• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur resonerar du kring stöldrisken med dyrare klockor?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Blev knuffad i backen bakifrån och rånad av 3 pers (såg dem aldrig själv men ett vittne såg det på håll) på väg hem från puben i Gbg i augusti. Slog skallen i asfalten och svimmade av, de drog med klocka (Seamaster), mobil och plånbok.

Brukade alltid ha Seiko på pubrundor annars men den här gången blev det en spontangrej så bytte aldrig. Den missen gör jag inte igen! Bara onödigt att riskera hälsan.

Blev knuffad i backen bakifrån och rånad av 3 pers (såg dem aldrig själv men ett vittne såg det på håll) på väg hem från puben i Gbg i augusti. Slog skallen i asfalten och svimmade av, de drog med klocka (Seamaster), mobil och plånbok.

Brukade alltid ha Seiko på pubrundor annars men den här gången blev det en spontangrej så bytte aldrig. Den missen gör jag inte igen! Bara onödigt att riskera hälsan.
Fyfan. Beklagar

Personrån överlag ökar bara år efter år tyvär....

Om du har en finare bil så finns ju även en stor risk att man kan bli bestulen på den.... betyder det att man ska byta bil till en Renault för att åka säkert? Verkligen jätte tråkigt att man ska behöva välja bort saker som man brinner för pågrund av stöldrisken.

Enda lösning som jag ser är mer patrullerande poliser på gatan så folk i allmänhet ska kunna känna sig säkra

Personrån överlag ökar bara år efter år tyvär....

Om du har en finare bil så finns ju även en stor risk att man kan bli bestulen på den.... betyder det att man ska byta bil till en Renault för att åka säkert? Verkligen jätte tråkigt att man ska behöva välja bort saker som man brinner för pågrund av stöldrisken.

Enda lösning som jag ser är mer patrullerande poliser på gatan så folk i allmänhet ska kunna känna sig säkra
Kan inte patrullerande polis upplevas som krankande? Profilering eller vad det kallas.Overvakningssamhalle.
Sadant kan man val inte lagligen halla pa med?

Dessutom okar inte alls personran. Det ar anmalningsbenagenheten som okat enl en samstammig expertkar.

Senast ändrad:
Kan inte patrullerande polis upplevas som krankande? Profilering eller vad det kallas.Overvakningssamhalle.

Dessutom okar inte alls personran. Det ar anmalningsbenagenheten som okat enl en samstammig expertkar.
Kränkande med patrullerande poliser? Enligt mig nej men förmodligen kränkande för buset. Lite övervakning kanske behövs från ”kling och klang”?

Enligt min erfarenhet som bor i storstan så upplever jag att det ökar och blir grövre men det är bara vad jag ”tycker”.

Har hängt på KS i över fem år nu, och om man bortser från den galna sommaren då folk på fina gatan blev rånade mitt på dagen, så har jag lärt mig följande om användare som blivit av med klockor:

* Det har varit sent

* Man har varit på krogen

* Man har druckit

* Man har kramats och spelat låtsasfotboll med främlingar

Bonus:

* Man har låst in den i omklädningsrummet på gymmet. 😩

Fan vad tråkigt att höra! Så hänsynslöst gjort...

Ja det var ingen höjdare. Men fick inga fysiska men, såret i pannan läkte ihop utan ärr och handleden som fick en smäll när jag tog emot mig läkte ihop efter en kortisonspruta och 3 veckor med skena. Försäkringsbolaget (Folksam) var bra och jag hade inga bekymmer med ersättning.

Det som gjorde mig mest förbannad var när de, eller nån målvakt, försökte låna pengar med mitt körkort och jag fick en kreditupplysning i Kivra. Men varken det eller rånet blev det någon uppklaring på. Samma kväll som jag blev rånad skedde tre andra rån i Gbg.

Hit ar de valkomna dag som natt.
Gillar inte bara klockor..
933F6ED2-F727-4C0F-8796-F43192D5439D.jpeg

Kränkande med patrullerande poliser? Enligt mig nej men förmodligen kränkande för buset. Lite övervakning kanske behövs från ”kling och klang”?

