• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur rättfärdigar ni ett klockköp för eran respektive?

Pumba

Cartier
2-Faktor
Vi (förlovade småbarnsföräldrar) har en delad ekonomi för gemensamma utgifter och drömmar. Utöver det egna konsumtionskonton där vi fritt bestämmer hur vi spenderar våra pengar. Familjen, som går först, får sitt och så får vi själva bestämma vad vi vill göra med våra egna pengar som är kvar. WIN/WIN/WIN
 

Watcheyes

Cartier
Beroende på vad man köper så är det inte en utgift utan en investering där man minst får pengarna tillbaka. Viss risk finns självklart för värdetapp.
 

Jarran

Omega
2-Faktor
Nuförtiden har jag motsatt problem. Med tanke på hur värdeutvecklingen varit på mina klockor sen vi blev ihop 2001, så tycker hon faktiskt jag borde lägga betydligt mer pengar på klockor än vad jag gör idag. Jag har alltså kört "investeringsmodellen".

Tyvärr har klockpengen minskat genom åren till förmån för allt mer ökande bilutgifter, och ekonomiskt är det banne mig inte försvarbart.
 
  • Like
Reactions: Man

Burnman

Audemars
2-Faktor
Man avslöjar priset...men inte valutan.
Den kör jag med ofta. Bortsett från mina jaktvapen, där är jag helt öppen med vad BÖSSORNA kostar. För det är vad hon brukar fråga: -”Vad kostade den där bössan då?”
Jag: -” Den här? Den kostade xxx tusen” livrädd för att hon däremot ska börja fråga vad siktet, dämpare m.m gick lös på. Men tror inte hon förstår att det är skilda saker
 

Sistakvarten

Rolex
2-Faktor
Asså, jag behöver "rättfärdiga" tid jag lägger på intressen oavsett om det är gå på fotboll eller flyga skärm. Då brukar "det skulle vara kul" räcka bra om det inte är något annat som vi redan bestämt. Samma när frau vill göra något borta från familjen. Värt att nämna är att det var fritt blås på tid före vi fick barn.

Men när det gäller konsumtion...vaffan vi tjänar ju båda våra egna pengar. Hushållets utgifter utgår jämnt (enligt excelsnurra), det gemensamma sparandet utgörs av amortering på fastighet och resterande summa är ens egna. Frau lägger stålars på schnajdiga sjalar, kappor, yogamattor, roliga kombucha-drickor och klockor. Jag lägger stålars på Bajen, skärm, klockor, vassa pjuck och mat/dryck ute på lokal. Jag är väldigt ointresserad av vad Fraus schnajdiga rese-yogamatta kostade, det var länge sedan Frau brydde sig om vad mina klockor kostade.
Håller helt med och har lite samma upplägg. Och de fetade i citatet blåser jag bra mycket mer deg på än klockrelaterade saker😎💚
 

Yxudden

Omega
Gemensam ekonomi såtillvida att vi bägge drar sitt strå till stacken för de fasta tråkiga utgifterna, sen gör vi vad f-n vi vill för resten var och en för sig. Inget knorr angående varandras leksaker.
Samma upplägg här! Jaktvapen och klockor skulle säkert kunna ge upphov till en del intressanta diskussioner annars 💸
 

Yxudden

Omega
Den kör jag med ofta. Bortsett från mina jaktvapen, där är jag helt öppen med vad BÖSSORNA kostar. För det är vad hon brukar fråga: -”Vad kostade den där bössan då?”
Jag: -” Den här? Den kostade xxx tusen” livrädd för att hon däremot ska börja fråga vad siktet, dämpare m.m gick lös på. Men tror inte hon förstår att det är skilda saker
Bra tänk! Lite högkvalitativ optik är ett måste i var mans garderob. Kul med lite jägare här på forumet! 🙌🏻
 

Sills

Omega
Vi (förlovade småbarnsföräldrar) har en delad ekonomi för gemensamma utgifter och drömmar. Utöver det egna konsumtionskonton där vi fritt bestämmer hur vi spenderar våra pengar. Familjen, som går först, får sitt och så får vi själva bestämma vad vi vill göra med våra egna pengar som är kvar. WIN/WIN/WIN
Jag och sambon kör på samma upplägg. Funkar hur bra som helst och utan gnäll på vad var och en lägger sina slantar på.
 

jla

Omega
Inget problem i mitt hem. Frugan och jag kastar in lönerna på samma konto, betalar räkningar och när allt är draget + reserverat för mat, diesel etc är det ca 75% av inkomsterna kvar så en del av det tar vi till gemensamt spar och resten delar vi på till individuella spar och köper vad vi vill. :) Flyttar snart från bostadsrätt till villa så förhoppningsvis blir det ännu mer över då när man slipper dyr avgift.. :pompus:
 

