• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Identifieringstråden

Fiskade upp denna på Tradera. Har noll koll på Leonidas-kronogrfer, men gillar verkligen ”det estetiska uttrycket”. Den ser cool ut, helt enkelt. Enligt säljaren ska allt vara original, från 60-talet. Känns lite ofattbart att den är i så fint skick, om den inte restaurerats och delar bytts ut. Hittar heller ingen exakt likadan när jag bildgooglar. Kanske finns någon vintage-/Leonidasexpert som kan komma med ett utlåtande: är denna kosher? Undrar också om någon har tips på tidstypiskt band som passar den här modellen?
E47DDD25-3FDD-4160-8F20-76D4979FC580.jpeg

Bilagor

• C76B97C8-569F-4767-9BFF-E6B3FAAF911C.jpeg
    C76B97C8-569F-4767-9BFF-E6B3FAAF911C.jpeg
    338.7 KB · Visningar: 18
  • F6D99C6C-147E-455A-8213-17AF15D32F30.jpeg
    F6D99C6C-147E-455A-8213-17AF15D32F30.jpeg
    506.3 KB · Visningar: 16
Fiskade upp denna på Tradera. Har noll koll på Leonidas-kronogrfer, men gillar verkligen ”det estetiska uttrycket”. Den ser cool ut, helt enkelt. Enligt säljaren ska allt vara original, från 60-talet. Känns lite ofattbart att den är i så fint skick, om den inte restaurerats och delar bytts ut. Hittar heller ingen exakt likadan när jag bildgooglar. Kanske finns någon vintage-/Leonidasexpert som kan komma med ett utlåtande: är denna kosher? Undrar också om någon har tips på tidstypiskt band som passar den här modellen?
Vet inte hur dåligt originaltrycket är på dessa, men trycket i båda subbarna är snett, och så förefaller även ytterringen vara. Därutöver ser lysmassan för mig nyare ut. Leonidasloggan överlag, och ”S” i Leonidas, särskilt, ser sketchy ut. Röstar på ommålad, minst. :)

Vet inte hur dåligt originaltrycket är på dessa, men trycket i båda subbarna är snett, och så förefaller även ytterringen vara. Därutöver ser lysmassan för mig nyare ut. Leonidasloggan överlag, och ”S” i Leonidas, särskilt, ser sketchy ut. Röstar på ommålad, minst. :)
Tackar för utlåtandet. Tänker också att tavlan kan vara restaurerad, men det där ihoptryckta s:et hittar jag faktiskt på flera Leonidas-modeller. Bifogar exempelbild. Leonidas verkar inte ha varit helt stringenta med typsnitt etc, för loggan finns i många olika varianter. Överlag så verkar inte precisionstryck ha varit Leonidas allra starkaste gren.

Bilagor

• 2E53EC95-C523-4F90-9B9E-2B6D612E834A.jpeg
    2E53EC95-C523-4F90-9B9E-2B6D612E834A.jpeg
    128.9 KB · Visningar: 20
Tackar för utlåtandet. Tänker också att tavlan kan vara restaurerad, men det där ihoptryckta s:et hittar jag faktiskt på flera Leonidas-modeller. Bifogar exempelbild. Leonidas verkar inte ha varit helt stringenta med typsnitt etc, för loggan finns i många olika varianter.
Den där tavlan är tveklöst, och riktigt dåligt, fixad. :)

Edit: Alltså tavlan i det citerade inlägget. Råder dig att vänta på att någon annan som är bättre på gamla kronografer. :)

Senast ändrad:
Spontant känns urtavlan stilmässigt äldre än boett och visare. Tveksamt att delarna börjat sina liv tillsammans.

Hej!
Ny här på forumet.
Jag har fått ärva ett par klockor.
Men ett märke känner jag inte igen.
Någon som har lite info? :)
Ebel sport.

