• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur noga är ni att klockan visar tiden exakt?

Att klockan ska gå rätt på sekunden är inte så noga för mig, men den ska visa rätt minut. Är tidsoptimist in i benmärgen och en klocka som går ett par minuter efter skulle då innebära att jag alltid hade blivit bli sen.

Beror på hur många klockor som roteras. När jag varit owg med ex min 007 så har dess tidshållning på några minuter plus per vecka varit lite irriterande (inte värre än att dra tillbaka var tredje dag) men annars nja inte sålänge de håller inom ~25sek/dag om de är nyare. Vintage lite mindre krav på beroende på service :)

Har nog aldrig mätt upp det, jag är ingen tidsfascist så jag är inte så noga men den får allt visa någotsånär rätt på någon minut

Jag som inte längre har så mycket tider att passa, är inte så noga med exaktheten. Ställer dock alltid att gå en minut före. Det har jag gjort så länge jag minns. Däremot minns jag inte varför:)

När jag började intressera mig på allvar för mekaniska klockor för 7-8 år sedan och sedemera köpte mig mn första nya klockan hos en AD så var det en ständig grej att kontrollera tidshållningen.
Idag är jag inte alls liks nitiskt, men samtidigt blev jag oerhört bortskämd med Omegas 8500 som jag tidigare hade, den diffade inom 5 sekunder på en månad..
3135 rollarna har sin charm i mångt och mycket, men de har inte en sportkeps i tidshållning.
Så nuförtiden justerar jsg klockorna varje vecka.

Klockan måste hålla tiden så bra som det bara går för dess urverk. Den ska inte gå i minus.
Beat error ska inte vara högre än 0.5 ms om klockan inte behöver servas. Till och med kollar jag vilken position kan den ligga i på natten så att dagligt resultat blir så nära 0 som möjligt. Äger inga vintage klockor (än), förutom en minutrepeter som är 100+ år gammal och ändå håller tiden inom 1 minut/dygn.
Det är väl där själva grejen med dyra mekaniska ur ligger för mig. Perfektion är målet.

Så naturligtvis ställs tiden på klockan exakt på sekund i början av veckan (brukar köra en klocka en vecka eller två innan jag byter till en annan). Sedan kollar jag resultatet då och då. Alltid innan den åker till bankfacket.

Senast ändrad:
När jag ställer den aktuella klockan är jag ganska noggrann men absolut inte annars. De jag bär i rotation ställer jag på minuten, inte sekunden, sen skiter jag i sekunderna. Men märker jag att en klocka tappar tid eller fortar sig, vilket inte händer ofta så ställer jag om. Annars byter jag klocka

Klockan måste hålla tiden så bra som det bara går för dess urverk. Den ska inte gå i minus.
Beat error ska inte vara högre än 0.5 ms om klockan inte behöver servas. Till och med kollar jag vilken position kan den ligga i på natten så att dagligt resultat blir så nära 0 som möjligt. Äger inga vintage klockor (än), förutom en minutrepeter som är 100+ år gammal och ändå håller tiden inom 1 minut/dygn.
Det är väl där själva grejen med dyra mekaniska ur ligger för mig. Perfektion är målet.

Så naturligtvis ställs tiden på klockan exakt på sekund i början av veckan (brukar köra en klocka en vecka eller två innan jag byter till en annan). Sedan kollar jag resultatet då och då. Alltid innan den åker till bankfacket.
Bara nyfiken. Om man kompenserar gången med att den tom. ska ligga i en speciell position på natten, blir man inte nojjig av temperaturskillnaden oxå när den ”kallnar” då den inte sitter på varma sköna armen?:nailbiting:

Är en vintage snubbe och byter klocka varje dag så några minuter hit eller dit bryr jag mig inte om. Får alltid problem vid försäljning när någon frågar om tidsavikelser och hur länge den går på en uppdragning, har aldrig någon koll på sådant. Har ca 150st klockor i rotation där dom flesta är oservade vintage klockor, då funkar det inte riktigt att vara petig.

