• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur resonerar du kring stöldrisken med dyrare klockor?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det ar ju knappast de skarpaste knivarna i ladan som agnar sig at klock/personran pa oppen gata.
Tror du verkligen de ser skillnad pa fejk/akta/modell? En klocka pa nagon som ser ut som han kan ha pengar tror jag racker gott och val. Sedan blir det som det blir.
Håller med! Tror att en Daniel Wellington kan vara lika stöldbenägen som en Rolex i vissa fall.

Är inte så säker på det tyvärr... Skedde ett rån i min närhet i oktober där en 18-åring blev rånad, hotad och misshandlad av tre andra unga killar. Klockan var en Gant klocka värd 2000kr. Om klockan var målet med rånet vet jag inte men ibland upplever jag att värdet på klockan inte alltid är av högsta betydelse! Det klart att en helgulds Rolex är mer attraktiv för de kriminella som har lite koll men många har inte så bra koll och vill åt klockan, oavsett värde.

Rån är ganska löppande band idag. Man rånar folk på silverkedjor som är värda nån tusing till mindre guldkedjor. Mobiler och dyrare saker är ett plus många gånger. Så samhället ser ut tyvärr.

Jag jobbar mycket med buset i Rinkeby, Tensta, Husby. Har ofta en Rolex sub i stål. Jag kan lugnt säga jag har den "fattigaste" klockan i orten. Buset och gängmedlemmar har bra mycket grymmare klockor och skulle nog inte ta i min stål Rolle med tång....:rolleyes:. Brukar till och med få pikar jag ska skaffa en glassig klocka.
Har du ställt dig frågan var dessa oskyldiga stackars busungar fått sina klockor ifrån?

Rån är ganska löppande band idag. Man rånar folk på silverkedjor som är värda nån tusing till mindre guldkedjor. Mobiler och dyrare saker är ett plus många gånger. Så samhället ser ut tyvärr.
Da ska man kommaihag att pa 50talet var det mycket varre an vad det ar idag!
Sverige har aldrig varit tryggare an nu,vilket aven en sammstammig expertis kan intyga.

Da ska man kommaihag att pa 50talet var det mycket varre an vad det ar idag!
Sverige har aldrig varit tryggare an nu,vilket aven en sammstammig expertis kan intyga.

Växte upp i en del av Sverige där man kunde somna random gata med dyra klockor och inget hände.

De har val jobbat hart som alla andra? Kanske tom nattarbetat?
Fiskar du i grumliga vatten manne?

Tycker det är kul att han jobbade med buset och inte EMOT?

Tycker det är kul att han jobbade med buset och inte EMOT?

Det var snarare ett sätt att skriva som blivit vanligt att skriva, mot låter enligt staten för negativt, självklart är det emot buset. Annars skulle vi inte behöva vara där på helgerna. Enligt staten ska man jobba "med", få dem på andra tankar, hjälpa dem, stödja dem. Få dem att förstå att dem kan få ett jobb på ICA för 10 lax i månaden och en etta i stället för att kränga droger för 200 lax i månaden. Lönlöst jobb med andra ord..

Det ar ju knappast de skarpaste knivarna i ladan som agnar sig at klock/personran pa oppen gata.
Tror du verkligen de ser skillnad pa fejk/akta/modell? En klocka pa nagon som ser ut som han kan ha pengar tror jag racker gott och val. Sedan blir det som det blir.
Ah, bra, har ju klocka för att slippa bli förväxlad med en hemlös 😋 så kanske undviker busets uppmärksamhet... men även stackars Johe verkade ju ganska casual

Ja, rån på öppen gata kan väl vem som hem helst råka ut för. Hoppas dock inte vi hamnat där en Seamaster räcker för planerade heminvasioner

Ah, bra, har ju klocka för att slippa bli förväxlad med en hemlös 😋 så kanske undviker busets uppmärksamhet... men även stackars Johe verkade ju ganska casual

Ja, rån på öppen gata kan väl vem som hem helst råka ut för. Hoppas dock inte vi hamnat där en Seamaster räcker för planerade heminvasioner
Det kan jag aldrig tanka mig. Sverige har ju som du vet aldrig varit tryggare an just nu.
Lagaffektivt bemotande ar viktigt i sadana situationer,samt att man aldrig glommer vilka trauman dessa parsoner kan bara med sig innombords.

