• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur tar man steget?

Köp den, få ångest över att du kastat bort dina pengar. sen njut med den på armen, då kommer du glömma bort all ågren.

Jag hade mer ångest när jag var ute med polarna och festade bort tusenlappar. Slutade med det och ”investerade” pengarna jag istället skulle slösat på festande i klockor som jag gillade. Första barriären och den dyraste klockan nojjade jag i början sen insåg jag att det är en klocka och den ska användas. Sen håller jag på och renoverar så kanske jag inte tar just rollen utan någon beater... Det är vad man gör det till.

Mitt tips är att hålla utkik och leta som en galning på alla möjliga forum! Pruta och kämpa (enklast om man håller sig till 1-3 modeller och får bra känsla för vad de går för). Tillslut får du nog ett bra köpeläge och kan känna att du köpte något du åtminstone kan sälja för lika mycket eller troligtvis mer! Då kan du med gott samvete ha klockan (förutsatt att det inte blir en svindyr service direkt) och njuta av tills du tröttnar på den. Då säljer du den. Istället för att ha pengarna på banken under samma tid så har du istället fått njuta av en klocka varje dag OCH om den säljs dyrare så är det ju bara kalas! Tänk på det lite som konst.

Mitt tips är att hålla utkik och leta som en galning på alla möjliga forum! Pruta och kämpa (enklast om man håller sig till 1-3 modeller och får bra känsla för vad de går för). Tillslut får du nog ett bra köpeläge och kan känna att du köpte något du åtminstone kan sälja för lika mycket eller troligtvis mer! Då kan du med gott samvete ha klockan (förutsatt att det inte blir en svindyr service direkt) och njuta av tills du tröttnar på den. Då säljer du den. Istället för att ha pengarna på banken under samma tid så har du istället fått njuta av en klocka varje dag OCH om den säljs dyrare så är det ju bara kalas! Tänk på det lite som konst.
Jävligt sopigt sätt. Hoppas aldrig du PM:ar mig om något jag säljer. :)

F.ö är det EXAKT vad som är fel med klockintresset 2018. Avgå!

Inte någon annan som reagerat över det hittills så kanske är överspelat men jag minns att för något år sedan var det en ganska lång tråd om hur man borde hålla sig borta från Jälmers ur.

Härligt tänk :)

Inte någon annan som reagerat över det hittills så kanske är överspelat men jag minns att för något år sedan var det en ganska lång tråd om hur man borde hålla sig borta från Jälmers ur.
Förstod att någon skulle skriva om detta. Jag kan endast uttala mig om min upplevelse (och delvis en bekants) men den är bra. Har köpt av Jälmers och är nöjd med både bemötandet och mitt köp. Jag har alltså även en bekant som handlat där och han är, vad jag uppfattar det som, också nöjd. Men detta är alltså vad jag tycker och andra har uppenbarligen haft strul med dom tidigare. :)

Åter till tråden då. Det är ofta tufft att köpa sin första dyrare klocka tror jag. Jag såg till att ha ett målsparande för att kunna köpa min submariner. Då var det inte jobbigt att göra köpet eftersom pengarna inte skulle användas till annat.. men visst ska man ställa sig frågan varför man vill ha just den klockan. Jag tycker att det ger mycket tillbaka av att få bära en nice dinka och bara att titta på den flera gånger per dag är tillfredställande!

Om det främst handlar om pengarna som skapar nojjan så skulle jag mot många andras rekommendationer att börja köpa något billigare, säga tvärtom. Köp en ”dyrare klocka” som du verkligen vill ha, förhoppningsvis något klassiskt som står sig bra i pris. Köp den även begagnat för att skydda dina pengar på bästa sätt i köpet av klockan. Att köpa billigare klockor som substitut kommer göra att du fortsätter tråna efter det som du egentligen vill ha. Du kommer i slutändan också med största sannolikhet förlora mer pengar på det. Både vad gäller servicekostnader (om du köper flera billigare istället för än en dyrare) samt värdeminskning. Var inte dumsnål i beslutet :)

Inte tankesätt som majoritet på KS använder (?) men: Jag tänker mer totalbudget än pris för den första klockan. Efter att ha köpt första dyra vet jag ju redan nu att många av de billiga jag har sedan kommer att tappa sin charm. Så då behöver jag en dyr till, och sen fortsättningsvis kanske 1-2 extra, minst. Tutti mer än x tusen, beroende på vad du klassar som dyr och inte.

