• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifieringstråden

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har aldrig sett den tidigare. Men är ju en sån som du länka. Tack :) Enligt min kompis är det en privat säljare som aldrig har haft den uppe nånstans för försäljning. Han vill veta ungefärligt värde men det lär va svårt?
Såg en utan is som klubbades för 2 200 usd. Ska jag gissa så mellan 30 och 50'. 50 lär bli svårt.
 

gece

Omega
Mitt senaste spontanköp, en Seamaster 30. Är det här standardstrukturen på tavlorna på dessa, eller kallas denna för något speciellt?
_20190720_114519.JPG
 

rakhhvel

Breitling
Hej allihopa!
Hoppas någon kan ge mig frid i vad det är jag har fått tag på.
Vet att det är en Seiko 5 som är automatisk men får inte fram någon modell som ser likadan ut när jag googlar på siffrorna.
Dom är 7009-4040 om det inte syns allt för väl på bilden.
Det står även 410958 och GS på baksidan, men inget relaterat kommer upp då jag söker på det heller.
Urtavlan har någon sorts textur samt små nummer för 13-24 under varje timme.
Hela klockans bredd är 37mm.
Bandet är 20mm som bredast och 16mm som smalast.
Den visar dagar på antingen engelska eller arabiska. Lördag (SAT) står i blått och söndag (SUN) står i rött. Du ändrar dag genom att trycka in kronan som går jäms med boetten. Datum drar du ut halvt och tid drar du ut helt.
Försöker bara skriva med så mycket info jag vet om något kanske säger någon något då jag är helt grön på det här.
När jag googlar Seiko gs får jag upp Grand Seiko som verkar vara något mer exklusivt. Kan det vara ett hopplock jag har fått tag på med fel baksida?

Jag vet att armbandet inte är original och det är därför jag skulle vilja veta mer för att kunna söka reda på tillhörande band.
Ni får gärna berätta om ni vet om någon sida som säljer legitima delar såsom armband och visare.
Tack på förhand!
sketch-1563646781055.png
sketch-1563646834228.png
 
Senast ändrad:

Exxet

Rolex
Hej allihopa!
Hoppas någon kan ge mig frid i vad det är jag har fått tag på.
Vet att det är en Seiko 5 som är automatisk men får inte fram någon modell som ser likadan ut när jag googlar på siffrorna.
Dom är 7009-4040 om det inte syns allt för väl på bilden.
Det står även 410958 och GS på baksidan, men inget relaterat kommer upp då jag söker på det heller.
Urtavlan har någon sorts textur samt små nummer för 13-24 under varje timme.
Hela klockans bredd är 37mm.
Bandet är 20mm som bredast och 16mm som smalast.
Den visar dagar på antingen engelska eller arabiska. Lördag (SAT) står i blått och söndag (SUN) står i rött. Du ändrar dag genom att trycka in kronan som går jäms med boetten. Datum drar du ut halvt och tid drar du ut helt.
Försöker bara skriva med så mycket info jag vet om något kanske säger någon något då jag är helt grön på det här.

Jag vet att armbandet inte är original och det är därför jag skulle vilja veta mer för att kunna söka reda på tillhörande band.
Tack på förhand!
sketch-1563646781055.png
sketch-1563646834228.png
Skulle med ganska stor säkerhet säga att det är en sk "Mumbai-special" m a o en klocka som plockats i hop av olika delar av Seikosar i Indien, hittar man ingen som ser likadan ut på nätet så brukar det betyda att det är en fake, med sällsynta undantag dock.
 

rakhhvel

Breitling
Skulle med ganska stor säkerhet säga att det är en sk "Mumbai-special" m a o en klocka som plockats i hop av olika delar av Seikosar i Indien, hittar man ingen som ser likadan ut på nätet så brukar det betyda att det är en fake, med sällsynta undantag dock.
Misstänker nästan något sådant också. Inte för farligt för mig dock då den tickar på mekaniskt, men skulle vara kul att veta vad urtavlan är ifrån och så.
Köpte den via Tradera kanske ska tilläggas.
Kanske man ska besöka en urmakare?
 

