• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur man säljer sin dyra klocka säkert.

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Man kan ansluta utländska nummer till swish

paypal kostar rätt mkt att använda och dessutom mkt bättre för köpare än säljare

var finns köparen?
Banköverföring funkar väl?
Tack för ditt svar!
Paypals avgifter får köparen stå för om denne gärna vill ha Paypal som betalsätt, men det är bra att veta att jag som säljare inte har lika mycket säkerhet som säljaren.
Köparen finns i Finland så min första tanke är precis som du skriver att köra en vanlig banköverföring och sedan skicka paketet när jag har tillgång till pengarna.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tack för ditt svar!
Paypals avgifter får köparen stå för om denne gärna vill ha Paypal som betalsätt, men det är bra att veta att jag som säljare inte har lika mycket säkerhet som säljaren.
Köparen finns i Finland så min första tanke är precis som du skriver att köra en vanlig banköverföring och sedan skicka paketet när jag har tillgång till pengarna.

Jag har alltid krävt banköverföring när jag sålt utomlands. Som @Compiss skriver har köparen övertaget med PayPal. Många säljare på större forum som bara säljer via PayPal till folk med referenser.
 

bogo

Omega
2-Faktor
Tack för ditt svar!
Paypals avgifter får köparen stå för om denne gärna vill ha Paypal som betalsätt, men det är bra att veta att jag som säljare inte har lika mycket säkerhet som säljaren.
Köparen finns i Finland så min första tanke är precis som du skriver att köra en vanlig banköverföring och sedan skicka paketet när jag har tillgång till pengarna.
Om ni bestämmer er för att använda PayPal, var noggrann när du fyller i invoice och se till att dokumentera (filma) hela processen där du paketerar och lämnar in klockan på ombudet. Finns en massa bra invoice templates online som du kan använda dig av för att undvika eventuell tvist!
 

ted

Omega
2-Faktor
Jag har kikat lite på Chrono24 och det verkar smidigt för både köpare o säljare med deras klientmedelskonto. Men hur skickar men en klocka försäkrat från Sverige. Finns det någon som gjort det? Eller är det till att be köparen boka frakt?
 

bogo

Omega
2-Faktor

Julie

Breitling
Hej! Jag är ny på forumet och har gått med för att jag behöver er experthjälp. :)
Jag har ärvt en hel del klockor av min pappa som var klocksamlare. Det verkar finnas en del värdefulla, bland annat Rolex. Eftersom jag själv inte har intresse eller användning för alla dessa klockor så vill jag sälja dessa vidare, men hur gör man det bäst?
Jag tänker att eBay skulle ge mest, men hur skickar man ens en dyr klocka utomlands?? Om man säljer via Blocket tex, hur skyddar jag mig mot bedragare/inbrottstjuvar etc? (lite paranoid av att ha alla dessa klockor här hemma, har kassaskåp men där får bara de allra dyraste plats)
Och hur och var värderar jag bäst? Jag bor inte någon storstad men kan väl ta mig till Stockholm om det skulle behövas.
Något mer jag ska tänka på vid försäljning?
Tack på förhand!
 

jmspar123

Cartier
Hej! Jag är ny på forumet och har gått med för att jag behöver er experthjälp. :)
Jag har ärvt en hel del klockor av min pappa som var klocksamlare. Det verkar finnas en del värdefulla, bland annat Rolex. Eftersom jag själv inte har intresse eller användning för alla dessa klockor så vill jag sälja dessa vidare, men hur gör man det bäst?
Jag tänker att eBay skulle ge mest, men hur skickar man ens en dyr klocka utomlands?? Om man säljer via Blocket tex, hur skyddar jag mig mot bedragare/inbrottstjuvar etc? (lite paranoid av att ha alla dessa klockor här hemma, har kassaskåp men där får bara de allra dyraste plats)
Och hur och var värderar jag bäst? Jag bor inte någon storstad men kan väl ta mig till Stockholm om det skulle behövas.
Något mer jag ska tänka på vid försäljning?
Tack på förhand!

Det basta maste ju vara att ga till Kaplans pa Bibilioteksgatan i Stockholm for vadering/auktion. Du kanske inte far ut de sista 20% en kopare ar villig att betala,men a andra sidan sa slipper du allt arbete,visningar,risker etc och far pengarna direkt in pa kontot.

Skulle det bli tjafs efter att affaren ar klar blir det mot Kaplans koparen far rikta sina krav forst.
Personligen tycker jag det ar vart en summa att slippa allt jobb en forsaljning innebar,plus det faktum att Kaplans nar de kunder som ar intresserade,vilket kanske inte en radannons i lokaltidningen,Blocket eller Tradera gor..

