• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur ser din "samling" ut idag?

Elegans är en klocka på läderband med komplikationer. Kanske lite större än dressare. Kan få vara lite rörig tavla med månfas eller liknande. Dressaren får vara ganska clean och enkel i min samling.
Bra uttryck, Elegans :) Jag brukar säga "kontorsklocka" om den kategorin som inte är sportklockor men som ända inte är rena dress-ur. Sen tycker jag nog det här med dress-ur som kategori känns väldigt påhittat och lite snorkigt ibland. "Det får absolut inte finnas annat än 2 visare och den får absolut inte vara större än 35mm och ska helst vara i guld". Här de jag har med endast 2 visare.
Montblanc Heritage Chronometrie Ultra Slim
IMG_2961.jpg

Citizen Eco-drive ONE
IMG_3641[17454].jpg

Citizen Stiletto
IMG_2899.jpg

Tunna och eleganta :)

Kategorin "kontorsklockor". Sekundvisare och datum, bärs till det mesta till vardags. Ingen av dom är badklockor och samtliga på läder.
Longines La grande Classic Presence
IMG_4029[20215].jpg

Longines Flagship Heritage
IMG_3082.jpg

Junghans Max Bill MEGA
IMG_0966.jpg

Sen har man ju vardags varianten av "stål-sport" som också passar till det mesta. Badbara och på länk men inga sportklockor av typen dykare med vridring osv.
IMG_3127[16905].jpg

Det där kan man ju använda som en perfekt anledning att köpa klocka till ;)
Det är ju bara att bynka! Mannen till vänster på din avatar, Patte G-lund, är ju delägare i Bynk. Då vet man att det är bra grejer, med tanke på hur insatt han är i olika kreditinstitut, och hur mycket han brinner för att folk ska undslippa lyxfällor. En kvalitetsstämpel om något!

Kategorin "kontorsklockor". Sekundvisare och datum, bärs till det mesta till vardags. Ingen av dom är badklockor och samtliga på läder.
Longines La grande Classic Presence
IMG_4029[20215].jpg

Longines Flagship Heritage
IMG_3082.jpg

Junghans Max Bill MEGA
IMG_0966.jpg

Sen har man ju vardags varianten av "stål-sport" som också passar till det mesta. Badbara och på länk men inga sportklockor av typen dykare med vridring osv.
IMG_3127[16905].jpg
Citizen är ju riktigt grym! :hungry:

Citizen är ju riktigt grym! :hungry:
Ja, Citizen har verkligen lyckats med sin The Citizen linje tycker jag :happyhappy:
Just stilen "stålsport" passar mig ganska bra. Jag gillar idén med att dom är badbara och hyfsat tåliga samtidigt som dom är eleganta nog att bära till det mesta. Här kommer några till. Först ut gamlingen ifrån 2001 vilken antagligen är den första modellen med A660 urverket och innan man skrev ut Chronomaster på tavlan
IMG_3921[19817].jpg

Här en av de senaste som kom hem (som nu är till salu) CTQ57-1201 ifrån 2015 vilket antagligen är i slutet av produktionen av just denna boett. Lite mer retro design med rund boett och "fat lugs"
IMG_3787.jpg

Denna är inte kvar i samlingen, men då jag ändå postat deras första kvartsare med A660 slänger jag in en bild på deras senaste, och kanske sista modell med det urverket. AB9000-61E i stål och 38Ø x 9,8mm. Den kommer även i tavelfärgerna Creme sunburst och Blå sunburst och är med sin enkla design en fantastiskt mångsidig sportstål.
ab9000.jpg

Avslutar med den enda ur Citizens inhemska linje Exceed som jag äger. Den enda jag vet aldrig kommer säljas då den var en 50 årspresent ifrån frun vid vårt Tokyo besök. Den är som så ofta med Citizen, i deras hårdhetsbehandlade super-titanium. Eco-drive och radiokontrollerad med en urtavla i mjölkigt safirglas. 38Ø x 9,5mm bärs riktigt fjäderlätt.
exceed.jpg

Samtliga har givetvis perpetuell kalender och individuellt ställbar timvisare. Exceeden är ju RC, men de andra är alla specade till +/-5spy

Ja, Citizen har verkligen lyckats med sin The Citizen linje tycker jag :happyhappy:
Just stilen "stålsport" passar mig ganska bra. Jag gillar idén med att dom är badbara och hyfsat tåliga samtidigt som dom är eleganta nog att bära till det mesta. Här kommer några till. Först ut gamlingen ifrån 2001 vilken antagligen är den första modellen med A660 urverket och innan man skrev ut Chronomaster på tavlan
IMG_3921[19817].jpg

Här en av de senaste som kom hem (som nu är till salu) CTQ57-1201 ifrån 2015 vilket antagligen är i slutet av produktionen av just denna boett. Lite mer retro design med rund boett och "fat lugs"
IMG_3787.jpg

Denna är inte kvar i samlingen, men då jag ändå postat deras första kvartsare med A660 slänger jag in en bild på deras senaste, och kanske sista modell med det urverket. AB9000-61E i stål och 38Ø x 9,8mm. Den kommer även i tavelfärgerna Creme sunburst och Blå sunburst och är med sin enkla design en fantastiskt mångsidig sportstål.
ab9000.jpg

Avslutar med den enda ur Citizens inhemska linje Exceed som jag äger. Den enda jag vet aldrig kommer säljas då den var en 50 årspresent ifrån frun vid vårt Tokyo besök. Den är som så ofta med Citizen, i deras hårdhetsbehandlade super-titanium. Eco-drive och radiokontrollerad med en urtavla i mjölkigt safirglas. 38Ø x 9,5mm bärs riktigt fjäderlätt.
exceed.jpg

Samtliga har givetvis perpetuell kalender och individuellt ställbar timvisare. Exceeden är ju RC, men de andra är alla specade till +/-5spy
Riktigt bra! Exceeden ser j*vligt bra ut

Med den SMPC och Sub så kommer du riktigt långt! Men den Seikon va helt underbar, vad är det för ref. På den!
Dem är kanske inte så spännande vid det här laget men SubC:n är helt enkelt den perfekta vardagsklockan och SMPC:n är min personliga Graal!
Vilken av dem? ;) Den guldiga är iaf en SARB072 den andra vet jag faktiskt inte annat än att det är en Kinetic Premier.

Dem är kanske inte så spännande vid det här laget men SubC:n är helt enkelt den perfekta vardagsklockan och SMPC:n är min personliga Graal!
Vilken av dem? ;) Den guldiga är iaf en SARB072 den andra vet jag faktiskt inte annat än att det är en Kinetic Premier.
Nu kanske jag klyver hår här, men ska inte en graal vara en närmast ouppnåelig dröm? Omegan är väl betydligt billigare och enklare att hitta än en Sub? Men du kanske menar att den är din absoluta favorit? :)

Tillbaka
Topp