• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifieringstråden

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej allihop! Jag är ny i forumet här och kan knappt nåt alls om klockor. Jag har ärvt en samling armbandsur jag skulle vilja veta mer om för att kunna sälja dem. Till att börja med denna klocka: Ett ur som ligger i en svart ask och har polismyndighetens heraldiska vapen på urtavlan. Klockan är batteridriven och är ca 24 mm i diameter. Jag har tyvärr inte kunnat öppna den så jag har inga foton på insidan och inga serienummer eller nåt sånt. Det enda är det som står på baksidan av boetten, 8905. Någon som vet något mer om denna, info som kan hjälpa mig vid försäljning? Märke, årtal etc?Det står ju inget på den. Nån aning om vad den vara värd?

Trevlig helg!

_20190808_170753.JPG
IMG_1503.JPG
IMG_1632.JPG
IMG_1499.JPG
Väldigt enkel reklamklocka. Damur. Kan vara rolig för en polis. Värde 100kr för rätta köparen?
 

Vitisan

Breitling
Väldigt enkel reklamklocka. Damur. Kan vara rolig för en polis. Värde 100kr för rätta köparen?

Är du helt säker på att det bara är en billig "reklamklocka"? Enligt mina tidigare efterforskningar borde detta vara någon slags förtjänstklocka given i gåva till min pappas faster, som jobbat för polismyndigheten. För lång och trogen tjänst eller så menar jag. Då borde den väl kostat lite mer än så, tänker jag? Om den var en gåva av staten :)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Är du helt säker på att det bara är en billig "reklamklocka"? Enligt mina tidigare efterforskningar borde detta vara någon slags förtjänstklocka given i gåva till min pappas faster, som jobbat för polismyndigheten. För lång och trogen tjänst eller så menar jag. Då borde den väl kostat lite mer än så, tänker jag? Om den var en gåva av staten :)
Ja, det är en klocka med boett i fulmetall (mässing?) som är pläterad och med stor sannolikhet billigt enkelt kvartsverk. Inget värde i klockan mer än kul för någon som vill ha emblemet på urtavlan.
 
Senast ändrad:

Vitisan

Breitling
För lång och trogen tjänst får (fick, i alla fall) poliser samma typ av guldklocka som övriga statligt anställda.
Enklare gulddressare med "För nit och redlighet..." graverat på baksidan.

Exakt var denna kommer ifrån är ju svårt att spika - men det är absolut en klocka av enklare snitt.
Ja okej! Men nu har ju denna klocka inte den gravyren på baksidan, så är inte riktigt en sån?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
För lång och trogen tjänst får (fick, i alla fall) poliser samma typ av guldklocka som övriga statligt anställda.
Enklare gulddressare med "För nit och redlighet..." graverat på baksidan.

Exakt var denna kommer ifrån är ju svårt att spika - men det är absolut en klocka av enklare snitt.
Förlåt jag läste slarvigt och missuppfattade dig.
Ja okej! Men nu har ju denna klocka inte den gravyren på baksidan, så är inte riktigt en sån?
Din vita Certina är just en sådan förtjänstklocka. Bra tillverkare, guld och gravyren.
Denna är just mest någon reklamklocka utan ens tydlig klocktillverkare.
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Fortsätter denna tråd med ytterligare en fråga till experterna här. Vad är detta för Eterna?
20191007_084733.jpg
Bra tillverkare, kvalitetsklocka. Rostfritt stål. Automatverk? (Eterna-matic). 1960-tal. Osäker om din kom med de visarna eller om den från början haft liknande mina snirkliga visare. Min liknande, fast i guld på stål med annan boett;
IMG_7515.JPG
 

ConElPueblo

Panerai
Bra tillverkare, kvalitetsklocka. Rostfritt stål. Automatverk? (Eterna-matic). 1960-tal. Osäker om din kom med de visarna eller om den från början haft liknande mina snirkliga visare. Min liknande, fast i guld på stål med annan boett;
IMG_7515.JPG

Flot!

Tænker at @Göteborgares Eterna er med manuelt verk, siden der ikke står noget angivet på tavlan.
 

Axid

Omega
Hej! Jag köpte min DJ 1600 från 1971 tidigare iår utan box. Nu letar jag efter en korrekt box men vore tacksam för input kring hur denna ska se ut. Någon som vet? Tack på förhand.
 

Tjorven

Breitling
Öglan kan vara ersatt kanske? Enligt listor är klockan från ca 1919. Om du skriver till Longines kan du få utdrag ur arkiven med mer precis datering, referens nummer och även var klockan är såld.
C40D4DAC-D64F-4A8C-9162-1E87053A58EB.jpeg
Jag fick besked från Longines att den var frän Juni 1921. Urverket bara urverket såld till deras agent I Sverige Terasse, som sedan på licens monterat egna urtavlor och yttre detaljer , mer visste de inte , Terasse finns väl inte mera så man kommer inte längre eller någon som vet.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag fick besked från Longines att den var frän Juni 1921. Urverket bara urverket såld till deras agent I Sverige Terasse, som sedan på licens monterat egna urtavlor och yttre detaljer , mer visste de inte , Terasse finns väl inte mera så man kommer inte längre eller någon som vet.
Det är ett fint verk. Longines gjorde fina klockor då.

