• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur ser din "samling" ut idag?

De som säljer den vill nog gärna kalla den för det. Det är en kopia av pam721.
Om vi nu ska vara petiga och strikt juridiska, så är en kopia olaglig, dvs man kopierar något som är upphovsskyddat. En homage (konstigt namn) är en laglig efterapning av ett objekt som enligt lag är tillåtet. Båda enligt mig är inge kul, men rätt ska vara rätt.

Om vi nu ska vara petiga och strikt juridiska, så är en kopia olaglig, dvs man kopierar något som är upphovsskyddat. En homage (konstigt namn) är en laglig efterapning av ett objekt som enligt lag är tillåtet. Båda enligt mig är inge kul, men rätt ska vara rätt.
Och vem har gjort bedömningen/konstaterandet att just denna "homage" är laglig?

Och vem har gjort bedömningen/konstaterandet att just denna "homage" är laglig?
Inte gjort någon djupdykning, men att kopiera en sådan gammal design, tror jag inte är olaglig. Finns tidsbegränsingar på hur länge man kan skydda design, varumärken däremot är skyddade så det går inte att skriva Panerai på den. Går att googla designskydd etc om man vill läsa juridiken mer i detalj.

Senast ändrad:
Jaså? Har just denna klockas "laglighet" prövats i rättslig instans?
Kommer förmodligen aldrig att hända, så frågetecknet kommer framgent fortsätta att hänga över denna "homage"..

Edit: Ser man praktiskt på det är det bara att konstatera att just denna klocka liksom 1000 andra kommer fortsätta att betraktas som lagliga eftersom det inte finns någon som helst möjlighet att rättsligt pröva allt. Gränsdragningsproblematiken är givetvis oerhört svår också (vilket "homage"-tillverkarna gnuggar händerna över)..
Vi får således hänge oss till att hålla oss till den moraliska infallsvinkeln, vilken givetvis skiljer sig åt individer emellan..

Jaså? Har just denna klockas "laglighet" prövats i rättslig instans?
Kommer förmodligen aldrig att hända, så frågetecknet kommer framgent fortsätta att hänga över denna "homage"..

Edit: Ser man praktiskt på det är det bara att konstatera att just denna klocka liksom 1000 andra kommer fortsätta att betraktas som lagliga eftersom det inte finns någon som helst möjlighet att rättsligt pröva allt. Gränsdragningsproblematiken är givetvis oerhört svår också (vilket "homage"-tillverkarna gnuggar händerna över)..

Finns inget att pröva? Är den märkt Panerai eller inte?

Billiga retoriska grepp med frågeställningar formulerade som till treåringar avhåller jag mig från att besvara.
Bara att återigen konstatera att det är alldeles för lätt för diverse gamar att kapitalisera på andras arbete/design/framgång osv..

Tråkigt att du inte kan diskutera utan att bli otrevlig. Jag personligen har aldrig påstått att det är kul med dessa plagiat men du ställde en fråga som jag besvarade. Designen är mig veterligen inte skyddad vilket gör det fritt fram för dem att tillverka dessa typer av skitprodukter oavsett vad du eller jag tycker om saken.

Tråkigt att du inte kan diskutera utan att bli otrevlig. Jag personligen har aldrig påstått att det är kul med dessa plagiat men du ställde en fråga som jag besvarade. Designen är mig veterligen inte skyddad vilket gör det fritt fram för dem att tillverka dessa typer av skitprodukter oavsett vad du eller jag tycker om saken.
Är absolut inte otrevlig; tolkade däremot din frågeformulering som ett ganska billigt grepp, därav mitt svar.
Men då är vi iaf överens om att ingen var otrevlig.

Vad gäller sakfrågan; helt korrekt. Tyvärr är skyddet (i mitt tycke) alldeles för svagt vilket ger alldeles för stort spelrum för aktörer att kapitalisera på andras insatser.
Och som jag skrev ovan; vi har inte så mycket annat kvar att göra än att tycka i frågan..

721 är rätt ny...

Jaja. Vi kan sluta gaffla om detta nu så får vi tycka olika om @makkan s kopia/homage.

Jag har inte sagt ett ord om hans klocka utan svarade på en fråga. Efter det citerar du mig så här får du mitt svar.

Självklart är designen som används i både kines-klockan och 721 tagen från 30-talet och borde således endast vara varumärkesskyddat.

Angående klockan i fråga så håller jag nog med om att den suger.

State of collection denna kanelbullens dag.

E0D5B299-3D38-4D3D-AA4F-D054A549B247.jpeg

Tillbaka
Topp