Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
AM bör vara boettillverkarens logga?Ska sälja ett äldre Helvetia Extra fickur. Men vad betyder stämplarna? 0.800 är väl silver men de andra? Något som ser ut som en fågel utan huvud, ett tivoli (?), en märkt AM.
Stort tack!AM bör vara boettillverkarens logga?
Den huvudlösa (snedstämplade) fågeln ser du här och betyder 0.800 silver i schweiziska stämplar:
Edit: Måne och krona är tysk stämpel för 0.800 silver.
Hej, ingen expert, men har för mig att det första numret i baklocket är boettens referens och det andra tavelreferensen. Så i ditt fall 6770-6 om baklocket inte är bytt.Tacksam om någon kunnig kan hjälpa mig med ref på farfars Tissot från ca -54?
Tack för hjälpen, skall söka vidare efter det här spåret. Hoppas och tror att baklocket inte är bytt eftersom alla skrapmärken matchar både lock och boettHej, ingen expert, men har för mig att det första numret i baklocket är boettens referens och det andra tavelreferensen. Så i ditt fall 6770-6 om baklocket inte är bytt.
Påminner om en Moser jag hade som hade likadan boett som de allra första Aquastar (åtminstone med vridring) som kom i slutet av 50-talet. Den hade tvådelad bakboett precis som Blancpain på den tiden. Hur ser din ut baktill? Vad är det klockan 7 förresten, skruv istället för tavelpelare?Fick hem en skin diver idag men har aldrig sett märket Amirex. Hittar inte Helle ringt när jag googlar. Nån som vet något? Vad tror vi om ålder? Och tror vi det är radium som lume? Klockan är helt i stål och verket är ett AS 1700/01. Lite osäker på om bezelen har haft röda markeringar från början, känns mer logiskt med svarta...
Osäker på vad du menar med tvådelad men lite udda skruvboett med ”kant” på insidan. Kanske var det det du menade?Påminner om en Moser jag hade som hade likadan boett som de allra första Aquastar (åtminstone med vridring) som kom i slutet av 50-talet. Den hade tvådelad bakboett precis som Blancpain på den tiden. Hur ser din ut baktill? Vad är det klockan 7 förresten, skruv istället för tavelpelare?
Tvådelad som i att det är två delar, ett lock som inte snurrar och en gängad ring som håller det på plats. Men du hade ju an annan variant av boett. Jag skulle säga 60-tal men det är mer magkänsla än något annat. Skruven är inte original utan ersätter en tavelpelare som gått av.Osäker på vad du menar med tvådelad men lite udda skruvboett med ”kant” på insidan. Kanske var det det du menade?
Så här ser den ut varje fall. Och ja det är en skruv kl sju. Lagning eller original? Vad tror ni?
Skulle tippa på att den är 30mm med kronan? Tyvärr många säljare som mäter så pga okunskap eller för att göra klockor mer attraktiva.Hej hej!
Jag hoppas att jag skriver på rätt ställe annars så får admin radera. Jag skrev även i Bvlgaritråden för några dagar sedan men jag fick inga svar. Jag har kommit över ett Bulgari BB26 damur. Klockan ska vara på 26mm och samtliga som jag hittar på Chrono24 är på 26mm, denna är dock på 30mm. Har någon av er någon ideé vad som kan vara fel eller vad jag kan spana på? Denna borde egentligen vara märkt BB30 vilket hade varit den korrekta benämningen men gravyren på baksidan säger BB26. Baksidan är på ca 28mm så den kan inte vara flyttad från en 26 heller. Någon somkan hjälpa mig eller har någon spontan tanke? =)
Nej då, jag mätte själv tyvärr, och den är 30 mm i endast boett. Lägger man till kronan så är man uppe i ca 32Skulle tippa på att den är 30mm med kronan? Tyvärr många säljare som mäter så pga okunskap eller för att göra klockor mer attraktiva.
Då förstår jag, trodde att det var en annons du kikat på. Då har jag tyvärr ingen förklaring.Nej då, jag mätte själv tyvärr, och den är 30 mm i endast boett. Lägger man till kronan så är man uppe i ca 32
Jag är osäker eftersom de har ju döpt de andra till BB30 samt BB33På 80-talet erbjöd flera tillverkare dam, unisex och herr versioner av samma klocka och BB26 var nog grundmodellen som fick ge namn åt alla tre versionerna.
Kan vara ett tidigt exemplar och sedan ändrade de referensen.Jag är osäker eftersom de har ju döpt de andra till BB30 samt BB33
Hej,Hej hej!
Jag hoppas att jag skriver på rätt ställe annars så får admin radera. Jag skrev även i Bvlgaritråden för några dagar sedan men jag fick inga svar. Jag har kommit över ett Bulgari BB26 damur. Klockan ska vara på 26mm och samtliga som jag hittar på Chrono24 är på 26mm, denna är dock på 30mm. Har någon av er någon ideé vad som kan vara fel eller vad jag kan spana på? Denna borde egentligen vara märkt BB30 vilket hade varit den korrekta benämningen men gravyren på baksidan säger BB26. Baksidan är på ca 28mm så den kan inte vara flyttad från en 26 heller. Någon somkan hjälpa mig eller har någon spontan tanke? =)
Tack så mycket!Hej,
Var har du kommit över klockan och vad blev dit pris? Är det från en trovärdig säljare?
