• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur rättfärdigar ni ett klockköp för eran respektive?

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
Har haft delad ekonomi sen vi fick ungar..
Tjänat 20k + mer än frugan de senaste 7-8 åren.. hon har aldrig sagt ett ord om att inte få syssla med detta intresse.. snarare tvärtom .. nu tjänar hon 10k mer än mig.. vi har aldrig räknat kronor och inte heller nu bitchar hon det minsta..
Det där med att hålla stålarna för sig själv när man valt att leva ihop och skaffa ungar fattar jag inte ett skit av.,
Skulle det gå åt helvete en dag så är de då inte rollar och deg jag kommer ligga och sakna på kvällarna.. over n out
 

KenKun

Patek
2-Faktor
När jag började med klockor:

- Du köpte precis en klocka för 50k, räcker det inte med en? Du menar på allvar att du ska köpa en till för 50k?

Lång diskussion om prioriteringar. Allmänt dålig stämning.

Idag:

- Hey, titta på denna Rolex DD i guld som någon säljer på Blocket. Vad tror du att den kostar? 200k.

- 200k?
Det var inte så farligt!
 

Chuck

Patek
2-Faktor
€ tricket Wisses,€!
6F683B66-87E8-4A9A-966F-435CF47691CB.gif
 

Gmtmaster

Cartier
När jag började med klockor:

- Du köpte precis en klocka för 50k, räcker det inte med en? Du menar på allvar att du ska köpa en till för 50k?

Lång diskussion om prioriteringar. Allmänt dålig stämning.

Idag:

- Hey, titta på denna Rolex DD i guld som någon säljer på Blocket. Vad tror du att den kostar? 200k.

- 200k?
Det var inte så farligt!
Bra jobbat! Du har helt klart kommit långt :)
Annars tror att en bra grej är att säga:
Kolla på den här den kostade 300k och när hon har varit upprörd ett tag så berättar man att man skojade och att den faktiskt bara kostade 100k
 

Mskogman

Breitling
Är det aldrig av intresse att hitta ovanliga klockor som är billiga? Eller är det alltid strävan efter nytt och hela tiden dyrare? För att sprätta pengar i klockvärlden krävs väl ingen vidare erfarenhet? 😁
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
När jag började med klockor:

- Du köpte precis en klocka för 50k, räcker det inte med en? Du menar på allvar att du ska köpa en till för 50k?

Lång diskussion om prioriteringar. Allmänt dålig stämning.

Idag:

- Hey, titta på denna Rolex DD i guld som någon säljer på Blocket. Vad tror du att den kostar? 200k.

- 200k?
Det var inte så farligt!
Så kokar man en groda!
 
Jag har ju blivit tvärsugen på en Explorer 1a, men den är ju en hög med pengar helt klart. Så jag har försökt intala mig själv att en Tudor bb36/41 skulle vara ett vettigt substitut, berättade för kärringen om detta dilemma (hon är inte insatt mer än att det är dyrt) och hon sa "visst har du som passerat det där mellan steget redan? Köp Rolex istället" 🤣
 

Pinsam

Panerai
2-Faktor
Jag har haft en liknande resa med min fru, som många andra vittnar om. I mitt fall har klockintresset tagit en stor dipp sedan jag köpte min Cartier. Nu har hon fått upp ögonen för märket och "önskar" sig en Ballon de Bleu. Med andra ord kommer vi sitta där om ett halvår med att hon har dyrare klocka än mig. Och just det faktumet gör mig extra glad.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Min fru har ett stort klockintresse, precis som mig. Vi tittar tillsammans, diskuterar, tar in varandras åsikter innan ett köp. I dagsläget är hennes samling värd mer än min. Men vi har gemensam ekonomi och vi litar på varandras omdömen vad gäller inköp och investeringar. Det vill säga att hon vet att jag inte kommer fucka upp vår ekonomi och jag vet att hon prioriterar ekonomisk rätt och vice versa.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Som någon skrev så handlar det snarare om att rättfärdiga det för sig själv.

När man är mitt uppe i det så låter det så logiskt att bara för att klockan är 30 år äldre så ska man betala premiumpris för att den är vintage, men när man håller den i handen och måste anstränga sig för att se skillnaden - då har jag svårt att motivera prisskillnaden. Detsamma gäller mellan premiummärken och mer "affordables".
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Som någon skrev så handlar det snarare om att rättfärdiga det för sig själv.

När man är mitt uppe i det så låter det så logiskt att bara för att klockan är 30 år äldre så ska man betala premiumpris för att den är vintage, men när man håller den i handen och måste anstränga sig för att se skillnaden - då har jag svårt att motivera prisskillnaden. Detsamma gäller mellan premiummärken och mer "affordables".
Varför börjar man ens fundera på att köpa något för premiumpris om man inte ser skillnaden? :)
 

Hangarhunden

Cartier
Jag har ju blivit tvärsugen på en Explorer 1a, men den är ju en hög med pengar helt klart. Så jag har försökt intala mig själv att en Tudor bb36/41 skulle vara ett vettigt substitut, berättade för kärringen om detta dilemma (hon är inte insatt mer än att det är dyrt) och hon sa "visst har du som passerat det där mellan steget redan? Köp Rolex istället" 🤣
Själv har jag gått Tudor-Rolex-Tudor.
Dvs. Rolex är det stora mellansteget...😁
 

lofgreno

Vacheron
Passar på nu när jag är singel. Annars är jag dålig på det där, så denna tråd ska jag följa med stort intresse inför framtida ev. flickvänner.

Fast iofs, tjejer brukar alltid ha nåt som dom håller på med som kostar en massa, naglar, hår eller väskor...
 

lofgreno

Vacheron
Jodå vi vet nog det. Med risk för att vara lite vinklad i debatten brukar det vara så att delad ekonomi betyder "frun bestämmer" vad som är "bra för familjen". Det är helt fel. Stryk hennes kläder, smink, gardiner, möbler etc så får du en annan dialog. Själv har jag tvärnobbat all gemensam ekonomi.
Helt rätt!
 

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Inte delad ekonomi men med barn bostad osv så är det en del gemensamma intressen. Oavsett vem som tjänar vad så handlar det om balans, går det bra för mig är jag lite extra generös. Vissa klockor nämnar jag ej medan vissa visas upp. Blir det mycket stora utgifter kan det tonas ner något:)

Så länge det gemensamma funkar och ett grundansvar för familj osv finns ser jag inga problem. Skulle detta på något vis inkräkta på ekonomin eller livskvalitén i övrigt blir det svårt att rättfärdiga..

har man noll förståelse hos sin respektive så är gåvor ett bra tips. Med lite flyt får man en medberoende:)
 
Topp