MvH
P
 

Stoikern

Cartier
2-Faktor
Hej! Jag är ny på forumet och har gått med för att jag behöver er experthjälp. :)
Jag har ärvt en hel del klockor av min pappa som var klocksamlare. Det verkar finnas en del värdefulla, bland annat Rolex. Eftersom jag själv inte har intresse eller användning för alla dessa klockor så vill jag sälja dessa vidare, men hur gör man det bäst?
Jag tänker att eBay skulle ge mest, men hur skickar man ens en dyr klocka utomlands?? Om man säljer via Blocket tex, hur skyddar jag mig mot bedragare/inbrottstjuvar etc? (lite paranoid av att ha alla dessa klockor här hemma, har kassaskåp men där får bara de allra dyraste plats)
Och hur och var värderar jag bäst? Jag bor inte någon storstad men kan väl ta mig till Stockholm om det skulle behövas.
Något mer jag ska tänka på vid försäljning?
Tack på förhand!

Jag skulle ta kontakt med olika klockhandlare och se ifall de är intresserade av att köpa klockorna och därefter jämföra deras erbjudanden. Finns många seriösa handlare som säljer och köper finare klockor. Är det väldigt gamla klockor så kanske auktionshusen är ett bättre alternativ.
 
Senast ändrad:

Gummo

Joker
2-Faktor
Hej! Jag är ny på forumet och har gått med för att jag behöver er experthjälp. :)
Jag har ärvt en hel del klockor av min pappa som var klocksamlare. Det verkar finnas en del värdefulla, bland annat Rolex. Eftersom jag själv inte har intresse eller användning för alla dessa klockor så vill jag sälja dessa vidare, men hur gör man det bäst?
Jag tänker att eBay skulle ge mest, men hur skickar man ens en dyr klocka utomlands?? Om man säljer via Blocket tex, hur skyddar jag mig mot bedragare/inbrottstjuvar etc? (lite paranoid av att ha alla dessa klockor här hemma, har kassaskåp men där får bara de allra dyraste plats)
Och hur och var värderar jag bäst? Jag bor inte någon storstad men kan väl ta mig till Stockholm om det skulle behövas.
Något mer jag ska tänka på vid försäljning?
Tack på förhand!

Välkommen till KS. Beklagar sorgen med din pappa!
Om du inte känner för att utveckla en ny och tidsödande hobby så tar du alla klockor (utom om du själv vill spara nån som minne) till Kaplans i Stockholm ;) De gör inget annat än att värdera klockor hela dagarna och har regelbundna auktioner för allt från enklare ur och klocktillbehör till finare samlarauktioner.

Vill du få nätkompisar, ryggdunkar och skambud på din pappas klockor så postar du lite bilder på dem här. Men jag skulle nog råda till att lämna iväg rasket och ägna dig åt viktigare saker än gamla klockor :)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Är det generellt tryggt att sälja här på ks? Tänkte lägga ut en klocka i veckan. Några råd?
Generellt ja! Långt mycket bättre än blocket el dyl. Särskilt om du hittar en köpare som har hängt här ett tag och har lite referenser i sin GG tråd. Ytterst få av dessa vill riskera sitt rykte här genom att strula. Vettigt annars är ju att ses f2f på något fik eller någonstans för att både se att köparen blir nöjd och att du får betalt.
 

idagtisdag

Cartier
Om ni bestämmer er för att använda PayPal, var noggrann när du fyller i invoice och se till att dokumentera (filma) hela processen där du paketerar och lämnar in klockan på ombudet. Finns en massa bra invoice templates online som du kan använda dig av för att undvika eventuell tvist!
Har en sådan film någonsin kunnat användas till något vettigt? Och skall man alltså slå in klockan hos posten, eller skall man filma inslagning, bilresa, stå i kö, och sedan inlämning? Allt detta utan att paketet lämnar bild? Skall man få posttjänstemannen att högt säga paketnr på engelska?

Jag förstår grundidén, men jag är tveksam till genomförandet och bevisvärdet i en sådan film.
 

idagtisdag

Cartier
Sätt er och räkna på auktionsfirmornas totala avgifter, det blir inte 20% totalt direkt. Dessutom är auktion en lurig försäljningsmetod som inte alltid ger rättvisande pris, speciellt på lite mer udda klockor som kan ta längre tid att hitta rätt ägare.