Jag tycker det låter mycket märkligt att den heter BB26 och är 30mm. Siffran beskriver storleken på samtliga Bulgari-Bulgari, Diagono etc modeller.
Sedan tycker jag gravyren ser lite slarvigt/dålig på boettlocket. Klockan ska ju vara i massivt guld, känns klockans tyngd som guld? Kan du finna några guldstämplar på boetten?
Tavlan saknar ”Swiss” eller ”Swiss Made” kl 6. Finns det utan?
Jag är inte övertygad av typsnittet på graverade bokstäverna i glasringen, tex G eller L
Modellen var väldigt populär på 90-talet. Det är inte helt omöjligt att det är en kopia (kan fortfarande vara i guld!) Kan du öppna klockan (snäpplock med boettkniv) så att vi kan få se verket och insidan av boettlocket? Det brukar svara på många frågor.
Jämför med de andra klockorna på ex C24;
Bulgari Bulgari BB26GL | Chrono24
Köp Bulgari BB26GL tryggt och till bästa pris på Chrono24 – den globala marknadsplatsen för lyxklockor.www.chrono24.se
Det finns tydligen lite olika varianter beroende på årsmodelltac
Du har själv svarat på om klockan är ok eller inte med serienumret. Och en guldklocka skall givetvis även ha godkända stämplar och urverket ser inte ut att vara i nivå med ett exklusivt ur. Dessutom omärkt. (Kan givetvis vara ett ersatt urverk, men i kombination med alla de andra konstigheterna tror jag inte det.) Så här ser en riktig ut. Lite skillnad;Tack så mycket!
Det är från en Kaplans auktion, dock så har de varit väldigt professionella när jag tagit kontakt med dem och bett att få ta tillbaka den för undersökning och erbjudit pengar tillbaka.
Guldstämplarna var min nästa fråga då den inte har en enda stämpel på boett eller lock som de andra på c24. Den ger dock utslag på 18k i analys.
Swiss made finns men syns endast när man tar ut urtavlan haha!
Hittade efter en del Google att det verkar finnas flera med samma serienummer? P3164, vilket med är ett mysterium för mig.
Här kommer bilder på insidan.
Tack så mycket!Du har själv svarat på om klockan är ok eller inte med serienumret. Och en guldklocka skall givetvis även ha godkända stämplar och urverket ser inte ut att vara i nivå med ett exklusivt ur. Dessutom omärkt. (Kan givetvis vara ett ersatt urverk, men i kombination med alla de andra konstigheterna tror jag inte det.) Så här ser en riktig ut. Lite skillnad;
Bvlgari Bvlgari (Bulgari) Ladies Quartz Watch, BB 26 GL - 18K Gold
Standing out from the Italian watchmakers other models is the BVLGARI BVLGARI wristwatch. The firm states, "[It] is the real icon of the Bulgari watch assortment. Its pure and contemporary design, enhanced by the perfect cut of a cylinder and the double logo engraved on the bezel, is the essence...shop.connoisseuroftime.com
Det låter som om Kaplans också tvivlar över klockan. Jag hade returnerat den. Det är ingen riktig Bulgari.
Varsågod, det är bla det här vi har forumet till för att kunna bolla och hjälpa varandra.Tack så mycket!
Jag tänker att det kan finnas olika generationer?
Om du kollar på denna länken så ser urverket likadant ut https://www.catawiki.com/l/11573153-bulgari-gold-bb-26-gl-women-s-watch men det är samma serienummer haha!
Men hittar som sagt flera med serienummer P3164, https://www.bonhams.com/auctions/21665/lot/238/
Men det är för mycket som inte stämmer för mig så jag har lämnat tillbaka denna och påbörjar istället en ny jakt.
Tack så mycket för all feedback!
Would love to have an exact year.
Dateringen tycks stämma mot serienumret. Urverkets ref ser ut att skymta under balansen? Ser ut som det är några siffror där. Nånting-521?Någon som kan delge lite info om denna klocka? Årtal (om jag kollat rätt är den från 1957?), urverk, annat som är bra att veta? Noterar att varannat datum är rött, det tycker jag är lite kul
Tack!Dateringen tycks stämma mot serienumret. Urverkets ref ser ut att skymta under balansen? Ser ut som det är några siffror där. Nånting-521?
Vartannat svart och rött datum brukar kallas roulette-datum.
Urverkets ref ser ut som 27B-621.Dateringen tycks stämma mot serienumret. Urverkets ref ser ut att skymta under balansen? Ser ut som det är några siffror där. Nånting-521?
Vartannat svart och rött datum brukar kallas roulette-datum.
Borde finnas en del info på insidan av locket. Fickur har oftast ett "yttre" lock baktill, som är lätt att öppna utan verktyg. Är det så även med detta?Hjälp mig identifiera min fars farfars gamla klocka. Vad kan detta vara för modell?