Så jag vet ju att jag vill ha minst 4 likvärdigt fina klockor. Totalbudget X tusen.

För min egen del vill jag hellre ha en någorlunda jämn samling än en eller två kanonpjäser, av anledningen att jag vill ha fler favoriter än bara ca 1-2.

Detta har för övrigt att göra med ett psykologist bias som det finns ett fint namn för: om du har 4 hela fina kaffekoppar kommer du vara mer nöjd än din granne som har 4 fina likadana och en halvskruttig kopp. Grannen äger utan tvekan mer, men är mindre lycklig. Vetenskapligt bevisat bias. Satsa på att skapa en samling som gör dig lycklig!

Lycka till!

Senast ändrad:

Skräcken att förlora pengar på en klocka...

Antar att det inte är intresset som ändrats. Det är bara nya människor som kommit in i hobbyn och som har fokus på fel saker.

Till trådstartaren är mitt tips att vänta till dess det känns rätt. Tvivlar man redan innan köpet så blir det sällan bra. Köp hellre en billigare klocka och testa om det är något för dig. En begad SMP300 i bra skick behöver inte kosta jättemycket över 10k. Är det sedan skoj så är det bara att sälja den för ungefär samma peng och växla upp till något dyrare. Det gör det också lättare att tappa fotfästet om man tar saker stegvis och inte måste lasta in alla pengar på en gång. :)

Förstod att någon skulle skriva om detta. Jag kan endast uttala mig om min upplevelse (och delvis en bekants) men den är bra. Har köpt av Jälmers och är nöjd med både bemötandet och mitt köp. Jag har alltså även en bekant som handlat där och han är, vad jag uppfattar det som, också nöjd. Men detta är alltså vad jag tycker och andra har uppenbarligen haft strul med dom tidigare. :)

Åter till tråden då. Det är ofta tufft att köpa sin första dyrare klocka tror jag. Jag såg till att ha ett målsparande för att kunna köpa min submariner. Då var det inte jobbigt att göra köpet eftersom pengarna inte skulle användas till annat.. men visst ska man ställa sig frågan varför man vill ha just den klockan. Jag tycker att det ger mycket tillbaka av att få bära en nice dinka och bara att titta på den flera gånger per dag är tillfredställande!
Så är det säkert och det var väl inte heller bemötandet som var fel utan att man sålde produkter som inte var som man angav. Har du eller din vän tex kontrollerat att verk och annat är som beskrivits?

Nu tror jag nog att de har fått krypa till korset och kanske bli lite noggrannare här vilket ju är bra. Men som sagt dyra är de i många fall sen är det ju upp till en själv om man gillar att göra affärer med den typen av företagare. Jag är dock helt opartisk och struntar i hur man väljer att göra eller vem man gör affärer med så länge man är nöjd. Jag kan bara utgå ifrån min egen uppfattning om etik och moral och följa dem.

Skräcken att förlora pengar på en klocka...

Antar att det inte är intresset som ändrats. Det är bara nya människor som kommit in i hobbyn och som har fokus på fel saker.

Till trådstartaren är mitt tips att vänta till dess det känns rätt. Tvivlar man redan innan köpet så blir det sällan bra. Köp hellre en billigare klocka och testa om det är något för dig. En begad SMP300 i bra skick behöver inte kosta jättemycket över 10k. Är det sedan skoj så är det bara att sälja den för ungefär samma peng och växla upp till något dyrare. Det gör det också lättare att tappa fotfästet om man tar saker stegvis och inte måste lasta in alla pengar på en gång. :)
En del gamla också. Antar att det beror på att många helt plötsligt har pengar att köpa grejer som var svåra att nå förr.

Hur är det korrekta sättet att vara då? I mitt fall så försöker jag sakta men säkert klättra upp till dyrare klockor. Inte utrymme att köpa en 50k klocka, men på lång sikt kan jag kanske tjäna mig upp tills jag får min drömklocka. Menar du att man måste behålla varje klocka man köper i all evighet? Gäller filosofin bara klockor ?

Hur är det korrekta sättet att vara då? I mitt fall så försöker jag sakta men säkert klättra upp till dyrare klockor. Inte utrymme att köpa en 50k klocka, men på lång sikt kan jag kanske tjäna mig upp tills jag får min drömklocka. Menar du att man måste behålla varje klocka man köper i all evighet? Gäller filosofin bara klockor ?
Du har inte råd.

hahaha. Antar bara att de som har massa pengar ska få ägna sig åt klockor då! då är jag med!
Inte vad det handlar om.

