• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur tar man steget?

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag går i tankarna att köpa en ny klocka från en handlare.
Är sugen på antingen en 116600 eller en "Hulk" har svårt att bestämma mig då det är min första riktiga
Jag har ungefär tänkt som tidigare person skrivit med alla dom här varför jag "Måste" ha en klocka för 70/80k
Har ungefär hälften av pengarna till klockan.
Bör man köpa sig en variant för den pengen eller spara till drömmen?

Vad är väntetiden hos handlarna för en 116600? & hulken?
Äger du 40k totalt alltså?
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Försöker du göra detta till ännu en tråd om väntetid på Rolex?
:blackeye: not again!

OnT: I min mening gäller att man aldrig ska köpa något som man inte tycker att man har råd med. Sen om det innebär att man sparar i femton år till en Patek eller tycker det är dyrt att byta batteri i en kvartsklocka, det får stå för var och en. Finns det något du vill ha för 40k som du skulle trivas bättre med?

Edit: Än med Hulken alltså.
 
:blackeye: not again!

OnT: I min mening gäller att man aldrig ska köpa något som man inte tycker att man har råd med. Sen om det innebär att man sparar i femton år till en Patek eller tycker det är dyrt att byta batteri i en kvartsklocka, det får stå för var och en. Finns det något du vill ha för 40k som du skulle trivas bättre med?

Edit: Än med Hulken alltså.
Tror du citerade fel. Jag ska inte ha någon Hulk. Inte ens om jag får rabatt på listpriset.
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
haha snark. Jag älskar klockorna jag har, det är bara en bonus om de kan hålla sig måttligt i värde för när man behöver sälja dem eller vill byta upp sig. Men nu släpper vi det här och håller oss till ämnet. Jag försökte bara tipsa trådstartaren om hur jag tänkte för att lägga pengar på klockor.
Letar du efter klockor som du vill ha eller som inte tappar värde? Om klockan inte skulle hålla i värde skulle du aldrig köpa den även fast det är den du vill ha. Skumt att inte köpa det man gillar
 

swimrun

Breitling
Liksom bilar finns det mycket olika tycke och smak påminner lite om klockor enligt mig.
Vissa vill visa andra att de har råd eller kan ta sig råd med vissa bilar det tuffa är att äga eländet typ som att lämna en klocka på service.
För mig är det en av sakerna på listan som kan bockas av, därefter ännu en cykel!
Kommer till 100% bli ett köp frågan är bara när och vilken PO som är den ”perfekta”.
Det var en tidigare som nämnde att den förmodligen inte är servad, imorgon blir det ett samtal upp för att diskutera lite etc.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Letar du efter klockor som du vill ha eller som inte tappar värde? Om klockan inte skulle hålla i värde skulle du aldrig köpa den även fast det är den du vill ha. Skumt att inte köpa det man gillar
Grejen är att de allra flesta på det här forumet aldrig ens bottnar i vad dom faktiskt tycker om. De tar sig aldrig till den punkten där dom börjar fundera på det.
Därför bär alla samma grejer.
 

JohnDoe

Rolex
Själv tänker jag inte så mycket utan låter köpimpulsen styra så länge jag har råd. Många får köpångest även av små belopp. Man mår inte bättre av kontrollbehovsångest. Njut av livet så länge du inte gör dig till ett ”lyxfällanoffer”. För en medelsvensson är inte 30k en stor grej. Det läggs mer pengar på latte, läsk o godis.
 

Hawk100

Rolex
Köp en dyr klocka och bli lycklig!!! I ett par veckor eller så....... Eller i bästa fall tom ett par månader! Är det verkligen värt det?? Eller finns det annat dom skulle kunna ge dig mer i ditt liv just nu??

Kanske en resa, själv, med vänner eller med familjen? Investering i ditt boende? En kurs eller upplevelse?
Eller så är du färdig med allt det där, har pengarna över och verkligen är redo för att lägga pengarna på en klocka. Bara du kan avgöra........

Lycka till!
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Själv tänker jag inte så mycket utan låter köpimpulsen styra så länge jag har råd. Många får köpångest även av små belopp. Man mår inte bättre av kontrollbehovsångest. Njut av livet så länge du inte gör dig till ett ”lyxfällanoffer”. För en medelsvensson är inte 30k en stor grej. Det läggs mer pengar på latte, läsk o godis.
Jag är nog mer den sparsamma medelsvensson då, 30k är ju en hel drös med pengar!