Klart jag vet var dem kommer ifrån, jag är inte född igår. Det jag poängterar är att dem skiter fullständigt i min stål klocka från Rolex, dem ser snarare ner på den.
Är betydligt mindre oroad för organiserad brottslighet än oorganiserad sådan. Med tanke på polisens svårighet att hålla ordning kan det nog vara värt det för problemkommuner att ha en driftig privat organisation som fixar säkerheten i utbyte mot ensamrätt på droghandeln och lite bidragsfusk

Helt enig. Skrämmande med militärdiktaturer. Känns tryggt att man är bosatt i en humanitär stormakt istället.
Ja det ar "nastan" sa jag saknar hur Sverige blivit pa de 20ar jag varit borta.Jag laser i svenska medier om hur elandigt jag har det har och hur bra ni har det dar.
Och som vi alla vet sa ar den svenska journalistkaren helt opartisk och skriver bara sanningar.
Tank att fa vaxa upp i Sverige idag. Vilket Schlaraffenland som tysken skulle ha sagt

Är betydligt mindre oroad för organiserad brottslighet än oorganiserad sådan. Med tanke på polisens svårighet att hålla ordning kan det nog vara värt det för problemkommuner att ha en driftig privat organisation som fixar säkerheten i utbyte mot ensamrätt på droghandeln och lite bidragsfusk
AJAJAJ!
Hur ar det med vardegrunden?

Det heter inte 'Problemkommun" utan "Kommun med nya spannande utamaningar"
Dessutom sa ligger ju privatiseringar helt ratt i tiden,sa varfor en driftig ungdom inte skulle fa lov att ta tillfallet i akt och starta en vinstdrivande verksamhet kan jag inte forsta.
Det borde aven vara berattigat till kommunbidrag sasom Hyresbidrag for lokal,Foreningsbidrag och kanske aven Starta eget bidrag?
Jag tycker det ar skont nar svenska skattemedel gar till ratt andamal

Ja det ar "nastan" sa jag saknar hur Sverige blivit pa de 20ar jag varit borta.Jag laser i svenska medier om hur elandigt jag har det har och hur bra ni har det dar.
Och som vi alla vet sa ar den svenska journalistkaren helt opartisk och skriver bara sanningar.
Tank att fa vaxa upp i Sverige idag. Vilket Schlaraffenland som tysken skulle ha sagt
Du är i USA? En annan fråga som berör tråden är hur man ser på klockrisken under resor. Skulle nog tveka till att bära finklockan i flera stora amerikanska städer nu, särskilt efter Covid... klart mindre orolig för Asien

Du är i USA? En annan fråga som berör tråden är hur man ser på klockrisken under resor. Skulle nog tveka till att bära finklockan i flera stora amerikanska städer nu, särskilt efter Covid... klart mindre orolig för Asien

Du kan inte jämföra USA och Asien, i större delen av Asien (uteslut Thai) ger man sig väldigt sällan på turister då straffen är betydligt högre för detta och man ser turister som en livlina..

Nyfiken pa varfor du tycker sa. Ska du ut i samre fororter och spankulera?,
Vill du sa skicka PM for det ar helt klart OT for denna trad.

Nyfiken pa varfor du tycker sa. Ska du ut i samre fororter och spankulera?,
Vill du sa skicka PM for det ar helt klart OT for denna trad.
Nja, tänker på städer som San Francisco som länge haft rånproblem och nu blivit ännu värre, och även New York såg ju 40% ökning av mord senaste året... arbetslöshet från nedstängningarna verkar överlag göra städerna riskabla. Skillnaden mellan bra och dåliga områden åtminstone i SF är ju också ofta bara en gata hit eller dit

Ska jag ut på krogen så tar jag inte med den. Annars så har jag den alltid! Kan vara vid utlandssemester jag får tänka ett par gånger om jag ska ut från hotellet.

Rån blir vanligare och vanligare på turistorterna i Thai, tjuveri är stort med och bedrägerier blir större och större. När vi talar om Bangkok så är det som vilken storstad i USA som helst..
Varit där en hel del, men kanske inte hört om rånen eftersom man hållit sig borta från de värsta turistorterna. Bedrägerier har väl dock alltid varit landets nationalsport 😅

Har personligen haft klocktjuvar efter mig tre/fyra gånger kring Stureplan. Olika sätt det börjar på men oftast någon okänd som helt plötsligt jättegärna vill hänga eller snacka.

En gång hade jag två killar som följde efter mig och en kompis längs BJG. Gick in på en 7eleven några minuter och gick sen ut igen, då hade dom väntat utanför en bit bort och följde med igen, vände mig om efter några hundra meter och gick mot dom, tog en bild med mobilen och då vände dom direkt och gick iväg. Blev taxi därifrån.

En annan gång hade jag två tjejer på ett dansgolv som helt plötsligt gjorde allt dom kunde för att få min uppmärksamhet. Limmade rejält. Anade att något var off och bad dom gå. Då gick dom direkt till två hårda killar 10 meter bort och bytte några ord och plats på klubben.

Ytterligare en gång stod jag utanför Spy Bar på väg hem. En kille glider upp och vill ha en high five. Eftersom man vet hur dom jobbar så avböjer jag och går ifrån. Han följer efter och frågar varför jag inte vill bli polare. Ber han lägga ner, då blir han arg och övergår till att mucka för att komma nära. Då säger jag till honom att jag vet att han vill åt min klocka och att han har fem sekunder på sig att dra innan jag säger det till vakterna. Han drar och tar med sig en polare därifrån direkt, vakterna blir informerade av mig och en försöker komma ikapp dom men misslyckas. Efteråt visar en av vakterna mig ett 20-tal bilder på sin telefon från Polisens övervakningskameror runt Stureplan av potentiella klocktjuvar.

