Men det förutsätter väl att man har ett svenskt bankkonto? Säljaren i detta fallet bor i ett grannland och jag gissar att detta ställer till det lite?Man kan ansluta utländska nummer till swish
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Men det förutsätter väl att man har ett svenskt bankkonto? Säljaren i detta fallet bor i ett grannland och jag gissar att detta ställer till det lite?Man kan ansluta utländska nummer till swish
JappMen det förutsätter väl att man har ett svenskt bankkonto? Säljaren i detta fallet bor i ett grannland och jag gissar att detta ställer till det lite?
Tack för ditt svar!Man kan ansluta utländska nummer till swish
paypal kostar rätt mkt att använda och dessutom mkt bättre för köpare än säljare
var finns köparen?
Banköverföring funkar väl?
Tack för ditt svar!
Paypals avgifter får köparen stå för om denne gärna vill ha Paypal som betalsätt, men det är bra att veta att jag som säljare inte har lika mycket säkerhet som säljaren.
Köparen finns i Finland så min första tanke är precis som du skriver att köra en vanlig banköverföring och sedan skicka paketet när jag har tillgång till pengarna.
Om ni bestämmer er för att använda PayPal, var noggrann när du fyller i invoice och se till att dokumentera (filma) hela processen där du paketerar och lämnar in klockan på ombudet. Finns en massa bra invoice templates online som du kan använda dig av för att undvika eventuell tvist!Tack för ditt svar!
Paypals avgifter får köparen stå för om denne gärna vill ha Paypal som betalsätt, men det är bra att veta att jag som säljare inte har lika mycket säkerhet som säljaren.
Köparen finns i Finland så min första tanke är precis som du skriver att köra en vanlig banköverföring och sedan skicka paketet när jag har tillgång till pengarna.
Tror de flesta kurirbolagen (DHL, UPS och så vidare) kirrar det! Finns en hel tråd dedikerad till det ämnet... https://klocksnack.se/threads/skicka-utomlands.7284/Jag har kikat lite på Chrono24 och det verkar smidigt för både köpare o säljare med deras klientmedelskonto. Men hur skickar men en klocka försäkrat från Sverige. Finns det någon som gjort det? Eller är det till att be köparen boka frakt?
Hej! Jag är ny på forumet och har gått med för att jag behöver er experthjälp.
Jag har ärvt en hel del klockor av min pappa som var klocksamlare. Det verkar finnas en del värdefulla, bland annat Rolex. Eftersom jag själv inte har intresse eller användning för alla dessa klockor så vill jag sälja dessa vidare, men hur gör man det bäst?
Jag tänker att eBay skulle ge mest, men hur skickar man ens en dyr klocka utomlands?? Om man säljer via Blocket tex, hur skyddar jag mig mot bedragare/inbrottstjuvar etc? (lite paranoid av att ha alla dessa klockor här hemma, har kassaskåp men där får bara de allra dyraste plats)
Och hur och var värderar jag bäst? Jag bor inte någon storstad men kan väl ta mig till Stockholm om det skulle behövas.
Något mer jag ska tänka på vid försäljning?
Tack på förhand!
Jag har ärvt en hel del klockor av min pappa som var klocksamlare. Det verkar finnas en del värdefulla, bland annat Rolex. Eftersom jag själv inte har intresse eller användning för alla dessa klockor så vill jag sälja dessa vidare, men hur gör man det bäst?
Jag tänker att eBay skulle ge mest, men hur skickar man ens en dyr klocka utomlands?? Om man säljer via Blocket tex, hur skyddar jag mig mot bedragare/inbrottstjuvar etc? (lite paranoid av att ha alla dessa klockor här hemma, har kassaskåp men där får bara de allra dyraste plats)
Och hur och var värderar jag bäst? Jag bor inte någon storstad men kan väl ta mig till Stockholm om det skulle behövas.