Men allt är inte guld och gröna skogar, och klockor är lyxprylar som de facto kostar pengar att köpa och äga. Sen springer det runt fjantar som köper och äger en stund och säljer vidare och aldrig pröjsar en service eller NÅGOT som dom kan gå back en krona på. De har inte råd egentligen.

Jag tycker att det verkar som att du köper klockor av fel anledning. Dvs att de ska "öka i värde" alternativt "inte tappa i värde"?

Jag tycker att det verkar som att du köper klockor av fel anledning. Dvs att de ska "öka i värde" alternativt "inte tappa i värde"?
Ja det ligger väl något dåligt i att se dem som aktier. Men i mitt fall så sparar jag till annat och medan jag sparar pengar ser jag inte ett problem i att låsa en del av sparpengarna i en klocka under en period. Istället för bara ha dem på banken. Men men man får tycka vad man vill om det :)

Ja det ligger väl något dåligt i att se dem som aktier. Men i mitt fall så sparar jag till annat och medan jag sparar pengar ser jag inte ett problem i att låsa en del av sparpengarna i en klocka under en period. Istället för bara ha dem på banken. Men men man får tycka vad man vill om det :)
Alla köper klockor av olika anledningar :)

Det handlar ju i grund och botten bara om att, trots ganska små medel, kunna steka lite.
Tyvärr är det nog så i många fall.

Ursäkta men denna tråden handlar väll ändå inte om vilken syn på klocksamlandet man har? kan vi försöka hålla oss till topic? och disskutera vad det som faktist tråden är skapad för. vill man fortsätta anse att man har rätt och den andra har fel angående syfte och tillvägagångsett på klocksamlandet kan man göra det i PM eller i en tråd som faktist är skapad för det.

Alla köper klockor av olika anledningar :)
Ja och jag tycker att majoriteten av alla anledningar är helt OK och inget man behöver bli sågad för. Jag tycker bara det är superintressant med klockor och tycker det är riktigt najsigt att få leta runt och använda dem.

Tyvärr är det nog så i många fall.

Ursäkta men denna tråden handlar väll ändå inte om vilken syn på klocksamlandet man har? kan vi försöka hålla oss till topic? och disskutera vad det som faktist tråden är skapad för. vill man fortsätta anse att man har rätt och den andra har fel angående syfte och tillvägagångsett på klocksamlandet kan man göra det i PM eller i en tråd som faktist är skapad för det.
amen

@Atlantis hur kan du säga att du tycker det är "superintressant med klockor och att du tycker det är riktigt najsigt att få leta runt och använda dem" när enda anledningen till att du köper en klocka är för att se värdet öka?

Jag skulle aldrig ha en klocka för 30k, så jag köpte en Speedmaster Reduced för runt 14k. När väl isen är bruten (och man har fått en smak på det härliga med en fin klocka) är steget upp mycket kortare. Nu sitter jag med en sub som vardagsklocka. Är du sugen på PO kanske du ska prova en 15k-Breitling som ett förstasteg?

Jag går i tankarna att köpa en ny klocka från en handlare.
Är sugen på antingen en 116600 eller en "Hulk" har svårt att bestämma mig då det är min första riktiga
Jag har ungefär tänkt som tidigare person skrivit med alla dom här varför jag "Måste" ha en klocka för 70/80k
Har ungefär hälften av pengarna till klockan.
Bör man köpa sig en variant för den pengen eller spara till drömmen?

Vad är väntetiden hos handlarna för en 116600? & hulken?
Försöker du göra detta till ännu en tråd om väntetid på Rolex?

@Atlantis hur kan du säga att du tycker det är "superintressant med klockor och att du tycker det är riktigt najsigt att få leta runt och använda dem" när enda anledningen till att du köper en klocka är för att se värdet öka?
haha snark. Jag älskar klockorna jag har, det är bara en bonus om de kan hålla sig måttligt i värde för när man behöver sälja dem eller vill byta upp sig. Men nu släpper vi det här och håller oss till ämnet. Jag försökte bara tipsa trådstartaren om hur jag tänkte för att lägga pengar på klockor.

Tillbaka
Topp