En gång gick jag hem efter en sen och blöt kväll med en kompis, båda med fina klockor. En kille ropar från andra sidan gatan typ "ey grabbar vet ni vart det här ligger" och springer över till oss och ska visa en adress på sin telefon för att komma nära. Jag säger till honom när han närmar sig att han får hålla sig. Han börjar direkt bli aggressiv då och min polare som är lite mer blåögd säger till mig att jag inte är tillräckligt "streetsmart". Jag säger något i stil med att "jag går nu, och du får skylla dig själv om han klipper din klocka då - för det är därför han står här." varpå han fortsätter försöka få svar på var någon adress ligger. Sen ger han upp sin meningslösa konversation med min kompis och går vidare. Förmodligen svårt att sno en klocka enkelt om någon helt öppet lagt upp det som nästa scenario.

Har kompisar/bekanta som:
Blivit avsläppt av taxi och sen direkt rånad/nerslagen
Blivit fasthållen vid ömalmstorg samtidigt som en kille försöker trä av klockan.
Blivit förföljda till porten sen rånad i lägenheten
Blivit bestulen ovetandes på nattklubb
Blivit nerslagen i Humlegården kvällstid (någon månad sedan)

Numera så är tyvärr klockor den enda enkla/riskfria tillgången för en tjuv att livnära sig på, mer eller mindre.

Så, jag bär ingen klocka alls nattetid om jag syns för allmänheten.
Kvällstid har jag det endast om jag åker taxi eller vet att jag inte kommer röra mig i allmänheten.
På dagtid så är jag alltid väldigt nojjig kring mitt hem och kollar alltid över axeln efter följare.

Sen tror jag ett bra försvar är att hålla sig vältränad och så. Tjuvarna gör väl en riskbedömning.
Personligen så blir jag så fruktansvärt förbannad över tanken på att någon ska sno något jag jobbat för, så förmodligen försöker man väl stå emot när det väl händer.
Fy fan! Viktig läsning men så trist. Tack för att du delar med dig.

Blev knuffad i backen bakifrån och rånad av 3 pers (såg dem aldrig själv men ett vittne såg det på håll) på väg hem från puben i Gbg i augusti. Slog skallen i asfalten och svimmade av, de drog med klocka (Seamaster), mobil och plånbok.

Brukade alltid ha Seiko på pubrundor annars men den här gången blev det en spontangrej så bytte aldrig. Den missen gör jag inte igen! Bara onödigt att riskera hälsan.
Så tråkigt. Skönt att du klarade dig med hälsan i behåll och att du var väl försäkrad.

Bor i en liten trygg stad över 100 mil från Göteborg. Av lite olika anledningar föll det sig så att jag och min bror gick en nattpromenad i juni i just Göteborg. Han har bott där och menade att den vägen vi gick skulle vara safe, men sa också att han inte skulle gå hur som helst i stan, inte själv, och inte full. Jag tyckte att det tidvis var lite obehagligt, men vi var sjavigt semesterklädda och jag hade lämnat min Speedmaster på hotellrummet så det fanns inget annat än mobiler att ta.. även om det skulle varit illa nog förstås.

Nja, tänker på städer som San Francisco som länge haft rånproblem och nu blivit ännu värre, och även New York såg ju 40% ökning av mord senaste året... arbetslöshet från nedstängningarna verkar överlag göra städerna riskabla. Skillnaden mellan bra och dåliga områden åtminstone i SF är ju också ofta bara en gata hit eller dit
I shithole Commiefornia tanker jag inte satta min fot om det kan undvikas. De liksom svenskarna far ju det de efterstravar. Rostar man med overvaldigande majoritet fram Democratic politiker sa trivs de sakert med hur det ser ut.
New York ar ju ocksa ett starkt Democratic faste sa allt ar i sin ordning dar med.
Ar storMalmo och storStockholm sakrare sett till befolkningsmangd?

På det ämnet. Hur många redigerar bort geotaggen på sina bilder tagna på smartphones egentligen? Borde va en guldgruva för inbrottstjuvar att gräva runt i de bildtunga trådarna.

I shithole Commiefornia tanker jag inte satta min fot om det kan undvikas. De liksom svenskarna far ju det de efterstravar. Rostar man med overvaldigande majoritet fram Democratic politiker sa trivs de sakert med hur det ser ut.
New York ar ju ocksa ett starkt Democratic faste sa allt ar i sin ordning dar med.
Ar storMalmo och storStockholm sakrare sett till befolkningsmangd?
Även Austin börjar väl dock få mycket hemlöshet och så, men visst är Kalifornien i en klass för sig där.

New York hade kanske lite fler skjutningar än Stockholm förra året iaf, beroende på hur man räknar folkmängd. 1480 i NYC (8,4M människor) jämfört med 146 i Stockholm (976k), men skrämmande att de ligger ungefär samma som här

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp