• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Identifieringstråden

Tack för era svar! Jag borde nog ha formulerat mig lite annorlunda, egentligen undrar jag om varför de här boettyperna tagits patent på och varför det var så viktigt att skrika ut det över boettlocket. Har de några särskilda egenskaper värda att skydda med patent? Är kvaliteten på något sätt högre än andra boetter?
Jag är kass på tyska men här är patenten iallafall. Spontant undrar jag ju hur de lyckades få det till att alla fyra skulle vara relevanta samtidigt. Det känns lite som att det var för att det skulle se imponerande ut med alla nummer. :)
http://mirius.co.uk/patents/CH305467A.pdf
http://mirius.co.uk/patents/CH305776A.pdf
http://mirius.co.uk/patents/CH307382A.pdf
http://mirius.co.uk/patents/CH308491A.pdf

I filmen Allied har Mr.Pitt ngn fancypancy historia på sig. Vad är det?

IMG-20200509-WA0000.jpg
Oj... Svårt att se.
Killgissar på nån gammal Hamilton.

Hittade en väldigt mysig svarttavlad historia på secondhand idag. Funderar på ålder, min gissning är typ 40-tal, vad säger panelen?
Kromad, 33 mm, fasta bandstift, smala bandhorn och raggarlänk som ser ut att ha suttit där länge. Visarna har olika patina.
Tillverkare är Belca.
IMG_20200509_164313-01.jpeg

IMG_20200509_164318-01.jpeg
IMG_20200509_164902-01.jpeg

Fick hem denna i ett parti häromdan, tänkte att det var något plastskit men vart lite förvånad över att det var i metall och att swiss made står på tavlan.
Vad tror ni, något Konsum givit en medarbetare?
7F00CAF6-A9C4-4181-944A-5E3E1B5FF230.jpeg

26FDD8C1-DA16-4A6D-9A42-55FF9495EA95.jpeg

Fick hem denna i ett parti häromdan, tänkte att det var något plastskit men vart lite förvånad över att det var i metall och att swiss made står på tavlan.
Vad tror ni, något Konsum givit en medarbetare?
7F00CAF6-A9C4-4181-944A-5E3E1B5FF230.jpeg

26FDD8C1-DA16-4A6D-9A42-55FF9495EA95.jpeg
Funkar den? Mondaine gjorde (och gör tydligen numera igen) "stop2go"-klockor... det kanske är en sån? :) En märklig konstruktion där sekundvisaren går lite för fort och stannar till ett par sekunder varje minut. (Hämtat från järnvägsklockor, men det är ju inte mindre märkligt där.)
Annars är ju de som säljs numera inte jättebilliga (från ett par tusen och uppåt), så det var ju lite påkostat av Konsum om den var i den prisklassen.

Funkar den? Mondaine gjorde (och gör tydligen numera igen) "stop2go"-klockor... det kanske är en sån? :) En märklig konstruktion där sekundvisaren går lite för fort och stannar till ett par sekunder varje minut. (Hämtat från järnvägsklockor, men det är ju inte mindre märkligt där.)
Annars är ju de som säljs numera inte jättebilliga (från ett par tusen och uppåt), så det var ju lite påkostat av Konsum om den var i den prisklassen.

Den funkar! Men har inte kollat om det om det är en ”stop2go”. Roligt med en homage till järnvägen.
Detta kanske är en billigvariant som märket gjort, vem vet.

Konstigt att man alltid lär sig något nytt när man kollar in på den här sidan :pompus:

Den funkar! Men har inte kollat om det om det är en ”stop2go”. Roligt med en homage till järnvägen.

Konstigt att man alltid lär sig något nytt när man kollar in på den här sidan :pompus:
Borde vara lätt att se om jag förstått rätt. Sekundvisaren ska pausa ett par sekunder vid 12 medan minutvisaren hoppar ett steg, innan den går vidare. Jag har sett det på järnvägsperronger (och alltid undrat varför de gör så), men aldrig på ett armbandsur. Jag vet f.ö. ingenting om Mondaine, mer än att jag var vagt medveten om deras existens. Men när jag tittade på deras websida så måste jag säga att de i alla fall har en lite egen stil, plus i kanten för det. Men bara (dyra) kvartsur verkar det som... måste vara bra kvalité för de priserna. En ofantlig mängd modeller har de också.

