• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur resonerar du kring stöldrisken med dyrare klockor?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Även Austin börjar väl dock få mycket hemlöshet och så, men visst är Kalifornien i en klass för sig där.

New York hade kanske lite fler skjutningar än Stockholm förra året iaf, beroende på hur man räknar folkmängd. 1480 i NYC (8,4M människor) jämfört med 146 i Stockholm (976k), men skrämmande att de ligger ungefär samma som här
Du har ratt ang Austin.Varfor det ar sa rader det delade meningar om. Vissa menar att nar forbudet mot camping pa offentlig plats togs bort sa flyttade manga ut fran harbargen och mer undanskymda platser.
Sa hemloshet i sig har inte okat,men de hemlosa syns mer.

Jag skulle ju saga tvartom. Mer skammande att en byhala (internationellt sett) som Stockholm har ungefar samma mangd skjutningar som en varldsstad som NY.
Detta trots att handeldvapen ar forbjudna i Sverige...Men nu sparar det ur alldeles for mycket mot vad traden egentligen handlar om. Sa jag avslutar har.

Jag skulle ju saga tvartom. Mer skammande att en byhala (internationellt sett) som Stockholm har ungefar samma mangd skjutningar som en varldsstad som NY.
Detta trots att handeldvapen ar forbjudna i Sverige...Men nu sparar det ur alldeles for mycket mot vad traden egentligen handlar om. Sa jag avslutar har.
Jo, det jag menade också, skrämmande att vi är på samma nivå 🙂

Och igen. "Blev bestulen på 100 000 kronor dyr klocka vid rån i Borås".

Fyfan!

Rekommenderar starkt till alla där ute som sitter på dyrare klockor att installera och använda skallarm på fönster och dörrar.. Inte ett 100%-igt skydd men har många gånger avskräckande effekt.

I wonder about how this new "homage wave" on the watch market adds to the equation 🤔

Jag tänkte just på det. Att t.ex. synligt ha på sig en homage som på lite håll ser identisk ut med originalet kan nog öka risken för att bli rånad. Frågan är förstås hur rånare agerar när de ser att det inte är den klocka de trodde. Kommer de att låta det vara eller kräva att man lämnar över klockan ändå? Det kan nog variera tror jag.

Jag tänkte just på det. Att t.ex. synligt ha på sig en homage som på lite håll ser identisk ut med originalet kan nog öka risken för att bli rånad. Frågan är förstås hur rånare agerar när de ser att det inte är den klocka de trodde. Kommer de att låta det vara eller kräva att man lämnar över klockan ändå? Det kan nog variera tror jag.
Det beror på var du är. Jag tar inte med en Rolex Homage eller en riktig Rolex till semesterresa!

De har nog inte tid att verifiera äktheten på plats och om något så blir de väl i så fall än mer aggressiva när de inser att rånförsöket är förgäves. Det var en ung kille i Nederländerna som blev knivhuggen till döds över en homage/kopia (oklart vilken typ men inte äkta i alla fall) för något år sedan.

Otroligt tragiskt men samtidigt är det som du säger en risk man utsätter sig för när de klockor man bär liknar väldigt dyra och eftertraktade modeller.

Nu för tiden så bryr dom sig inte var och när på dygnet dom hoppar på en verkar det som. Inte hänt mig än dock men ska inte heller behöva oroa mig att bära min klocka känner jag.

Varför inte?
Jag har alltid känt mig säkrare med Rolex på semester än i Sverige. Främst kvällstid.

Edit: Beror ju givetvis på var man är på semester också. Jag skulle inte ta med en Rolex till någon skum förort i sydamerika tex.

Verkar som han bor i Finland. Sverige är ganska stor skillnad skulle jag säga. Du är troligen säkrare på många semestrar än på hemmaplan.

Nej det kan inte variera, dem kommer ta din klocka och stampa på dig. Troligen försöker dem sälja kopian som äkta någon timme efter...

Jag har blivit kapad under pistolhot på jobbet. Bär inga dyra klockor längre om det inte nån speciell anledning. Eller ja, dyra och dyra. Är väl säkert en spottstyver för vissa av er, men dyrt för mig iaf.

Min normala rotation just nu är en Omega F300, en Seagull dykare och en Siduna i dykarstil.

Min kollega blev rånad i Nacka, blev av med klockan som var nån form av Daytona kopia, oklart om det var homage eller replika, bilen och sin plånbok.

Ett par dagar senare blev hans privata bil sönderslagen, hans hus vandaliserad och han själv blev mordhotad när rånarna fick reda på att klockan var fejk och skulle på nåt sätt "ge igen".

De hade säkert fått stryk av sin hälare när de försökte sälja fejk....

