https://klocksnack.se/threads/the-movado-museum-dial-watch-en-filosofisk-klocka.93432/Någon som vet vilken modell detta är?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
https://klocksnack.se/threads/the-movado-museum-dial-watch-en-filosofisk-klocka.93432/Någon som vet vilken modell detta är?
Skoj! Synd bara att den är kromad och inte i stål. Skulle tippa på att det är nån alternativ tavla av nåt slag?Hej, någon som vet vad detta är för modell?
Den är lik Sous-Marine men just placering av text Automatic på nedre delen av tavlan har jag inte sett. Jag gillar den men skulle vilja ha lite koll på om det är något som plockats ihop eller någorlunda sann originalmodellen. 36 mm case, 37 mm bezel.
Tack på förhand! "My" lysmassa på på visarna ser jag, kanske bäst att rensa bort?
Ser hyfsat rimligt ut, tycker jag. Personligen hade jag nog inte betalat så mycket för den, men det är mest för att jag är snål.Vad tror ni om denna?
Den va på antikmässa i Uppsala förra helgen.
Såg fin ut men slog inte till.
Prisbild? Värde?
Håller med!Ser hyfsat rimligt ut, tycker jag. Personligen hade jag nog inte betalat så mycket för den, men det är mest för att jag är snål.
Bra pris för stålutförandet om den är i ordning hyfsat i verket. Ser fin ut. 1500 hade nog många tagit.Vad tror ni om denna?
Den va på antikmässa i Uppsala förra helgen.
Såg fin ut men slog inte till.
Prisbild? Värde?
Men då känns de iaf inte som at jag inte borde gråta blod för att jag inte slog till?Bra pris för stålutförandet om den är i ordning hyfsat i verket. Ser fin ut. 1500 hade nog många tagit.
Nä, jag tycker inte du behöver gräma dig fördärvad. Du sparade 1150 kr.Men då känns de iaf inte som at jag inte borde gråta blod för att jag inte slog till?
Samtidigt gillade jag den men blev osäker för att jag visste inte vad de va för nått:/
Hej, jag hittade en klocka i en låda här hemma. Klockan har jag nog fått med mig från dagis någon gång för ca 23 år sedan och länken är nedkortad utan lås.
Min fråga är helt enkelt vad är det för klocka, vilken tidsperiod, vad ska jag göra med den och hur kan jag få av länken så jag kan sätta på ett armband som passar.
Glaset är av plast och repigt och till viss del sprucket, men inte genomgående. På urtavlan står Tissot Seastar och nere vid sexan står "swiss made" otydligt.
På baksidan är det en figur och T som jag antar står för Tissot.
Sekundvisaren går trots att den inte använts på många år.
"Riktiga" Cortebert dog på sjuttiotalet. Högkvalitativa klockor och urverk. Cortebert levererade tex urverk till gamla Panerai (innan även det märket återupplivades). Delar av urverkstillverkningen (jump-hour) köptes upp av IWC när Cortebert konkade.
Någon som har en aning om referens på denna och ev. vad värdet ligger på? Gjort lite snabb research utan framsteg så jag chansar i denna tråd
Tack så hemskt mycket för förtydligandet! Tjejen fick denna via ett dödsbo så vi blev lite nyfikna. Delar av historien läste jag mig till, hade även mina aningar om att denna variant både var nyare och inte av samma kaliber. Vilket du bekräftade"Riktiga" Cortebert dog på sjuttiotalet. Högkvalitativa klockor och urverk. Cortebert levererade tex urverk till gamla Panerai (innan även det märket återupplivades). Delar av urverkstillverkningen (jump-hour) köptes upp av IWC när Cortebert konkade.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cortébert_(watch_manufacturer)
Jag har några gamla och en "ny" jag köpte av misstag. Kvalitetsskillnaden är milsvid mellan original och den "nya"
Senare i historien köptes namnet upp för att återlanseras, men då tyvärr i mycket lägre och sämre kvalitet. Loggan blev snarlik men med fem-uddig "stjärna".
Referensen är nog tämligen oviktig i detta fall och värdet lågt tyvärr. Klockan din är inte vintage och värdet ett par få hundralappar kanske.
Vad står det på urtavlan egentligen? Lite svårt att tyda i bilden... Atina? Alina? Alisa? Inget uppenbart känt, för mig i alla fall.Någon som vet vad detta är för klocka?
Hittade denna snarlika. Atira står det alltså på tavlan. https://www.kaplans.se/en/auktioner/3533/vara/1525870Någon som vet vad detta är för klocka?
SBGR079 kanske?Någon som känner till ref på GS modellen på bilden?
Tack på förhand!
Verkar stämma. Tack!SBGR079 kanske?
Tavlan är fin som den är! Glaset kan du polera med Polywatch, då det är plast. Nåt modellnamn har den nog inte, "bara" en Omega med någon referenskod. Det finns matnyttig info på insidan av baklocket och på urverket om du vill veta ref, tillverkningsår och så vidare.Hej!
Finns det någon som har lite info om denna klocka? Modellnamn, årtal osv.
Funderar på att försöka fräscha till den lite, polera, byta armband t.ex. Vilken typ av glas tror ni det är?
Vet att man ska vara ganska försiktig med att börja pilla med urtavlan, men går det att snygga till den på något bra sätt?
Tack på förhand!
Trevlig! Drott var ett populärt märke i Sverige back in the day. Skulle tippa på att Kumlin var urmakaren som sålde den, var inte helt ovanligt att butikerna satte sitt eget namn på urtavlorna. Lite som en mindre glamorös variant av Rolex och Patek med Tiffany-tavla.Någon som har information ang. den här klockan? *Drott* vattentät, kumlin Hallstahammar står det på urtavlan.