Borde vara lätt att se om jag förstått rätt. Sekundvisaren ska pausa ett par sekunder vid 12 medan minutvisaren hoppar ett steg, innan den går vidare. Jag har sett det på järnvägsperronger (och alltid undrat varför de gör så), men aldrig på ett armbandsur. Jag vet f.ö. ingenting om Mondaine, mer än att jag var vagt medveten om deras existens. Men när jag tittade på deras websida så måste jag säga att de i alla fall har en lite egen stil, plus i kanten för det. Men bara (dyra) kvartsur verkar det som... måste vara bra kvalité för de priserna. En ofantlig mängd modeller har de också.
Jag har en gammal video på min Mondaine med Stop2Go. Mondaine gör riktigt trevliga klockor tycker jag. :)

image.jpg

Swishade hem denna gamlingen häromdagen. Trevlig liten sak med vettig storlek men ganska skadad tavla. Har letat lite men inte hittat särkilt mycket om Silena Ambassadör. Någon som har info om märket?
Allt gott!

Vad är detta för bröte jag har framför mina ögon? Vill säga rysk med någon konstig liten knapp på sidan.
Någon av er som är lite mer kunnig? :bookworm:

F5A901EE-266D-4A63-86A9-F5C105E3AA51.jpeg

Tack så mycket på förhand!

Bilagor

• B2E0C5B7-20CF-4A39-96E1-B62BAB64F3A7.jpeg
    B2E0C5B7-20CF-4A39-96E1-B62BAB64F3A7.jpeg
    174.6 KB · Visningar: 3
Startade en tråd om min gamla Yema tidigare idag, och fick tipset att jag skulle posta här istället, så nu kommer det igen.
Vet någon något om denna Yema-kronograf? Köpte den på ebay för ett par år sedan, när mitt klockintresse började gro ordentligt.
Jag fattar det som att det sitter ett Valjoux 7733-verk i den. Har inte sett någon annan på nätet, men jag kanske letar på fel ställen? KS kanske vet??

IMG_20200519_162109.jpg
IMG_20200519_174857.jpg
IMG_20200519_175007.jpg

Hej! Ny här. Nu hittade jag nog rätt tråd för detta :) Jag har en lurig klocka i min samling som min morfar byggde på en kurs i Schweiz för kanske 20 år sedan. Jag tror de skulle lära sig bygga och renovera framförallt movements på Rolex och Omega etc. Jag fick den i arv och lämnade in för service för några år sedan. Urmakaren återkom och frågade om jag visste hur mycket en sån här klocka är värd. Jag hade ingen aning. Han menar att den är värd mellan 30-35.000:-. Så, vad tänker ni om detta. Stämmer det? Någon som vet något om detta Swisslab 2000? Ovanför märket står texten ”TICA international” i en båge. Jag kan försöka fixa bättre bilder. Hittar absolut ingenting av värde när jag googlar dessa namn.

Bilagor

• B02CE180-F20E-46A6-A6FE-E1F2BEA784AB.jpeg
    B02CE180-F20E-46A6-A6FE-E1F2BEA784AB.jpeg
    216.2 KB · Visningar: 8
Hej! Ny här. Nu hittade jag nog rätt tråd för detta :) Jag har en lurig klocka i min samling som min morfar byggde på en kurs i Schweiz för kanske 20 år sedan. Jag tror de skulle lära sig bygga och renovera framförallt movements på Rolex och Omega etc. Jag fick den i arv och lämnade in för service för några år sedan. Urmakaren återkom och frågade om jag visste hur mycket en sån här klocka är värd. Jag hade ingen aning. Han menar att den är värd mellan 30-35.000:-. Så, vad tänker ni om detta. Stämmer det? Någon som vet något om detta Swisslab 2000? Ovanför märket står texten ”TICA international” i en båge. Jag kan försöka fixa bättre bilder. Hittar absolut ingenting av värde när jag googlar dessa namn.
Tror nog att det hjälper om du kan fixa en bild på baksidan och på urverket.

Om man googlar lite så verkar det vara ett vanligt ETA 7751-verk som får den att ticka.
Inget fel med det, så klart. Men jag har svårt att se 30-35' för ett någorlunda ordinärt verk i en någorlunda ordinär boett av en (no offence) ganska osexig tillverkare - åtminstone sett till namn.
Detta förutsatt att man inte uppvisar någon tydlig Rolex-koppling. Vilket jag i mina, förvisso begränsade, googlingar hittar nada om.
TICA International/Swisslab verkar för övrigt härleda till ett danskt bolag.

Tillbaka
Topp