Tokka

Panerai
2-Faktor
Jag har haft en liknande resa med min fru, som många andra vittnar om. I mitt fall har klockintresset tagit en stor dipp sedan jag köpte min Cartier. Nu har hon fått upp ögonen för märket och "önskar" sig en Ballon de Bleu. Med andra ord kommer vi sitta där om ett halvår med att hon har dyrare klocka än mig. Och just det faktumet gör mig extra glad.
Brukar sitta hårt inne att få igenom inköp här hemma, men tror att det här är en mycket framkomlig väg. Frun brukar ha väldigt svårt att säga nej till deras produkter.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Inget problem i mitt hem. Frugan och jag kastar in lönerna på samma konto, betalar räkningar och när allt är draget + reserverat för mat, diesel etc är det ca 75% av inkomsterna kvar så en del av det tar vi till gemensamt spar och resten delar vi på till individuella spar och köper vad vi vill. :) Flyttar snart från bostadsrätt till villa så förhoppningsvis blir det ännu mer över då när man slipper dyr avgift.. :pompus:
Det är precis tvärtom. Hus är ett pengahål 😃
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Lite svårt att förstå denna frågeställning.

Antingen köper man klockor för egna pengar och då skiter väl frun i det? Om inte har man nog haft fel ekonomidelning.

Eller köper man klockor för gemensamma pengar och då är man ju bara ett svin som lägger hennes pengar på egna nöjen.

Vi har helt gemensam ekonomi, vilket jag tycker känns som det enda rimliga om man har barn, men vi får också fickpengar varje månad som vi gör vad vi vill med. Jag köper klockor och dyra slipsar. Hon köper fonder. Alla glada :)

Förstår inte riktigt de som bidrar lika mkr till hushållets utgifter och sedan får man resten själv. Blir sjukt ojämnställt om man som vi och många andra har väldigt olika inkomst. Ofta bidrar ju den som tjänar mindre med mer annat som också behövs i ett hushåll. Gör man så förstår jag att det blir slitningar när man köper klockor eftersom man då har olika liv ekonomiskt och det såklart sticker i ögonen för familjen.

Edit. Jag menar såklart att vi har helt gemensam ekonomi och editerade:)
 
Senast ändrad:

ante_77

Panerai
2-Faktor
Lite svårt att förstå denna frågeställning.

Antingen köper man klockor för egna pengar och då skiter väl frun i det? Om inte har man nog haft fel ekonomidelning.

Eller köper man klockor för gemensamma pengar och då är man ju bara ett svin som lägger hennes pengar på egna nöjen.

Vi har helt delad ekonomi, vilket jag tycker känns som det enda rimliga om man har barn, men vi får också fickpengar varje månad som vi gör vad vi vill med. Jag köper klockor och dyra slipsar. Hon köper fonder. Alla glada :)

Förstår inte riktigt de som bidrar lika mkr till hushållets utgifter och sedan får man resten själv. Blir sjukt ojämnställt om man som vi och många andra har väldigt olika inkomst. Ofta bidrar ju den som tjänar mindre med mer annat som också behövs i ett hushåll. Gör man så förstår jag att det blir slitningar när man köper klockor eftersom man då har olika liv ekonomiskt och det såklart sticker i ögonen för familjen.
Ja, man kanske även är den som får lämna frun hemma när man drar på semester, eftersom hon inte hade råd ;)
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Köper en klocka. Går hem. Visar henne. Innan kärringen ens öppnat munnen ger jag henne ett ultimatum. Antingen jag och nya klockan eller så lämnar hon huset, omgående. Har hitills funkat bra, kärringen är kvar än idag. Alla nöjda. :)

Edit: Detta var ett skämt ifall någon inte förstod det...
 
Senast ändrad:

Yxudden

Omega
Köper en klocka. Går hem. Visar henne. Innan kärringen ens öppnat munnen ger jag henne ett ultimatum. Antingen jag och nya klockan eller så lämnar hon huset, omgående. Har hitills funkat bra, kärringen är kvar än idag. Alla nöjda. :)
Haha! Kan du inte filma och lägga upp här nästa gång? Kan nästan tänka mig att delfinansiera nästa köp bara att få se 😉😆
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Beror såklart på vilken standard man nöjer sig med 🤷🏻‍♀️

Jo... köper man sen nytt, eller nästan nytt, som i mitt fall, bor man väldigt billigt. Förutsätter ju förstås att man har inga eller låga lån.
Blir också billigt att sätta av till framtida köks och badrums renoveringar om man har god tid på sej.
Vår villa kostar knappt 5000 i månaden inkl el, värme, försäkring osv... 130 kvadrat hyfsat centralt i Sveriges 4 dyraste stad.... slå på 5000 för renoveringar och saker som går sönder så bor vi ändå skitbilligt.
10 tkr/ månaden... vad får man för lägenhet för det?

On topic: mkt pengar över till bilar och klockor utan att behöva mörka 😀
Men jag spar mest på hög... pengar alltså.

Jag ser det som nåns fru tidigare i tråden, pengar är trygghet 😀
Ser det också som bra fuck-off kapital med ett par årslöner på banken...
 
Topp