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Generellt ja! Långt mycket bättre än blocket el dyl. Särskilt om du hittar en köpare som har hängt här ett tag och har lite referenser i sin GG tråd. Ytterst få av dessa vill riskera sitt rykte här genom att strula. Vettigt annars är ju att ses f2f på något fik eller någonstans för att både se att köparen blir nöjd och att du får betalt.Är det generellt tryggt att sälja här på ks? Tänkte lägga ut en klocka i veckan. Några råd?
Mycket fönstershoppare, väldigt få märkliga, en del prutare, och jag har bara handlat med bra människor ännu.Är det generellt tryggt att sälja här på ks? Tänkte lägga ut en klocka i veckan. Några råd?
Har en sådan film någonsin kunnat användas till något vettigt? Och skall man alltså slå in klockan hos posten, eller skall man filma inslagning, bilresa, stå i kö, och sedan inlämning? Allt detta utan att paketet lämnar bild? Skall man få posttjänstemannen att högt säga paketnr på engelska?Om ni bestämmer er för att använda PayPal, var noggrann när du fyller i invoice och se till att dokumentera (filma) hela processen där du paketerar och lämnar in klockan på ombudet. Finns en massa bra invoice templates online som du kan använda dig av för att undvika eventuell tvist!
Tack på förhand!
Ta hjälp av auktionsfirma?
Det basta maste ju vara att ga till Kaplans pa Bibilioteksgatan i Stockholm for vadering/auktion. Du kanske inte far ut de sista 20% en kopare ar villig att betala,men a andra sidan sa slipper du allt arbete,visningar,risker etc och far pengarna direkt in pa kontot.
Skulle det bli tjafs efter att affaren ar klar blir det mot Kaplans koparen far rikta sina krav forst.
Personligen tycker jag det ar vart en summa att slippa allt jobb en forsaljning innebar,plus det faktum att Kaplans nar de kunder som ar intresserade,vilket kanske inte en radannons i lokaltidningen,Blocket eller Tradera gor..
MvH
P
Jag skulle ta kontakt med olika klockhandlare och se ifall de är intresserade av att köpa klockorna och därefter jämföra deras erbjudanden. Finns många seriösa handlare som säljer och köper finare klockor. Är det väldigt gamla klockor så kanske auktionshusen är ett bättre alternativ.
Jag håller med, att sälja här på KS utan klockintresse eller kunskap är inte en god idé.Välkommen till KS. Beklagar sorgen med din pappa!
Om du inte känner för att utveckla en ny och tidsödande hobby så tar du alla klockor (utom om du själv vill spara nån som minne) till Kaplans i Stockholm De gör inget annat än att värdera klockor hela dagarna och har regelbundna auktioner för allt från enklare ur och klocktillbehör till finare samlarauktioner.
Vill du få nätkompisar, ryggdunkar och skambud på din pappas klockor så postar du lite bilder på dem här. Men jag skulle nog råda till att lämna iväg rasket och ägna dig åt viktigare saker än gamla klockor
Så vad blir ditt råd? Man skall inte sälja via en auktionsfirma och inte här på KS. Du menar att det skulle vara enklare att sälja klockorna via watch finder? Jag vet hursomhelst att KS är ett bra ställe att sälja tryggt på. Man kan också få ganska vettig hjälp med värdering i tex vintage trådarna. Dock är det väl så att KS folket ofta är väldigt pålästa vad gäller priser och verkligen inte betalar överpris. Så lägger man lite jobb på det kan man kanske få bättre priser om man säljer via någon europeisk site.Jag håller med, att sälja här på KS utan klockintresse eller kunskap är inte en god idé.
Har en sådan film någonsin kunnat användas till något vettigt? Och skall man alltså slå in klockan hos posten, eller skall man filma inslagning, bilresa, stå i kö, och sedan inlämning? Allt detta utan att paketet lämnar bild? Skall man få posttjänstemannen att högt säga paketnr på engelska?
Jag förstår grundidén, men jag är tveksam till genomförandet och bevisvärdet i en sådan film.
“Grundidén”Har en sådan film någonsin kunnat användas till något vettigt? Och skall man alltså slå in klockan hos posten, eller skall man filma inslagning, bilresa, stå i kö, och sedan inlämning? Allt detta utan att paketet lämnar bild? Skall man få posttjänstemannen att högt säga paketnr på engelska?
