TackDen lilla törs jag inte öppna då jag inte fattar hur man får upp den, och vill inte förstöra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
TackDen lilla törs jag inte öppna då jag inte fattar hur man får upp den, och vill inte förstöra.
Ingen som hade något hum om märken och värde?Finns det något värde i någon av dessa klockor?Kommer från dödsbo.
En är av märket Casio. Lite beroende på funktion tippar jag att en sån hög landar på cirka 250-500 kr tex på TraderaIngen som hade något hum om märken och värde?
Det är ju inte helt ovanligt med den typen av stämplar som ”Omegan” har på lite enklare guldklockor.
Något mindre i formatet kanske, men samma typ av övertydlighet.
Lånad bild på en Onsa som exempel.
Tack!! Står Monex på en, är det något du har kunskap om, Tycker det verkar kvalite?En är av märket Casio. Lite beroende på funktion tippar jag att en sån hög landar på cirka 250-500 kr tex på Tradera
Hej!Öppnade min gamla zodiac.
Hittar att urverket är från Wyler Watch Agency. Verkar vara svårt att hitta information om Wyler på nätet.
Har inte lyckats placera min klocka riktigt i tiden men att den inte är ny har jag listat ut.
Klockan fungerar inte, kommer inte lämna iväg den utan är nog på väg att pilla isär den själv, undrar om jag får ihop den igen
Tänkte jag ska lägga upp telefonen och filma när jag plockar isär den för att se om jag kan använda det materialet för att få ihop den igen när jag listat ut vad felet är. Känns som det kanske kan vara svårt att hitta reservdelar till denna, men steg 1 får väl bli att se om jag kan lista ut vad som fattas denna från att lira.
Det känns som själva urverket ligger löst i den, ser dock några fjädrar på en lös bricka som ligger runt urverket, så jag undrar om inte urverket bara är klämt ner i boetten och att fjädrarna är för att urverket ska tåla stötar.
Du har nog rätt gällande vad jag uppfattat sitter löst i den, det är nog bara bumpernHej!
Om jag vore du skulle jag inte plocka isär den där. Börja med något enklare urverk om du vill lära dig serva klockor. Den är väldigt fin och den tillhör den tidigare generationens automatiska ur, sk "bumpers". Fjädrarna är en del av det automatiska verket och det är mycket möjligt att det lösa som du upplever är rotorn som rör sig. Andra än jag kan förklara mekaniken mycket bättre men denna tråd kanske inte är helt rätt att göra det? Hur som helst, både Zodiak och Wyler är välbekanta märken inom branschen. Min gissning är att klockan är från 1940-talet. Här har du lite info om Wyler:
Wyler [Watch Wiki]
www.watch-wiki.net
Hej!Monitor 33mm i 18k. Skruvat boettlock. Kanske ifrån mitten av 50-talet.
Finns det någon som vet något mer om klockan?
... och boetten är gjord av Châtelain & Witz, eller under något av de fyra andra namnen registrerade för 109. (Se https://www.vintagewatchstraps.com/swisspdm.php#pdm1 )Monitor 33mm i 18k. Skruvat boettlock. Kanske ifrån mitten av 50-talet.
Finns det någon som vet något mer om klockan?
Hej!
Urverket ser ut att vara någon variant av AS 1187. Monitor var ett etablerat mindre schweiziskt märke som så många andra klocktillverkare använde externa urverk från tillverkare som Anton Schildt. Det ser ut som om hjulet över drivfjädern (ratchet wheel) saknar skruv.
Stort tack för informationen! Skruven till hjulet finns, den hade märkligt nog gängat ur och låg lös (!) under det inre boettlocket. Klockan går förvånansvärt exakt efter drygt ett dygns test på armen. En härlig liten köocka.... och boetten är gjord av Châtelain & Witz, eller under något av de fyra andra namnen registrerade för 109. (Se https://www.vintagewatchstraps.com/swisspdm.php#pdm1 )
Märkligt att verket glappar eftersom buffertringen finns där. Den ersätter de skruvar som annars skulle sitta i de hålen där det "saknas" skruvar.Har nyligen fyndat denna Epiro med AS 1130 verk. Vet inget om den, har ingen tidigare erfarenhet av schweiziskt. Den går, ibland… Det är mycket trögt att dra upp den. Verket glappar i boetten, det verkar saknas några skruvar som antagligen ska hålla fast verket. Eller så ska det också finnas någon typ av buffertring. Men jag är ändå exalterad över denna fina klocka som jag fick billigt. Jag tycker att boett, boettlock och den fina lilla kronan allesammans verkar vara i rostrfritt stål, men jag är lite osäker på detta. Plastglas. 34 mm boett exkl krona. All info tas emot med stor tacksamhet.
Vem skulle ni anlita i Sverige för att serva denna? Min lokala urmakare ville inte. Jag vill heller inte skicka den långväga för plasten (det är inte glas) är ömtåligt. Tack på förhand KS members!
Stilren och häftig JLC Bridge, tycker jag! Ordinär service borde inte finnas så långt bort, men om din lokala urmakare såg delar som måste bytas, så är det ju en annan femma. Annars beror det på vilken del av landet du befinner dig i?Vem skulle ni anlita i Sverige för att serva denna? Min lokala urmakare ville inte. Jag vill heller inte skicka den långväga för plasten (det är inte glas) är ömtåligt. Tack på förhand KS members!
Något värde har de. Till att börja med är det 18k guld, så bara där är det en del värde. Sedan är det två kända kvalitetsmärken, och de ser ju ut att vara i bra skick.Någon som kan något om fickur? Har fått dessa 2 i arv.
Skulle vara kul att ta reda på när de är tillverkade och om de har något värde
Kolla också om kedjan är 18k, då är den värd en bra slant.Någon som kan något om fickur? Har fått dessa 2 i arv.
Skulle vara kul att ta reda på när de är tillverkade och om de har något värde
Testa här, https://klocksnack.se/threads/vad-är-ett-rimligt-pris-för-värde-värdering.26910/Någon som kan ge mig någon info och pris/värde på denna Milus klockan?