar salja privat. Herregud att ha dig som kopare om du verkligen ar lika eljest i verkligheten som du framstar har.

Vad har du for personlig erfarenhet av den exponering som Kaplans eller Bukowskis ger jmfrt med ditt eget exempel Chrono24 da du uttrycker dig synnerligen starkt med ett ord som "Ingenting" ( for ref se SAOL). Dessutom kan jag inte begripa vad marknaden i Sverige har att gora med ankor av kvinnligt kon?

Forstar heller inte varfor du vidhaller att det skulle kosta en saljare 30% av forsaljningsbeloppet i avgifter? Tex Kaplans skriver ju att det ar 15% salj och 20%kopkommission.vilket jag med personlig erfarenhet havdar ar synnerligen diskutabelt vid storre belopp.
Inget höjer nivån så fint som ett inlägg med 1/3 personangrepp och sedan 1/3 lösryckt citat.

För att koncentrera oss på din sista tredjedel. Den lägsta i tråden inrapporterade nedprutade avgiften hos Kaplans är:

7% säljarprovision

Detta ger

Antag klubbat pris 93 457 kr
Köparen betalar: 93 457 * 1,07 = 100 000
Säljaren får: 93 457 * 0,85 = 79 438 kr

Med Patrik J:s nedprutade säljarprovision tar Kaplans alltså 21% avgift.

Ett auktonsförfarande garanterar ju inte ett visst pris, ibland kan man få mer eller mindre. Vi kan resonera huruvida man får en köpare att betala mer på Kaplans eller mer på Chrono24. Kaplans har sitt av många ansedda goda renomé i Sverige, men med Chrono24 når man hela världen, många köpare där känner trygghet i deras "köparskydd" samtidigt som kronan har fallit kraftigt i värde. Jag tror inte man med bestämdhet kan säga var man får mer betalt.

Det är inte gratis att sälja på Chrono24, de tar i fallet med 100 000 kr 6500 kr i avgift. Men det är 14 000 kr mindre än Kaplans.

Hur mycket man är villig att jobba för 14 000 kr är ju upp till var och en, det är ju trots allt en halv månadslön efter skatt (eller mer) för ganska så breda lager av befolkningen. Det är två veckors jobb, heltid.
 

Chillzz

Omega
Jag genomförde senaste köpet via tradera. Hade ingen möjlighet att syna klockan så bad säljaren lägga upp den med fastpris. Tydligen så har dom en försäkring som täcker upp till 250 000kr.
 

idagtisdag

Cartier
Jag genomförde senaste köpet via tradera. Hade ingen möjlighet att syna klockan så bad säljaren lägga upp den med fastpris. Tydligen så har dom en försäkring som täcker upp till 250 000kr.
OK, vad var det för försäkring?

Som alltid med försäkringar måste man ju läsa det finstilta, och när man gjort det är det ofta troligt att man ändå inte får några pengar p.g.a. det ena eller det andra.
 

Chillzz

Omega
OK, vad var det för försäkring?

Som alltid med försäkringar måste man ju läsa det finstilta, och när man gjort det är det ofta troligt att man ändå inte får några pengar p.g.a. det ena eller det andra.

Jo så är det visserligen. Försäkringen heter ”köparskydd” och ska vara giltig så länge det rör sig om en fysisk produkt och att den skickar spårbart.
Jag kan inte yttra mig om det är något som går att lita på men hellre ha Tradera som motpart vid dålig affär än en privatperson.
 

jmspar123

Cartier
Inget höjer nivån så fint som ett inlägg med 1/3 personangrepp och sedan 1/3 lösryckt citat.

För att koncentrera oss på din sista tredjedel. Den lägsta i tråden inrapporterade nedprutade avgiften hos Kaplans är:

7% säljarprovision

Detta ger

Antag klubbat pris 93 457 kr
Köparen betalar: 93 457 * 1,07 = 100 000
Säljaren får: 93 457 * 0,85 = 79 438 kr

Med Patrik J:s nedprutade säljarprovision tar Kaplans alltså 21% avgift.

Ett auktonsförfarande garanterar ju inte ett visst pris, ibland kan man få mer eller mindre. Vi kan resonera huruvida man får en köpare att betala mer på Kaplans eller mer på Chrono24. Kaplans har sitt av många ansedda goda renomé i Sverige, men med Chrono24 når man hela världen, många köpare där känner trygghet i deras "köparskydd" samtidigt som kronan har fallit kraftigt i värde. Jag tror inte man med bestämdhet kan säga var man får mer betalt.

Det är inte gratis att sälja på Chrono24, de tar i fallet med 100 000 kr 6500 kr i avgift. Men det är 14 000 kr mindre än Kaplans.

Hur mycket man är villig att jobba för 14 000 kr är ju upp till var och en, det är ju trots allt en halv månadslön efter skatt (eller mer) för ganska så breda lager av befolkningen. Det är två veckors jobb, heltid.

Hur ar det med lasforstaelsen?

Nu ar det andra gangen du pastar att 7% saljavgift i slutanden anda blir 15%......sa nej som saljare blir det ungefar likvardigt med Chrono 24.
Daremot blir det ju dyrare som kopare att handla av Kaplans ( da 20% kopprovision utgar vilket givetvis ocksa kan forhandlas beroende pa varans pris)

Sedan raknar du med 20% saljprovision hos Kaplans i ditt Chrono24 exempel dar det nu enl dig ar 14000kr dyrare som saljare att anlita Kaplans vs Chrono24....

