• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Identifieringstråden

Trevlig! Drott var ett populärt märke i Sverige back in the day. Skulle tippa på att Kumlin var urmakaren som sålde den, var inte helt ovanligt att butikerna satte sitt eget namn på urtavlorna. Lite som en mindre glamorös variant av Rolex och Patek med Tiffany-tavla.
Med den länken ser den ut som en Zenith Defy, lite skoj! :D

Efter lite djupare forskning har vi identifierat den! Drotten i min samling såldes för ca 80 år sedan av Kumlins ur, Urmakeriaffär. Startad 1929 av Sven Kumlin. Vägg i vägg låg Wikströms blommor. Idag finns Håkans Hembageri i denna byggnad. Bifogar en bild. Helt magiskt att ha denna information. Tack!!

Bilagor

• received_1244432012425117.jpeg
    received_1244432012425117.jpeg
    39.4 KB · Visningar: 9
Efter lite djupare forskning har vi identifierat den! Drotten i min samling såldes för ca 80 år sedan av Kumlins ur, Urmakeriaffär. Startad 1929 av Sven Kumlin. Vägg i vägg låg Wikströms blommor. Idag finns Håkans Hembageri i denna byggnad. Bifogar en bild. Helt magiskt att ha denna information. Tack!!
Grymt skoj med lite historia! Har själv en Drott, samma boett som din men med helsvart tavla (om jag inte minns helt fel). Skoj små sportklockor som man kan få för en billig slant.

Någon som vet något mer om denna? Det är pappas klocka som han köpte på NK i Stockholm på 70-talet (om han kommer ihåg rätt). Har inte hittat så mycket info om märket Leuba Louise. Såg att fokus belv på armen snarare än klockan men den är ganska tunn så skärpan blev helt ok i alla fall :D Det står i alla fall Quartz på tavlan.
IMG_0061.jpg
Liten ovanlig tillverkare. Namnet kastas tydligen om ibland? Jag har inte kunnat hitta någon koppling till Favre Leuba. Verkar vara ganska bra nivå på klockorna. Jag har en tank i silver med tigeröga tavla
3C1A5819-294A-4391-BB82-97159709C01A.jpeg

Fick nyligen hem denna lilla Mido. Någon som vet vad siffrorna på baksidan kan betyda? V139-AG 5 är instansat. Tror den är från 40-talet, kan det stämma? Manuellt uppdrag.

Bilagor

• IMG_20191120_234024.jpg
    IMG_20191120_234024.jpg
    257.5 KB · Visningar: 3
  • IMG_20191120_083929.jpg
    IMG_20191120_083929.jpg
    266.5 KB · Visningar: 3
Fick nyligen hem denna lilla Mido. Någon som vet vad siffrorna på baksidan kan betyda? V139-AG 5 är instansat. Tror den är från 40-talet, kan det stämma? Manuellt uppdrag.
Jag hade tagit reda på serienumret och frågat Mido direkt. Vet inte hur de är nu men för inte särskilt många år sedan var de väldigt generösa med att leta fram information ur arkivet. 40-tal låter spontant troligt. Märkningen på baksidan vet jag inte vad det är för något. Har du tittat vad det står mellan bandhornen?

Om jag får gissa, så är det klockan på denna bilden, buren av min farfar. Bilden är tagen någongång på 60-talet och störigt nog ser det ut som att den redan här var skiljd från sin länk – kunde han inte låtit bli det? Lådan och länken har legat bortglömda sedan farfars död i början på 2000-talet.

Det smärtar mig att jag inte har klockan, och inte heller har en aning om var den skulle kunna vara. Farfar samlade på klockor men tyvärr så auktionerades de flesta bort när han dog. Kul att se att länken betingar ett visst värde, även om den inte kommer att säljas. Lite tråkigt att klockan förmodligen är försvunnen för alltid men vem vet, en vacker dag kanske man fixar SM300-huvudet som saknas? :D

IMG_0431.JPG

Om jag får gissa, så är det klockan på denna bilden, buren av min farfar. Bilden är tagen någongång på 60-talet och störigt nog ser det ut som att den redan här var skiljd från sin länk – kunde han inte låtit bli det? Lådan och länken har legat bortglömda sedan farfars död i början på 2000-talet.

Det smärtar mig att jag inte har klockan, och inte heller har en aning om var den skulle kunna vara. Farfar samlade på klockor men tyvärr så auktionerades de flesta bort när han dog. Kul att se att länken betingar ett visst värde, även om den inte kommer att säljas. Lite tråkigt att klockan förmodligen är försvunnen för alltid men vem vet, en vacker dag kanske man fixar SM300-huvudet som saknas? :D

IMG_0431.JPG
Så cool bild! Ser ut som han redan tappat bakelitinsertet också. Länken i fråga passar väl även straight-lugs Speedmasters från den tiden, och bara ändlänkarna är nog värda 15k eller mer.

Gick ett par på OF för $1150 2017. Och dessa ser ut att vara i gott skick. Sjuka priser egentligen. Skulle gissa att box och band kan vara värda runt 30K.
Ja, sjukt, men minst 30k för rubbet, då priserna fortsatt stiga snabbt över de senaste 2 åren, och dessa blir ju inte direkt vanligare ju större marknaden blir. Hursomhelst... Så hoppas jag att @Frusciante behåller och skaffar en klocka till den :)

IMG_0431.JPG
Kool bild men tycker vridringen ser för smal ut för att vara en sm300.

Kool bild men tycker vridringen ser för smal ut för att vara en sm300.
Håller med om att det kanske inte är så jättelikt, även om det är svårt att se på bilden. Anledningen till att jag gissade på SM300 är att jag för några år sedan gissat att klockan på bilden var en sådan.

Har du en aning om vad det skulle kunna vara istället?

Blir inte mindre bred för det. Även glaset har en spännring. Har en gammal sm300 själv.
Min första tanke var Railmaster...
Håller med om att det kanske inte är så jättelikt, även om det är svårt att se på bilden. Anledningen till att jag gissade på SM300 är att jag för några år sedan gissat att klockan på bilden var en sådan.

Har du en aning om vad det skulle kunna vara istället?

Liten ovanlig tillverkare. Namnet kastas tydligen om ibland? Jag har inte kunnat hitta någon koppling till Favre Leuba. Verkar vara ganska bra nivå på klockorna. Jag har en tank i silver med tigeröga tavla
3C1A5819-294A-4391-BB82-97159709C01A.jpeg
Snygg! Jag har för mig att pappa sa att det va en Louis Leuba även om det står omvänt på tavlan på hans. Får höra med honom nästa gång vi ses om han vet något mer.

Tillbaka
Topp