• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Identifieringstråden

Hej där! Jag köpte denna klocka på tradera för inte allt för länge sedan utan att egentligen veta minsta lilla om den, föll helt enkelt pladask för den. Hur som helst så tänkte jag att det ändå skulle vara intressant att få ett litet hum om dess historia! Är det någon klockkunnig som sitter på någon info den? Har gjort något halvhjärtat försök att söka fram info på nätet men det är väldigt tort på någon som helst info... Tack på förhand!

20190909_151918.jpg
Är nog en sk Skin diver som det finns en uppsjö med olika namn på, oftast i kromad fulmetall, står det Stainless Steel back/Base metal på bakboetten är det en sådan, sitter också oftast ett enkelt sk Pin-leververk i dom, typ E B ( Ebauches Bettlach ) 8021, gissningsvis omlumad tavla och nyare visare.
Behöver inte vara det jag skrivit men tror det, men som jag också brukar skriva, är man nöjd själv så är det okej, bör hållas borta från vatten trots diverlook.

Hej där! Jag köpte denna klocka på tradera för inte allt för länge sedan utan att egentligen veta minsta lilla om den, föll helt enkelt pladask för den. Hur som helst så tänkte jag att det ändå skulle vara intressant att få ett litet hum om dess historia! Är det någon klockkunnig som sitter på någon info den? Har gjort något halvhjärtat försök att söka fram info på nätet men det är väldigt tort på någon som helst info... Tack på förhand!

20190909_151918.jpg
Är nog en sk Skin diver som det finns en uppsjö med olika namn på, oftast i kromad fulmetall, står det Stainless Steel back/Base metal på bakboetten är det en sådan, sitter också oftast ett enkelt sk Pin-leververk i dom, typ E B ( Ebauches Bettlach ) 8021, gissningsvis omlumad tavla och nyare visare.
Behöver inte vara det jag skrivit men tror det, men som jag också brukar skriva, är man nöjd själv så är det okej, bör hållas borta från vatten trots diverlook.
Och lök-kronan lär inte heller vara original. (dessa kronor hör främst till flygarklockor)

Har en gammal Hamilton som det skulle vara intressant att veta mer om.
Vad är det för urverk i den (verkar inte vara wind eller quickset eller är det jag som inte förstår hur kronan fungerar?)?
Vilket år tillverkades den (verkar vara mellan 70-79 enligt nätet)?
Andra intressanta fakta?

IMG_20190911_230044.jpg

IMG_20190911_230054.jpg

IMG_20190911_230032.jpg

Tacksam för svar :)

9DA4B733-AA0A-45E5-941C-9339ECC91A41.jpeg
0E299E52-E7C5-47AF-9126-8789A55C2157.jpeg
Min pappa tog idag fram min farfars klocka som han nu hittat. Jag har rätt nyligen börjat gilla det här med äldre klockor då jag ärvde en gammal omega av min mamma. Så vad tror ni om denna ? Är i jättefint skick. Jag ska gå fixa armband till den och tror att svart blir snyggast . En annan dum fråga , vad menas med stämpeln bak att den är waterproof? Är den helt vattentät ?

9DA4B733-AA0A-45E5-941C-9339ECC91A41.jpeg
0E299E52-E7C5-47AF-9126-8789A55C2157.jpeg
Min pappa tog idag fram min farfars klocka som han nu hittat. Jag har rätt nyligen börjat gilla det här med äldre klockor då jag ärvde en gammal omega av min mamma. Så vad tror ni om denna ? Är i jättefint skick. Jag ska gå fixa armband till den och tror att svart blir snyggast . En annan dum fråga , vad menas med stämpeln bak att den är waterproof? Är den helt vattentät ?
Ser ut att vara en väldigt fin klocka du ärvt, klockan är med all säkerhet inte vattentät med tanke på ålder, fungerar klockan?

Serva urverket om det behövs och köp ett snyggt band till den, rör inget utvändigt, ser som sagt fin ut, är kronan original?

Ser ut att vara en väldigt fin klocka du ärvt, klockan är med all säkerhet inte vattentät med tanke på ålder, fungerar klockan?

