• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur noga är ni att klockan visar tiden exakt?

Som så många andra. När det är nytt så är jag petig. Sedan lugnar jag ner mig. Brukar bli förlåtande med tiden. T ex mitt ETA 2824-2 i Sinn U1 har nu tickat ca 2,5 miljarder ggr utan service och då förlåter jag den att den tappar ca 5 sek per dygn. Min nya och ännu inte "inkörda" tappar efter 14 dagar 0,5 sek/dygn och det betraktar jag som lovande. Sedan tittar jag lika mycket på baksidan som på framsidan då mekaniken är väl så rolig.
2017-11-11 13.26.10 baksida.jpg

Är det inte många som kontrollerar att klockan går enligt spec när den är ny eller nyservad?
Det är ju ganska viktigt tycker jag!
En äldre klocka är självklart en annan femma!

I månadsskiftet ställer jag om klockorna. För automat eller manuella ställer jag även om den veckan de bärs för att få det exakt. Quartz klara sig 1grr på månad utan problem. Tar det på egentidskontot att skruva och fixa. Även då jag får för mig att byta band etc.

Det beror lite på klockan. Men om jag lagt (lite mer) pengar på den så försöker jag ju stämma av. Om inte annat för serviceändamål. :)

Vill veta att klockan går hyfsat exakt, dvs +/-8 sek (vill inte hamna öcer eller under minuten per vecka). Brukar kolla någon vecka med Twixt, därefter bryr jag mig inte om att mäta på ett bra tag.

Mäter varje dag:)
Min Tudor BB36 har jag mätpunkter på varje dag sedan april när den köptes ny. Var tvungen att ställa om från sommartid nyligen men annars har jag börjat att ställa den när den har en avvikelse på mer än en minut. I övrigt tycker jag +/- 10 spd är ok men såklart inom spec där det är snävare. Behöver jag skriva att jag är OWG?

7C7E556E-A181-4242-AB91-DAD9B11CE52F.png

Inte jätte noga med några sekunder hit lr dit, 30 SEK + lr - är ok. Börjar det bli uppåt 1 min så justerar jag :)

Jag ställer klockan jag för tillfället använder nån gång i veckan. Byter jag till annan klocka behöver den ju dras igång och ställas eftersom den stannat.
Med klockor som går några sekunder fel / dag känner jag mig lugn med en tidavvikelse på 10-15 sek.

Byter klocka på kvällen och då ställer jag alltid den nya på sekunden. Sen innan bytet kollar jag hur väl den hållt tiden under dygnet :)

Vill helst att mina mekaniska håller sig mellan 0-5spd. Tappa tid är jobbigt!

Ställer på minuten och brukar vara nöjd. Ställer tillbaka när de fortat sig typ 2 minuter. Går de sakta ställer jag om när jag ser att det skiljer 1 min ungefär.

Ställer alltid klockan mellan 30s och 1 minut fortare än vad klockan är, för att alltid ha lite extra marginal. Sen bär jag mycket vintage och de jag har verkar samtliga forta sig ungefär 1 minut per dag, vilket jag tycker är helt okej. Vore det åt andra hållet vore det däremot enormt frustrerande för då kan jag inte lita på min klocka!

Hjälper ju inte om man har en timegrapher. Köp ingen sådan.

Min PAM00055 och IWC 5703 saknar sekundvisare däremot kan man se väldigt tydligt när minutvisaren står exakt på index. Då vet man att sekundvisaren skulle stå på 12. Men timegrapher är ett måste för att kunna se amplituden och beat error :pompus:

Lite vintage tips från Rolex för dig som bryr sig om sekunder :)

5eba341795b13541d6de9a301306391d.jpg

I avseende nördigt intresse så ja, exakt tidshållning viktigt. I praktiken nej, har inga 1-2sek marginaler i vardagen som måste hållas.

En kollega till min fru skulle dock behöva extra bra tidshållning. Denna kollega missade ett flyg till en jobbrelaterad utlandsresa.
-hur kom det sig att du missade flyget!?
-Jag missa tunnelbanan...

:banghead::)

Senast ändrad:
Har ni något knep för att sätta in minutvisaren exakt på index? har lite problem att få den exakt.. eller det är från urverk till urverk?
Olika från urverk till urverk. Bara att lära dig vilken klocka som beter sig på sitt vis. Jag brukar dock dra förbi index med någon minut för att sedan backa tillbaka. Men det funkar inte på alla då vissa hoppar framåt.

Misstänker att du menar det :)

Inte för att vara den tråkiga här, men vill man verkligen veta den exakta tiden finns det bättre sätt än via ett mekaniskt urverk, för vad jag vet, finns det ingen mekanisk klocka som tagit hänsyn till de olika parametrar som är av betydelse med tillräcklig precision för att utmana modern tidmätning i exempelvis atom-ur & astrologiska instrument.
-Det enda de flesta bryr sig om är faktiskt att avvikelsen över en bestämd tid, som mäts av något med bättre precision, sedan så föredrar många hur tiden presenteras på en klocka, och dess tillhörande historia, men det är en annan sak.

Men nu ska jag inte vara den, jag ställer klockan när den kan påverka min dag negativt. Den smärtgränsen går vid +-2 minuter ungefär.

.

Tillbaka
Topp