Enligt min erfarenhet som bor i storstan så upplever jag att det ökar och blir grövre men det är bara vad jag ”tycker”.
Sjalvklart ar det krankande med overvakning. Inte vill du bli punktmarkerad och trakasserad bara for att du ar du.

Dessutom. Vem vet vad dessa garningspersoner (jag har lart mig man far inte saga garningsman/kvinna da det ar krankande for HBTQ-personer) har varit med om. Vilka omstandigheter de vaxt upp under,vilka trauman de bar med sig?
Med tanke pa att det faktiskt var f.d rikspolischef Dan Eliason som sa just detta i egenskap av rikspolischef sa ska du nog inte hoppas for mycket (aven om han fick sparken som rikspolischef och sedan fick avga fran MSB efter att ha semestrat pa Kanarieholmarna under pagande pandemi. Resan var tydligen nodvandig.....men det var tydligen omojligt att bli kvitt karln sa han fick ett nytt hittepajobb pa regeringskansliet efter vad jag last

Go small independent. Dom som vet dom vet och kommer sannolikt vara trevliga människor med ett intresse. Resten tror att du har en Kjell&Company klocka.

Gräsligt! Var det en guldklocka eller drog en vanlig stålis till sig den uppmärksamheten? Uppklädd i övrigt eller använt kontanter i baren eller nått som kunnat dra intresse?

Har ju funderat på att skaffa enklare stål-Rolex till beater men om även Omega är så intressant för rånen börjar man ju fundera...

Farhågor av denna sort har påverkat min syn på dyra och ”begärliga” klockor, och bland de jag själv äger främst då Rolex. Jag har inte haft någon lust att avhända mig de jag äger, och exponerar dem aldrig på några sociala medier, etc, men börjar så smått ändå undra om jag utsätter min familj för risk genom att förvara dem i hemmet (lokala banken slutade med bankfack i fjol).

Att ha dessa klockor på armen idag, även i hemmets helgd, svider en aning, då jag påminns om att jag inte längre törs bära dem hur som helst.

Jag märker att min smak gått mer mot klockor jag uppfattar som mindre begärliga i kriminella kretsar, läs Reverso eller Grand Seiko.

Deprimerande utveckling när ens eget våldskapital är lågt och staten inte förmår skydda privat egendom.

Back in the days bodde jag i Belgien till och från. aldrig känt mig säkrare kvällstid iofs utan Rolex på armen..

Å andra sidan såg jag massor av G/S subbar och ATs på handlederna på lokalbefolkningen som om inget hänt...förståligt med tanke på den ständiga närvaron av militären
4DA7C9C7-FBD9-435B-AEBF-6A3DB18AE8BE.jpeg
DE26FEAC-B378-4B61-A396-F653CE6450F1.jpeg
Usch och fy!
Tank sadan tur ni har det som bor i Sverige och slipper se sadana hemskheter

Farhågor av denna sort har påverkat min syn på dyra och ”begärliga” klockor, och bland de jag själv äger främst då Rolex. Jag har inte haft någon lust att avhända mig de jag äger, och exponerar dem aldrig på några sociala medier, etc, men börjar så smått ändå undra om jag utsätter min familj för risk genom att förvara dem i hemmet (lokala banken slutade med bankfack i fjol).

Att ha dessa klockor på armen idag, även i hemmets helgd, svider en aning, då jag påminns om att jag inte längre törs bära dem hur som helst.

Jag märker att min smak gått mer mot klockor jag uppfattar som mindre begärliga i kriminella kretsar, läs Reverso eller Grand Seiko.

Deprimerande utveckling när ens eget våldskapital är lågt och staten inte förmår skydda privat egendom.
Deprimerande kan det val anda inte vara?
Detta ar val vad den overvaldigande majoriteten rostberattigade svenskar vill och rostar for.Annars sa skulle de val rosta annorlunda,eller hur?