Begagnatklockhandlarna har som auktoinsfirman också löner, lokaler och andra omkostander samt sin vinst att tänka på. Dessutom måste inköpet passa deras lagersituation, jag har hört om "en stor" handlare i Sverige som vägrade köpa in sportrolex för de redan hade tillräckligt många av just den modellen.

Räkna med att minst 30% av värdet försvinner om du tar hjälp.

Det är just nu svårt att skicka klockor utomlands försäkrat, samtidigt som kronan har tankat och man får bättre betalt i utlandet. Därtill har du momsen att tänka på, som gör klockor inkl moms (som dina) som befinner sig i EU mer värdefulla för personer i EU.

Du har helt rätt i att du måste tänka på säkerhetsaspekten, jag skulle vara mycket noga vem jag visar hela samlingen för.

En tanke är att du kanske kan få bättre pris om du säljer allt i klump eller hos samma auktionsfirma, kanske kan du förhandla om dina avgifter eller priset då.

Företaget måste antagligen vara stort för att kunna ta hela din samling till ett ok pris.

Internationellt så är dessa några av de stora spelarna:

https://www.thewatchbox.com/ch/en (kontor i hela världen men inget i EU)

https://www.crownandcaliber.com/

helst tror jag dock att du skall hitta ett företag inom EU pga momsen, tex (om du skyndar dig innan UK lämnar EU)
https://www.watchfinder.co.uk/?langcode=en-gb

Hej! Jag är ny på forumet och har gått med för att jag behöver er experthjälp. :)
Jag har ärvt en hel del klockor av min pappa som var klocksamlare. Det verkar finnas en del värdefulla, bland annat Rolex. Eftersom jag själv inte har intresse eller användning för alla dessa klockor så vill jag sälja dessa vidare, men hur gör man det bäst?
Jag tänker att eBay skulle ge mest, men hur skickar man ens en dyr klocka utomlands?? Om man säljer via Blocket tex, hur skyddar jag mig mot bedragare/inbrottstjuvar etc? (lite paranoid av att ha alla dessa klockor här hemma, har kassaskåp men där får bara de allra dyraste plats)
Och hur och var värderar jag bäst? Jag bor inte någon storstad men kan väl ta mig till Stockholm om det skulle behövas.
Något mer jag ska tänka på vid försäljning?
Tack på förhand!

Ta hjälp av auktionsfirma?

Det basta maste ju vara att ga till Kaplans pa Bibilioteksgatan i Stockholm for vadering/auktion. Du kanske inte far ut de sista 20% en kopare ar villig att betala,men a andra sidan sa slipper du allt arbete,visningar,risker etc och far pengarna direkt in pa kontot.

Skulle det bli tjafs efter att affaren ar klar blir det mot Kaplans koparen far rikta sina krav forst.
Personligen tycker jag det ar vart en summa att slippa allt jobb en forsaljning innebar,plus det faktum att Kaplans nar de kunder som ar intresserade,vilket kanske inte en radannons i lokaltidningen,Blocket eller Tradera gor..

MvH
P

Jag skulle ta kontakt med olika klockhandlare och se ifall de är intresserade av att köpa klockorna och därefter jämföra deras erbjudanden. Finns många seriösa handlare som säljer och köper finare klockor. Är det väldigt gamla klockor så kanske auktionshusen är ett bättre alternativ.
 
Senast ändrad:

idagtisdag

Cartier
Välkommen till KS. Beklagar sorgen med din pappa!
Om du inte känner för att utveckla en ny och tidsödande hobby så tar du alla klockor (utom om du själv vill spara nån som minne) till Kaplans i Stockholm ;) De gör inget annat än att värdera klockor hela dagarna och har regelbundna auktioner för allt från enklare ur och klocktillbehör till finare samlarauktioner.

Vill du få nätkompisar, ryggdunkar och skambud på din pappas klockor så postar du lite bilder på dem här. Men jag skulle nog råda till att lämna iväg rasket och ägna dig åt viktigare saker än gamla klockor :)
Jag håller med, att sälja här på KS utan klockintresse eller kunskap är inte en god idé.
 

idagtisdag

Cartier
För att svara på topic, kanske så här? ;)
f_6611.jpg

6620311225_b1f489ac62_b.jpg

1369694741701473896.jpg

coatofwatches.jpg
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag håller med, att sälja här på KS utan klockintresse eller kunskap är inte en god idé.
Så vad blir ditt råd? Man skall inte sälja via en auktionsfirma och inte här på KS. Du menar att det skulle vara enklare att sälja klockorna via watch finder? Jag vet hursomhelst att KS är ett bra ställe att sälja tryggt på. Man kan också få ganska vettig hjälp med värdering i tex vintage trådarna. Dock är det väl så att KS folket ofta är väldigt pålästa vad gäller priser och verkligen inte betalar överpris. Så lägger man lite jobb på det kan man kanske få bättre priser om man säljer via någon europeisk site.
 

bogo

Omega
2-Faktor
Har en sådan film någonsin kunnat användas till något vettigt? Och skall man alltså slå in klockan hos posten, eller skall man filma inslagning, bilresa, stå i kö, och sedan inlämning? Allt detta utan att paketet lämnar bild? Skall man få posttjänstemannen att högt säga paketnr på engelska?