@swimrun vad har du ägt för klockor tidigare?

30k är även för mig mkt pengar och mycket tankar innan den summan spenderas. Jag hade aldrig varit bekväm med en klocka i denna prisklass innan jag låtit intresset växa och även testat billigare klockor först.

Nu börjar jag förstå vad jag gillar och vill ha. Men även när den dagen kommer då jag köpt mig en Explorer 1 kommer jag säkert (precis som med allt jag äger) vara mer uppmärksam och försiktig i början.

Det viktigaste är som någon annan skrev att en klocka inte skapar ångest pga den investerade summan pengar. Man ska njuta :)
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Letar du efter klockor som du vill ha eller som inte tappar värde? Om klockan inte skulle hålla i värde skulle du aldrig köpa den även fast det är den du vill ha. Skumt att inte köpa det man gillar
Jag köper och säljer dyrare. Skiter i modell. Allt för att imponera och steka... zzZZZzzzZzz vad är det för otrevliga påhoppade människor på detta forum egentligen ? Lägg ner nu ❤️
 
Själv tänker jag inte så mycket utan låter köpimpulsen styra så länge jag har råd. Många får köpångest även av små belopp. Man mår inte bättre av kontrollbehovsångest. Njut av livet så länge du inte gör dig till ett ”lyxfällanoffer”. För en medelsvensson är inte 30k en stor grej. Det läggs mer pengar på latte, läsk o godis.
En medelsvensson i Djursholm kanske...;)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Grejen är att de allra flesta på det här forumet aldrig ens bottnar i vad dom faktiskt tycker om. De tar sig aldrig till den punkten där dom börjar fundera på det.
Därför bär alla samma grejer.
Äh. Du tror inte det oftare har att göra med att det är populära/status-klockor?

Klart färre hade köpt en sub om dom inte höll värdet bra. Men jag tror fler köper den för att det är en välkänd klocka.
 

FreddeM

Panerai
2-Faktor
Så är det säkert och det var väl inte heller bemötandet som var fel utan att man sålde produkter som inte var som man angav. Har du eller din vän tex kontrollerat att verk och annat är som beskrivits?

Nu tror jag nog att de har fått krypa till korset och kanske bli lite noggrannare här vilket ju är bra. Men som sagt dyra är de i många fall sen är det ju upp till en själv om man gillar att göra affärer med den typen av företagare. Jag är dock helt opartisk och struntar i hur man väljer att göra eller vem man gör affärer med så länge man är nöjd. Jag kan bara utgå ifrån min egen uppfattning om etik och moral och följa dem.
Nu köpte jag en i princip en helt ny klocka och då är det givetvis lättare att göra ett bra köp. Men tycker det är viktigt att BÅDE nöjda och missnöjda kunder kommer till tals. Är ofta den senare typen av kund som hörs. Kan mycket väl vara så att dom skärpt sig från en tidigare låg nivå, vad vet jag. Jag skulle inte ha problem att göra fler köp där. :)
 

cm22bb

Breitling
Lånar din tråd @swimrun (från början var det ju en tråd om första klockköpet)
Ursäkta min okunnighet men i många annonser står det ”aldrig polerad”, varför är det viktigt?
Känslan? Det tar på godset? Klockan är i sämre skick än det ser ut? Annat?
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Lånar din tråd @swimrun (från början var det ju en tråd om första klockköpet)
Ursäkta min okunnighet men i många annonser står det ”aldrig polerad”, varför är det viktigt?
Känslan? Det tar på godset? Klockan är i sämre skick än det ser ut? Annat?
En smaksak egentligen. Men ofta har ju klockor fina skarpa linjer från när de var nya. Polerade klockor får sällan behålla dessa och ur den synpunkten är de mindre attraktiva. Både i pris och utseende
 