Ja jag tycker naturligtvis att det ar forjavligt att du jag vemsomhelt inte kan traska runt med vad man nu vill bara for klocka smycken skor eller jacka utan att riskera att nagon eller nagra tycker sig ha battre ratt till detta.
Varfor det ar som det ar,och varfor det verkar ga at helt fel hall vad galler bade antal anmalda brott och uppklarningsprocent pa dessa ar formodligen nagot som inte hor hemma pa Klocksnack.
Men som kan ta i PM eller annat forum.

Skot om er och Stay Safe alla trevliga manniskor (som de flesta av er som hanger har anda ar.)

Har hängt på KS i över fem år nu, och om man bortser från den galna sommaren då folk på fina gatan blev rånade mitt på dagen, så har jag lärt mig följande om användare som blivit av med klockor:

* Det har varit sent

* Man har varit på krogen

* Man har druckit

* Man har kramats och spelat låtsasfotboll med främlingar

Bonus:

* Man har låst in den i omklädningsrummet på gymmet. 😩
Fast det har varit flertalet rån i hemmet där klockor varit målet de senaste fem åren där dessutom hela familjen varit hemma.

Gräsligt! Var det en guldklocka eller drog en vanlig stålis till sig den uppmärksamheten? Uppklädd i övrigt eller använt kontanter i baren eller nått som kunnat dra intresse?

Har ju funderat på att skaffa enklare stål-Rolex till beater men om även Omega är så intressant för rånen börjar man ju fundera...
Det var en vanlig blå Seamaster Bond i stål. Inte särskilt uppklädd, var ju sensommar så linneskjorta, jeans och sneakers. Kontanter har jag inte haft på 10 år, förrän direkt efteråt då. Var lite meckigt att klara sig ~1 vecka utan kort, körkort och mobil.

Det var en vanlig blå Seamaster Bond i stål. Inte särskilt uppklädd, var ju sensommar så linneskjorta, jeans och sneakers. Kontanter har jag inte haft på 10 år, förrän direkt efteråt då. Var lite meckigt att klara sig ~1 vecka utan kort, körkort och mobil.
Ajdå, man tänker ju att det borde krävas lite dyrare ur för att rånplanering ska löna sig (>100k som någon nämnt) men det var tydligen tillräckligt för att vissa ska se sin chans... får en att tänka till lite om klockvalet

Ajdå, man tänker ju att det borde krävas lite dyrare ur för att rånplanering ska löna sig (>100k som någon nämnt) men det var tydligen tillräckligt för att vissa ska se sin chans... får en att tänka till lite om klockvalet
Det ar ju knappast de skarpaste knivarna i ladan som agnar sig at klock/personran pa oppen gata.
Tror du verkligen de ser skillnad pa fejk/akta/modell? En klocka pa nagon som ser ut som han kan ha pengar tror jag racker gott och val. Sedan blir det som det blir.

Jag jobbar mycket med buset i Rinkeby, Tensta, Husby. Har ofta en Rolex sub i stål. Jag kan lugnt säga jag har den "fattigaste" klockan i orten. Buset och gängmedlemmar har bra mycket grymmare klockor och skulle nog inte ta i min stål Rolle med tång....:rolleyes:. Brukar till och med få pikar jag ska skaffa en glassig klocka.

Senast ändrad:
Läget känns ganska lugnt med dressat och vintage. Så det är ju lite roligare att äga i Stockholm numera.
Är inte så säker på det tyvärr... Skedde ett rån i min närhet i oktober där en 18-åring blev rånad, hotad och misshandlad av tre andra unga killar. Klockan var en Gant klocka värd 2000kr. Om klockan var målet med rånet vet jag inte men ibland upplever jag att värdet på klockan inte alltid är av högsta betydelse! Det klart att en helgulds Rolex är mer attraktiv för de kriminella som har lite koll men många har inte så bra koll och vill åt klockan, oavsett värde.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp