Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Och inte för att vara tråkig här heller, men det går aldrig att veta den exakta tidenInte för att vara den tråkiga här, men vill man verkligen veta den exakta tiden finns det bättre sätt än via ett mekaniskt urverk, för vad jag vet, finns det ingen mekanisk klocka som tagit hänsyn till de olika parametrar som är av betydelse med tillräcklig precision för att utmana modern tidmätning i exempelvis atom-ur & astrologiska instrument.
Absolut, det går helt bort. Lätt värt att vänta in 2-3 minuter för att ställa exakt på index. Har man väl börjat störa sig på det så är det svårt att slutaJag tycker det är väldigt störande om sekundvisaren pekar rakt upp men minutvisaren inte står exakt på index.
Felpost, men när jag ändock ska skriva så kan jag hålla med, precisa små mekaniska underverk!Egentligen inte så noga i själva tidsperspektivet. Men man uppskattar ju hantverket med ett urverk som har en bra tidshållning och inte tappar för mycket.
Jag menar... det är ju rätt fantastiskt att ren mekanik kan hålla koll på tiden under långa perioder. Testa själv att räkna sekunderna under 5 minuter och se hur din egna tidshållning är![]()
Jag använder appen "atomic clock and watch accuracy tool."Hur kollar ni tidshållningen för ett tillförlitligt resultat, en vecka?
Eller längre än så?
Om klockan går 24/dygn ska tilläggas.
Tack för svar, min har plussat sig drygt 48 sekunder från igår.Jag använder appen "atomic clock and watch accuracy tool."
Vill man ha en uppfattning om hur klockan går måste man kolla regelbundet under kanske en månad. Mekaniska verk är väldigt regelbundna, men ibland får de för sig att vara regelbundna på ett annat sätt. Klockan går kanske +0,5 s per dag, varje dag. Sedan, efter tre veckor får den plötsligt för sig att gå +2s per dag, varje dag.
Vad hände där? Kanske fick klockan en liten stöt? Jag har märkt att det kan räcka att öppna kronan för att fippla med exvis datum eller tidsinställning, så kan klockan få för sig att gå annorlunda. Det behövs en så ofattbart liten störning för att tidshållningen skall ändras.
Om urverket är av OK kvalitet så kan man ju rucka det. Är det däremot usla toleranser överallt så är verket i princip oruckbart.Tack för svar, min har plussat sig drygt 48 sekunder från igår.
Det känns mycket, enligt spec. ska den hålla -10 / + 30 Sek/dag
Det kan ju bero på om den bara ligger och i så fall om den ligger med tavla upp/ner, kronan ner etc. Där kan det skilja sig en hel del (relativt sett). 48s om du bär den på armen är mycket för en modern klocka.Tack för svar, min har plussat sig drygt 48 sekunder från igår.
Det känns mycket, enligt spec. ska den hålla -10 / + 30 Sek/dag
Det är ju ett modernt verk och borde gå att rucka till +/-5s per dag tycker man. Specen säger -10/+30, vilket är helt absurdt och troligtvis enbart till för att slippa garantiproblem.Det är ett Miyota 9039 och det ska vara ett pålitligt urverk, garantin gäller fortfarande så får se vad dom säger!
Har pratat med Baltic Watches nu och det var inga konstigheter, bara att skicka in.Det är ju ett modernt verk och borde gå att rucka till +/-5s per dag tycker man. Specen säger -10/+30, vilket är helt absurdt och troligtvis enbart till för att slippa garantiproblem.
Nästan samma beteende 4 år senare, bortsett från att diffen kan få gå upp till dryga minuten innan jag ändrar. Med de klockor jag drar idag betyder det ändring ungefär var fjärde veckaJag ställer mina klockor på sekunden när jag ställer. Hur ofta beror såklart på avvikelse, men aldrig att de får diffa mer än 20-30sec +/-![]()
Har haft den nu ett tag efter service hos Baltic, går - 1.03 Sec per dag vilket är oförskämt bra för verkets specs.Det är ju ett modernt verk och borde gå att rucka till +/-5s per dag tycker man. Specen säger -10/+30, vilket är helt absurdt och troligtvis enbart till för att slippa garantiproblem.
Har du en vettig telefon (AndroidHur kollar ni tidshållningen för ett tillförlitligt resultat, en vecka?
Eller längre än så?
Om klockan går 24/dygn ska tilläggas.
Toolwatch finns däremot på Apple och den är bra tycker jagHar du en vettig telefon (Android) så är appen watch check helt suverän. (Tror ej den finns till äpple)
Den finns även för Android men jag har provat flera och även Toolwatch. Tycker watch check är överlägset bäst.Toolwatch finns däremot på Apple och den är bra tycker jag
Jag kör Atomic clock and watch accuracy tool, finns för Android och är enkel och bra.Den finns även för Android men jag har provat flera och även Toolwatch. Tycker watch check är överlägset bäst.