Inte alls noga, jag brukar ställa dem en eller ett par minuter före. Ibland lite svårt att komma ihåg dock vilken klockan som går mest rätt. Vill jag ha exakt tid kollar jag på mobilen.

Jag synkar mina 2 st bratte B01 med datans klocka så dom är tickar på samma sekund så kan jag se hur dom lirar mot varandra i tid (mest en kul grej)
och snart en 3 av samma modell till samlingen :cigar:

Sen att passa möten mm i dagens läge är ju inte på noga har jag märkt ;) Man får ha tur om dom ens kan datumet typ :hilarious: :hilarious:

//Simon

Brukar försöka ställa in på sekunden men jag har i princip aldrig något tid att passa som är så viktig att sekund-precision måste hållas.

Händer dock att man är för lat ibland och bara ställer in på minuten, blir jobbigt att ställa in tid när man byter klocka ofta och inte har en winder...

Bara nyfiken. Om man kompenserar gången med att den tom. ska ligga i en speciell position på natten, blir man inte nojjig av temperaturskillnaden oxå när den ”kallnar” då den inte sitter på varma sköna armen?:nailbiting:

En mycket bra fråga (dock tror jag inte att du ställde den utav nyfikenhet men ville förlöjliga en sjuk människans ärlig erkännande). Men svaret får du ändå.
Balanshjulet i en modern klocka av hög kvalité är gjord av Glucydur (eller liknande legering) och spiralfjädern av Nivarox (Rolex har sin egen legering - Parachrom). En sådan kombination av termokompenserade metaller eliminerar temperaturens påverkan på tidshållningen irl. Så det räcker att kompensera enbart med position.
Min minutrepeter har en termokompenserat balanshjul som bokstavligt består av två olika metaller (inte legering).

Bra tidshållning har varit en av de viktigaste aspekterna i branschen bortsett från folk som betraktar sina klockor som smycken.

Senast ändrad:
Första veckan med en ny klocka är jag nästan sinnessjukt besatt av att den ska gå så exakt som möjligt men sen lugnar det ner sig lite.
Diffar det sen ett par minuter så ställer jag om den, skulle datumet vara fel så får jag ett anfall :D

Jag var väldigt noga med att klockan alltid skulle vara exakt rätt, men det är rätt tröttsamt att bära runt på en HP 5071A på armen. Så nu är jag inte lika noga längre :oldman:

atomicwrist-5071a1.jpg

Sen så finns det numera mer attraktiva atomur, men jag har gett upp.

Hoptroff-no-16-atomic-wrist-watch-3.jpg

Jag är tekniker, teknisk apparatur skall gå bra, kan inte hjälpa det.
Klockan ställs mot "time.is" på sekunden. Det kvittar om det tar tre-fyra minuters stirrande.
Alltså, på sekunden med japansk-vit-rock-ingenjörs-noggranhet.
Datumet däremot ställer jag aldrig. Kanske precis sa emot mig själv förresten :p

Ställer om till vinter och sommartid, ok inom +-2 dygn. Kollar någon gång om året.
Skämtåsido så vill jag att klockan skall visa 2 min före. Exakt tid levererar Iphone om det behövs.

Är klockan ny eller nyligen fått service så vill jag att den håller tiden ganska så exakt. Är det däremot en gammal klocka med okänd servicebehov, som det brukar stå i annonser, så bryr jag mig inte så mycket. Går den väldigt mycket för fort eller långsamt så är det bara en indikator på att det är dags för service.
Likadant med gångreserv, på ny eller nyligen vart på service ska den vara korrekt. På gammalt oservat så får man räkna med att det är lite så där med.

Klockan används för att visa tiden. Någon minut fort är ok, men jag brukar alltid ställa om den när jag märker att den fortar sig lite. Tider är till för att följas minutiöst!

Tillbaka
Topp