Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det är en Vostok Komandirskie som är vatten resistent til 3 atm och ej märkt "zakaz mo cccp" på nederkanten tavlan så den är för civil marknad och ingen övrig märkning i nederkant så den är från ca 1990 och har ett 2414 manuellt verk.Kan noen fortelle meg hva jeg har her? På forhånd takk!
Det är en Vostok Komandirskie som är vatten resistent til 3 atm och ej märkt "zakaz mo cccp" på nederkanten tavlan så den är för civil marknad och ingen övrig märkning i nederkant så den är från ca 1990 och har ett 2414 manuellt verk.
Trevlig klocka tycker jag och den tavlan i sol riktigt mysig!
Jag är med Anders här. Men jag tror dock inte man fått så mycket som 10000 för klockan. För okänd tillverkare och ickedekorerat verk (trots display back!). Jag hade värderat den till mellan 5-8 tkr.Patience Clarice, patience.
En tredje post med med samma bilder var förmodligen inte nödvändig.
Jag säger samma sak som tidigare - om det inte är någon uppenbar Rolex-koppling så är det där en tämligen ordinär 7751-klocka. Ingenting som betingar några 35k i min värld.
Nu vet jag att pengarna inte sitter i verket, men det är ju ändå relevant att man kan hitta Oris och Sinn med samma verk för lååångt under dessa pengar. Och att man kan landa en Breitling för ungefär samma pengar som föreslagits.
Hade trott att runt 10k varit mer rimligt.
Som referens så såldes denna ETA-märkta klocka på Stockholms Auktionsverk för någon månad sedan:
Den landade på 5k + avgifter.
Förvisso inte lika trevlig som din, men ändå relevant som jämförelse.
Man kommer fortare in på K&S med en tredje post så helt onödig var den nog inte.Patience Clarice, patience.
Jag säger samma sak som tidigare - om det inte är någon uppenbar Rolex-koppling så är det där en tämligen ordinär 7751-klocka. Ingenting som betingar några 35k i min värld.
Nu vet jag att pengarna inte sitter i verket, men det är ju ändå relevant att man kan hitta Oris och Sinn med samma verk för lååångt under dessa pengar. Och att man kan landa en Breitling för ungefär samma pengar som föreslagits.
Som referens så såldes denna ETA-märkta klocka på Stockholms Auktionsverk för någon månad sedan:
Häftig den där, missade den under kvällen..Vann en Enicar Sherpa Date igår men ser att det står SeaPearl på bakboetten. Är det korrekt eller ihopplock? Gillar den annars och trevligt med en till super compressor i familjen. Auktionshusets bilder.
Tack! Ska man se den som ett hopplock då? Kanske inte ens compressorboett (även om kronan är kryssad) eller har man sonika bytt boett på den nån gång? Ska se hur det ser ut när den kommer hem. Annars kanske den får lämna snabbt igenHäftig den där, missade den under kvällen..
Baklocket tillhör förmodligen en sån här egentligen: https://wornandwound.com/affordable-vintage-enicar-seapearl-600/
Enligt Google sökningar så verkar din ha detta lock istället.
Här är en från Bukowskis med samma Sherpa 600 på locket.
https://www.bukowskis.com/sv/lots/924775-enicar-sherpa-date-armbandsur-34-5-mm
Här är en sida där information kan finnas..Tack! Ska man se den som ett hopplock då? Kanske inte ens compressorboett (även om kronan är kryssad) eller har man sonika bytt boett på den nån gång? Ska se hur det ser ut när den kommer hem. Annars kanske den får lämna snabbt igen
Tack! Ska kolla in.Här är en sida där information kan finnas..
https://thespringbar.com/blogs/guides/enicar-sherpa-collectors-guide-part-1-single-crown-models/
Kollade lite snabbt, och där finns en Date med Seapearl på baklocket..Tack! Ska kolla in.
Man kommer fortare in på K&S med en tredje post så helt onödig var den nog inte.
Vad gäller klockan så finns det ju samlare av skolklockor så den borde säkert vara lite dyrare än någon motsvarande med något "vanligt" märke som inte har någon speciell status. Men 30'-35' låter spontant otroligt mycket. Har dålig koll på den samlarnischen men det känns inte otroligt att en klocka med skolans namn på tavlan skulle vara värd mer än en liknande med "ETA", men så mycket verkar jättekonstigt. Undrar om inte det här är ytterligare ett av alla tillfällen då urmakaren har höftat till om ett lämpligt försäkringsvärde och det har missförståtts som en uppskattning av marknadsvärde.
Stort tack för svar och ursäkta spam med fler inlägg. Fattade inte riktigt detta forumsystem. Är inte så van vid nätforumJag är med Anders här. Men jag tror dock inte man fått så mycket som 10000 för klockan. För okänd tillverkare och ickedekorerat verk (trots display back!). Jag hade värderat den till mellan 5-8 tkr.
Stort tack för svar och stort ursäkta för spammandet! Är lite ovan vid denna typ av nätforum. Fattade inte riktigt om det hade gått iväg eller inte. Pengen för klockan är inte superintressant egentligen, för min del. Jag har tänkt att den ska finnas i familjen, förhoppningsvis i många generationer framöver. Intressant att höra era tankar om verket och så! Tack igen.Patience Clarice, patience.
Hej,
Helt ny medlem och har inga djupare kunskaper om klockor.
Jag har kommit över 2 klockor från min morfar. Båda med Omega symbolen på, dock avsaknad av skriften "Omega". Jag har försökt klicka mig runt på nätet för att se om jag lyckas hitta modellen och har förstått att boet måste öppnas för att se eventuella serienummer (saknar verktyg).
Min lilla efterforskning jag har gjort så är armbanden av andra märken, JB & Speidel.
Någon här inne som på rakarm känner igen dessa eller kan avfärda dem som fejk?
//Janko
Tyvärr totalförstörda tavlor.Hej,
Helt ny medlem och har inga djupare kunskaper om klockor.
Jag har kommit över 2 klockor från min morfar. Båda med Omega symbolen på, dock avsaknad av skriften "Omega". Jag har försökt klicka mig runt på nätet för att se om jag lyckas hitta modellen och har förstått att boet måste öppnas för att se eventuella serienummer (saknar verktyg).
Min lilla efterforskning jag har gjort så är armbanden av andra märken, JB & Speidel.
Någon här inne som på rakarm känner igen dessa eller kan avfärda dem som fejk?
//Janko
Jag tror det är få här på KS som känner sig säkra på damur, så jag kan likväl komma med mina gissningar och antaganden.Hej
Har fått ärva några damur. Nyfiken på ålder och annan info.
Bild 2. 2 stycken Onsa, en 17mm och en 15mm, 18k. Tyvärr går dom inte.
Bild 1. En Birka (gillar tavlan) 24mm, går inte den heller.
Bild 3. Girrard Peragaux, 26mm, 18k, går perfekt, mjuk och fin i uppdraget.
Tack för hjälpen
Håller med dig, och det tråkigaste är väl att en GP oavsett damur eller inte ska vara värd 0 utöver guldvärdet...Jag tror det är få här på KS som känner sig säkra på damur, så jag kan likväl komma med mina gissningar och antaganden.
Onsa klockorna tror jag är svenska återförsäljare som beställt från Schweiz och brandat själva. Jag gissar på att bägge är femtiotal. Tyvärr bara värda sin guldvikt. Kostar nog mer än det smakar att laga och serva dem.
Birkan likt ovan svensk brandad. Denna har en enklare boett i mässing som är förkromad (som slitits igenom). Jag tror denna är fyrtiotal med tanke på stilen.
Girard Perregaux, kvalité! Fin ansedd tillverkare. Jag gissar sextiotal på denna cocktail klocka. Värdet är guldpriset eller lite mer med tur. Länken är väl massiv den med?
Tack för svar. Själv är jag väldigt imponerad av de små verken. Känns tråkigt att skrota dom för guldet, men blir nog så ändå.Jag tror det är få här på KS som känner sig säkra på damur, så jag kan likväl komma med mina gissningar och antaganden.
Onsa klockorna tror jag är svenska återförsäljare som beställt från Schweiz och brandat själva. Jag gissar på att bägge är femtiotal. Tyvärr bara värda sin guldvikt. Kostar nog mer än det smakar att laga och serva dem.
Birkan likt ovan svensk brandad. Denna har en enklare boett i mässing som är förkromad (som slitits igenom). Jag tror denna är fyrtiotal med tanke på stilen.
Girard Perregaux, kvalité! Fin ansedd tillverkare. Jag gissar sextiotal på denna cocktail klocka. Värdet är guldpriset eller lite mer med tur. Länken är väl massiv den med?
Skrota guldet och gör något kul av de icke fungerande verken. Typ manschettknappar eller annat smycke?Tack för svar. Själv är jag väldigt imponerad av de små verken. Känns tråkigt att skrota dom för guldet, men blir nog så ändå.
70-tal, hittar en snarlik men i gott skick från 75 som gick för 124 euro. Så nog bara värt att fixa om du gillar den och tänker behålla eller om det bara behövs nytt plexi. (Googleassisterad bedömning)Hej!
Något som sitter på information om denna? Googlat runt lite men hittar inte modellen. Kan den vara värd att fixa upp?
70-tal, hittar en snarlik men i gott skick från 75 som gick för 124 euro. Så nog bara värt att fixa om du gillar den och tänker behålla eller om det bara behövs nytt plexi. (Googleassisterad bedömning)
Tack för svar. Själv är jag väldigt imponerad av de små verken. Känns tråkigt att skrota dom för guldet, men blir nog så ändå.
Ja det här är en tråkig del av hobbyn tkr jag. Det var det som fick mig att börja skruva själv. Hur många ggr kmr inte frågan "är den här värd att fixa till?" Och i de flesta fall menar nog folk på den ekonomiska aspekten och vi ställer alltid följdfrågor och påtalanden om huruvida det är värt för dig bla bla.. och då i de flesta fall är det inte värt att lämna in på service för 3tkr när marknadsvärdet är lägre än så. Trist. Delar blir svårare och svårare och nästa gång jag ska fixa till farmors mors gamla klocka som gått i generationer så går det inte för alla donatorverk är slängda i samband med guldnedsmältning eller sitter på någon av Rozzys jävla skjortor!!Skrota guldet och gör något kul av de icke fungerande verken. Typ manschettknappar eller annat smycke?
Tycker det är läge att presentera ett annat resonemang när de där frågeställningarna uppstår. Ser man det som att farfars gamla klocka blir användbar för två kronor om dagen utslaget på några år så kan det ju vara "värt det" även om servicen kostar fem gånger så mycket som man skulle få för klockan på Tradera.Ja det här är en tråkig del av hobbyn tkr jag. Det var det som fick mig att börja skruva själv. Hur många ggr kmr inte frågan "är den här värd att fixa till?" Och i de flesta fall menar nog folk på den ekonomiska aspekten och vi ställer alltid följdfrågor och påtalanden om huruvida det är värt för dig bla bla.. och då i de flesta fall är det inte värt att lämna in på service för 3tkr när marknadsvärdet är lägre än så. Trist. Delar blir svårare och svårare och nästa gång jag ska fixa till farmors mors gamla klocka som gått i generationer så går det inte för alla donatorverk är slängda i samband med guldnedsmältning eller sitter på någon av Rozzys jävla kavajer!!
SkjortorJa det här är en tråkig del av hobbyn tkr jag. Det var det som fick mig att börja skruva själv. Hur många ggr kmr inte frågan "är den här värd att fixa till?" Och i de flesta fall menar nog folk på den ekonomiska aspekten och vi ställer alltid följdfrågor och påtalanden om huruvida det är värt för dig bla bla.. och då i de flesta fall är det inte värt att lämna in på service för 3tkr när marknadsvärdet är lägre än så. Trist. Delar blir svårare och svårare och nästa gång jag ska fixa till farmors mors gamla klocka som gått i generationer så går det inte för alla donatorverk är slängda i samband med guldnedsmältning eller sitter på någon av Rozzys jävla kavajer!!
Ja såklart..Skjortor