Serva urverket om det behövs och köp ett snyggt band till den, rör inget utvändigt, ser som sagt fin ut, är kronan original?

japp, allt är nog i orginal och den är inte mycket använd sa pappa . Farfar köpte den nån gång i slutet på 60 talet, början på 70 talet. var ett svart armband till i orginal men det hittar vi inte. Jag ska gå till våran lokala klockaffär som även säljer lite äldre Omega, vill ha ett svart fint armband till. Klockan fungerar som det ser ut felfritt hittils iallafall.

IMG_3593.jpeg
Hejsan alla kära KS-are! Någon som har någon aning om Vad NAVA är för något? tycker den är lite småkul, tror de är ett landeronverk i den men vill veta mer om Nava!

• Like
Reactions: Beo
japp, allt är nog i orginal och den är inte mycket använd sa pappa . Farfar köpte den nån gång i slutet på 60 talet, början på 70 talet. var ett svart armband till i orginal men det hittar vi inte. Jag ska gå till våran lokala klockaffär som även säljer lite äldre Omega, vill ha ett svart fint armband till. Klockan fungerar som det ser ut felfritt hittils iallafall.
Kolla om ni hittar armbandet, kan vara så att det sitter ett originalspänne på det, kan vara värt att kolla om box och papper finns också...
Finns det en Omegalogga på kronan?

Nu har jag varit och fixat armband till omegaklockan. Den var tydligen i guld så valde ett fint mesharmband till. Tänkte lämna in den på service framöver men just nu vill jag bara använda den . När man lämnar in den kanske man får veta lite mer exakt modell och så? Är det nåt som står med siffror inne i klockan ? Är det nåt specifikt man ska fråga efter ?
2F4B0B04-C2CA-400E-B1F4-EF7341A63AC0.png
9BE4806C-61F7-4D8F-A762-D1E764CCB1EA.png

Nu har jag varit och fixat armband till omegaklockan. Den var tydligen i guld så valde ett fint mesharmband till. Tänkte lämna in den på service framöver men just nu vill jag bara använda den . När man lämnar in den kanske man får veta lite mer exakt modell och så? Är det nåt som står med siffror inne i klockan ? Är det nåt specifikt man ska fråga efter ?
2F4B0B04-C2CA-400E-B1F4-EF7341A63AC0.png
9BE4806C-61F7-4D8F-A762-D1E764CCB1EA.png
Akta så att meshet inte nöter på bandhornen bara. Modellen är en Seamaster DeVille - men du får ut referensnummer och liknande från insidan. Se till så att de inte polerar klockan, och att originalkrona och glas behålls om den har detta. :)

Hallå!

Jag har en mystisk klocka i samlingen.
På urtavlan står det "östersunds ur gävle"
Min tanke va att den kanske tillverkats av någon urmakare däromkring. Någon som har en bättre idé eller info överlag om uret?

Bilagor

• IMG_20190818_141229.jpg
    IMG_20190818_141229.jpg
    57.7 KB · Visningar: 7
  • IMG_20190818_141246.jpg
    IMG_20190818_141246.jpg
    61.9 KB · Visningar: 6
  • IMG_20190818_141301.jpg
    IMG_20190818_141301.jpg
    65.7 KB · Visningar: 5
Hallå!

Jag har en mystisk klocka i samlingen.
På urtavlan står det "östersunds ur gävle"
Min tanke va att den kanske tillverkats av någon urmakare däromkring. Någon som har en bättre idé eller info överlag om uret?
Har du någon aning kring urverket och insidan? Kan ibland finnas identifierings markeringar på insidan

Hej köpte det här dam fickuret på auction för 20 år sedan till frun , ett Longines med nummer 3777841 , det är 14K guld
men jag kan inte hitta samma modell på nätet öglan är annorlunda på de modellerna, någon som vet något om årtal och modell? IMG_6556.JPG IMG_6557.JPG IMG_6558.JPG IMG_6559.JPG IMG_6560.JPG

Hej köpte det här dam fickuret på auction för 20 år sedan till frun , ett Longines med nummer 3777841 , det är 14K guld
men jag kan inte hitta samma modell på nätet öglan är annorlunda på de modellerna, någon som vet något om årtal och modell? IMG_6556.JPG IMG_6557.JPG IMG_6558.JPG IMG_6559.JPG IMG_6560.JPG
Öglan kan vara ersatt kanske? Enligt listor är klockan från ca 1919. Om du skriver till Longines kan du få utdrag ur arkiven med mer precis datering, referens nummer och även var klockan är såld.
C40D4DAC-D64F-4A8C-9162-1E87053A58EB.jpeg

Öglan kan vara ersatt kanske? Enligt listor är klockan från ca 1919. Om du skriver till Longines kan du få utdrag ur arkiven med mer precis datering, referens nummer och även var klockan är såld.
C40D4DAC-D64F-4A8C-9162-1E87053A58EB.jpeg
Har du (eller någon annan?)även än lista för Jaeger Le Coultre? Verkar vara svårt att hitta.

