Har personligen haft klocktjuvar efter mig tre/fyra gånger kring Stureplan. Olika sätt det börjar på men oftast någon okänd som helt plötsligt jättegärna vill hänga eller snacka.
En gång hade jag två killar som följde efter mig och en kompis längs BJG. Gick in på en 7eleven några minuter och gick sen ut igen, då hade dom väntat utanför en bit bort och följde med igen, vände mig om efter några hundra meter och gick mot dom, tog en bild med mobilen och då vände dom direkt och gick iväg. Blev taxi därifrån.
En annan gång hade jag två tjejer på ett dansgolv som helt plötsligt gjorde allt dom kunde för att få min uppmärksamhet. Limmade rejält. Anade att något var off och bad dom gå. Då gick dom direkt till två hårda killar 10 meter bort och bytte några ord och plats på klubben.
Ytterligare en gång stod jag utanför Spy Bar på väg hem. En kille glider upp och vill ha en high five. Eftersom man vet hur dom jobbar så avböjer jag och går ifrån. Han följer efter och frågar varför jag inte vill bli polare. Ber han lägga ner, då blir han arg och övergår till att mucka för att komma nära. Då säger jag till honom att jag vet att han vill åt min klocka och att han har fem sekunder på sig att dra innan jag säger det till vakterna. Han drar och tar med sig en polare därifrån direkt, vakterna blir informerade av mig och en försöker komma ikapp dom men misslyckas. Efteråt visar en av vakterna mig ett 20-tal bilder på sin telefon från Polisens övervakningskameror runt Stureplan av potentiella klocktjuvar.
En gång gick jag hem efter en sen och blöt kväll med en kompis, båda med fina klockor. En kille ropar från andra sidan gatan typ "ey grabbar vet ni vart det här ligger" och springer över till oss och ska visa en adress på sin telefon för att komma nära. Jag säger till honom när han närmar sig att han får hålla sig. Han börjar direkt bli aggressiv då och min polare som är lite mer blåögd säger till mig att jag inte är tillräckligt "streetsmart". Jag säger något i stil med att "jag går nu, och du får skylla dig själv om han klipper din klocka då - för det är därför han står här." varpå han fortsätter försöka få svar på var någon adress ligger. Sen ger han upp sin meningslösa konversation med min kompis och går vidare. Förmodligen svårt att sno en klocka enkelt om någon helt öppet lagt upp det som nästa scenario.
Har kompisar/bekanta som:
Blivit avsläppt av taxi och sen direkt rånad/nerslagen
Blivit fasthållen vid ömalmstorg samtidigt som en kille försöker trä av klockan.
Blivit förföljda till porten sen rånad i lägenheten
Blivit bestulen ovetandes på nattklubb
Blivit nerslagen i Humlegården kvällstid (någon månad sedan)
Numera så är tyvärr klockor den enda enkla/riskfria tillgången för en tjuv att livnära sig på, mer eller mindre.
Så, jag bär ingen klocka alls nattetid om jag syns för allmänheten.
Kvällstid har jag det endast om jag åker taxi eller vet att jag inte kommer röra mig i allmänheten.
På dagtid så är jag alltid väldigt nojjig kring mitt hem och kollar alltid över axeln efter följare.
Sen tror jag ett bra försvar är att hålla sig vältränad och så. Tjuvarna gör väl en riskbedömning.
Personligen så blir jag så fruktansvärt förbannad över tanken på att någon ska sno något jag jobbat för, så förmodligen försöker man väl stå emot när det väl händer.