Bilagor

• 1000015040.jpg
    1000015040.jpg
    571.7 KB · Visningar: 16
Kollegans ärvda Omega Constellation. Guld på stål, med guldlänk från 1975, ÄSA (ÄdelStensAktiebolag i Stockholm). Jag är ganska okunnig på hur man identifierar modell och årtal. Någon som kan fylla i mer info om klockan? Constellation varierar ganska mycket i värde, men någon kanske har ett hum?
1708096390995.png
1708096427547.png
1708096560191.png

Länken är ju värd sin vikt i guld (sorry!). Varken mer eller mindre.
Klockan någonstans runt 5-6.000 kr med vettig annons på stor auktionssajt.
Kanske till och med lite drygt det om man spetsar till det lite och alla planeter står i linje. :)

Föll stehårt för den här och bjöd hem.

Stod ”guld och stål” i beskrivningen. Är det verkligen det eller är det helguld?
Kronan är inte orginal men annars tycker jag den ser fin ut. Vågar inte öppna med mina trubbiga verktyg.

Någon som vet ref.?
IMG_2538.jpeg
IMG_2539.jpeg

Hallå!
Har ärvt en Omega Seamaster av en släkting som gått bort. Kan ni hjälpa mig med värde samt lite mer info om modellen eller årtal bara genom utseende hade jag varit tacksam 🙏🏻

Bilagor​

Bilagor

• 20240310_134908.jpg
    20240310_134908.jpg
    875.4 KB · Visningar: 7
  • 20240310_134853.jpg
    20240310_134853.jpg
    897.1 KB · Visningar: 11
  • 20240310_134806.jpg
    20240310_134806.jpg
    508.8 KB · Visningar: 11
Hallå!
Har ärvt en Omega Seamaster av en släkting som gått bort. Kan ni hjälpa mig med värde samt lite mer info om modellen eller årtal bara genom utseende hade jag varit tacksam 🙏🏻

Bilagor​

Ser ut att vara i mycket fint skick, Omega Seam automat kaliber 562 guld på stål från åren runt 1960. Länken är inte orig Omega, jag uppskattar att slutpriset på auktion skulle hamna mellan 4500 och 7000 kr.

Ser ut att vara i mycket fint skick, Omega Seam automat kaliber 562 guld på stål från åren runt 1960. Länken är inte orig Omega, jag uppskattar att slutpriset på auktion skulle hamna mellan 4500 och 7000 kr.
Tack för ditt svar. Den stannar i familjen oavsett värde, men hjälper ju för att veta hur den bör hanteras. Tack för all kunskap 🙏🏻

Här har jag min enda släktklenod, som kommer tidigast från min gammelmorfar.

Jag vet att det var vanligt att sälja själva skyddet när det var svåra tider, så jag antar att det är vad som har hänt.

Den tickar fortfarande, trots minst 32 år utan service.

Den verkar vara av mässing, eller någon slags kopparblanding, och kommer från en fattig skogshuggarfamilj, om det hjälper.

Der är vägt att gå på, så jag antar att tillverkare osv kan vara svårt att veta, men kanske någon av er som har lite mer expertis kan hjälpa med årtal den kommer ifrån?

Samt om någon vet ifall det finns någon som kan tillverka nytt "skal"?
1000006577.jpg
1000006578.jpg

Ärvt från min morfar. Ser ut som en suverän, men slät undersida boett. Gissar därmed någon annan modell, kanske utanför Sverige? Någon som har något tips? Spiedel USA-länk. Detta kan inte vara original va? Finns något värde i denna, i mitt tycke, ganska fula länk?

Plan är att köpa ett läderarmband och lämna in på service, då den gissningsvis legat i en byrålåda i 30 år.

Bilagor

• IMG_7263.jpeg
    IMG_7263.jpeg
    738.8 KB · Visningar: 10
Ärvt från min morfar. Ser ut som en suverän, men slät undersida boett. Gissar därmed någon annan modell, kanske utanför Sverige? Någon som har något tips? Spiedel USA-länk. Detta kan inte vara original va? Finns något värde i denna, i mitt tycke, ganska fula länk?

Plan är att köpa ett läderarmband och lämna in på service, då den gissningsvis legat i en byrålåda i 30 år.

Suverän utan Suverän = referens 2383.
Trevlig tavelmodell och arv.

Länken är av tämligen ringa värde.
Finns fler sådana odödliga flexlänkar kvar än det finns köpare av dem.

Tillbaka
Topp