Exxet

Rolex
Misstänker nästan något sådant också. Inte för farligt för mig dock då den tickar på mekaniskt, men skulle vara kul att veta vad urtavlan är ifrån och så.
Köpte den via Tradera kanske ska tilläggas.
Kanske man ska besöka en urmakare?
Tavlan kan vara från en helt annan klocka, kanske inte ens en Seiko, det finns ju några Indienbaserade säljare på Tratten som man ska passa sig för, lämna in den till en uris är nog att kasta bort pengar, lägg dom på en ny Seiko hellre, 5 modellerna brukar inte vara så dyra.
 
Senast ändrad:

rakhhvel

Breitling
Tavlan kan vara från en helt annan klocka, kanske inte ens en Seiko, det finns ju några Indienbaserade säljare Tratten som man ska passa sig för, lämna in den till en uris är nog att kasta bort pengar, lägg dom på en ny Seiko hellre, 5 modellerna brukar inte vara så dyra.
Kanske gör det senare, tycker om den hur som helst! Bara nyfiken på vad det kan vara för något, står ju Seiko 5 på urtavlan och automatic så vette tusan.
Vill ej ha något nytt, gillar vintage :)
Vart ska man vända sig då? Vad är pålitligt?
 

Exxet

Rolex
Kanske gör det senare, tycker om den hur som helst! Bara nyfiken på vad det kan vara för något, står ju Seiko 5 på urtavlan och automatic så vette tusan.
Vill ej ha något nytt, gillar vintage :)
Vart ska man vända sig då? Vad är pålitligt?
Bara för att det står Seiko och automatic på tavlan behöver det inte innebära att det är det, inte på Indien-Seikosar i a f, nu finns det ju seriösa klockhandlare därifrån också, står det något under kl 6 indexet? nu behöver det inte vara en fake bara för att jag säger så, men magkänslan är så.
 

rakhhvel

Breitling
Bara för att det står Seiko och automatic på tavlan behöver det inte innebära att det är det, inte på Indien-Seikosar i a f, nu finns det ju seriösa klockhandlare därifrån också, står det något under kl 6 indexet? nu behöver det inte vara en fake bara för att jag säger så, men magkänslan är så.
Nää, var inte så jag menade heller, men Seiko och femman är separata från urtavlan. Automatic ser "målat" ut på själva urtavlan dock.

Står inget under kl 06/18, står automatic ovanför.

Spelar ingen roll om det är fejk eller inte, den funkar finfint och så, betalade inte precis mycket för den heller så gör absolut inget
Tänkte bara höra mig för som sagt, och är det en fejk så slipper jag ju skaffa armband till den, då kan jag sätta vad jag vill på den
 

Exxet

Rolex
Nää, var inte så jag menade heller, men Seiko och femman är separata från urtavlan. Automatic ser "målat" ut på själva urtavlan dock.

Står inget under kl 06/18, står automatic ovanför.

Spelar ingen roll om det är fejk eller inte, den funkar finfint och så, betalade inte precis mycket för den heller så gör absolut inget
Tänkte bara höra mig för som sagt, och är det en fejk så slipper jag ju skaffa armband till den, då kan jag sätta vad jag vill på den
Som jag också brukar säga: är man nöjd själv så är det okej, men ska man sälja den ska man nämna det.
På äkta Seikotavlor ska det stå samma som på baksidan + tavelkoden, står det inget eller Japan Made indikerar det oftast att det är något knas.
 

rakhhvel

Breitling
Som jag också brukar säga: är man nöjd själv så är det okej, men ska man sälja den ska man nämna det.
På äkta Seikotavlor ska det stå samma som på baksidan + tavelkoden, står det inget eller Japan Made indikerar det oftast att det är något knas.
Ja, det är ju lite tråkigt om säljaren skulle hålla info inne. Han var så trevlig i övrigt också.

Men har du koll på vart man ska kolla efter äkta Seiko om man blir sugen på att skaffa fler? Vintage eller modernt.
 

Exxet

Rolex
Ja, det är ju lite tråkigt om säljaren skulle hålla info inne. Han var så trevlig i övrigt också.

