• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

I.N.O.X. den oförstörbara. Testandet fortsätter!

Jag ska fota och sammanfatta, återkommer inom kort!
Här är ett smakprov tillsvidare:
IMG_6280.JPG

Klockornas motsvarighet till ett skyddsrum.

Lite så känns det i alla fall. Enligt Victorinox ska den klara samma tortyr som storasyster INOX. Och jag tror dem flesta på detta forum vet vad en INOX går för ;)
Jag tänker inte prata så mkt specs, det finner ni på nätet. Jag är mer inne på att öppna upp alternativet att ha en ”dam-klocka” som man.

I.N.O.X V riktar sig till kvinnor, och Victorinox har gjort gått långt för att marknadsföra den i den andan.
(Detta är något jag personligen tycker är helt åt fanders, men jag förstår sälj-pitchen och att ha en produkt som är helt riktad till en specifik grupp… MEN det kanske vi inte ska diskutera just nu)

Kliver rakt in med lite dimensioner:
  • 13,6mm tjock
  • 18mm mellan bandhorn
  • 44,3mm LTL
  • 36mm ⦰ boett
  • 38mm ⦰ exkl krona
  • 41mm ⦰ inkl krona
  • 28,5mm ⦰ urtavla
  • Vikt: 91g
Till en början är ingenting som känns speciellt feminimt med detta ur, och den har samma proportioner som storasystern. Detta är en ren unisexklocka i min mening.
P1011005.JPG

Jag har haft på mig den konstant under drygt 2 veckor och då har den fått följa med på plugg, jobb, gym, rep, vab.. ni vet, det vanliga. Jag sover inte med klocka men jag har märkt att jag glömt ta av den några nätter, så skönt sitter den. Jag har även råkat tappa den i mitt nya parkettgolv (lugn, golvet klarade sig).

P1011006.JPG

Jag har inga premiumklockor att jämföra med, då jag är gröngöling, så jag kan egentligen bara jämföra med seiko’s sarb-serie. Jag köpte den från jomashop, vilket tog en jäkla tid. 2126kr (klocka) + 395kr (frakt) + 635kr (tull, moms) = 3156kr. Vilket är mer än tusenlappen billigare än i Sverige.
P1011015.JPG

Jag föll för formerna och storleken. Den bärs i min mening som en 39mm och är enl Victorinox hemsida 37mm i diameter. Jag upplever den inte alls som liten och den känns tämligen gedigen. Den har en viss närvaro iom sin höjd, men jag tycker ändå att den känns proportionerlig. Lite ”top-heavy” är den nog.
P1011068.JPG

Det känns att dem inte tagit några direkta genvägar med kvalitén av klockan, och skruvkronan är otroligt jämn och ger precis rätt motstånd. (Tyvärr behöver man inte skruva så mkt med den denna klocka).
P1011072.JPG

Jag föll även för dess stilrenhet. Utan datumfönster finns en härlig symmetri. [En notering är att det fortfarande finns två klick i kronan och det låter som att en datumskiva snurrar när jag vrider på den].
Min handled är +/- 16,5cm och jag har tre hål kvar i bandet. Det är alltså ett kortare band på denna.
P1011073.JPG

Till klockan medföljer ett skydd, som det även gör till den stora modellen. Detta skydd ser dock helt annorlunda ut, och jag gillar det. Jag kommer dock inte använda det, då jag gillar att se den formade metallklumpen på handleden och för mig är en beater en beater (gör inget som det blir lite repor). Jag köpte den just för att ha nått roligare än en g-shock.

P1011063.JPG

På tal om repor så syns repor extremt lätt på denna, något som syns på bilderna.
Tidshållningen är väl som kvarts är, varav min mäter ca +1,5sek/veckan (1,2min/år).
P1011027.JPG

P1011050.JPG

För att belysa några mindre bra sidor så är det första lume’en. Den är inte den bästa... När den är fulladdad lyser den fint dock.
fullsizeoutput_1fa2.jpeg

Det andra skulle vara boettens position. Den är ca0,5mm vriden. Jag vet inte om den skruvas dit eller pressas dit, men lite störande kan det vara och det går säkert att ordna. Det framgår förhoppningsvis av bilderna.

Jag har mailat Victorinox och frågat dem om de planerar en metall-länk till denna (något jag skulle köpa direkt) men svaret var tyvärr ”Here in Customer Service we are not aware of any plan for a release of a metal bracelet.”

Tack å bock!

Senast ändrad:
Tack för en trevlig recension!! Damklocka, pyttsan! Tramsigt värre!

Men hur menar Du att boetten sittet snett? Menar Du bezeln, ringen runt glaset? Jag ser iaf inte felet på bilderna...

Tack för en trevlig recension!! Damklocka, pyttsan! Tramsigt värre!

Men hur menar Du att boetten sittet snett? Menar Du bezeln, ringen runt glaset? Jag ser iaf inte felet på bilderna...

Tack! Ja så menar jag nog! Det är väldigt svårt att se på bilderna, men iom att den är hexagonal så syns minsta lilla ”fel”. Men vi snackar en halv millimeter. Kan försöka fota det.

Tillbaka
Topp