Min kollega blev rånad i Nacka, blev av med klockan som var nån form av Daytona kopia, oklart om det var homage eller replika, bilen och sin plånbok.

Ett par dagar senare blev hans privata bil sönderslagen, hans hus vandaliserad och han själv blev mordhotad när rånarna fick reda på att klockan var fejk och skulle på nåt sätt "ge igen".

Verkligen för jävligt! Detta borde betyda att det kan var bra att i ett sånt fall ha en homage istället för en fejk. Om det står "Rolex" så blir de lurade men står det t.ex. "Steinhart" så ser de ju direkt att det inte är en Rolex.

Står det Steinhart eller Pagani så stampar dem nog på dig och sedan på klockan med.

Jo man ska vara förståndig här. Vare sig jag skulle skaffa en Rolex eller en homage av den, så skulle jag inte ha på mig den på osäkra platser. Man får bära en sådan hemma eller på ställen där det inte finns skumma typer. Går jag ut på krogen(var flera år sen dock) och ändå vill ha en fin klocka kan jag ta nån av mina Seikos.

Senast ändrad:

De hade säkert fått stryk av sin hälare när de försökte sälja fejk...

KS motsvarighet till Baseboll-ligan som är ute och härjar. Rätt åt dom riktiga skurkarna. Replika-trollen.

Skämtåsido, såklart väldigt tråkigt & traumatiskt för din vän att utsättas för personrån. Helt sjukt att man inte ska få ha sina grejer i fred, vare sig ägodelar eller sitt varumärke.

Kom också att tänka på när jag inhandlade min Tissot. Fick då en fin Tissot papperspåse att ta med den i. Att lämna en urmakare med en påse märkt med ett fint klockmärke måste givetvis också innebära en risk på vissa platser. Ja ännu större risk än att ha klockan synligt på armen: det är ju en sprillans ny klocka, och praktiskt taget ingen risk att klockan blir skadad vid ett rån.
Jag antar att de som hämtar ut en Rolex eller Omega från en butik i Stockholm inte gör det med en påse märkt med klockmärket, utan har med sig en vanlig påse eller ryggsäck. Och även Tissot vore nog onödigt att skylta med där i onödan...

Senast ändrad:
Kom också att tänka på när jag inhandlade min Tissot. Fick då en fin Tissot papperspåse att ta med den i. Att lämna en urmakare med en påse märkt med ett fint klockmärke måste givetvis också innebära en risk på vissa platser. Jag antar att de som hämtar ut en Rolex eller Omega från en butik i Stockholm inte gör det med en påse märkt med klockmärket, utan har med sig en vanlig påse eller ryggsäck. Och även Tissot vore nog onödigt att skylta med där i onödan...
Jag har alltid gjort så. Tagit med väskan, eller stoppat fina påsen i en COOP/ICA påse. Allt handlar om att minimera otrevligheter :)

Resonerar tvärtom. Är tveksam att skaffa Rolex för användning här när Sverige ligger på skjutningstoppen i Europa, men däremot mer öppen för att bära den på semester i länder med färre våldsbrott
Lite trubbigt och missvisande resonemang? Du får väl utgå från någon form av riskanalys.

Oavsett skjutningarna i Sverige eller den utvecklingen är nog risken större att bli rånad av t.ex. ficktjuvar i en turistort, oavsett land, än där du bor nu. Om du inte bor i ett särskilt utsatt område eller i en populär turiststadsdel i en av våra större städer.

Lite trubbigt och missvisande resonemang? Du får väl utgå från någon form av riskanalys.

Oavsett skjutningarna i Sverige eller den utvecklingen är nog risken större att bli rånad av t.ex. ficktjuvar i en turistort, oavsett land, än där du bor nu. Om du inte bor i ett särskilt utsatt område eller i en populär turiststadsdel i en av våra större städer.
Tror nog rånrisken är klart mindre i Asien om man är byggd som en skandinav. Här finns ju även risk för att bli uppsökt i hemmet vilket gör upplevelsen klart värre än att bara bli av med något på avlägsen gata

Kom också att tänka på när jag inhandlade min Tissot. Fick då en fin Tissot papperspåse att ta med den i. Att lämna en urmakare med en påse märkt med ett fint klockmärke måste givetvis också innebära en risk på vissa platser. Ja ännu större risk än att ha klockan synligt på armen: det är ju en sprillans ny klocka, och praktiskt taget ingen risk att klockan blir skadad vid ett rån.
Jag antar att de som hämtar ut en Rolex eller Omega från en butik i Stockholm inte gör det med en påse märkt med klockmärket, utan har med sig en vanlig påse eller ryggsäck. Och även Tissot vore nog onödigt att skylta med där i onödan...
När jag hämtade ut min fick jag en diskret, omärkt papperskasse. Vet inte om det är standard men fick det utan att fråga.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp