• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Identifieringstråden

Försökt i några andra trådar utan att lyckats få svar. Vet för visso redan att detta är en omega seamaster (duh ) men jag är osäker på årtal. 40-tal enligt Uret Vintage där jag köpte den, men jag gissar på 50-tal. Är också intresserad av vad denna smyckades med för spännet i original. Någon som vet?

F8B67EEB-DE82-490F-893E-551165690055.jpeg

B44645A1-91C8-4B77-811D-DEF558ACB4F4.jpeg

ref 2639-1
Delarna man ser kommer från 3 - 4 olika håll för visarna hör inte ihop med tavlan som inte hör ihop med boetten. Sekundvisaren förmodligen inte med tim- och minutvisarna. Kronan okänd. Så det är en väldans blandning,

En fråga.. Läst lite om att jag inte bör polera klockan. Men fixa alternativt byta glas gör väl inte skada?
Poleringar blir aldrig bra, så det ska du absolut undvika. Byta glas är inga problem. Är det sprucket? Om det bara är repigt så går det bra att polera, men akta boetten! Lite maskeringstejp på stålet, så är det bara att köra.

Hej sherlocks! Jag har hittat ytterligare ett par ur på föräldrarnas vind som väckte mitt intresse, framförallt en Chopard och en stycke rödguldsklocka. Även två Seikos hittade jag i PUB påsen, men de är inte lika intressanta. Försökt leta fram någon typ av ref för Choparden och Drotten(?) men utan resultat. Någon som djupdykt på detta tidigare och vill hjälpa till?
1. Chopard Genève med 2(briljanter?)
20200501_144457.jpg
20200501_144509.jpg

20200501_144625.jpg
20200501_143601.jpg
20200501_144701.jpg
20200501_144719.jpg

2. Drott incabloc (Alpine på insidan av locket) 14k + 18k
20200501_144923.jpg
20200501_144940.jpg
20200501_144951.jpg
20200501_145015.jpg
20200501_150404.jpg
20200501_150449.jpg

3. Seiko 1:
20200501_145049.jpg
20200501_145144.jpg

4. Seiko 2:
20200501_145301.jpg

20200501_145310.jpg

Senast ändrad:
Hej sherlocks! Jag har hittat ytterligare ett par ur på föräldrarnas vind som väckte mitt intresse, framförallt en Chopard och en stycke rödguldsklocka. Även två Seikos hittade jag i PUB påsen, men de är inte lika intressanta. Försökt leta fram någon typ av ref för Choparden och Drotten(?) men utan resultat. Någon som djupdykt på detta tidigare och vill hjälpa till?
1. Chopard Genève med 2(briljanter?)
20200501_144457.jpg
20200501_144509.jpg

20200501_144625.jpg
20200501_143601.jpg
20200501_144701.jpg
20200501_144719.jpg

2. Drott incabloc (Alpine på insidan av locket) 14k + 18k
20200501_144923.jpg
20200501_144940.jpg
20200501_144951.jpg
20200501_145015.jpg
20200501_150404.jpg
20200501_150449.jpg

3. Seiko 1:
20200501_145049.jpg
20200501_145144.jpg

4. Seiko 2:
20200501_145301.jpg

20200501_145310.jpg
Choparden är fin. Exklusiv klocka i ädelmetall och stenar. Tyvärr lite daterad modell som inte är speciellt populär idag då den är så liten och sk ”tantklocka”. Värdet på klockan skulle jag uppskatta till kanske dubbla guldvärdet?
Drotten är tyvärr bara värd guldvikten. Referensnummer på dessa är i mitt tycke rätt oviktig i sammanhanget gällande denna typ av klockor. Du lär inte hitta så mycket intressant på det. Bättre att söka på kaliberna om man är intresserade av det. 1950-70 tal på dessa.
Seikona kul lite enklare smyckesur. Kvartsverk? 1980-90 tal? Värde 100-300kr?

Choparden är fin. Exklusiv klocka i ädelmetall och stenar. Tyvärr lite daterad modell som inte är speciellt populär idag då den är så liten och sk ”tantklocka”. Värdet på klockan skulle jag uppskatta till kanske dubbla guldvärdet?
Drotten är tyvärr bara värd guldvikten. Referensnummer på dessa är i mitt tycke rätt oviktig i sammanhanget gällande denna typ av klockor. Du lär inte hitta så mycket intressant på det. Bättre att söka på kaliberna om man är intresserade av det. 1950-70 tal på dessa.
Seikona kul lite enklare smyckesur. Kvartsverk? 1980-90 tal? Värde 100-300kr?
Tusen tack du! Kul information ändå. Gällande Choparden så var jag inne lite på samma gällande tantklocka, då den är såååå liten, men jag får försöka reka lite till på den ändå för nyfikenhetens skull :D
Ang Seikos så misstänker jag att de är kvarts, testade faktiskt inte att dra upp dem då jag fastnade lite väl mycket på de första. Tack åter igen för hjälpen! :angel:

Tusen tack du! Kul information ändå. Gällande Choparden så var jag inne lite på samma gällande tantklocka, då den är såååå liten, men jag får försöka reka lite till på den ändå för nyfikenhetens skull :D
Ang Seikos så misstänker jag att de är kvarts, testade faktiskt inte att dra upp dem då jag fastnade lite väl mycket på de första. Tack åter igen för hjälpen! :angel:

Båda Seikona är quartz.
På den ena är det utskrivet på tavlan, och på den andra så står det istället ”1F21”, vilket är ett quartzverk.

I övrigt har @Rozzy redan levererat sanningen. :)

Klocka nummer 5:
Måste vara en promotionklocka från mergern mellan P&U, hade en själv.
Betydelsen av loggan var i medarbetarnas mun
Handen - kalla handen för nya jobb
Fågeln - bäst att fly från P&U
Stjärnan - där är Astra :)

images.jpeg

Klocka nummer 5:
Måste vara en promotionklocka från mergern mellan P&U, hade en själv.
Betydelsen av loggan var i medarbetarnas mun
Handen - kalla handen för nya jobb
Fågeln - bäst att fly från P&U
Stjärnan - där är Astra :)

images.jpeg
Låter logiskt! Fadern min jobbar på inom läkemedelsindustrin så då är den ju därifrån! Kul! Bra rekat!

Har den här. Enligt en sida på nätet är den tillverkad oktober 79 eller 89, har serienummer som börjar på 90. Urverket är ett Quartz 8222. Antar att modellen heter 800L (står så på tavlan). Kan man veta vilket av de två åren den är tillverkad?
20200503_091321.jpg

Har den här. Enligt en sida på nätet är den tillverkad oktober 79 eller 89, har serienummer som börjar på 90. Urverket är ett Quartz 8222. Antar att modellen heter 800L (står så på tavlan). Kan man veta vilket av de två åren den är tillverkad?
20200503_091321.jpg
Jag skulle säga 79. Oklart om 8222 tillverkades så länge som till 89. Annars tror jag inte heller att den applicerade SQ-loggan hängde med så länge.
800L är förresten tavlans ref. Klockans ref står på baksidan (8222-XXXX).

Jag skulle säga 79. Oklart om 8222 tillverkades så länge som till 89. Annars tror jag inte heller att den applicerade SQ-loggan hängde med så länge.
800L är förresten tavlans ref. Klockans ref står på baksidan (8222-XXXX).
Jag gissar också på 79. Såg efteråt att det står 800LR på tavlan. Bak står det 8222-8000 A6. 8222 är väl urverket. A6, är det vad det är för material i boetten?

Jag gissar också på 79. Såg efteråt att det står 800LR på tavlan. Bak står det 8222-8000 A6. 8222 är väl urverket. A6, är det vad det är för material i boetten?
Har ärligt talat ingen aning om vad A6 står för. 8000 är boettreferensen. Materialet står utskrivet (stainless steel, förmodligen) på baksidan.

Har sett den här typen av boettmärkning tidigare men aldrig riktigt förstått vad den innebär. Någon som orkar förklara?
Edit: syftar på det schweiyiska "plusset" och Breveté-märkningen

5

Har sett den här typen av boettmärkning tidigare men aldrig riktigt förstått vad den innebär. Någon som orkar förklara?

5
Tror det plusset alltid finns i samband med ”brevet” som väl betyder patent på franska?
Alltså att konstruktionen på något sätt haft patent när den tillverkats.

5
Tror det plusset alltid finns i samband med ”brevet” som väl betyder patent på franska?
Instämmer med @hejsam. Breveté betyder patent på franska. Korset innebär väl kanske Schweizisk patent?

5

20200505_173719.jpg

"Brevet Dem., Mod. Dep., etc.
In Swiss/French "brevet d'invention" means patent, this is often abbreviated to simply brevet. "Modèle" means design, "deposé"means to file, lodge or deposit, and "demandé" means requested. Combinations of these words, often together with the Swiss Federal Cross symbol, are often found in the backs of watch cases.

SwissCross.png
The Swiss Federal Cross usually signifies that a Patent has been granted. If there is a number it indicates the patent number, often no number is quoted.
Brevet On its own or with the Swiss Federal Cross
SwissCross.png
usually signifies that a Patent has been granted, a number indicates the patent number.
Brevet Deposé Sometimes abbreviated to "Brevet Dep." This seems to mean "Registered Patent" - perhaps that an application for a patent has been registered but the patent not yet granted, the same as Brevet Demandé.
Brevet Demandé Patent Requested. Sometimes abbreviated to Brevet Dem., Brevet
SwissCross.png
Dem, or just Br. Dem.
Modèle Déposé Registered Design. Sometimes abbreviated to Mod. Dep., Déposé or just Dep.
Dep. or Dep.
SwissCross.png
Dep. on its own or with the Swiss Federal Cross usually means Modèle Déposé as above.
Brevet Deposé and Brevet Demandé both mean essentially the same thing, that a patent has been applied for, but of course there is no guarantee that an application will result in the grant of a patent and neither are official terms. Brevet Deposé sounds more convincing, like the rather presumptive "Patent Pending", which also has no official status.

Modèle Déposé does actually mean something, the design has been officially recorded and "registered", the same as a British "Registered Design". This doesn't convey protection in the same way that a patent protects an invention, but it forms an official record of who first produced the design and can be used in cases of copyright dispute."

Texten ovan kommer här ifrån... https://www.vintagewatchstraps.com/swisshallmarks.php
Står lite mer här också... https://millenarywatches.com/rolex-crown-markings/

Instämmer med @hejsam. Breveté betyder patent på franska. Korset innebär väl kanske Schweizisk patent?

Dessutom står fyra patentnummer/registreringar under schweizerkrysset.

20200505_173719.jpg

"Brevet Dem., Mod. Dep., etc.
In Swiss/French "brevet d'invention" means patent, this is often abbreviated to simply brevet. "Modèle" means design, "deposé"means to file, lodge or deposit, and "demandé" means requested. Combinations of these words, often together with the Swiss Federal Cross symbol, are often found in the backs of watch cases.

SwissCross.png
The Swiss Federal Cross usually signifies that a Patent has been granted. If there is a number it indicates the patent number, often no number is quoted.
Brevet On its own or with the Swiss Federal Cross
SwissCross.png
usually signifies that a Patent has been granted, a number indicates the patent number.
Brevet Deposé Sometimes abbreviated to "Brevet Dep." This seems to mean "Registered Patent" - perhaps that an application for a patent has been registered but the patent not yet granted, the same as Brevet Demandé.
Brevet Demandé Patent Requested. Sometimes abbreviated to Brevet Dem., Brevet
SwissCross.png
Dem, or just Br. Dem.
Modèle Déposé Registered Design. Sometimes abbreviated to Mod. Dep., Déposé or just Dep.
Dep. or Dep.
SwissCross.png
Dep. on its own or with the Swiss Federal Cross usually means Modèle Déposé as above.
Brevet Deposé and Brevet Demandé both mean essentially the same thing, that a patent has been applied for, but of course there is no guarantee that an application will result in the grant of a patent and neither are official terms. Brevet Deposé sounds more convincing, like the rather presumptive "Patent Pending", which also has no official status.

Modèle Déposé does actually mean something, the design has been officially recorded and "registered", the same as a British "Registered Design". This doesn't convey protection in the same way that a patent protects an invention, but it forms an official record of who first produced the design and can be used in cases of copyright dispute."

Texten ovan kommer här ifrån... https://www.vintagewatchstraps.com/swisshallmarks.php
Står lite mer här också... https://millenarywatches.com/rolex-crown-markings/

Tack för era svar! Jag borde nog ha formulerat mig lite annorlunda, egentligen undrar jag om varför de här boettyperna tagits patent på och varför det var så viktigt att skrika ut det över boettlocket. Har de några särskilda egenskaper värda att skydda med patent? Är kvaliteten på något sätt högre än andra boetter?

Tillbaka
Topp