Jag förstår grundidén, men jag är tveksam till genomförandet och bevisvärdet i en sådan film.
Har en sådan film någonsin kunnat användas till något vettigt? Och skall man alltså slå in klockan hos posten, eller skall man filma inslagning, bilresa, stå i kö, och sedan inlämning? Allt detta utan att paketet lämnar bild? Skall man få posttjänstemannen att högt säga paketnr på engelska?

Jag förstår grundidén, men jag är tveksam till genomförandet och bevisvärdet i en sådan film.
“Grundidén” :D
Du har obviously aldrig använt Paypal Goods & Services.
 

Dafi

Cartier
2-Faktor

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Redan för 20 år sedan föredrog man postväxel eller kortbetalning vid större köp eller banköverföring av resterade större belopp som översteg handpenning som kanske gick att dra på ett kreditkort med kreditgräns. Postväxel var vanligt vid privatköp mellan privatpersoner.

Privatköp och större belopp gjordes upp på bankkontor med banköverföring och båda närvarande framför kassörskan om man inte ens litade på postväxlar. Förekom bedrägerier där också.

Det har aldrig känts bra att ha stora belopp kontanter på sig.

Jag hade endast tagit emot banköverföring om jag hade sålt något dyrare och gjort det som känts säkrast så att transaktionen verkligen går igenom. Vid köp hade jag gjort en banköverföring på samma sätt så att säljaren är säker på att han har mottagit pengarna. Vill denne ha kontanter så är det upp till honom. Det är inget jag lägger någon värdering i. Det brukar dock inte vara lika smidigt som förr.

Trots ovan så kan jag tyckta att man har gått för långt i Sverige med kontanthanteringen. Jag vill att det ska finnas kontanter. Man ska inte förlita sig på elektroniska pengar i så stor utsträckning som vi gör. Det för samhället sårbart.

Tilliten till systemet är ju mindre i många andra länder varför de inte är så glada att använda kort. T ex Italien där är cash king fortfarande. Det är något befriande över det.
Det finns egentligen bara en anledning till att företag i olika länder motarbetar korthantering, och det är för att alla transaktioner blir spårbara. Om du handlar i Italien får du kvitto på var hundrade köp som sker i kontanter. I vissa länder som både Grekland och Brasilien finns det ett kontant-pris och ett kort-pris.... Brukar skilja ungefär en moms!
 

Dafi

Cartier
2-Faktor
Ajj då, så du menar att dom är klockskojare?
Läs tråden och bilda en egen uppfattning. Har personligen inga erfarenheter mer än att besöka Kaplans, men efter att ha läst den länkade tråden har jag ingen större tilltro till dem, åtminstone inte vad gäller värdering och även beskrivning av klockor. Hitta köpare är en annan femma, det kanske dom kan (och det är det man de facto betalar för).
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Läs tråden och bilda en egen uppfattning. Har personligen inga erfarenheter mer än att besöka Kaplans, men efter att ha läst den länkade tråden har jag ingen större tilltro till dem, åtminstone inte vad gäller värdering och även beskrivning av klockor. Hitta köpare är en annan femma, det kanske dom kan (och det är det man de facto betalar för).
Har gjort en hel del affärer med Kaplans utan problem.
Tråkigt att dom inte går in och berättar sin syn på saken i den tråd du hänvisar till.
Att dom skulle ha satt i system att värdera/intyga fakeklockor som original är ju ett påstående som är rätt magstarkt.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Har gjort en hel del affärer med Kaplans utan problem.
Tråkigt att dom inte går in och berättar sin syn på saken i den tråd du hänvisar till.
Att dom skulle ha satt i system att värdera/intyga fakeklockor som original är ju ett påstående som är rätt magstarkt.
Utgår från att det händer väldigt sällan att de misstar en kopia för äkta vara, vilket gör det ännu tråkigare att de väljer att hantera det så dåligt när det väl sker
 
Topp