Hej,
Har sett dessa röda vintage Rolexboxar några gånger i olika sammanhang och blivit nyfiken. När producerades dessa och till vilka modeller? Tack på förhand!

upload_2019-10-4_10-20-40.png

Jag ställde en fråga i "Vintageavdelningens ”Vad har jag köpt-tråd”" men den kanske hör hemma i den här tråden:
Är det någon som sitter på info om den här klockan? Swiss made, Massey Fergusons logotype limmad på tavlan, ingen märkning med tillverkare eller modell
ca 33mm utan krona.

Ferg_tavla.jpg

Ferg_Verk.jpg

Jag ställde en fråga i "Vintageavdelningens ”Vad har jag köpt-tråd”" men den kanske hör hemma i den här tråden:
Är det någon som sitter på info om den här klockan? Swiss made, Massey Fergusons logotype limmad på tavlan, ingen märkning med tillverkare eller modell
ca 33mm utan krona.

Ferg_tavla.jpg

Ferg_Verk.jpg
Vintage enklare reklamklocka. Sextiotal? Vad mer vill du veta? :)

Egentligen ingenting mer. :) Går det att säga någon tillverkare?
Någon duktig kan säkert identifiera vilket verk som används (AS eller dylikt?), men det är ett enklare verk med tanke på finishering och så. Men annat vore väl underligt på en reklamklocka. Men det är ju trots allt ett schweizerur då merparten av klockor från denna tid tillverkades i Schweiz oberoende av prisläge. Det fanns väldigt många tillverkare av klockor (och än mer underleverantörer av boetter, tavlor och delar) där merparten gick under eller gick samman i skuggan av 70/80-talets kvartskris då japanerna hade sin fram mars med billiga noggranna kvartsklockor. Denna klocka kan mycket väl ha varit från någon tillverkare som försvunnit.. Eller någon som finns kvar, svårt att säga. Det finns ingen mer märkning på insida eller utsida av boettlocket? Boett tillverkaren brukar ha sin märkning där.

Senast ändrad:
Någon duktig kan säkert identifiera vilket verk som använd (AS eller dylikt?), men det är ett enklare verk med tanke på finishering och så. Men annat vore väl underligt på en reklamklocka. Men det är ju trots allt ett schweizerur då merparten av klockor från denna tid tillverkades i Schweiz oberoende av prisläge. Det fanns väldigt många tillverkare av klockor (och än mer underleverantörer av boetter, tavlor och delar) där merparten gick under eller gick samman i skuggan av 70/80-talets kvartskris då japanerna hade sin fram mars med billiga noggranna kvartsklockor. Denna klocka kan mycket väl ha varit från någon tillverkare som försvunnit.. Eller någon som finns kvar, svårt att säga. Det finns ingen mer märkning på insida eller utsida av boettlocket? Boett tillverkaren brukar ha sin märkning där.
Verket är ett ETA 2406.

Hej allihop! Jag är ny i forumet här och kan knappt nåt alls om klockor. Jag har ärvt en samling armbandsur jag skulle vilja veta mer om för att kunna sälja dem. Till att börja med denna klocka: Ett ur som ligger i en svart ask och har polismyndighetens heraldiska vapen på urtavlan. Klockan är batteridriven och är ca 24 mm i diameter. Jag har tyvärr inte kunnat öppna den så jag har inga foton på insidan och inga serienummer eller nåt sånt. Det enda är det som står på baksidan av boetten, 8905. Någon som vet något mer om denna, info som kan hjälpa mig vid försäljning? Märke, årtal etc?Det står ju inget på den. Nån aning om vad den vara värd?

Trevlig helg!

_20190808_170753.JPG
IMG_1503.JPG
IMG_1632.JPG
IMG_1499.JPG

Tillbaka
Topp