• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ser din "samling" ut idag?

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Rolex över Omega, eller ska det vara tvärt om?

IMG_0028.jpg
Tycker den här samlingen förtjänade en bump :rolleyes:
 

mglaum

Panerai
Mycket har kommit och gått, detta är kvar, skulle inte riktigt kalla det en samling men är otroligt tacksam och stolt för vad jag har skrapat ihop. Allt är köpt nytt hos AD förutom Cartier.

Vacheron Constantin Overseas 4500V
IMG_20190705_114600.jpg

F.P Journe Elegante 48
IMG_20190707_140513.jpg

A. Lange & Söhne Saxonia Automatic
IMG_20190627_185500.jpg

Cartier Basculante 2390
IMG_20190507_123534.jpg
 

gonza

Panerai
Mycket har kommit och gått, detta är kvar, skulle inte riktigt kalla det en samling men är otroligt tacksam och stolt för vad jag har skrapat ihop. Allt är köpt nytt hos AD förutom Cartier.

Vacheron Constantin Overseas 4500V
IMG_20190705_114600.jpg

F.P Journe Elegante 48
IMG_20190707_140513.jpg

A. Lange & Söhne Saxonia Automatic
IMG_20190627_185500.jpg

Cartier Basculante 2390
IMG_20190507_123534.jpg
Otroligt fin klocksmak, väldigt imponerad! Låter dock extremt dyrt att köpa VC hos AD?
 

mglaum

Panerai
Otroligt fin klocksmak, väldigt imponerad! Låter dock extremt dyrt att köpa VC hos AD?
A. Lange & Söhne är dyrare, men ja, det blir en stor skillnad emot diverse gråhandlare. Det blir ett val man får göra, något naivt så kan jag köpa något nytt om jag är helt såld på en klocka. Min ALS och VC kan jag knappt sälja eftersom förlusten skulle vara så stor men det skapar också en specifik relation mellan klockan och mig. Många skulle kalla det dåraktigt eller angränsande till idioti, vilket jag har full förståelse för.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
A. Lange & Söhne är dyrare, men ja, det blir en stor skillnad emot diverse gråhandlare. Det blir ett val man får göra, något naivt så kan jag köpa något nytt om jag är helt såld på en klocka. Min ALS och VC kan jag knappt sälja eftersom förlusten skulle vara så stor men det skapar också en specifik relation mellan klockan och mig. Många skulle kalla det dåraktigt eller dumt, vilket jag har full förståelse för.
Inte dåraktigt, excentriskt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Mycket har kommit och gått, detta är kvar, skulle inte riktigt kalla det en samling men är otroligt tacksam och stolt för vad jag har skrapat ihop. Allt är köpt nytt hos AD förutom Cartier.

Vacheron Constantin Overseas 4500V
IMG_20190705_114600.jpg

F.P Journe Elegante 48
IMG_20190707_140513.jpg

A. Lange & Söhne Saxonia Automatic
IMG_20190627_185500.jpg

Cartier Basculante 2390
IMG_20190507_123534.jpg
Väldigt fina, hoppas du inte tröttnar på ovesizetrenden.
 

mglaum

Panerai
Väldigt fina, hoppas du inte tröttnar på ovesizetrenden.
Tack! Vi har nog lite olika perspektiv på storlek, för mig så står storleken alltid i relation till syftet och det totala intrycket av klockan, den som för mig framstår som överdimensionerad av ovan är Cartier Basculante, även om jag tror att tidens tand kommer vara någorlunda förlåtande.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack! Vi har nog lite olika perspektiv på storlek, för mig så står storleken alltid i relation till syftet och det totala intrycket av klockan, den som för mig framstår som överdimensionerad av ovan är Cartier Basculante, även om jag tror att tidens tand kommer vara någorlunda förlåtande.
Precis så jag tänker med, bara att vi förmodligen tolkar intrycken olika. Om vi tittar historiskt så är alla ovanligt stora, Cartiern inkluderad.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Precis så jag tänker med, bara att vi förmodligen tolkar intrycken olika. Om vi tittar historiskt så är alla ovanligt stora, Cartiern inkluderad.
De stora storlekarna på moderna klockor är så synd enligt mig. Finns faktiskt riktigt många fina moderna ur, inte minst Elegante 48 ovan, men hade själv inte kunnat bära storleken (även om jag hade haft råd vilket jag inte har). Finns dock även andra billigare moderna ur (tex Slim D'Hermes, Bvlgari Octo Finissimo etc etc) som är toppen men faller på storleken för mig.

@mglaum det är en sjukt bra samling du har där! Stort grattis!
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
De stora storlekarna på moderna klockor är så synd enligt mig. Finns faktiskt riktigt många fina moderna ur, inte minst Elegante 48 ovan, men hade själv inte kunnat bära storleken (även om jag hade haft råd vilket jag inte har). Finns dock även andra billigare moderna ur (tex Slim D'Hermes, Bvlgari Octo Finissimo etc etc) som är toppen men faller på storleken för mig.

@mglaum det är en sjukt bra samling du har där! Stort grattis!
Finns ju en mindre Elegante också, 35x40. Den hade jag gärna ägt.
https://www.fpjourne.com/en/collection/elegante-collection/elegante-40mm-titanium
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Senast ändrad:

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Den såg ju nice ut! Har dålig koll på prisbild men antar för hög för mig ändå... Men intressant för framtiden :)

Fan inte såååå svettigt ändå... Får nog börja fundera mer på riktigt. Hur ligger beg marknaden tror ni?
Dålig koll, bara sökt på chrono nån enstaka gång och har för mig sett någon för kring 8k € då. Lär väl inte finnas allt för många i omlopp.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Mycket har kommit och gått, detta är kvar, skulle inte riktigt kalla det en samling men är otroligt tacksam och stolt för vad jag har skrapat ihop. Allt är köpt nytt hos AD förutom Cartier.

Vacheron Constantin Overseas 4500V
IMG_20190705_114600.jpg

F.P Journe Elegante 48
IMG_20190707_140513.jpg

A. Lange & Söhne Saxonia Automatic
IMG_20190627_185500.jpg

Cartier Basculante 2390
IMG_20190507_123534.jpg

Stora hatten av - kul blandning, kul smak och kul att någon går sina egna vägar!

(FPJn är fortfarande en av de intressantaste klockorna från de senaste åren enligt mig).
 

DDraper

Omega
Mycket har kommit och gått, detta är kvar, skulle inte riktigt kalla det en samling men är otroligt tacksam och stolt för vad jag har skrapat ihop. Allt är köpt nytt hos AD förutom Cartier.

Vacheron Constantin Overseas 4500V
IMG_20190705_114600.jpg

F.P Journe Elegante 48
IMG_20190707_140513.jpg

A. Lange & Söhne Saxonia Automatic
IMG_20190627_185500.jpg

Cartier Basculante 2390
IMG_20190507_123534.jpg


Grymt bra! Snyggt jobbat! Inget emot Rolex, dom gör fantastiskt fina klockor men måste säga att det är lite fräscht med en så fin samling som inte innehåller Rolex. Blir lite eget på ett härligt vis.
 
Senast ändrad:
Topp