Men har du koll på vart man ska kolla efter äkta Seiko om man blir sugen på att skaffa fler? Vintage eller modernt.
Här på köp/sälj-avdelningen kan du vara säker till 99%, finns ju alltid rötägg i o f s, och läs på om modellen du är intresserad av, Kobra kai avdelningen här på K S t ex är en bra början.
 

rakhhvel

Breitling
Här på köp/sälj-avdelningen kan du vara säker till 99%, finns ju alltid rötägg i o f s, och läs på om modellen du är intresserad av, Kobra kai avdelningen här på K S t ex är en bra början.
Tack för tips, ska kika runt lite!
Tog en närmre kik under sexan, det ser ut att stå något där men kan inte se vad. Den är extremt kinkig med vinklar tydligen och allt syns bättre om man kollar på tavlan uppifrån eller hur man ska beskriva det.
Väldigt roligt att försöka lista ut vad det här kan vara :D

Har en Seiko Quartz som jag är ganska säker på är legit, därför jag inte är så orolig om den här är fejk eller vad det än kan vara :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hittade denna i farfars ask
Saknar glas och urtavlan är rejält smutsig. Men visarna, markörerna och loggan är intakta och på sin plats.
15582016843977979637402305887137.jpg

Vad är det för modell och går den att fixa? Värdet på den är inte viktigt, vill bara få den ren och fin och fungerande.
Hade lagt undan klockan för att senare serva den. Tog fram den nu och ville ta mig en titt på verket. Oväntat rent här inne måste jag säga. För en klocka från -58 eller vad det nu är ser den superfräsch ut här inne. En överraskning. Ska skicka in till service snart. Så får de sätta dit nytt glas, fixa kronmekanismen och serva verket. Sen ska jag köpa något snyggt 18mm band. Återkommer med bilder när den är hemma igen :)
IMG_20190721_194804225.jpg
 

Buckshot

Panerai
Nu har jag bestämt att behålla det här arvegodset Vad kan man tänka sig för band? Jag gillar egentligen inte läder men det är väl det som passar? Urtavlan ser ljusblå ut på bilden men är silverfärgad.
20190614_150826.jpg
20190614_150721.jpg
Jag köpte ett nytt läderband i fredags. Dagen efter så stannade klockan. Det känns som om min döda :dead:släkting inte vill att jag ska använda denna klockan:wideyed:. Jag kan tillägga att vi inte var dom bästa vännerna.:rage:
 

joeice

Breitling
Tja alla härliga klockfantaster! Tänkte stötta min frus mormor som undrar vilken modell detta är? Undrar även vad en service kostar och ett eventuellt värde?

Min frus morfar fick den efter att ha fullgjort X antal år på fabrik. Den ska enligt frugans mormor vara gjord i guld. Har tyvärr bara denna bilden. Tacksam för svar!
 

Bilagor

  • DA2B6C38-1957-4D34-98FE-565B349199B0.jpeg
    DA2B6C38-1957-4D34-98FE-565B349199B0.jpeg
    121.3 KB · Visningar: 8

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tja alla härliga klockfantaster! Tänkte stötta min frus mormor som undrar vilken modell detta är? Undrar även vad en service kostar och ett eventuellt värde?

Min frus morfar fick den efter att ha fullgjort X antal år på fabrik. Den ska enligt frugans mormor vara gjord i guld. Har tyvärr bara denna bilden. Tacksam för svar!
Klockan är säkert från femtiotalet, är min uppskattning. Modellen är en manuell bruks Omega, tycks ju inte som om någon speciell serie (typ Seamaster eller dyl) men så var det i de tidigare åren. Rätta referensen hittar man på insidan av boettlocket.
14 eller 18 K massivt guld. Här kan man se vad en länk kan ställa till med avseende på slitaget på bandhornen. Speciellt när man blandar guld med en hårdare metall som stål. Att serva borde gå att lösa hos lokal oberoende urmakare för ca två tusen kronor.
Värdet drygt ca 3000 kr skulle jag uppskatta i det skicket innan service. Efter service drygt 4000kr?
 
Senast ändrad:

Jonaskarlstrom

Breitling
Hej! Min kompis har ärvt ett gäng klockor ifrån sin farfar. Är det någon här som har en susning vad för PPs han fått? Känns fake, men värt en chansning.
 

Bilagor

  • image1.jpeg
    image1.jpeg
    48.2 KB · Visningar: 9
  • image2.jpeg
    image2.jpeg
    122.5 KB · Visningar: 8
  • image3.jpeg
    image3.jpeg
    81.8 KB · Visningar: 9
Topp