"Öglan" heter egentligen "bygel". Är inte säker den varit på den boetten från början men veta går inte. Vem vet vad de där Terasse hittade på.
Trevlig klocka, behöver nog service om den ska köras mycket. Ruckarmen antyder den har problem med tidshållningen.
 

Tjorven

Breitling
Det är ett fint verk. Longines gjorde fina klockor då.

"Öglan" heter egentligen "bygel". Är inte säker den varit på den boetten från början men veta går inte. Vem vet vad de där Terasse hittade på.
Trevlig klocka, behöver nog service om den ska köras mycket. Ruckarmen antyder den har problem med tidshållningen.
Ja jag letade efter ett ord till bygeln. Boetten skall nog också vara tillverkad på licens liksom urtavlan som jag inte httar bland Longines urtavlor. Jo jag har förstått att den behöver service , den används inte och jag eller rättare sagt frun har aldrig användt den , tänkte försöka sälja den , någon aning om värdet?
 

Vitisan

Breitling
Vet ni något om denna klocka? Lite mer specifikt när den är tillverkad och om den kan vara värd nåt? Jag hittar ingen info alls vid sökningar.

Seiko, stålfärgad klocka med gulddetaljer och dag-samt datumangivelse. Batteridriven. Mått: ca 24 mm i diameter. Urtavlan är mörkblå med text och andra detaljer i guld. På urtavlan står det SEIKO, MOV’T JAPAN 7N83-0AA8 HR4. Baksidan är stålfärgad och där finns texten SEIKO 260144 WATER RESISTANT 7N83-0011 samt A4 (i en ruta). Det finns även en repa. Se bilder.

Inuti klockan står det 4. NO JEWELS SEIKO TIME CORP. 7N83D JAPAN. I locket står det SEIKO CORP. CHINA CASE-MS. Armbandets diameter när det är knäppt är ca 45-46 mm, och det går inte att justera själv. Utan då behöver det förlängas. Just nu passar klockan bara på en väldigt smal arm. På armbandets lås står det SEIKO och på dess fästen 31B4 samt -G.E. Förutom den enstaka repan på baksidan är klockan i mycket bra skick. Datum, dag och tid fungerar och den går som den ska. Den behöver ett nytt batteri, men är testad och fungerar fint.


_20190808_170226.JPG
_20190808_171059.JPG
IMG_1635.JPG
_20190808_171121.JPG
IMG_1637.JPG
 

Psykel

Patek
Vet ni något om denna klocka? Lite mer specifikt när den är tillverkad och om den kan vara värd nåt? Jag hittar ingen info alls vid sökningar.

Seiko, stålfärgad klocka med gulddetaljer och dag-samt datumangivelse. Batteridriven. Mått: ca 24 mm i diameter. Urtavlan är mörkblå med text och andra detaljer i guld. På urtavlan står det SEIKO, MOV’T JAPAN 7N83-0AA8 HR4. Baksidan är stålfärgad och där finns texten SEIKO 260144 WATER RESISTANT 7N83-0011 samt A4 (i en ruta). Det finns även en repa. Se bilder.

Inuti klockan står det 4. NO JEWELS SEIKO TIME CORP. 7N83D JAPAN. I locket står det SEIKO CORP. CHINA CASE-MS. Armbandets diameter när det är knäppt är ca 45-46 mm, och det går inte att justera själv. Utan då behöver det förlängas. Just nu passar klockan bara på en väldigt smal arm. På armbandets lås står det SEIKO och på dess fästen 31B4 samt -G.E. Förutom den enstaka repan på baksidan är klockan i mycket bra skick. Datum, dag och tid fungerar och den går som den ska. Den behöver ett nytt batteri, men är testad och fungerar fint.


_20190808_170226.JPG
_20190808_171059.JPG
IMG_1635.JPG
_20190808_171121.JPG
IMG_1637.JPG
Damklocka tillverkad 1992. Värd en hundring, kanske? Seikos äldre quartzklockor brukar vara skoj, men då får man nog backa iallafall 10 år. 90-talarna är inte superskoj och designen är generellt inte så tidslös, tyvärr. Personligen hade jag nog gett bort den till nån som behöver en klocka, kanske ett barn.
 

Vitisan

Breitling
Damklocka tillverkad 1992. Värd en hundring, kanske? Seikos äldre quartzklockor brukar vara skoj, men då får man nog backa iallafall 10 år. 90-talarna är inte superskoj och designen är generellt inte så tidslös, tyvärr. Personligen hade jag nog gett bort den till nån som behöver en klocka, kanske ett barn.

Jag tycker den är rätt snygg, så kanske behåller den, eftersom den inte har nåt direkt värde då. Men då behöver jag förlänga armbandet och det vet jag inte om den är värd priset...Tackar för svar!
 

Moega

Breitling
Hej
Någon som vet (om) vilka klockfabrikat dessa länkar kommer från?
 

Bilagor

  • A7D3A017-A0A0-4CAF-8904-9AC6708CA1E1.jpeg
    A7D3A017-A0A0-4CAF-8904-9AC6708CA1E1.jpeg
    211.1 KB · Visningar: 4

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Hej
Någon som vet (om) vilka klockfabrikat dessa länkar kommer från?
Har en med samma logga som den vänstra och den verkade inte höra till något speciellt fabrikat. Gissar att det är länktillverkarens egna logga. Min känns halvbillig liksom. Smäckigt lås men solida länkbitar med ganska bra finish. Hur är din?
 
Topp