joca

Patek
2-Faktor
Lånar din tråd @swimrun (från början var det ju en tråd om första klockköpet)
Ursäkta min okunnighet men i många annonser står det ”aldrig polerad”, varför är det viktigt?
Känslan? Det tar på godset? Klockan är i sämre skick än det ser ut? Annat?
Smaksak. Vissa gillar original-formerna (o-polerade) och visas gillar när "de ser ut som nya" (polerade) :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Lånar din tråd @swimrun (från början var det ju en tråd om första klockköpet)
Ursäkta min okunnighet men i många annonser står det ”aldrig polerad”, varför är det viktigt?
Känslan? Det tar på godset? Klockan är i sämre skick än det ser ut? Annat?
Det är som @Nissenutz skriver, men jag vill tillägga att en polerad klocka kan ändra form eller struktur om en klant gör jobbet och då är de förstörda. Lämnar du klockan till en AD så har de utbildats i hur de ska poleras. Då spelar det mindre roll. Nu pratar jag nyare klockor. Fina vintageklockor är det nog ingen som vill polera.
 
Senast ändrad:

cm22bb

Breitling
Ok @Nissenutz , @joca och @stelah , så länge det inte är en vintageklocka (såklart) och det är gjort av en AD så är det inte så farligt. Det handlar alltså om att bevara klockans original-look med dess kanter och linjer på länkar osv?
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Ok @Nissenutz , @joca och @stelah , så länge det inte är en vintageklocka (såklart) och det är gjort av en AD så är det inte så farligt. Det handlar alltså om att bevara klockans original-look med dess kanter och linjer på länkar osv?
Spelar ingen roll hur gammal klockan är.

För mig är inte en polerad klocka en dealbreaker men kan jag välja en opolerad gör jag det helst. Jag är ingen expert som kan se om en klocka blivit lätt polerad men visst ser man en som fått en rejäl omgång. Ju mer man nördar ner sig ju mer uppskattar man orörda klockor :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ok @Nissenutz , @joca och @stelah , så länge det inte är en vintageklocka (såklart) och det är gjort av en AD så är det inte så farligt. Det handlar alltså om att bevara klockans original-look med dess kanter och linjer på länkar osv?
Att polera så klockan behåller formen är en konst. Att det är en ad är ingen garanti, men jag vågar påstå att risken är mindre än om du lämnar den till någon du inte vet något om.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Grejen är att de allra flesta på det här forumet aldrig ens bottnar i vad dom faktiskt tycker om. De tar sig aldrig till den punkten där dom börjar fundera på det.
Därför bär alla samma grejer.
Men när man nått dit, är det nirvana, man bryr sig inte om kortvariga hyper,man vet exakt vad man gillar och så trivs man med det.
 

Bolio

Panerai
Jag går i tankarna att köpa en ny klocka från en handlare.
Är sugen på antingen en 116600 eller en "Hulk" har svårt att bestämma mig då det är min första riktiga
Jag har ungefär tänkt som tidigare person skrivit med alla dom här varför jag "Måste" ha en klocka för 70/80k
Har ungefär hälften av pengarna till klockan.
Bör man köpa sig en variant för den pengen eller spara till drömmen?

Vad är väntetiden hos handlarna för en 116600? & hulken?

Menar du AD så lär de aldrig få tag i en 116600 då den inte finns i prod längre. En Hulk kanske ett par år om du har tur.
Har du idags läget 40k att tillgå hade nog jag siktat på något betydligt billigare.
 

Ronnie

Rolex
Man väntar så länge att tillverkaren hinner göra modellen ännu bättre och så länge att man till slut snubblar över den till ett jättebra pris nånstans. Sen biter man ihop och offrar sina besparingar och tvivlar på att man är riktigt klok.
Under tiden hinner man säkert ändra uppfattning om vilken klocka man behöver en massa gånger, vilket ju är bra eftersom man inte behöver ångra sig lika många gånger efteråt då.

Eller så gör man på nåt helt annat sätt.
 

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Menar du AD så lär de aldrig få tag i en 116600 då den inte finns i prod längre. En Hulk kanske ett par år om du har tur.
Har du idags läget 40k att tillgå hade nog jag siktat på något betydligt billigare.


Jag kan är ute och cyklar med mina referenser till korrekt klocka, menade en Sea-dweller( vad nu rätt nummer är, vet jag icke)
men det kan ju knappast vara 5 års vänte tid på en ny 116610LV?(Hulk?)
 
Topp