• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifieringstråden

petkr

Breitling
Satt o bläddrade på ebay och gav lite skambud och då fick jag den här Citizen 8110 (har inte fått hem den än). Jag har några Tidiga Seikos o Citizen kronografer sedan tidigare men har aldrig sett den här trots att jag hängt på nätet rätt mycket. När jag tittar runt så finns samma urtavla på en annan model, den sk ”Monaco” men i övrigt är ju den helt annorlunda. Det jag är rädd för är ju om detta är någon Frankenklocka.... annars tycker jag att den är rätt cool. Är det någon som sett en sån här tidigare?
 

Bilagor

  • 4C38BEB9-83A0-460B-A3C3-4730B1455C02.png
    4C38BEB9-83A0-460B-A3C3-4730B1455C02.png
    263.6 KB · Visningar: 10
  • 33374062-97AB-4D04-949B-F5480EEAE3E6.png
    33374062-97AB-4D04-949B-F5480EEAE3E6.png
    323.8 KB · Visningar: 8

Exxet

Rolex
Satt o bläddrade på ebay och gav lite skambud och då fick jag den här Citizen 8110 (har inte fått hem den än). Jag har några Tidiga Seikos o Citizen kronografer sedan tidigare men har aldrig sett den här trots att jag hängt på nätet rätt mycket. När jag tittar runt så finns samma urtavla på en annan model, den sk ”Monaco” men i övrigt är ju den helt annorlunda. Det jag är rädd för är ju om detta är någon Frankenklocka.... annars tycker jag att den är rätt cool. Är det någon som sett en sån här tidigare?
Skulle gissa att det är en franken, och som du själv skriver, en Monaco är det närmsta jag kommer något som liknar din (tavlan) lägg in en bild o fråga på den här sidan: https://sweep-hand.org/
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
IMG_2214.jpg
IMG_2227.jpg
Vet någon något om denna klockan? Smidig och snygg tycker jag.Urtavlan är 25x25 mm. Armbandet knappast original och är guldfärgat. 60-tal? År det värd att lämna in på service trots att den går bra? Bra skick utom en liten buckla på guldbaksidan.

Armbandet hade jag nog bytt ut till något trevligt läder i rätt bredd (alternativt en riktig guldlänk - men då springer det ju iväg desto mer).
Har inget emot flexlänkar i sak, men här tycker jag väl inte att det passar jättebra.

I övrigt så är det ju en superläcker dressklocka från namnkunnig tillverkare. Garanterat värd en bra slant över guldvärdet (som iofs är ganska ringa p.g.a. format och allmänt nätt boett).

Om det är värt service... Tja... Kanske ingenting du får igenom du ska sälja den direkt efteråt. Men om du däremot har tänkt att behålla och använda så kanske det kan vara bra. Kan tänka mig att det skulle kunna vara ett verk som inte är tokigt lätt att hitta delar till och då kanske det blir billigare att underhålla under tiden för att undvika onödigt slitage..
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Armbandet hade jag nog bytt ut till något trevligt läder i rätt bredd (alternativt en riktig guldlänk - men då springer det ju iväg desto mer).
Har inget emot flexlänkar i sak, men här tycker jag väl inte att det passar jättebra.

I övrigt så är det ju en superläcker dressklocka från namnkunnig tillverkare. Garanterat värd en bra slant över guldvärdet (som iofs är ganska ringa p.g.a. format och allmänt nätt boett).

Om det är värt service... Tja... Kanske ingenting du får igenom du ska sälja den direkt efteråt. Men om du däremot har tänkt att behålla och använda så kanske det kan vara bra. Kan tänka mig att det skulle kunna vara ett verk som inte är tokigt lätt att hitta delar till och då kanske det blir billigare att underhålla under tiden för att undvika onödigt slitage..
Fast jag vet inte om reservdelar verkligen behöver bli något större problem? Körde inte BP oftast AS-verk under den här tidsperioden?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Fast jag vet inte om reservdelar verkligen behöver bli något större problem? Körde inte BP oftast AS-verk under den här tidsperioden?

Så kan det säkert vara. Har inte alls någon särskild koll på vad Blancpain använde vid tiden, utan det var väl mer ett ”worst case scenario”.
Så länge man kollar upp vilket verk det är så kan man ju ta ställning till service/inte service.
Sen är det så klart inte en nackdel, oavsett.
 

Acos

Audemars
Tjena! Någon som skulle kunna berätta något om den här omegan? Inte original länk men modell och ca årtal hade varit kul att veta
C52F98F5-19CE-49B8-B2E9-E7858611F078.jpeg
 

Bilagor

  • 819EB491-E3BA-4519-9547-D25AD1026614.jpeg
    819EB491-E3BA-4519-9547-D25AD1026614.jpeg
    248.6 KB · Visningar: 6

Exxet

Rolex
Försökte försiktigt poppa upp baksidan med en kniv men lyckades inte, vågar inte ta i så mycket då jag inte är säker på hur man gör
Det där är vad jag kan förstå en sk Clamshell-boett, fina saker, så inget mer brytande med kniv, sitter i hop med fyra skruvar på baksidan av luggarna, skruva loss dem och tryck försiktigt ut verket, brukar funka att trycka på glaset, men inte för hårt så det spricker, fin klocka.
 

Filippusmaximus

Rolex
2-Faktor
Det där är vad jag kan förstå en sk Clamshell-boett, fina saker, så inget mer brytande med kniv, sitter i hop med fyra skruvar på baksidan av luggarna, skruva loss dem och tryck försiktigt ut verket, brukar funka att trycka på glaset, men inte för hårt så det spricker, fin klocka.
Tack! Det låter väldigt rimligt
 

Grempan

Breitling
Tjena,


Vad tror ni om denna omega? Vet inget om den. Är funnen i en gammal låda.

Tacksam för svar!
 

Bilagor

  • thumbnail_received_810789989316385.jpg
    thumbnail_received_810789989316385.jpg
    91.4 KB · Visningar: 11
  • thumbnail_received_432856203982720.jpg
    thumbnail_received_432856203982720.jpg
    95.1 KB · Visningar: 9

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Testar att slänga in följande:
20190826_194143.jpg

Seamaster, okänt årtal, 34 mm.
Eftermarknadslänk i stretch från JB Champion. Fick klockan idag, köptes ny av min gammelfarfar. Farsans info utöver det var väldigt knapphändig.

Misstänker att det finns ett gäng experter här som kan spika modell och kanske årtal, och slänger ut en trevare i hopp om svar. :)

Själv är jag ingen vintagevirtuos, det närmaste jag googlar mig till är ref 2892-2, men den är i gulguld. Hittar ingen stålis, likt den här.

Har för avsikt att ge den en riktig service, då det förmodligen inte skett de senaste 40 åren. Minst..

Tack på förhand!
 

TomGanks

Panerai
Testar att slänga in följande:
20190826_194143.jpg

Seamaster, okänt årtal, 34 mm.
Eftermarknadslänk i stretch från JB Champion. Fick klockan idag, köptes ny av min gammelfarfar. Farsans info utöver det var väldigt knapphändig.

Misstänker att det finns ett gäng experter här som kan spika modell och kanske årtal, och slänger ut en trevare i hopp om svar. :)

Själv är jag ingen vintagevirtuos, det närmaste jag googlar mig till är ref 2892-2, men den är i gulguld. Hittar ingen stålis, likt den här.

Har för avsikt att ge den en riktig service, då det förmodligen inte skett de senaste 40 åren. Minst..

Tack på förhand!
Har ingen info men jäkligt cool klocka och jättekul med arvegods!
 
Topp