Hur manga agare av klockor i 100K klassen som tjanar 28k/manad netto har jag ingen aning om men gissar att de med bra mycket storre inkomst forekommer mer frekvent. Vad tror du sjalv?

Och avslutningsvis sa kan man givetvis ha ett reservationspris om man vill. Da slipper man salja for billigt.. Bra va?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jo så är det visserligen. Försäkringen heter ”köparskydd” och ska vara giltig så länge det rör sig om en fysisk produkt och att den skickar spårbart.
Jag kan inte yttra mig om det är något som går att lita på men hellre ha Tradera som motpart vid dålig affär än en privatperson.
Gärna i kombination med Klarna (faktura) om säljaren erbjuder det som alternativ. De var riktigt tillmötesgående när jag hade lite problem med en säljare på Tradera.
 

Chillzz

Omega
Gärna i kombination med Klarna (faktura) om säljaren erbjuder det som alternativ. De var riktigt tillmötesgående när jag hade lite problem med en säljare på Tradera.
Nice! Någon som har lite erfarenhet:) värt att nämna är ju att provisionsavgiften är 100kr på tradera. Känns helt absurt att gå via kaplans eller likande forum som tar tiotal procent i säljavgift.
 

Chillzz

Omega
Vad tror du är fördelen med att sälja via Kaplans vs. Tradera om du har en klocka runt 100K?
Via kaplans är det möjligt att man når en mer nischad målgrupp som kan tänka sig betala för att slippa osäkerheten att handla från privatperson. Men det kommer ju med en prislapp i form av avgifter och säljprovision.
Men det är klart upp till varje säljare att avgöra från fall till fall om fördelarna är större än nackdelarna.
 

idagtisdag

Cartier
Nu ar det andra gangen du pastar att 7% saljavgift i slutanden anda blir 15%......sa nej som saljare blir det ungefar likvardigt med Chrono 24.
Daremot blir det ju dyrare som kopare att handla av Kaplans ( da 20% kopprovision utgar vilket givetvis ocksa kan forhandlas beroende pa varans pris)
Tror du inte att köparen tittar på totalkostnaden för en klocka? Jag håller med om att Kaplans affärsmodell delvis bygger på att köparen inte tänker på avgifterna, men det känns helt fel att bortse från att en köpare får betala en avgift, självklart påverkar det vad köparen är villig att betala.

Vi har tidigare konstaterat att Kaplans kan förhandla om säljarprovisionen. Men du hävdar alltså att Kaplans är villiga att förhandla kring köparprovisionen? Hur går det till? Gör du det innan du lägger bud? Och i så fall, hur skall Kaplans prioritera bland olika bud när din vinst av ett föremål eventuellt innebär lägre vinst för Kaplans än om den som kommer 2:a i budgivningen hade vunnit. Låter rörigt! Detta problem finns ju inte när man förhandlar säljarprovision.

Alla som lyckats förhandla köparprovision får gärna berätta om detta.
 

jmspar123

Cartier
Tror du inte att köparen tittar på totalkostnaden för en klocka? Jag håller med om att Kaplans affärsmodell delvis bygger på att köparen inte tänker på avgifterna, men det känns helt fel att bortse från att en köpare får betala en avgift, självklart påverkar det vad köparen är villig att betala.

Vi har tidigare konstaterat att Kaplans kan förhandla om säljarprovisionen. Men du hävdar alltså att Kaplans är villiga att förhandla kring köparprovisionen? Hur går det till? Gör du det innan du lägger bud? Och i så fall, hur skall Kaplans prioritera bland olika bud när din vinst av ett föremål eventuellt innebär lägre vinst för Kaplans än om den som kommer 2:a i budgivningen hade vunnit. Låter rörigt! Detta problem finns ju inte när man förhandlar säljarprovision.

Alla som lyckats förhandla köparprovision får gärna berätta om detta.
Nu kan jag enbart svara for mig sjalv,och de ganger jag forhandlat pris har det varit pa butiksvaror och ej pagaende auktioner.
Dvs pris X+20%.

Som brukligt bjuder jag da Y [givetvis vet jag vad lagsta accept var vid auktionen]och far svar att man skall kontakta inlamnaren och se om denne ar villig att acceptera mitt pris.
Om du vill saga att det da ar saljaren som sanker sitt pris sa Kaplans far sina 20% eller om Kaplans hellre tar 5-10% i provision idag an haller pa varan ar givetvis diskutabelt.
Men for mig som kopare egalt.

Mer an en gang har svaret blivit Vi accepterar budet.
 

benhogan

Omega
Hej,

Jag funderar på att sälja min Rolex Datejust 36mm(116234) och har lite nybörjarfrågor om hur det normalt sett går till när man genomför en affär face to face mellan privatpersoner.

Var rekommenderar ni att man träffas? (Klockaffär? Är det ok med dem? Kostar det något att nyttja deras lokal? Bank?)

Hur går betalningen till om man vill undvika kontanter?
Kan man swisha 60-70k? (Har inte swish en beloppsbegränsning?)
Kan man flytta pengar mellan banker i realtid, utan swish?

Vad har ni för tips? Något man ska tänka på som säljare för att inte bli lurad?
 
Topp