Jag förstår grundidén, men jag är tveksam till genomförandet och bevisvärdet i en sådan film.
...och inte minst verkar det inte vara några problem att sälja via Kaplans om du köpt klockan under Thailand-semestern. Så länge de får in sina cash sätter de sitt OK, typ. (ref: https://klocksnack.se/threads/varning-fÖr-vÄlgjorda-tag-heuer-kopior.123805/page-9). Skulle med andra ord välja annan aktör än Kaplans, av principskäl.Lämna in klockorna till Kaplans, procentsatsen gå att förhandla om det är intressanta ur.
Det finns egentligen bara en anledning till att företag i olika länder motarbetar korthantering, och det är för att alla transaktioner blir spårbara. Om du handlar i Italien får du kvitto på var hundrade köp som sker i kontanter. I vissa länder som både Grekland och Brasilien finns det ett kontant-pris och ett kort-pris.... Brukar skilja ungefär en moms!Redan för 20 år sedan föredrog man postväxel eller kortbetalning vid större köp eller banköverföring av resterade större belopp som översteg handpenning som kanske gick att dra på ett kreditkort med kreditgräns. Postväxel var vanligt vid privatköp mellan privatpersoner.
Privatköp och större belopp gjordes upp på bankkontor med banköverföring och båda närvarande framför kassörskan om man inte ens litade på postväxlar. Förekom bedrägerier där också.
Det har aldrig känts bra att ha stora belopp kontanter på sig.
Jag hade endast tagit emot banköverföring om jag hade sålt något dyrare och gjort det som känts säkrast så att transaktionen verkligen går igenom. Vid köp hade jag gjort en banköverföring på samma sätt så att säljaren är säker på att han har mottagit pengarna. Vill denne ha kontanter så är det upp till honom. Det är inget jag lägger någon värdering i. Det brukar dock inte vara lika smidigt som förr.
Trots ovan så kan jag tyckta att man har gått för långt i Sverige med kontanthanteringen. Jag vill att det ska finnas kontanter. Man ska inte förlita sig på elektroniska pengar i så stor utsträckning som vi gör. Det för samhället sårbart.
Tilliten till systemet är ju mindre i många andra länder varför de inte är så glada att använda kort. T ex Italien där är cash king fortfarande. Det är något befriande över det.
Ajj då, så du menar att dom är klockskojare?...och inte minst verkar det inte vara några problem att sälja via Kaplans om du köpt klockan under Thailand-semestern. Så länge de får in sina cash sätter de sitt OK, typ. (ref: https://klocksnack.se/threads/varning-fÖr-vÄlgjorda-tag-heuer-kopior.123805/page-9). Skulle med andra ord välja annan aktör än Kaplans, av principskäl.
Läs tråden och bilda en egen uppfattning. Har personligen inga erfarenheter mer än att besöka Kaplans, men efter att ha läst den länkade tråden har jag ingen större tilltro till dem, åtminstone inte vad gäller värdering och även beskrivning av klockor. Hitta köpare är en annan femma, det kanske dom kan (och det är det man de facto betalar för).Ajj då, så du menar att dom är klockskojare?
Har gjort en hel del affärer med Kaplans utan problem.Läs tråden och bilda en egen uppfattning. Har personligen inga erfarenheter mer än att besöka Kaplans, men efter att ha läst den länkade tråden har jag ingen större tilltro till dem, åtminstone inte vad gäller värdering och även beskrivning av klockor. Hitta köpare är en annan femma, det kanske dom kan (och det är det man de facto betalar för).
Utgår från att det händer väldigt sällan att de misstar en kopia för äkta vara, vilket gör det ännu tråkigare att de väljer att hantera det så dåligt när det väl skerHar gjort en hel del affärer med Kaplans utan problem.
Tråkigt att dom inte går in och berättar sin syn på saken i den tråd du hänvisar till.
Att dom skulle ha satt i system att värdera/intyga fakeklockor som original är ju ett påstående som är rätt magstarkt.