• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur noga är ni att klockan visar tiden exakt?

Jag är normalt sett inte så petig, byter så pass ofta att klockor hinner stanna så jag behöver ändå ställa om dem med jämna mellanrum.

Nu har jag dock precis hämtat ut min nyservade Rolex från service och försöker hålla stenkoll på hur mycket den diffar. Typ +1 sekund på 36 timmar. Känns som jag kan leva med det fram till 28 februari :)

Inte för att vara den tråkiga här, men vill man verkligen veta den exakta tiden finns det bättre sätt än via ett mekaniskt urverk, för vad jag vet, finns det ingen mekanisk klocka som tagit hänsyn till de olika parametrar som är av betydelse med tillräcklig precision för att utmana modern tidmätning i exempelvis atom-ur & astrologiska instrument.
Och inte för att vara tråkig här heller, men det går aldrig att veta den exakta tiden :p ;)

Beror lite på hur exakt klockan är. Subben som diffar någon sekund i veckan är jag nogs med att ställa på sekunden medan Seikon ställer jag fram någon minut eller två och tänker inte mer på det förrän i slutet av veckan. Stör mig dock när jag ser hur mycket den tappat jämfört med Rollen.. :p

När det börjar närma sig minuten i felmarginal då brukar jag känna att det är dags för korrigering. Liten felmarginal stör mig inte nämnvärt.

Jag ställer på rätt minut med minutvisaren. Rättar om jag ser att den ändrat sig till någon minut fel.
Däremot byter jag klocka så ofta att jag ofta ställer timmvisaren en timme fel av ren slarvighet. Min fru brukar mobba mig för det...hon däremot ställer sina klockor 5-ish minuter före eftersom hon är notorisk tidsoptimist.

Helst så exakt som en automat bara kan gå. Tidigare kollade jag ofta hur klockan gick, men inte alls i samma utsträckning längre. Det är faktiskt skönare så. Ställer om den då jag märker av att den ligger +-1min.

Jag ställer exakt. Kollar klockan jag bär varje dag mot fröken ur/tidpunkt.nu. Flera gånger under dagen, några gånger på kvällen. Lägger luren bredvid klockan på armen och ser hur de digitala siffrorna synkar mot den mekaniska. Fascineras över den ingengörsmässiga micrometerprecisionen. Myser på riktigt när den efter ett dygn plussar en halv sekund.
Ja.. jag vet. Definitivt tvångströja på den... :)

Mina två senaste klockor har varit/är quartz (Breitling) och det är en befrielse måste jag säga. Har ”oroat” mig över alla ”dyra” automatare jag haft och det är faktiskt oerhört skönt att slippa det.

Egentligen inte så noga i själva tidsperspektivet. Men man uppskattar ju hantverket med ett urverk som har en bra tidshållning och inte tappar för mycket.

Jag menar... det är ju rätt fantastiskt att ren mekanik kan hålla koll på tiden under långa perioder. Testa själv att räkna sekunderna under 5 minuter och se hur din egna tidshållning är ;)
Felpost, men när jag ändock ska skriva så kan jag hålla med, precisa små mekaniska underverk!

Tidhållning är sekundärt ;-) 90% av gångerna jag tittar på min handled är det inte för att se vad klockan är utan för att njuta.
Men det är rätt fett o hålla koll på gångavikelsen på min första spring drive :)

Hur kollar ni tidshållningen för ett tillförlitligt resultat, en vecka?
Eller längre än så?

Om klockan går 24/dygn ska tilläggas.

Hur kollar ni tidshållningen för ett tillförlitligt resultat, en vecka?
Eller längre än så?

Om klockan går 24/dygn ska tilläggas.
Jag använder appen "atomic clock and watch accuracy tool."

Vill man ha en uppfattning om hur klockan går måste man kolla regelbundet under kanske en månad. Mekaniska verk är väldigt regelbundna, men ibland får de för sig att vara regelbundna på ett annat sätt. Klockan går kanske +0,5 s per dag, varje dag. Sedan, efter tre veckor får den plötsligt för sig att gå +2s per dag, varje dag.

Vad hände där? Kanske fick klockan en liten stöt? Jag har märkt att det kan räcka att öppna kronan för att fippla med exvis datum eller tidsinställning, så kan klockan få för sig att gå annorlunda. Det behövs en så ofattbart liten störning för att tidshållningen skall ändras.

Jag använder appen "atomic clock and watch accuracy tool."

Vill man ha en uppfattning om hur klockan går måste man kolla regelbundet under kanske en månad. Mekaniska verk är väldigt regelbundna, men ibland får de för sig att vara regelbundna på ett annat sätt. Klockan går kanske +0,5 s per dag, varje dag. Sedan, efter tre veckor får den plötsligt för sig att gå +2s per dag, varje dag.

Vad hände där? Kanske fick klockan en liten stöt? Jag har märkt att det kan räcka att öppna kronan för att fippla med exvis datum eller tidsinställning, så kan klockan få för sig att gå annorlunda. Det behövs en så ofattbart liten störning för att tidshållningen skall ändras.
Tack för svar, min har plussat sig drygt 48 sekunder från igår.
Det känns mycket, enligt spec. ska den hålla -10 / + 30 Sek/dag

Om urverket är av OK kvalitet så kan man ju rucka det. Är det däremot usla toleranser överallt så är verket i princip oruckbart.

Billiga seikos är tex av den kategorin. Klockornas Vaz-Lada...

Det kan ju bero på om den bara ligger och i så fall om den ligger med tavla upp/ner, kronan ner etc. Där kan det skilja sig en hel del (relativt sett). 48s om du bär den på armen är mycket för en modern klocka.

Det är ett Miyota 9039 och det ska vara ett pålitligt urverk, garantin gäller fortfarande så får se vad dom säger!

Jag ställer mina klockor på sekunden när jag ställer. Hur ofta beror såklart på avvikelse, men aldrig att de får diffa mer än 20-30sec +/- :)
Nästan samma beteende 4 år senare, bortsett från att diffen kan få gå upp till dryga minuten innan jag ändrar. Med de klockor jag drar idag betyder det ändring ungefär var fjärde vecka 😎

Det är ju ett modernt verk och borde gå att rucka till +/-5s per dag tycker man. Specen säger -10/+30, vilket är helt absurdt och troligtvis enbart till för att slippa garantiproblem.
Har haft den nu ett tag efter service hos Baltic, går - 1.03 Sec per dag vilket är oförskämt bra för verkets specs.

Tillbaka
Topp