Koppe
Silver
Står Phenix på tavlan, säljaren beskriver som följer: Spiral Brèguet Rubis serti Incabloc . Så ett Phenixverk av något slag?Det står inget nummer någonstans på verket? Vad säger tavlan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Står Phenix på tavlan, säljaren beskriver som följer: Spiral Brèguet Rubis serti Incabloc . Så ett Phenixverk av något slag?Det står inget nummer någonstans på verket? Vad säger tavlan?
Dags att skaffa en 5a dåKul! Grattis till en trevlig Seiko. Har själv ett 20-tal vintage Seiko, men ingen femma.
Jag har också en Phenix som ligger nånstans och väntar på att bli använd lite mera, min första vintageklocka faktisktStår Phenix på tavlan, säljaren beskriver som följer: Spiral Brèguet Rubis serti Incabloc . Så ett Phenixverk av något slag?
Jag hade aldrig hört om det förrän nu. Ser ut att hålla ganska god kvalité. Såhär ser min ut som är påväg, 35mm .Jag har också en Phenix som ligger nånstans och väntar på att bli använd lite mera, min första vintageklocka faktiskt
När jag forskade i saken så var Phenix en urverkstillverkare som också gjorde lite egna klockor under eget namn.
Inte sett några fler med Phenix på urtavlan utöver min egen.
Snygg, bra fångat!Jag hade aldrig hört om det förrän nu. Ser ut att hålla ganska god kvalité. Såhär ser min ut som är påväg, 35mm .
Ja precis helstål! Fasta bandhorn ser det ut som. Ja precis, läste den. Rolig historia Snygg, bra fångat!
Stålboett och fasta bandhorn? Bra storlek också.
Min är en manuell dressare som är supertunn, tunnaste mekaniska klocka jag sett tror jag. Ska bidra med lite bilder till helgen.
Gissar att du redan googlat runt lite men kul kuriosa att Phenix sedan delades och gav upphov till Vulcain.
Här finns en bra artikel om du kör "översätt sida"-funktionen (om du inte kan franska dvs ): https://www.diju.ch/f/notices/detail/7052
Jag hade aldrig hört om det förrän nu. Ser ut att hålla ganska god kvalité. Såhär ser min ut som är påväg, 35mm .
Unitas 6325 va?Hej allihopa! Jag har köpt en gammal Mildia på loppis men vet inte mycket om dem. En googling ger inte heller mycket information... Gillar skicket på den, den verkar vara fin på såväl insida som utsida. Boetten är i stål. Bra början. Tavla och visare är i mycket bra skick. Jag misstänker att kronan kan vara bytt för den ser liksom för ny ut tycker jag. Håller ni med? Hur gammal tror ni klockan är? 60-tal? Vilket urverk har den? Någon som känner igen det?
Vet dessvärre inte, kommer inte kunna kolla förrän nästnästa helg men blev rätt nyfiken själv nuDär har vi den! Sjukt tunn, har du koll på vad för verk som sitter i? @oftast
Det ser ut att stämma rätt bra. Urverket på min har en del dekoration. Ska jag tolka det som en civil version då?
Väldigt många (de flesta) är civilia, wehrmachtswerk är mest säljsnack för att få ett ganska vanligt urverk att låta lite häftigare.Det ser ut att stämma rätt bra. Urverket på min har en del dekoration. Ska jag tolka det som en civil version då?
Är den ca 36mm i diameter (exkl. krona)? Ser ut att vara en ref 2639 från femtiotalet. Dessa kom med en mängd olika varianter av tavla.Någon som har länk eller kunskap till vart jag kan hitta info om denna klockan? Tack på förhand
Är den ca 36mm i diameter (exkl. krona)? Ser ut att vara en ref 2639 från femtiotalet. Dessa kom med en mängd olika varianter av tavla.
https://klocksnack.se/threads/en-omega.33889/
Vad är skillnaden på 2639 och denna ?Är den ca 36mm i diameter (exkl. krona)? Ser ut att vara en ref 2639 från femtiotalet. Dessa kom med en mängd olika varianter av tavla.
https://klocksnack.se/threads/en-omega.33889/
En annan boet. Titta på utformningen av bandhornen speciellt. Tror din är ca tio år yngre än denna.Vad är skillnaden på 2639 och denna ?
https://www.vintage-portfolio.com/de/shop/omega/beautiful-military-style-omega-30t2-gilt-dial/
För den ser ju nästan mer lik ut?
Vet inget mer egentligen, men det här bekräftar väl det: https://www.poshtime.com/3026.124/Hamilton-Chronograph-Automatic-51J.phpNågon som vet mer om denna?
Hamilton automatic chronograph 7014A
Ska tydligen va ett ETA 2824-2 modul
Enda jag hittat är att Rolex Marconi Prima hade samma verk.. Men vad är det för verk?!Nån som har koll på vad det är för verk i denna? Tror det närmaste jag kommit är Landeron 32?
Verket mäter dock cirka 26mm i diameter, boetten är 30mm så en ganska liten rackare (men ack så kul!).
Tror inte det.Kan detta vara en Cartier-krona? Känner inte alls igen formen, förutom den blå stenen.
Tror inte det.
Många som kopierat just den blå safiren. Eller i många fall - "safiren".
Jodå, rätt vanligt.Tack, tror inte heller det. Men visste inte att den var frekvent imiterad.
Kanske hade du prickat en rätt tråd för att fråga om "värde" om du satt ut en tredje identisk postHejsan!
Har en kompis som fått några äldre klockor och vi önskar er hjälp med att få lite mer info om ålder, modell, värde osv.
Tack på förhand!